ارمنستان سرزمینی است که تاریخی کهن دارد. این کشور پر جاذبه یکی از مقاصد اصلی سفر ایرانیان است. در سفربه ارمنستان شما با دنیایی از طعم‌های جدید رو به رو می‌شود. غذاهای ارمنستان به قدمت همین سرزمین هستند. با مزه مزه کردن هر طعم بخشی از فرهنگ مردم آن را درک می‌کنید. ممکن است بعضی از این غذاها برای ما نام آشنا باشند. چرا که در سزمین قفقاز اشتراک بسیاری دیده می‌شود.ما در این مطلب از سفرزون می‌خواهیم گشتی در این طعم‌های تازه و متنوع بزنیم. برای آشنایی بیشتر با غذاهای کشور ارمنستان همراه ما باشید.

saadatrent

قاپاما  | Ghapama ، پر و پیمان در غذاهای ارمنستان

این غذا ترکیبی خوشبو است که در یک کدو تنبل پخته می‌شود! برای تهیه این غذا از ترکیب بادام، خرما، سیب، آلو، زغال اخته، زردآلو، آلو بخارا و کشمش استفاده می‌کنند. این مخلوط را با برنج نیم پز، عسل و دارچین، داخل کدو می‌ریزند. کدو را با کمی آب روی شعله‌ای ملایم قرار می‌دهند. قاپاما یکی از غذاهای ارمنستان است که در مناسبت‌هایی خاص مانند کریسمس طبخ می‌شود.

Loading the player...

اسپاس  | spas

غذاهای ارمنستان

اسپاس یکی از سوپ‌های محبوب در میان غذاهای ارمنستان است. این سوپ بافتی سبک و طعمی لذت‌بخش دارد. اگر طرفدار خوردن یک کاسه سوپ خوشمزه هستید در ادامه با ما باشید.این سوپ یک وعده‌ی انرژی بخش برای روزهای سرد سال است. اما می‎‌‌توان آن را به‌صورت سرد هم میل کنید. برای تهیه اسپاس از ماست، جو(گندم)، خامه و سبزیجات تازه استفاده می‌کنند. این غذا به سوپ سفید هم معروف است.

خش یا کله پاچه  |  Khash 

خش از آن اشتراکات فرهنگی خوشمزه است! کله پاچه در سفره‌ی غذاهای ارمنستان بسیار محبوب است. این غذا بیشتر برای روزهای سرد سال آماده می‌شود. خش در اکثر مواقع برای صبحانه در نظر گرفته می‌شود. این غذای پرکالری و خوشمزه با سیر فراوان تهیه می‌شود.

خورواتس  |   Khorovats 

گوشت قرمز جایگاه ویژه‌ای در غذاهای ارمنستان دارد. یکی از غذاهایی که در بین مردم بسیار محبوب است و شما اسم آن را در همه‌ی منو ها می‌‎بینید، خورواتس است.  می‌توان گفت این کباب همان شیشلیک است. آماده کردن خورواتس برای ارمنی‌ها یکی از راحت‌ترین کارهاست. اگر به ارمنستان سفر کردید در انتخاب این غذا دقت کنید،  چرا که با گوشت خوک نیز طبخ می‌شود.

هاریسا | Harissa

هاریسا یکی دیگر از محبوب‌ترین غذاهای ارمنستان است. این غذای لطیف مانند حلیم است. از ویژگی‌های خاص هاریسا جایگاه تاریخی آن است. این غذا در روزگار جنگ‌های عثمانی بسیار طبخ می‌شد. به همین دلیل از غذاهای ویژه‌ی کشور محسوب می‌شود. برای تهیه‌ی هاریسا گوشت مرغ یا گوسفند را به همراه گندم، برای مدتی طولانی روی شعله‌ای آرام قرار می‌دهند. تمام مواد نرم می‌شوند و حلیمی خوش طعم به دست می‌آید.

 دلمه | Dolma

دلمه از دسته‌ی غذاهایی است که در بسیاری از فرهنگ‌ها حضور پر رنگی دارد. این غذا یکی دیگر از خوراک‌ها محبوب و آسان برای ارمنی‌هاست. با آمدن فصل بهار و تابستان و رسیدن برگ‌های جوان، دلمه به وفور طبخ می‌شود. در کشور ارمنستان گوشت‌های مختلفی برای مواد دلمه در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر برگ مو، این غذا با گوجه، فلفل و بادمجان تهیه می‌شود. چشیدن طعم دلمه‌ی ارمنی که آغشته به عطر ادویه‌های خاص آن است را فراموش نکنید.

فاسولیا | Fasulya

غذاهای ارمنستان

یکی از غذاهای ارمنستان که بسیار خوش طعم است فاسولیا است. این غذا را می‌توان نوعی خوراک دانست. البته در ارمنستان بیشتر به‌صورت خورشت و به همراه برنج سرو می‌‎شود. برای تهیه‌ی این غذا از گوشت، لوبیا سبز، گوجه و ادویه استفاده می‌کنند. این غذای لذیذ را هم در فهرست غذاهایی که در ارمنستان باید بخورید، بگذارید.

کوفته | Kufta

کوفته نام آشنایی برای ما ایرانی‌ها است. این غذای معروف در بسیاری از کشورهای آسیایی محبوب است. اما نکته‌ای که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند، شیوه‌ی طبخ و مواد به‌کار رفته در کوفته‌ها متفاوت است. این غذا در ارمنستان گوشت تازه را با گوشت کوب‌های مخصوص می‌کوبند و آن‌را با آرد، تخم مرغ، آب یا شیر، پیاز مخلوط می‌کنند. این ترکیب را به صورت توپ‌هایی متوسط شکل می‌دهند و سپس آن‌ها را با آب می‌پزند.

پلو | Pilaf

غذاهای ارمنستان

پلو در لیست غذاهای پر تکرار ارمنی قرار دارد. در میان غذاهای محلی ارمنستان پلوهای بسیاری به چشم می‌خورند. اما چیزی که پلوی ارمنی را متمایز می‌کند، ترکیباتی است که در برنج استفاده می‌شود. از رایج‌ترین شکل‌های طبخ ترکیب برنج با بلغور، رشته، میوه‌های خشک یا آجیل است. در سفر به ارمنستان تجربه‌ی خوردن این پلوها را از دست ندهید.

تیسژیک | tzhvzhik

غذاهای ارمنستان

برای تهیه این غذا قسمت‌هایی از بدن گوساله مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین موضوع باعث می‌شود که به ذائقه خیلی‌ها خوش نیاید. اما اگر طرفدار غذاهای گوشتی و خاص هستید، تیسژیک را امتحان کنید. ارمنی‌ها برای آماده سازی این غذا از قلب، کبد، شش و چربی گوساله استفاده می‌کنند. این ترکیب را سرخ می‌کند و سپس با سسی مخصوص از گوجه فرنگی، فلفل، سیر، پیاز و ادویه، مخلوط می‌کنند.

خاشلاما | khashlama

غذاهای ارمنستان

خاشلاما یکی دیگر از غذای‌های ارمنستان است که در کشورهای دیگر هم نمونه‌هایی دارد. این غذا نیز در مراسمات و جشن‌های ویژه‌ی ارمنستان طبخ می‌شود. برای تهیه‌‌ی خاشلاما از گوشت بره، گوساله یا مرغ استفاده می‌کنند. این سوپ غلیظ در مدتی طولانی و با شعله‌ای آرام می‌پزد. در کنار گوشت، سیب زمینی، هویج، پیاز و ادویه‌‌هایی خاص را در قابلمه می‌گذارند. انچه که این غذا را ویژه می‌کند، استفاده از سبزی‌های معطر است.

ما در این مطلب مجموعه‌ای از غذاهای متنوع ارمنستان را گردآوری کردیم. این فهرست تنها بخشی از مهم‌ترین غذاهای ارمنستان است. اگر شما هم غذاهای بیشتری از این سرزمین باستانی می‌شناسید برای سفرزون بنویسید. ما همیشه منتظریم تا تجربیات رنگارنگ‌مان با یکدیگر شریک شویم.