ترکیه با ایران دارای مرز مشترک زمینی است. به همین خاطر شما می‌توانید سفر به استانبول را به صورت زمینی نیز تجربه کنید. شاید در ابتدا فکر کنید که این نوع از سفر خیلی مفرح نخواهد بود اما باید بدانید که سفر زمینی طرفداران منحصربه‌فرد خود را دارد و تعداد آنها نیز کم نیست. این دسته افراد کسانی هستند که از مسیر نیز لذت می‌برند و لذت سفر را تنها در رسیدن به مقصد نمی‌دانند. برخی از مسافران با اتوبوس، برخی با قطار و حتی برخی با وسیله نقلیه شخصی خودشان این سفر را تجربه می‌کنند. این سفر قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد، اما طبیعتا مدت زمان زیادی را در مسیر خواهید بود. به همین خاطر بهتر است کمی صبور باشید و از طول مسیر لذت ببرید. شاید طی کردن این مسیر طول و دراز برای کودکان و افراد مسن خیلی سخت باشد. پس پیش از تصمیم گیری بهتر است ابتدا با سفرزون همراه شوید تا همه چیز را درباره سفر زمینی به استانبول بدانید.

saadatrent

سفر زمینی به استانبول با اتوبوس و هزینه ها

سفر زمینی به استانبول با اتوبوس یکی از روش‌های عالی برای تجربه سفری ارزان و هیجان‌انگیز محسوب می‌شود. زیرا سفر با اتوبوس نسبت به سفر با وسیله نقلیه شخصی امنیت بیشتری دارد و شما می‌توانید در طول مسیر از مناظر شهرهای مختلف ایران و ترکیه لذت ببرید. البته باید بدانیداتوبوس‌هایی که عازم استانبول می‌شوند، تماما VIP هستند و صندلی‌های بسیار راحتی دارند از این رو لازم نیست که نگران کیفیت سفر خود باشید. زیرا امکان عقب دادن صندلی و خوابیدن در طول مسیر به راحتی وجود دارد. اما پیش از اینکه تصمیم خود را مبنی بر تجربه این سفر، با اتوبوس قطعی کنید، بهتر است بدانید که این مسیر حدود دو هزار کیلومتر طول دارد. پس باید انتظار یک سفر طولانی بین ۳۰ تا ۴۰ ساعت را داشته باشید.

هزینه بلیت اتوبوس از تهران تا استانبول به صورت مستقیم، بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است و از پایانه آزادی و بیهقی آغاز می‌شود. اگر هم بخواهید از تبریز حرکت کنید، باید بین ۱۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه بلیت اتوبوس پرداخت کنید. البته تراکم جمعیت در تهران بیشتر است و شما می‌توانید به راحتی اتوبوس مورد نظر خود را پیدا کنید. از تهران تا تبریز حدود ۶۰۰ کیلومتر فاصله است. از آنجا تا مرز بازرگان نیز ۲۹۰ کیلومتر فاصله دارید. البته شرکت‌های اتوبوس‌رانی از مرز‌های بازرگان، سرو و رازی برای سفر به ترکیه استفاده می‌کنند.

مرز سرو در نزدیکی ارومیه بوده و در ۶۰ کیلومتری این شهر قرار دارد و مرز رازی نیز در نزدیکی خوی قرار گرفته است و با این شهر حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد. فقط باید انتظار این مساله را داشته باشید که در طول مسیر ممکن است به خاطر چک کردن میزان بار هر نفر که حدود مجاز آن ۲۰ کیلوگرم است و همچنین کنترل پاسپورت خروج از کشور و پرداخت هزینه‌ عوارض خروج مسافران، مجبور باشید ساعت‌ها منتظر بمانید.

سفر زمینی به استانبول با اتوبوس
سفر زمینی به استانبول با اتوبوس
سفر زمینی به استانبول با اتوبوس
سفر زمینی به استانبول با اتوبوس

معایب سفر به استانبول با اتوبوس

  • انتظار طولانی مدت به خاطر چک کردن پاسپورت، اضافه بار و همچنین پرداخت عوارض خروج از کشور
  • حداقل تحرک در طول مسیر نسبت به وسیله نقلیه شخصی و قطار
  • عدم حق انتخاب در مورد اقامتگاه‌های بین راهی
  • برخی از اتوبوس‌ها به یک سرویس بهداشتی مجهز هستند که آن هم برای تعداد زیاد مسافران اصلا مناسب نخواهد بود و برخی دیگر اصلا این امکان را ندارند و شما باید منتظر توقف‌های بین راهی باشید.
  • زمان سفر بسیار زیاد است.
  • قیمت بلیت در ایام تعطیلات و عید افزایش پیدا می‌کند.
سفر زمینی به استانبول با اتوبوس
سفر زمینی به استانبول با اتوبوس

سفر به استانبول با قطار و هزینه ها

اگر نسبت به طولانی بودن مسیر در یک سفر صبر و تحمل زیادی دارید و به راحتی می‌توانید خود را برای چنین سفری آماده کنید، همراه با قطار به استانبول سفر کرده و از زیبایی‌های طول مسیر لذت ببرید. پیش از هر چیز باید خاطر نشان کنیم که این سفر حدود سه روز، یعنی ۷۰ ساعت به طول خواهد انجامید! یعنی به اندازه یک تور کوتاه استانبول، تنها در طول مسیر رفت و به همین اندازه در مسیر بازگشت خواهید بود. پس اگر با این مسئله مشکلی ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ادامه این بخش را مطالعه کنید! زیرا سه روز اقامت در قطار شاید برای خیلی از افراد ساده نباشد.

در حال حاضر دو قطار تهران – آنکارا و تبریز – وان برای سفر زمینی به استانبول وجود دارند. قطار تبریز – وان دوشنبه‌ها ساعت ۲۲ شب از تبریز حرکت کرده و در نهایت ساعت ۴ صبح سه شنبه به وان می‌رسد. از آنجا نیز روش‌های مختلفی برای رسیدن به استانبول وجود دارد و می‌توانید از قطار، تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید. اما روش دیگری که برای سفر پیش روی شما قرار دارد، قطار مستقیم تهران – آنکارا است. این قطار سریع‌السیر بوده و چهارشنبه هر هفته ساعت ۲۲ شب، تهران را به مقصد آنکارا ترک می‌کند.

این قطار در نهایت شنبه ساعت ۱۰ صبح، پس از یک سفر ۷۰ ساعته، شما را به آنکارا می‌رساند. از آنکارا نیز مجددا باید سوار بر قطار دیگری شده و خودتان را به استانبول برسانید. قیمت بلیت این قطار بر اساس ارز خارجی تعیین می‌شود و به همین خاطر نرخ آن کاملا متغیر است. اما به صورت کلی قیمت بلیت قطار برای این سفر در بازه‌ای بین ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان به ازای هر نفر خواهد بود. مهم‌ترین مزیت این سفر، دسترسی لحظه‌ای به سرویس بهداشتی در هر واگن و کوپه‌های چهار نفره با تخت‌خواب‌های راحت است. شما می‌توانید در قطار حرکت کنید و همانند اتوبوس محدود نیستید. همچنین می‌توانید از تنوع غذاهای رستوران استفاده کرده یا غذاهای نیمه آماده و کنسروی همراه خود بیاورید.

سفر به استانبول با قطار
سفر به استانبول با قطار
سفر به استانبول با قطار
سفر به استانبول با قطار
سفر به استانبول با قطار
سفر به استانبول با قطار
سفر به استانبول با قطار
سفر به استانبول با قطار

سفر زمینی به استانبول با ماشین شخصی و هزینه ها و امور اداری خروج از کشور در این سفر

سفر زمینی به استانبول با وسیله نقلیه شخصی، می‌تواند تجربه بسیار لذت‌بخش و خاطره‌انگیزی باشد. در حقیقت بهترین نوع سفر زمینی به استانبول را می‌توان سفر با وسیله نقلیه شخصی دانست. در این حالت شما می‌توانید سفرتان را خودتان برنامه‌ریزی کنید. در هر جایی که می‌خواهید، توقف کنید و در هر زمان که تمایل دارید، به راه خود ادامه دهید. این بهترین نوع سفر است زیرا مسیر تهران به استانبول از جاده‌های کوهستانی، جنگلی و سرسبز می‌گذرد. شما می‌توانید در طول مسیر از جاذبه‌های دیدنی شهرهای مختلف ترکیه نیز لذت ببرید و حتی اقامت شبانه را در شهرهای متفاوتی تجربه کنید.

همه اینها تنها در سفر زمینی به استانبول با وسیله نقلیه شخصی امکان پذیر است. اما باید بدانید که شرایط سختی برای خروج وسیله نقلیه شخصی شما از مرز وجود دارد که حتما باید پیش از سفر از این شرایط اطلاع کافی داشته باشید.

  • پلاک بین المللی: همانطور که می‌دانید، هر کشور پلاک مخصوص به خود را دارد و برای ورود به یک کشور دیگر، باید از پلاک بین‌الملل استفاده کنید. جالب است بدانید که این پلاک به خودرو و نه به مالک خودرو تعلق می‌گیرد. این یعنی زمانی که در حال خرید و فروش خودرو هستید، می‌توانید این پلاک را تحویل دهید، زیرا پلاک بین‌المللی تنها با همان خودرو اعتبار دارد و اصلا متعلق به مالک و راننده آن نیست. برای تهیه پلاک بین‌الملل که برخی آن را به نام پلاک ترانزیت می‌شناسند، باید حدود ۳۶۰ هزار تومان پرداخت کنید.
  • گواهی نامه بین‌المللی: متاسفانه گواهی‌نامه ایران در کشورهای دیگر اعتبار ندارد. به همین خاطر برای اینکه بتوانید در کشورهای خارجی رانندگی کنید، نیاز به گواهی نامه بین المللی خواهید داشت. البته برخی تصور می‌کنند که این یعنی باید مجددا در آزمون‌های رانندگی شرکت کنند، اما اصلا اینطور نیست. شما می‌توانید با ارائه گواهینامه ایران و پرداخت مبلغ ۱۲۰ هزار تومان، یک برگه مجوز برای رانندگی بین المللی به دست آورید.
  • کاپوتاژ و مجوز خروج از کشور: در بین مدارک مورد نیاز، باید کاپوتاژ یا همان مجوز خروج از کشور وسیله نقلیه خود را نیز تهیه کنید و برای کسب این مجوز باید حدود ۱۸ هزار تومان بپردازید.
  • برچسب CD و IR: این دو برچسب به نوعی کارت شناسایی خودرو شما محسوب می‌شوند. شما باید بابت خرید این دو برچسب چهار هزار و ۸۰۰ تومان بپردازید و می‌توانید آن را روی وسیله نقلیه خود نصب نکنید. اما برای رفع مشکلات احتمالی، بهتر است حتما این دو برچسب را روی شیشه خودرو خود بچسبانید.
سفر زمینی به استانبول با ماشین
سفر زمینی به استانبول با ماشین
سفر به استانبول با ماشین
سفر زمینی به استانبول با ماشین
سفر زمینی به استانبول با ماشین

نکاتی درباره بیمه ماشین، پیش از خروج از کشور

در ترکیه نیز همانند ایران، بیمه شخص ثالث خودرو اجباری است و در صورتی که خودرو دارای این بیمه نباشد، شامل جریمه خواهد شد. این بیمه را به نام بیمه ترافیک یا همان Trafik Sigorta می‌شناسند و باید حتما پیش از سفر به ترکیه، آن را تهیه کنید. البته برای پوشش بیشتر، می‌توانید از بیمه بدنه یا همان کاسکو نیز استفاده نمایید تا در طی سفر خود کاملا آسوده خاطر باشید.

جالب است بدانید که بیمه ایران قادر است از داخل کشور برای شما بیمه ترافیک در کشور ترکیه را صادر کند. برای این کار باید برگه سبز و کارت ماشین خود را به دفاتر این بیمه برده و کارهای مربوط به صدور بیمه ترافیک ترکیه وسیله نقلیه خود را انجام دهید. البته شما می‌توانید از شرکت‌های بیمه ترکیه نیز این بیمه نامه را خریداری کنید. برای این کار بهتر است در ساعات کاری به شهرهای مرزی رفته و در آنجا به دنبال دفاتر بیمه مختلف بگردید. کار صدور بیمه ‌نامه شما بیش از یک ساعت طول نمی‌کشد.

بیمه ماشین
بیمه ماشین

مرزهای زمینی سفر به استانبول

به صورت کلی برای خروج از ایران به سمت استانبول، سه گزینه پیش روی شما عزیزان قرار دارد. شما می‌توانید مرز بازرگان، مرز رازی و یا مرز سرو را برای خروج خود انتخاب کنید.

۱) مرز بازرگان در ۲۹۰ کیلومتری تبریز قرار دارد. زمانی که از مرز بازرگان مسیر خود را به سمت استانبول آغاز می‌کنید، باید از شهر‌های مختلفی مثل گوربولاق، دوغو بایزدید، آغری و غیره عبور کنید تا در نهایت به استانبول برسید. از مسیر بازرگان تا استانبول حدود ۱۵۴۰ کیلومتر راه است. البته این مسیر زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و با وسیله نقلیه شخصی از زمان حرکت بین ۲۵ تا ۲۸ ساعت در راه خواهید بود.

۲) اما مرز رازی در ۶۵ کیلومتری خوی قرار دارد که معمولا انتخاب دوم کسانی است که قصد سفر زمینی به استانبول را دارند. البته خوی بیشتر برای افرادی مناسب خواهد بود که می‌خواهند به وان سفر کنند. اگر شما نیز می‌خواهید سفری جامع و کامل داشته باشید، می‌توانید سری به شهر وان نیز بزنید. اما از مرز رازی تا خود استانبول حدود ۱۸۲۷ کیلومتر راه پیش روی شما است که این یعنی مسیر مرز رازی حدود ۳۰۰ کیلومتر نسبت به مرز بازرگان طولانی‌تر خواهد بود.

۳) مسیر سوم مرز سرو است که در ۶۰ کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد. منطقه مرز سرو از نظر جغرافیایی کاملا کوهستانی بوده و بهتر است به هیچ وجه در فصل زمستان این مرز را برای شروع سفر خود به استانبول انتخاب نکنید زیرا مسیر بسیار خطرناکی انتظار شما را می‌کشد. فاصله مرز سرو تا استانبول بیش از دو گزینه دیگر است و شما باید حدود ۱۹۴۰ کیلومتر در راه باشید. این مسیر نیز بین ۲۸ تا ۳۰ ساعت به طول خواهد انجامید.

مرزهای زمینی سفر به استانبول
مرزهای زمینی سفر به استانبول
مرزهای زمینی
مرزهای زمینی سفر به استانبول

بهترین زمان سفر زمینی به استانبول

بهار را می‌توان بهترین زمان سفر زمینی به استانبول دانست. در این فصل مناظر طبیعی بسیار زیبایی از هر طرف شما را شگفت‌زده خواهند کرد. همه جا سرسبز است و می‌توانید از دیدن دشت‌های پر گل، جنگل‌های انبوه و رودهای پر آب لذت ببرید. در فصل تابستان ممکن است گرمای هوا شما را آزار دهد و در فصل زمستان مسیرهای کوهستانی پوشیده از برف بوده و این سفر اصلا توصیه نمی‌شود. پاییز نیز برای کسانی که عاشق طبیعت گردی هستند، فصل مناسبی است اما نسبت به بهار، سرمای بیشتری دارد.

سفر زمینی به استانبول
سفر زمینی به استانبول

نکات مهم قبل از سفر زمینی به استانبول

  • در سفر زمینی به استانبول حتما داروهای شخصی و کیف لوازم کمک‌های اولیه را همراه خود داشته باشید.
  • حتما به اندازه کافی تنقلات و آب با خود ببرید تا در طول مسیر دچار مشکل نشوید.
  • عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و کلاه آفتاب گیر فراموش نشود.
  • بهتر است برای هر گونه مشکل احتمالی، وسایل مورد نیاز را همراه داشته باشید.
  • قیمت بنزین در ترکیه بسیار گران‌تر از ایران است.
  • در سفر زمینی به استانبول برای کاهش هزینه‌ها، بهتر است حتما غذاهای نیمه آماده و کنسروی همراه خود داشته باشید.
  • حتما مدارک لازمه را پیش از سفر تهیه کنید.
سفر زمینی به استانبول

شما برای ما بنویسید

خب سفرزونی عزیز، نظر شما در مورد سفر زمینی به استانبول چیست؟ آیا شما این سفر را به انواع هوایی ترجیح می‌دهید؟ به نظر شما این نوع سفر مناسب چه کسانی است؟ آیا کسانی که این نوع سفر را انتخاب می‌کنند، به خاطر صرفه اقتصادی است یا از طول مسیر لذت می‌برند؟ آیا شما تا به حال از مسیر زمینی سفر استانبول را تجربه کرده‌اید؟ اگر اینطور بوده، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید! به نظر شما کدام روش سفر زمینی به استانبول مناسب‌تر است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید و در بهبود مطالب ما را یاری کنید.


برای آشنایی با دیدنی های استانبول کلیک کنید.