این روزها در اینستاگرام چرخی که بزنیم یک مدل سفربرو بیشتر نمی بینیم، سفربروهایی هیچهایکر! این دسته پر از فالور هستند و سفر را چیزی شبیه سفرهای فضایی نشان می دهد که همیشه پایانی خوش دارد، همه چیز هیجان انگیز است. ولی واقعیت سفر چیز دیگری است در این مقاله از سفرزون می خواهیم تحلیلی داشته باشیم بر روی انتخاب سبک سفر و اینکه چطور سبک خودمان را بسازیم.

saadatrent

با ما همراه باشید قدم اول را با تحلیل اساسی اینستاگرامرهای سفر برو با یکدیگر بر می داریم و سپس در مورد سه شاخص اساسی، همسفر، اقامت و هدف سفر با یکدیگر به گفتگو می پردازیم.

تحلیل اساسی اینستاگرامرهای سفر برو

قصد ندارم سفربرو های اینستاگرامی را نفی یا تایید کنم در اینجا قصد دارم تنها و تنها به چند برش اشاره کنم.

نفی مکان

تصویر در سفربروهای اینستاگرامی بیشتر بر روی حضور خودشان ویا خود و همراهشان شکل می گیرد، آنها به طرز فزاینده ای مکان را نفی کرده  و خود را مهمتر از مکان قرار می دهند، بر روی حضورشان تاکید بسیار دارند آنها عموما چیزی از مکان، تاریخچه اش، آب و هوایش و امکاناتی که دارد یا ویژگی خاصی که دارد را با ما در میان نمی گذارند.

نفی تجربه

به خاطر اینستاگرام عموما باز نمود آنها برپایه عکس است و عکس طبق گفته سانتاگ منتقد شهیر دنیای عکاسی چیزی را به ما آموزش نمی دهد، آنها عموما ما را به تماشا هدایت می کنند از تجربه ها بسیار کم می گویند، چرا که تجربه ها تلخ و شیرین قاطی هستند و آنها نمی خواهند تلخ به نظر برسند. به همین دلایل تجربه به حاشیه می رود و برای ما تصویر به نمایش می گذارند.

همسفر و دوستی

کم دیده شده آنها روی همراهان خود تاکید کنند، آنها خود را تنها، مستقل و جسور معرفی می کنند که تنهایی سفر می کند. این مسئله در مورد متاهل ها هم صداق است آنها خود و همسرشان را نشان می دهند و کمتر روی ادمهای دیگر که همسفرشان هستند توجه خرج می کنند، از سفر به شهرهای مختلف هم خودشان را می بینند و ساکنین را می پوشانند. آنها به طرز احمقانه ای سفر را تنها می بینند و سعی می کنند که خود باشند و خود را در کانون توجه قرار بدهند.

بی برنامگی و بی پولی جذاب تر است

از آنجایی که با چند نفر از این اینستاگرمرها آشنا هستم باید بگوییم که آنها عموما ادمهای متمولی هستند، مشهورترین آنها پاسپورت سوئدی دارد و هیچ کشوری به او نه نمی گوید. از طرفی با اینکه درآمد جذاب و زیادی از تبلیغات دارد بی پول سفر می کند. این گزاره ایجاد شده است که هر کس به هتل می رود و یا یک سفر طبیعی دارد ادم کسل کننده ای است، در حالی که اصلا اینطور نیست و هر روحیه ای سبک سفر خود را دارد. نه بی پولی جذاب است و نه پولداری! مهم بلد بودن و سفر کردن بلد بودن است.

با این تحلیل کوتاه می خواهیم بپردازیم به انتخاب سبک سفر و اینکه چطور سبک سفرمان را انتخاب کنیم، وقتی از سبک سفر حرف میزنیم در واقع در مورد سه گزاره بیشتر حرف نمی زنیم، همسفر، اقامت، مقصد این سه با یکدیگر سبک سفر شما را می سازند. در ادامه در هر بخش به تفضیل در مورد هریک تحلیل و بررسی انجام می دهیم با سفرزون همراه باشید.

مقصد سفر یا هدف سفر

واقعیت این است که سبک سفر با هدف سفر تعیین می شود و مهمترین جنبه از سبک سفر هدف آن است. با خودتان بگویید در سفر به دنبال چه چیزی هستید.

به این سوالها پاسخ بدهید خودتان با خودتان نوع سفرتان را پیدا می کنید.

  • مقصد باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا به آن سفر کنم؟
  • جای تاریخی را بیشتر دوست دارید و یا جای طبیعی ؟
  • شهرگردی برای شما چه معنایی دارد؟
  • آیا حاضر هستید به خاطر شرایط مقصد سفرتان را عوض کنید؟
  • مهمترین نکته در یک سفر چیست؟
  • خط قرمز شما در سفر چیست؟
  • بدترین اتفاقی که ممکن است در سفر بیافتد چیست؟
  • از ارتفاع می ترسید ؟
  • به چه چیزهایی روزانه در سفر نیاز دارید ؟
  • هزینه سفرتان به اندازه چند روز است؟
  • سوغاتی آوردن برایتان مهم است؟
  • از چه چیزی در سفر هراس دارید و اصلا دوست ندارید آن را تجربه کنید؟
  • همراه در سفر برایتان مهم است؟
  • چقدر زمان برای سفر دارید؟

 

سبک سفر و نوع سفرها

طبیعت گردی

طبیعت گردی تقریبا امادگی بدنی خوبی می خواهد، موارد بهداشتی چندان در آن رعایت نمی شود، تقریبا برنامه خاص و دقیقی وجود ندارد. حتما باید همراه در سفر داشته باشید هزینه آن تا حدودی معمولی است.

هیچهایک

سفر تقریبا برنامه خاصی ندارد فقط نقطه های ورود و خروج معلوم نیست، محدودیت زمان چندانی وجود ندارید، باید آماده نداشتن محل خواب داشته باشید. خود را آماده پیدا کردن همراه داشته باشید.

سفر شهری

زیارت شهر ها تنها با یک مکان اقامت معمولی و هزینه کمی بالا ممکن است. سفرهای این چنینی آب و هوای خاص خود را دارند، این سفرها برنامه شان مشخص است و همه چیز تقریبا در آن روی اصول برگزار می شود.

سفر تفریحی

سفرهای تفریحی مخصوصا سفرهایی که به قصد دیدن کیش انجام می شود هزینه بالایی دارند، اقامت در آن هتلی است و هزینه ها عموما در آن بالا خواهد بود.

همسفر

در یکی از مقاله های سفرزون به این مورد پرداختیم که چطور همسفر پیدا کنیم، اما در اینجا کلی تر به این موضوع می پردازیم.

سفر تنهایی

می توانید همسفر نداشته باشید، نداشتن همسفر سبب می شود که خودتان سبک سفر خودتان را بسازید و با موارد مختلف آن برخورد کنید. همه اینها بر می گردد به وضعیت اعتماد به نفس و توانایی هایی که دارید. نکته طلایی در این سفر داشتن شناخت بالا از خود است.

سفر با تور

سفر با تور سبب می شود که شما نسبت به همسفرها مشکل چندانی نداشته باشید، آنها ادمهایی بی شباهت با شما نیستند چرا که حداقل همه آنها تابع برنامه تور هستند، چنین سفری برای آنها که کمترین ویژگی های ارتباطی را دارند بسیار توصیه می شود در این سفرها شما یاد می گیرید که چطور با ادمها یک ارتباط ساده داشته باشید. نکته مهم در این سفرها، پرهیاهو نبودن و همراهی با جمع است.

سفر با آشنا و دوست

سفر با دوست و آشنا ویژگی های خاص خود را دارد، برنامه سفر دست شما نیست اگر هم میخواهید همه به حرفهای شما گوش بدهند قطعا شما را پیاده خواهند کرد.

در این سفرها همه چیز باید تا جایی که می شود شفاف و با رای گیری انجام بشود در این سفرها بی نظر بودن به شما اسیب می زند سعی کنید در لحظات حساس نظر داشته باشید و از هوش اجتماعی خود نهایت بهره را ببرید تا همه چیز خوش باشد. نکته طلایی در چنین سفرهایی سخت نگرفتن است! دیدن و یا ندیدن یک جا، خوردن یا نخوردن چیزی، رفتن به مقصدی و یا ماندن در جایی آنچنان مهم نیست، مهم این است که شما با همراهان خود در سفر چطور برخورد می کنید.

جزئیات هر سفر

هتل، خانه، هاستل، کاروانسرا، کمپینگ

محل اسکان بسیار می تواند روی سبک سفر شما تاثیر بگذارد، چرا که عمده هزینه سفر هزینه اسکان است. لذا اینکه چه اقامتی انتخاب کنید مستقیما بر روی سبک سفرتان اثر می گذارد. در اینجا سه فاکتور که شما را در انتخاب سبک سفر راهنمایی می کند را به شما نشان می دهیم.

حریم شخصی

فرد با فرد فرق می کند، حریم شخصی از آن دسته مواردی است که بسیار در انتخاب محل خواب سایه می اندازد. اگر روی حریم شخصی تان حساسیت بسیار بالایی دارید هاستل را از محل اقامت خود خط بزنید.

تحمل سختی

کمپینگ سفر نسبت به بقیه دیگر نوع  اقامت ها کمی سخت تر است گرچه اگر رعایت اصول کمپینگ را بکنید راحت تر رفتار خواهید کرد. ولی در هر صورت هیچ کدام از این نوع اقامت ها سختی خارج از تحمل انسان ندارند مگر اینکه شما اصلا آدم انعطاف پذیری نباشید.

برنامه سفر

اگر سفری دارید که باید در آن تند تند جابه جا شوید باید محل خوابتان نیز سریع مهیا شود و سریعتر بتوانید آن را جمع کنید و یا از آن بروید. ببنید با توجه به برنامه سفرتان بهترین نوع اقامت چیست.

نکته پایانی و بسیار مهم

اگر سفربرو حرفه ای هستید باید سبک سفر  آگاهانه انتخاب شود سفری که کورکورانه انتخاب شود برای سفر بروها به معنی این است که شما هنوز خودتان را به خوبی نمیشناسید.

سعی کنید آگاهانه و منطقی با سفر برخورد کنید سفر خوب است ولی سفری که منجر به حادثه نشود و اتفاق بدی در آن نیافتد. لذا همه چیز را به طور اصول پی بگیرید و متناسب با شخصیت خودتان و شناختی که از خود دارید سفر برای خود طراحی کنید در غیر اینصورت سفر خود عاملی برای ضربه زدن به شما خواهد شد.

در این مقاله از سفرزون سعی کردیم، تا شما نسبت به سبک سفر حساس تر بکنیم و کمی آگاهی به شما بدهیم، خوشحال خواهیم شد که آگاهانه به سفر نگاه کنید و نظرتان را با ما در میان بگذارید، به ما بگویید سبک سفر دلخواهتان به چه صورت است و دوست دارید چطور بهترین سفر را داشته باشید. ما منتظر شماییم.