سوغات روسیه چیست؟ این پرسشی است که این روزها بیش‌تر مسافران عازم به جام جهانی روسیه به آن فکر می‌کنند. سوغاتی خریدن از خوشی‌های سفر است. وقتی قرار است به کشوری با تاریخ و فرهنگ پربار مانند روسیه سفر کنید، اهمیت این موضوع بیش‌تر می‌شود. وقتی صحبت از سوغات روسیه می‌شود، تصویر عروسک‌های «ماتریوشکا» پیش چشم ما می‌آید. شما هم اگر برای جام‌ جهانی روسیه عازم این کشور هستید، حتما با خودتان ماتریوشکا بیاورید. ماتریوشکا مهم‌ترین سوغات روسیه و یکی از نمادهای این کشور است، اما سوغاتی‌ها و صنایع دستی این کشور بسیار متنوع هستند. اگر اطلاعات دقیقی درباره‌ی سوغات روسیه و قیمت‌ آن‌ها داشته باشیم، با آسودگی و لذت بیش‌تری خرید می‌کنیم. در سفرزون درباره‌ی سوغاتی‌های روسیه مطلبی در دو قسمت آماده کردیم. با ما می‌توانید آسوده سفر کنید و نگران برنامه‌ی مسافرت خود نباشید.

saadatrent

وقتی از سوغات روسیه حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

سوغات روسیه و خرید به وقت جام جهانی - آلنکا شکلات
«آلنکا»، «بلوچکا» و «میشکا کولوزاپی» از شکلات‌های معروف روسیه هستند

وقتی از سوغات روسیه حرف می‌زنیم از کلی چیز زیبا و خاطره‌انگیز و دلپذیر حرف می‌زنیم، سوغاتی‌هایی مثل ماتریوشکا اگرچه زیبا هستند اما یک انتخاب آسان به حساب می‌آیند. اگر دنبال چیزهای خیلی خاص هستید باید سراغ ظرف‌های چوبی، فلزی و چینی خوش‌طرح‌و‌نقش را بگیرید که خاطره‌ی خوش خانه‌ی مادربزرگ‌ها را با خود دارند. اگر هم می‌خواهید کام دوستان‌تان را شیرین کنید، سراغ شکلات «آلنکا»، «والنکی» و انواع و اقسام عسل‌ها را بگیرید. تابلوهای گلدوزی، عروسک‌ها و شال‌های بافتنی، خرده‌ریزهای دوره‌ی شوروی، کلاه پوستی و… هم سوغات عجیب و خاص روسیه به حساب می‌آیند. یک روز کامل را به خرید سوغاتی بگذرانید و بعد با خوردن یک غذای خوشمزه‌ی روسی، روزتان را رنگی کنید.

دست‌سازه‌های چوبی ، نماد غنای فرهنگ روسی

 

سوغات روسیه و خرید به وقت جام جهانی - ماتروشکای روسی ۲
ماتریوشکاهای زیبای روسی در طرح و اندازه‌های مختلف

دست‌سازه‌های چوبی مانند ماتریوشکا، «خوخلوما» و «پالخ» شاخص‌ترین سوغات روسیه هستند. ماتریوشکا که در زبان روسی بابوشکا هم نامیده می‌شود، عروسک‌هایی چوبی هستند که در دل هم جا می‌گیرند. این عروسک‌ها همه به یک شکل اما در اندازه‌های مختلف هستند. این عروسک‌ها با طرح‌ها و تزیینات سنتی روسی و معمولا به شکل زنانی با روسری‌های گلدار نقاشی می‌شوند. ماتریوشکا نماد مادری و همبستگی است.

در تمام فروشگاه‌های سوغاتی‌فروشی مسکو و سن‌پترزبورگ ماتریوشکاهایی در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد. قیمت این عروسک‌ها را میزان تزییناتی که در آن‌ها به کار رفته تعیین می‌کند. ساده‌ترین نوع آن ۷۰۰ روبل قیمت دارد و نوع پرتزیین در اندازه‌ی متوسط را به قیمت حدود ۳۰۰۰ روبل می‌توانید تهیه کنید. این روزها به جز ماتریوشکاهای با روسری گلدار و لپ‌های گل انداخته، عروسک‌هایی با طرح‌های شخصیت‌های سیاسی، حیوانات و غیره هم ساخته می‌شوند که می‌توانند یک سوغات متفاوت باشند.

لذت خرید از خیابان آربات مسکو در جام جهانی روسیه

سوغات روسیه و خرید به وقت جام جهانی - اسباب بازی
در خیابان «آربات» مسکو اسباب‌بازی‌های روسی بخرید

اسباب‌‌بازی‌های چوبی انقدر متنوع و زیبا هستند که دوست دارید همه‌شان را بخرید. بیش‌تر این اسباب‌بازی‌ها به شکل حیوانات و اغلب خرس و گوزن تراشیده می‌شوند و از جمله خاص‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین سوغاتی‌های روسیه هستند. در خیابان آربات مسکو می‌توانید انواع و اقسام آن‌ها را با قیمتی منطقی از هنرمندان محلی بخرید. سفر به جام جهانی فرصت خوبی است برای آن‌که در خیابان آربات مسکو قدم بزنید و صنایع دستی روسیه را از نزدیک ببینید.

چیدن خانه به سبک روسی

سوغات روسیه و خرید به وقت جام جهانی - خوخلوما
«خوخلوما»، یک سوغاتی چشم‌گیر

«خوخلوما» از دیگر صنایع دستی برجسته روسیه است که سوغاتی چشم‌گیری حساب می‌شود. خوخلوما ظروف چوبی با زمینه‌ی طلایی تیره هستند. روی این ظروف طرح‌های سنتی کشیده می‌شود که معمولا ترکیبی از بوته‌ و میوه تمشک است. از تخته‌ی پنیر و کاسه در اندازه‌های مختلف و قاشق‌های بزرگ تا سماورهای تزیینی با این طرح پیدا می‌کنید که قیمت نسبتا مناسبی هم دارند. یک کاسه‌ی متوسط به همراه قاشق حدود ۷۰۰ روبل قیمت دارد. خوخلوما هم انتخاب بسیار خوبی برای سوغاتی برای عزیزان‌تان است و هم یادگاری خوبی از روسیه برای گوشه وکنار منزل‌تان. اگر برای جام جهانی به روسیه رفتید، حتما برای خودتان خوخلوما بیاورید.

سوغات روسیه و خرید به وقت جام جهانی - پالخ
«پالخ» یک سوغاتی باشکوه

جعبه‌های «پالخ» که در اصل از خمیر کاغذ ساخته می‌شوند و با طرح‌های سنتی روسی، طرح بالرین‌ها و یا تصویرهای از افسانه‌ها نقاشی می‌شوند از دیگر سوغاتی‌های روسیه هستند. جعبه‌های پالخ قیمت بالایی دارند. یک جعبه‌ی کوچک که می‌توان از آن به عنوان جعبه‌ی جواهرات استفاده کرد قیمتی در حدود ۲۰۰۰ روبل دارد.

دست‌بافته‌ها : یادگارهایی از سرمای روسیه

سوغات روسیه و خرید به وقت جام جهانی - شال روسی
شال‌های زیبای روسی، یادگار خوب روسیه از سفر جام‌ جهانی شما

وقتی قرار باشد سوغات روسیه را معرفی کنیم، سرزمینی که زمستان‌های سرد و طولانی با نام آن گره خورده، قطعاً انواع دست‌بافته‌ها بخش مهمی از سوغاتی‌ها هستند. هر چند که جام جهانی در فصل گرم مسکو برگزار می‌شود اما می‌توانید در هر بازاری دست‌بافته‌های روسی را پیدا کنید. شال‌های اورن‌بورگ و شال‌هایی که در ایران به نام شال‌های ترکمن‌ شناخته می‌شوند، مهم‌ترین دست‌بافته‌ها و بهترین سوغاتی و یادگاری برای کسانی است که به پوشیدن کارهای دست‌بافت علاقه‌دارند. البته این شال‌ها معمولا گران‌قیمت هستند و ۲۰۰۰ روبل به بالا قیمت دارند.

سوغات روسیه و خرید به وقت جام جهانی شال روسی
شال «اون‌بورگ» را می‌توانید با هر لباسی ست کنید

عروسک‌های بافتنی در اندازه‌های مختلف که حتی برای بزرگ‌سالان هم دوست‌داشتنی هستند، رومیزی، روتختی کتانی با حاشیه‌قلاب‌بافی ظریف هم از دیگر سوغاتی‌های روسیه هستند. این دست‌بافته‌ها را به خصوص به دلیل قیمت مناسب‌شان به شما پیشنهاد می‌کنیم. عروسک‌هایی در اندازه‌ی کوچک تا متوسط ۳۰۰ تا ۶۰۰ روبل قیمت دارند و یک رومیزی کوچک حدود ۳۰۰ روبل و رومیزی‌های متوسط ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ روبل.
سوغات روسیه را نمی‌توان فقط در صنایع دستی خلاصه کرد. حتما در سفر به روسیه در جام جهانی پیش‌رو، سراغ خوراکی‌های روسی هم بروید. بد نیست کمی هم بخش خوشمزه‌ی سوغات روسیه را معرفی کنیم.

سوغات روسیه ، خرید به وقت جام‌جهانی - سن پترزبورگ زیبا
از سرزمین زیبای «روسیه» با کلی یادگاری به خانه برگردید

اگر مایل نیستید هزینه‌ی زیادی را صرف سوغاتی خریدن کنید پیشنهاد ما این است که چیزهای کوچک به نزدیکان‌تان هدیه بدهید. در این صورت خوردنی‌ها بهترین انتخاب هستند.

آلنکا، یک شکلات هشتاد ساله

سوغات روسیه ، خرید به وقت جام‌جهانی - شکلات آلنکا
«آلنکا»، شکلات خوشمزه‌ی روسیه

یکی از مشهورترین سوغاتی‌های خوردنی روسیه شکلات است. شکلات «آلنکا» با طرح دختری کوچک که روسری بر سر دارد، بسیار معروف است. این شکلات که «اکتبر سرخ» هم نامیده می‌شود در اندازه‌های مختلف وجود دارد.

آلنکا حدودا هشتاد ساله است. کارخانه‌ی قدیمی این شکلات امروز به گالری تبدیل شده و از مکان‌های دیدنی مسکو است. قیمت این شکلات در حدود ۱۴۰ تا ۱۸۰ روبل است. اگر از شکلات‌دوستان هستید حتما کمی شکلات با خود به خانه بیاورید. عصرها بعد از کار، کنار چای با این شکلات‌ها باز هم به روسیه برگردید.

از هر چه بگذریم سخن عسل خوش‌تر است

سوغات روسیه ، خرید به وقت جام‌جهانی - عسل با بوم روسیه
عسل با موم، سوغات خوشمزه‌ی «روسیه»

از دیگر سوغات روسیه می‌توان به عسل اشاره کرد. در فروشگاه‌های یادگاری فروشی و در بخش خوردنی‌ها چندین قفسه‌ی عسل پیدا می‌کنید. این عسل‌ها معمولا بسته‌‌بندی زیبا و قیمت مناسبی دارند. عسل‌های روسی طعم میوه‌های مختلف را دارند.

گاهی شیشه‌ی عسلی پیدا می‌کنید که ساقه‌ی بابونه یا آویشن به آن جلوه‌ی متفاوتی بخشیده است. می‌توانید شیشه‌های کوچک عسل‌ یک نفره با طعم‌های دلپذیر به سفره‌ی صبحانه‌تان اضافه کنید. ظرف‌های عسل کوچک سوغاتی‌های خوبی هستند و بسته به اندازه‌شان ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ روبل قیمت دارند.

زینت‌هایی به رنگ کهربا در سوغات روسیه

سوغات روسیه ، خرید به وقت جام‌جهانی - کهربای روسی
زیورآلات کهربایی روسیه، سوغات خوب این کشور

علاوه بر ماتریوشکا زیورآلات دلربای ساخته شده با کهربا هم سوغات روسیه است. گردن‌آویزهایی کهربا را در تمام فروشگاه‌های یادگاری فروشی پیدا می‌کنید. این گردن‌آویزها طرح‌های متنوعی ندارند اما قیمت‌شان مناسب است. اگر از دسته‌ی افرادی هستید که طرح‌های سنتی دوست دارند، این گردن‌آویزها انتخاب خوبی هستند. برای تماشای مسابقات جام جهانی که رفتید برای کسانی که دوست‌شان دارید از این زیورآلات بخرید.

نوع دوم هم جواهراتی هستند که در طراحی‌شان کهربا استفاده شده است. این جواهرات گران‌قیمت هستند. یک گردن‌آویز کوچک که در آن کهربا به رفته حدود ۵۰۰۰ روبل قیمت دارد.

سوغات روسیه ، یادگارهایی از تاریخ و فرهنگ

سوغات روسیه ، خرید به وقت جام‌جهانی - شاپشا اوشانکا
«شاپشا اوشانکا»، یادگاری از روسیه برای روزهای سرد

روسیه تاریخ و فرهنگ غنی دارد. اگر به این حوزه علاقه دارید برای شما هم یادگاری‌های خوبی پیدا می‌شود. می‌توانید وسایلی با طرح داس و چکش پیدا کنید و به یادگار به خانه ببرید: لیوان‌های آلومینیومی تا کلاه‌های پوستی سنتی «شاپکا اوشانکا»، زیر لیوانی، زیرسیگاری و … چه چیزی بهتر از این‌که پس از مسابقات جام جهانی و تماشای فوتبال‌های زیبا، با این یادگاری‌ها به خانه برگردید؟

سوغات روسیه ، خرید به وقت جام‌جهانی - ظروف با طرح داس و چکش
خانه‌تان را با یادگارهایی از روسیه تزیین کنید

این وسایل ارزان هستند. لیوان‌های با این طرح حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ روبل قیمت دارند. بشقاب‌های زینتی با طرح مکان‌های تاریخی و نمادهای روسیه هم می‌توانند سوغات خوبی باشند. این بشقاب‌های زینتی هم قیمت ارزانی دارند.

سوغاتی‌های زیبای خاطره‌انگیز از سفر به جام جهانی روسیه

سوغات روسیه ، خرید به وقت جام‌جهانی - ژوستو
سینی‌های «ژوستو» یک خاطره‌ی نوستالژیک برای ما ایرانی‌ها

ظروف چینی «گژل» (Gzhel) و سینی‌های «ژوستووو» و سماورهای زینتی را فراموش نکنید. این ظروف چینی در دهکده‌هایی به همین نام در نزدیکی مسکو ساخته می‌شوند. گژل‌ها سرامیک‌هایی با زمینه‌ی سفید و طرح‌های سنتی آبی هستند. زیبایی و ظرافت‌ این ظرف‌ها بی‌نظیر است و مهمانی‌های چای عصرانه در فیلم‌های کلاسیک را به یادمان می‌آورد. گژل‌ها بسته به اندازه‌شان قیمت‌های مختلفی دارند اما یک قوری کوچک را می‌‌توانید حدود ۸۰۰ روبل بخرید.

سوغات روسیه ، خرید به وقت جام‌جهانی - کژل
ظروف چینی «کژل» یک یادگار زیبا از روسیه

سینی‌های فلزی ژوستووو اغلب با طرح دسته‌ی گل‌های وحشی تزیین‌ می‌شوند. همه‌ی ما این سینی‌ها را دیده‌ایم و بخشی از خاطرات کودکی ما هستند. از سفر جام جهانی با این سینی‌ها زیبا به خانه برگردید.

سماور هم که در اصل روسی است و همه‌ی ما کلی خاطره از آن داریم. این روزها سماورهای زینتی در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. سماور بهترین سوغاتی برای کسانی است که عاشق چیزهای قدیمی و آنتیک هستند. اگر گوشه‌ی منزل‌تان جایی برای یادگاری‌های سفر دارید، سفر به روسیه مجموعه‌تان را کامل می‌کند.

پرتره‌ی خودتان را به خانه ببرید

سوغات روسیه ، خرید به وقت جام‌جهانی - نقاشی در خیابان آربات
با خودتان یک پرتره‌ی زیبا به خانه ببرید

اگر نقاشی دوست دارید، از سفر به روسیه دست خالی برنمی‌گردید. می‌توانید از روسیه سوغاتی‌های متفاوت و خاص بیاورید. روس‌ها علاقه‌ی زیادی به نقاشی دارند و در خیابان نوسکی سن‌‌پترزبورگ و خیابان آربات مسکو نقاش‌های خیابانی زیادی وجود دارند. این نقاش‌ها پرتره‌های زیبایی از شما می‌کشند. با صرف یک ساعت وقت و حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ روبل می‌توانید نقاشی زیبایی از چهره‌تان داشته باشید.

اگر آخر شب‌ها مدل این نقاش‌های خیابانی شوید، می‌توانید تخفیف هم بگیرید. مدل یک نقاش شوید، یک ساعت بی‌حرکت بنشینید، شاهد یک نقاش باشید که با دقت به شما خیره شده و به سرعت طراحی می‌کند. هیجان دیدن حاصل کار، از لذت‌های فراموش شده‌ای است که در دوران دوربین‌های دیجیتال بد نیست حتما آن را بچشید.

علاوه بر این می‌توانید از هنرمندان خیابانی طرح‌های آبرنگ زیبا از شهرهای روسیه و بالرین‌ها و … خریداری کنید. این طرح‌ها که در اندازه‌های مختلف وجود دارند از ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ روبل قیمت دارند.