گرجستان شهرت زیادی میان توریست‌های دنیا دارد. در تمام فصل‌های سال گرجستان نقطه‌ی محبوب گردشگری است و خاطره‌ی خوش آن از ذهن شما پاک نخواهد شد. سوغات گرجستان را باید قبل از سفر به گرجستان خوب شناخت و با دست پر به خانه برگشت. سفرزون در ادامه‌ی این مطلب به معرفی تعدادی از سوغاتی­‌های گرجی می‌پردازد تا سفر به کشور برای‌تان خاطره‌انگیزتر شود.

saadatrent

پنیرهای خوشمزه‌ی در سفر به گرجستان

پنیر از معروف‌ترین سوغاتی های گرجستان به‌حساب می‌آیند
پنیر از معروف‌ترین سوغاتی های گرجستان به‌حساب می‌آیند

تهیه‌ی پنیر از دیرباز در گرجستان رایج بوده. پنیر گرجستان را می‌­توان از فروشگاه یا بازار معمولی خرید، اما بهترین مکان برای خرید این محصول فروشگاه‌‌های پنیر است. پنیر در این فروشگاه‌­ها به مثابه یک محصول هنری به‌فروش می‌رسد و کیفیت آن هم از لحاظ ظاهر و هم از لحاظ طعم، فوق‌العاده است. بهترین پنیر در بین تمام پنیرها پنیر دودی است که فوق‌العاده خوشمزه و بسیار پرطرفدار است.

چورچخلا ؛ فندق‌هایی که در دهان آب می‌شود

Churchkhela از آبنبات‌های معروف گرجستان
Churchkhela از آبنبات‌های معروف گرجستان

یکی از معروف‌ترین سوغات گرجستان ، «چورچخلا» (Churchkhela) نوعی آبنبات است که شکلی دراز و کشیده دارد. خرید این سوغاتی بسیار راحت و حمل آن ساده است. ماندگاری طولانی چورچخلا که یک محصول طبیعی است به محبوب بودن آن کمک می‌کند. این محصول چندین نوع دارد: با عصاره‌­های تیره و روشن و طعم و قیمت­‌های مختلف.

برای تهیه‌ی چورچخلا مغز گردو، فندق، بادام، آجیل و کشمش را به نخ می­‌کشند و در آب میوه­‌های غلیظ می­‌خوابانند. بعد از آن این نخ‌­ها را به شکل سوسیس در­می­‌آورند و تا خشک شدن کامل آن صبر می­‌کنند. بعد از خشک‌شدن این خوراکی آماده‌ی مصرف است. این محصول به‌طور حتم یکی از بهترین سوغاتی های گرجستان در سفر به گرجستان است.


برای دریافت راهنمای سفر به گرجستان کلیک کنید.


رومیزی سنتی گرجی از سوغات گرجستان

در سفر به گرجستان حتما به‌سراغ رومیزی‌های این کشور هم بروید
در سفر به گرجستان حتما به‌سراغ رومیزی‌های این کشور هم بروید

رومیزی سنتی گرجستان که با طرح پرندگان، گوزن‌ها و نقش‌های دیگر تزیین شده است. این رومیزی‌ها قرن­‌ها بخش جدایی‌ناپذیر فرهنگ محلی این کشور بوده است و در سفر به گرجستان حتما باید یکی از آن‌ها را بخرید. قیمت این رومیزی­‌ها بین ۳۰ تا ۱۱۰ لاری است که به پول ایران چیزی معادل ۴۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است. یکی از دلایل عمده‌ای که این رومیزی­‌ها مورد توجه توریست­‌ها و گردشگران است به‌خاطر طرح و رنگ‌­های مختلف آن است.

کلاه پشمی پاپاخی گرجی

papakha از کلاه‌های معروف گرجی
papakha از کلاه‌های معروف گرجی

کلاه پشمالو سنتی که استفاده از آن هنوز در قفقاز رایج است. این کلاه از پوست گوسفند کاراکول تهیه می­‌شود و مخصوص مردان و پسران است. این کلاه ظاهری استوانه‌ای شکل دارد که یک طرف آن باز است. پاپاخی سوغاتی جالبی در سفر به گرجستان است.

سوغات گرجستان از هنرهای تجسمی

هنر تجسمی گرجستان عمدتا در محصولاتی مثل سفالینه‌های آن نمایان است. این سفالینه‌ها و محصولات سرامیکی هنری و گلدان‌­های مخصوص آن می­‌توانند یک سوغاتی عالی از گرجستان باشند.

سوغاتی دست‌ساز انتخابی مناسب در گرجستان

چه داخل پایتخت و چه بیرون از آن، می‌­توانید سوغاتی­‌های دست‌ساز گرجستان را در همه‌جا ببینید. بنابراین «همه‌جا» در گرجستان جایی‌ست که می­‌توانید هدایایی را برای دوستان و خانواده‌ی خود بگیرید. خرید خود را با یک دلار آغاز کنید و مگنت یخچال بسیار مناسب است. مگنت یخچال کوچک‌ترین محصول از صنایع دستی گرجستان است و یادگاری زیبا و خاطره‌انگیزی از این کشور است.

پاندوری، برای دوستاران موسیقی شرق اروپا

pandori را در مهمانی‌های شاد و سرزنده می‌نوازند
pandori را در مهمانی‌های شاد و سرزنده می‌نوازند

اگر اهل موسیقی هستید یکی از سوغاتی های خاطره انگیر گرجستان خرید پاندوری است. ساز سنتی گرجی با سه سیم که به‌طور گسترده در سراسر گرجستان مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این ساز از چوب ساخته شده و شبیه به یک گیتار کوچک است.

ظرف نوشیدنی کانتسی

kantsi | سوغاتی گرجستان
kantsi | سوغاتی گرجستان

یکی دیگر از سوغات گرجستان ظرف نوشیدنی سنتی کانتسی است که از شاخ قوچ، بز و گاو نر درست شده است. این ظرف مخصوص سوپرا، جشن سنتی گرجی است. خرید این ظرف می­تواند خاطرات سفر به گرجستان را به خانه‌ی شما بیاورد.

سوغاتی­‌های خوش‌طعم و خوش‌عطر؛ ادویه‌جات گرجی

این سوغاتی بیش‌تر مخصوص مادران و سرآشپزان است تا غذای‌شان طعم و عطر گرجی به خود بگیرد. هرکس که علاقه­‌مند به غذاهای محلی باشد حتما می­‌داند که این غذاها سرشار از طعم و عطر باورنکردنی هستند. در فروشگاه‌­های گرجستان مجموعه‌ی گسترده‌ای از ادویه‌جات و چاشنی­‌های خوشمزه‌ی گرجی وجود دارد. از آن‌ها در تهیه‌ی غذاهای گرجی استفاده می‌شود. نعناع، میخک، جوز و پوست جوز، دارچین، فلفل قرمز خشک، دانه‌‌های خشک شده‌ی گشنیز، دانه­‌های آفتابگردان، توت خشک، شنبلیله، گلبرگ­‌های گُل سرخ‌شده، دانه­‌های زیره‌ی خشک شده و ادویه‌های فراوان دیگر.

می‌توانید از زنان فروشنده در بازار بخواهید که درباره‌ی این ادویه‌ها به شما توضیح دهند. آن‌ها با کمال میل این کار را قبول می‌کنند.

خنجر گرجی ، یک سوغات نفیس

Khanjali یا همان خنجر گرجی یکی از سوغات‌های چشمگیر گرجستان است. اگر کسی در اطرافیان‌تان هستن که به جزئیات توجه می‌کند. یا کسی که به اشیا قیمتی توجه می‌کند، این خنجر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای آن‌ها است. خنجر گرجی که سلاحی دولبه است، بخشی از لباس مردان منطقه‌ی قفقاز محسوب می‌شده است. در حال حاضر این وسیله بیشتر کاربردی تزئینی دارد. سطح آن پوشیده از سنگ‌های قیمتی است و روی آن طرح و نقش‌های فراوانی به چشم می‌آید.

جواهرات گرجی ، زیبایی به یاد ماندنی

 از دیگر سوغات گرجستان که طرفداران خاص خود را دارند، باید به جواهرات نقره و زیورآلات دست ان اشاره کرد. این جواهرات از به‌یادماندنی‌ترین سوغاتی هستند که می‌توانید به ارمغان ببرید. این محصولات با همان شیوه‌ی سنتی ساخته می‌شوند و زیبایی آن‌ها چشمگیر هستند.

از دیگر سوغات‌های خاص گرجستان که هر مسافری را برای خرید وسوسه می‌کنند می‌توان به مرباهای گرجی اشاره کرد. این مرباها از گردو،فیجوا، گیلاس سفید و مخروط کاج تهیه می‌شوند و محال است طعم آن‌ها را فراموش کنید. یکی دیگر از سوغات‌های دوست داشتنی گرجستان، روسری‌‎های دست‌بافت و لباس‌های پشمی این کشور هستند. رنگ و لطافت آن‌ها، شما را به سمت خرید می‌کشد.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های گرجستان کلیک کنید.


بازنویسی این مطلب توسط : لیدا حسینی ولد