بدون شک بخش قابل توجهی از لذت سفر به هر شهری چشیدن طعم و مزه‌ی خوراکی­‌های آن شهر است. شکم‌گردی یک تجربه‌ی توریستی ناب است؛ بنابراین باید قبل از سفر به هرکشوری با غذاهای سنتی آن کشور آشنا شوید تا طعم و مزه‌ی خوراکی­‌های آن زیر دندان‌تان بماند. سفرزون در این مطلب شما را با غذاهای سنتی قطر آشنا می‌­کند.

saadatrent

سالونا ، ترکیب جادویی گوشت تند و سوپ سبزیجات

غذاهای سنتی قطر ؛ ۱۰ غذایی که نباید از دست داد
ترکیب جادویی عطر و طعم

یکی از معروف‌ترین غذاهای سنتی قطر سالونا است. ترکیب این غذا با گوشت تند و سوپ سبزیجات بسیار لذت‌بخش است. مواد تشکیل‌دهنده‌ی این غذا شامل گوجه‌فرنگی، بادمجان، هویج و سیب‌­زمینی است. مردم گاهی آن را خالی و گاهی با برنج می‌­خورند. آن را درست کنید و از طعم لذیذش لذت ببرید.

مجبوس ، برنج با رایحه‌ی ادویه‌های عربی

Machboos ترکیبی جادویی از گوشت و برنج
Machboos ترکیبی جادویی از گوشت و برنج

«مجبوس» یکی از پرطرفدارترین غذاها در خانه‌ی قطری­‌هاست. اسم دیگر این غذا «کبسه» است که با برنج پخته می‌­شود و ترکیب آن با ادویه‌جات خوشمزه، گوشت، مرغ، بره، میگو، گوشت شتر یا ماهی است. حال‌وهوای مجبوس در گرمای قطر با خودش گرمی خاصی به‌همراه می‌آورد که ابدا حس بدی نیست و ته دل‌تان می‌نشیند. درست کردنش کمی سخت است اما طعمش به‌یاد‌ماندنی است.

Loading the player...

اگر دوست دارید بدانید چطور باید مجبوس درست کرد، ویدیوی بالا را حتما تماشا کنید و لذت ببرید.

مدروبا ، شله‌قلمکار ماه رمضان

غذاهای سنتی قطر ؛ ۱۰ غذایی که نباید از دست داد
مدروبا ، نرمی و لطافت شیروبرنج

این غذای مورد علاقه و پرطرفدار ماه رمضان در قطر است و از پرطرفدارترین غذاهای این کشور به‌حساب می‌آید. مدهروبا را با عنوان «فرنی» هم می‌‌شناسند. ترکیب آن با برنج، شیر، کره و هِل در ذهن بسیار ماندگار می‌شود. این مواد را همزمان می‌پزند تا زمانی که حالتی خمیری شکل به خود بگیرد.

لوقمات ، حلوای رمضانی که در دهن‌تان آب می‌شود

Luqaimat دسر خوشمزه‌ی عربی که در قطر می‌توانید بخورید
Luqaimat دسر خوشمزه‌ی عربی که در قطر می‌توانید بخورید

این خوراکی معمولا در ماه رمضان به‌عنوان یک دسر سرو می‌­شود. لقمات ترکیبی است از کره، شیر، آرد، شکر، زعفران و هل. این مواد تشکیل دهنده برای تهیه کوفته­‌های کوچکی آماده می‌شوند که باید کاملا سرخ شوند. بعد از آن باید در شربت شکر یا عسل خواباند تا طعم شیرین آن بیش‌تر شود. این خوراکی معمولا مغز شیرینی دارد و آنقدر سرخ می‌شود تا حسابی نرم شود. لقمات را امتحان کنید تا خاطره‌ی خوشی برای‌تان ثیت شود.


در سفرزون بخوانید: جاهای دیدنی قطر که تا جام جهانی ۲۰۲۲ باید ببینیم


قوزی ، کباب بره‌ی معروف عربی در قلب قطر

«قوزی»، بره‌ی برشته شده‌ای‌ست که با حجم زیادی از برنج، سبزیجات و آجیل­‌های طعم‌دهنده ترکیب می‌شود و یک ترکیب جادویی می‌سازد. این غذا معمولا به‌عنوان غذایی تجملی سرو می‌شود و برای میهمانان خاص کنار کذاشته می‌شود. قطری‌ها در بریان کردن غذاها مهارت بسیار بالایی دارند و گوشت را به خوبی مغز پخت می‌کنند.

غذاهای سنتی قطر ؛ ۱۰ غذایی که نباید از دست داد
غذاهای سنتی قطر ؛ ۱۰ غذایی که نباید از دست داد

تَرید ، یکی از معروف‌ترین غذاهای سنتی قطر

Thareed | غذاهای سنتی قطر
Thareed | غذاهای سنتی قطر

یکی دیگر از غذاهایی که در ماه رمضان بسیار زیاد درست می‌­شود، «ترید» است. ترید نوعی غذای کبابی است و با عنوان لازانیای عربی هم شناخته می­‌شود. این غذا شامل سبزیجاتی مثل هویج، لوبیا، پیاز، سیب زمینی پخته شده همراه با مرغ یا گوشت گوسفند با سس گوجه‌فرنگی و ادویه‌جات تند است. ترید اغلب با نان سرو می­‌شود. نان را در خورشت این خوراک خیس می‌کنند و در آن لقمه می‌پیچند.

کوسا محشی ، کدوی شکم‌پر با گوشت گوسفند

غذاهای سنتی قطر ؛ ۱۰ غذایی که نباید از دست داد
طعم کم‌نظیر کدوی شکم‌پر با کوسا محشی

«کوسا محشی» ، کدوی شکم‌پر است که در خاورمیانه طرفداران بسیاری دارد. ترکیبات این غذا با گوشت گوسفند و چاشنی خوشمزه‌ی نعناع و سیر است که در اجاق پخته می­‌شود و مزه‌ای جادویی به‌ خودش می‌گیرد. کوسا محشی از آن غذاهاست که اگر یک‌بار امتحانش کنید دیگر از یادتان نمی‌رود.

بلالیت ، غذایی هندی در سرزمین عربی

 Balaleet ترکیبی هندی-عربی که از خوردنش سیر نمی‌شوید
Balaleet ترکیبی هندی-عربی که از خوردنش سیر نمی‌شوید

«بلالیت»، نوعی پاستای شیرین است که ماهیت آن شبیه به یک غذای هندی است. ممکن است که ریشه‌ی این غذا هندی باشد. ترکیب آن شامل ورمیشل سرخ شده (نودل گندم)، کره، شکر، هِل، زعفران، تخم مرغ و روغن گیاهی است. گاهی ممکن است که آجیل هم روی این غذا بپاشند. بلالیت نه تنها به‌عنوان صبحانه بلکه برای دسر هم سرو می­‌شود و پخت آن در ماه رمضان زیاد است.

مرگوگ، ترکیب جادویی گیاهان و گوشت‌ها

غذاهای سنتی قطر ؛ ۱۰ غذایی که نباید از دست داد
مرگوگ، خوشمزه‌ترین غذای سنتی قطر

«مرگوگ» یکی از خوشمره‌ترین غذاهای سنتی قطر است که سرشار از فیبر و ویتامین­‌های مهم و ضروری است. ترکیبات این غذا معمولا با کدو، هویج، بادمجان، گوجه فرنگی، سیب زمینی و گوشت ترد و نرم است. یکی از بهترین رستوران­‌هایی که می­‌توانید این غذا را در آن‌جا پیدا کنید رستوران «مشوار الخلیج» در مدینه الخلیفه است.

هریس، ترکیبی از حبوبات و شیر

Harees این غذا را در سفر به قطر از دست ندهید
Harees این غذا را در سفر به قطر از دست ندهید

این غذا که به‌عنوان «هریسا» هم شناخته می‌­شود. نوعی غذاست که از پخته شدن حبوبات یا غلات همراه با شیر یا آب به‌دست می­‌آید. برخی اوقات ممکن است از شکر یا گوشت در آن استفاده شود. غلظت این غذا با فرنی متفاوت است. هریس غذای بسیار سالمی است و به‌عنوان یک غذاهای مقوی برای کسانی که در رژیم غذایی هستند، توصیه می‌شود.