سفرزون در این مقاله خوراک‌ها و غذاهای روسیه را به شما معرفی می‌کنیم و چندتا پیشنهاد، چاشنی سفر به روسیه و جام جهانی‌تان خواهیم کرد تا وقت‌مان در سن‌پترزبورگ، کازان و سارانسک زیبا هدر نرود. بی مقدمه بیش‌تر به‌سراغ غذاها می‌رویم.

saadatrent

غذاهای روسیه و طعم خوش گوشت‌ها

بخش بزرگی از غذاهای روسیه با گوشت درست می‌شود. در این کشور اکثرا از گوشت گاو استفاده می‌کنند، اما گوشت گوسفند هم در جنوب طرفداران خاص خودش را دارد.

بیف استراگانف و طعم خوش یک غذای روسی

غذاهای روسیه- Beef Starganov
بیف استراگانف | از خوشمزه ترین غذاهای روسیه

از خوراک‌ها و غذاهای روسی «بیف استراگانف» را ایرانی‌ها بیش‌تر از بقیه می‌شناسند. بیف استراگانف البته دستورهای پخت فراوانی دارد. بعضی با کمی برنج  و خامه و برخی با پاستا و سس مخصوص آن را سرو می‌کنند. در هر صورت باید توجه کنید که اگر به روسیه رفتید و گوشت دوست دارید، هیچ‌وقت خوردن بیف استراگانف را از ذهن‌تان بیرون نکنید.

غذاهای روسیه ، سوپ‌های زمستانی و تابستانی

روسیه سرزمین سوپ‌های خوشمزه است. راز خوشمزگی سوپ‌های روسی اما در سادگی آن‌هاست. سوپ در هوای سرد و برفی خیلی می‌چسبد و روس‌ها تخصص ویژه‌ای در درست کردن سوپ‌های خوشمزه هستند. آن‌ها با انواع سبزیجات گرم‌ترین، ساده‌ترین و لذیذترین سوپ‌ها را می‌سازند.

بورش ، یک غذای محبوب روسی در جهان

بورش | سوپی که غذاهای خوشمزه‌ی روسیه را به جهان شناساند
بورش (Borscht) | سوپی که غذاهای خوشمزه‌ی روسیه را به جهان شناساند

یک سوپ ترش بی‌نظیر و خوش‌رنگ معروف در غذاهای روسی که در بیش‌تر دستور غذاهای کشورهای اروپای شرقی مثل اکراین، لهستان، لیتوانی، بلاروس، رومانی و ارمنستان وجود دارد. چغندر اصلی‌ترین گیاه استفاده شده در این سوپ است که باعث می‌شود رنگ سوپ به رنگ سرخ دربیاید. برش با رنگ سرخ در روسیه بیش‌تر به‌چشم می‌خورد. رنگ سرخ در زبان روسی به‌معنای «زیبا» است. این‌همه سرخی نه فقط به‌خاطر وجود شوروی و کمونیسم که علت معنای آن در زیان روسی است. این سوپ چغندر با رنگ‌های سبز و سفید هم وجود دارد. اگر مایل بودید می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. در شیوه‌ی سرو بورش، معمولا کمی خامه هم وجود دارد.

آکروشکا ، ترکیب گوشت و تخم‌مرغ و سیب‌زمینی

غذاهای روسیه- Okroshka
آکروشکا ، ترکیب گوشت و تخم‌مرغ و سیب‌زمینی

وقتی در روسیه از سوپ حرف می‌زنیم از چیزی کم‌حجم و پرکالری حرف نمی‌زنیم، چون در سوپ سنتی آکروشکا، ما تکه هایی گوشت پخته شده مثل بیف یا «هم» (Ham)، تخم مرغ و سیب زمینی پخته هم داریم که در کنار سبزیجاتی چون خیار و پیاز قرار گرفته است. معمولا قبل از خوردن «کواس» (Kvass)، نوشیدنی سنتی روسیه را به آن اضافه می‌کنند که آن را حسابی خوشمزه می‌کند. با این‌که این محتویات به‌صورت عمومی در سالادهای روسی هم وجود دارد اما آکروشکا، طعم و مزه‌ای کاملا متفاوت دارد. می‌توانید آکروشکا را با نمک یا شکر امتحان کنید و پیشنهاد ما این است که اگر برای جام جهانی روسیه و به‌دنبال چشیدن غذاهای روسی هستید، حتما این سوپ را امتحان کنید؛ چون وقت خوردن آن روزهای گرم روسیه است. حتی گاهی با یخ!

اوخا ، یک سوپ دریایی روسی

غذاهای روسیه - Ukha
اوخا | یک سوپ دریایی روسی

اوخا (Ukha) یک سوپ دریایی روسی است، اما ماهی دارد. «اوخا» با ماهی «سالمون» درست می‌شود، اما به‌صورت‌های دیگری هم پخته می‌شود. شاید بتوانم گفت اوخا یک‌جور آبگوشت ماهی است! این تنوع غذا با دو شیوه‌ی پر سبزی و کم سبزی پخته می‌شود. اگر برای‌تان اهمیت دارد بهتر است به پیشخدمت بگویید که سوپ‌تان پر سبزی یا کم سبزی باشد. سرو این غذا با «جعفری» به‌خاطر رنگ و بو و مزه اش خیلی خوشمزه است. اوخا معمولا سیب زمینی هم دارد.


در سفرزون بیش‎‌تر بخوانید : راهنمای سفر به روسیه ، از تهیه‌ی بلیط تا غذای روسی 


 غذاهای روسیه ، شیرینی و پیراشکی‌ها

شیرینی و پیراشکی‌ها به همان اندازه که در اروپای شمالی طرفدار دارد در روسیه هم خواهان زیادی دارد. در روسیه اما این شیرینی‌ها به سنت‌های قدیمی ارتدوکس و مسیحیت‌شان برمی‌گردد و هر کدام از این شرینی‌ها برای‌شان مقدس است.

پلمینی یا یک گوشواره‌ی خوراکی

پلمینی | پیراشکی سنتی روسیه
پلمینی | پیراشکی سنتی روسیه

«پلمینی» (Pelmini) از غذاهای خوشمزه‌ی روسیه است که قطعا ارزش امتحان کردن را دارد. پلمینی در شکل جالبی سرو می شود. مثل شیرینی به‌صورت کوچک با خمیر بسته شده است و درون آن گوشت گوساله یا بیف است. گاهی ممکن است در پخت از تخم مرغ هم استفاده کنند. این غذای خوشمزه‌ی روسیه معمولا با خامه سرو می شود و گاهی ماهی هم به آن اضافه می‌کنند. جالب است که بدانید کلمه پلمینی از ریشه‌ی کلمه‌ای دیگر است که به معنی نان شبیه به گوش است. با دیدنش علت نام‌گذاری برای‌تان مثل روز روشن می‌شود.

پیراشکی

غذاهای روسیه- Pirozhki
غذاهای خوشمزه‌ی روسیه | پیراشکی

«پیراشکی» (Pirozhki) یکی از غذاهای خوشمزه‌ی روسیه است که آن را به‌خوبی در ایران می‌شناسیم. پیراشکی تقریبا مشابه با همان چیزی است که ما در ایران تلفظ می‌کنیم، حتی تلفظ آن هم یکی است. شاید اگر فیلم‌های روسی دیده باشید صدای پیراشکی‌فروش را در خیابان شنیده باشید. پیراشکی در روسیه پرسابقه است و طرفدار زیادی دارد. پیراشکی تقریبا به همان شکلی که در ایران سرو می شود برای خوراک آماده می‌شود و تفاوت آن شاید در موادی که در آن قرار می گیرد، باشد. پیشنهاد می‌کنیم از این مشابهت‌های غذایی لذت ببرید و آن را امتحان کنید تا به تفاوت‌ها پی ببرید.

سیرنیکی (Syrniki)

غذاهای روسیه- Syrniki
سیرنیکی | پنکیک دلچسب روسی

«سیرنیکی» یک پنکیک تنوری بی‌نظیر با سس سیب، خامه و عسل است که پیشنهاد می‌کنیم با «وارن یه» (Varenye) امتحان کنید. وارن‌یه، چیزی شبیه به مربای میوه است که می‌توانید آن را روی پنکیک خود بمالید و یکی از غذای خوشمزه‌ی روسیه را امتحان کنید. این غذا از آنهایی است که در دستور غذاهای اکثر کشورهای اروپای شرقی پیدا می شود. گاهی اوقات با «وانیل» هم سرو می‌شود که طعم جذاب دیگری را ارائه می‌دهد. شیرینی و طعم سیرنیکی از آن طعم‌هایی‌ست که بین چندتایی از غذاهای روسی مشترک است.