زیبایی دریا، برخورد امواج آب با پوست بدن، خنکای دلپذیری که در عمق جان به وجود می‌آورد و آرامشی که تنها آب می‌تواند برای آدم ایجاد کند، همگی از جمله دوست داشتنی‌ترین مواردی هستند که دریا را برای جمع زیادی از افراد محبوب کرده است. در کنار تمامی جذابیت‌های دریا و آرامشی که تنها با نگاه کردن به وسعت بی‌نهایت و آبی‌ رنگش برای آدم ایجاد می‌شود، تفریحات آبی جایگاه ویژه‌ای دارند. در سال‌های اخیر، یکی از تفریحات جذاب و پرطرفدار گردشگران، در مجاورت آب‌های نیلگون خلیج فارس، غواصی است. در این میان، جزیره کیش پیشرفت چشمگیری در رشد و گسترش این تفریح آبی داشته است و بسیاری از مسافران این جزیره، غواصی در خلیج فارس را تجربه می‌کنند. غواصی در کیش ، جاذبه‌ای کم‌نظیر است که در کنار تمام زیبایی‌ها و جذابیت‌های این جزیره دیدنی، خودنمایی می‌کند.

saadatrent

 

اگر دوست دارید درباره غواصی در کیش و شرایط و ویژگی‌های آن بیشتر بدانید، در ادامه با سفرزون همراه باشید:

غواصی در عمق آب؛ یادگاری از دوران خشایارشاه

غواصی در عمق آب
غواصی در عمق آب

اگر بخواهیم درباره تاریخچه و گذشته غواصی در کیش، یا به طور کلی غواصی بدانیم، باید آن را در گذشته های دور بررسی کنیم.

در گذشته، غواصی را با نام «صیف و صیافی» می‌شناختند که این نام، همچنان در میان ساکنان بومی جنوب رواج دارد. از روایات اینچنین برمی‌آید که در گذشته‌های دور ایران زمین، خشایارشاه از غواصی یا همان صیف، برای بیرون کشیدن طلا و صندوقچه‌های ارزشمند از عمق دریا استفاده می‌کرد. از این طریق هر کالای با ارزشی مانند طلا، نقره و سکه از میان کشتی‌های غرق شده پیدا می‌کردند، بیرون می‌کشیدند.

علاوه‌بر این، صید مروارید از درون صدف‌ها، رواج بسیار زیادی در میان مردم ایران قدیم داشته است. برای بیرون کشیدن مروارید نیز، راهی جز رفتن به اعماق دریا نبود. از آنجایی که غواصی و صیف در میان مردم گذشته ایران رواج چشمگیری داشته و آن‌ها برای به دست آوردن غنایم از میان کشتی‌های تجاری غرق شده در خلیج فارس یا صید مروارید به عمق آب می‌رفتند، نام ایرانیان در میان پیشگامان غواصی ثبت شده است.

اگر از ایران کهن فاصله بگیریم و به صد سال اخیر تاریخ ایران نگاه کنیم، می‌بینیم زمانی که حکومت از قاجارها به پهلوی‌ها رسید، غواصی نیز رشد زیادی پیدا کرد. در زمان حکومت پهلوی، غواصی به عنوان یکی از تفریحات اشرافی برگزیده شد و تصاویر فرح پهلوی در حال غواصی، گواه بر این مدعاست.

همه آنچه گفته شد، بیانگر این نکته است که غواصی در کیش، فراتر از یک تفریح و سرگرمی ساده است و می‌توان آن را بخشی از سبک زندگی مردم این جزیره دانست.


رای دریافت راهنمای سفر به کیش کلیک کنید.


چگونه به عمق آب‌های فیروزه‌ای خلیج فارس برویم؟

غواصی در کیش
غواصی در کیش

نام غواصی و هیجانی که از تصور این تجربه متفاوت زیر پوست آدم می‌دود، افراد را برای انجام یک تفریح ویژه آماده می‌کند. بیش از هر چیز، باید بدانیم که چگونه می‌توان غواصی در کیش را تجربه کرد و لازمه انجام این کار شگفت‌انگیز چه چیزی است.

لازمه غواصی در میان آب، آموزش است. اگر شما فردی صفر کیلومتر در شنا کردن به حساب می‌روید، جای نگرانی نیست. چرا که پیش از انجام غواصی، همه افراد باید آموزش ببینند. هنگامی که این تفریح جذاب را انتخاب می‌کنید، مربیان مرد و زن، شما را با الفبای غواصی آشنا کرده و آموزش‌های لازم را به شما یاد می‌دهند. در این راستا نیز همراه با شما به سایت‌های زیبا و متنوع غواصی در کیش می‌آیند.

غواصی در جزیره زیبای کیش، تنها محدود به بزرگسالان نمی‌شود. کودکان در سنین هفت تا ۱۳ سال می‌توانند این تفریح جذاب را تجربه کنند و دنیای زیر آب را از نزدیک ببینند.

غواصی در کیش
غواصی در کیش

تجربه غواصی در جزیره شگفت‌انگیز کیش را می‌توانید هر فصل و زمانی که به آنجا می‌روید، امتحان کنید. شنا در آب‌های نیلگون خلیج فارس و پرسه در میان جزایر مرجانی و دیدن آبزیان از نزدیک و بدون واسطه، طعم شیرین و دلپذیری دارد.

نکته جالب توجه و مهم درباره غواصی در کیش ، امنیت بالای آب‌های جزیره و خالی بودن آن از آبزیانی هچون کوسه است. همین مسئله باعث شده تا غواصی در این جزیره محبوبیت زیادی پیدا کرده و به سرعت رشد کند.

اگر در هنگام آموزش و سپس غواصی به توصیه‌های مربی خود به دقت گوش دهید و از دست زدن به مرجان‌ها و دیگر آبزیان خودداری کنید، می‌توانید یک غواصی به یادماندنی و خاطره‌انگیز را تجربه و در دفتر سفرتان به نیکی از آن یاد کنید.

در سفرزون بخوانید

سایت‌های غواصی در کیش را بشناسیم

غواصی کیش
غواصی کیش

جزیره کیش، دارای متنوع‌ترین سایت‌های غواصی است. این تنوع به همراه زیبایی بی‌نظیر هر یک از سایت‌ها، از مهم‌ترین دلایلی است که محبوبیت غواصی در این جزیره را چند برابر کرده است.

حجم و تنوع گسترده‌ای از ماهیان و آبزیان در سایت‌های غواصی کیش وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به خفاش ماهی، اژدر ماهی، سرخو، دختر ناخدا، بلک تیپ، باراکودا، اسکورپیون، سفره‌ماهی، استون، صدف‌ها، لاک‌پشت‌های پوزه عقابی و پشت سبز، انواعِ مرجان‌های طبقاتی، مغزی و سافت کورال و… اشاره کرد.

در ادامه با سایت‌های غواصی در جزیره زیبای کیش آشنا می‌شویم:

سایت بیگ کورال و ژوراسیک پارک؛ مناسب برای مبتدی‌ها

غواصی در کیش
غواصی در کیش

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید غواصی را تجربه کنید، دو سایت بیگ کورال و ژوراسیک پارک بهترین مکان برای شماست. این دو سایت به دلیل نزدیکی و امنیت بالا برای افراد مبتدی بهترین مکان غواصی هستند. عمق بیگ کورال و ژوراسیک پارک بین شش تا هشت متر است و به قسمت شرق جزیره و ساحل سیمرغ نزدیک هستند. در این قسمت می‌توانید ردیف‌های مرجانی زیبا و آبزیانی همچون سفره ماهی‌ها، دلقک و ریف شارک، استون فیش، لاک‌پشت‌ها، انواع میگوها، عنکبوت‌های دریایی و … ببینید.

سایت زوبیچ؛ سایت مرجان‌های دیدنی

سایت زوبیچ
سایت زوبیچ

یکی از زیباترین و مناسب‌ترین سایت‌های غواصی  در جزیره کیش، سایت زوبیچ است. در زوبیچ انبوهی از مرجان‌های زیبا و مجسمه‌های دریایی را می‌بینید که محل زندگی آبزیان است. این سایت، امن و شگفت‌آور است و تجربه‌ای به یادماندنی را برایتان به وجود خواهد آورد.

عمق زوبیچ بین چهار تا شش متر است و افراد مبتدی و خصوصا کودکان در این مکان غواصی می‌کنند.

سایت سمبارون؛ مخصوص حرفه‌ای‌ها

سایت سمبارون
سایت سمبارون

اگر دوست دارید در یک سایت بکر و شگفت‌‌انگیز و در ارتفاع ۱۲ تا ۱۶ متری به غواصی بپردازید، به سمبارون بروید. این سایت با فاصله‌ای چند متری از جزیره کیش قرار گرفته و در واقع جایی مابین جزیره کیش و هندورابی است. این سایت بیشتر برای افراد حرفه‌ای‌تر مناسب است و برای تازه‌کارها و کودکان پیشنهاد نمی‌شود.

سایت کشتی داما؛ مرموزترین سایت غواصی در کیش

سایت کشتی داما
سایت کشتی داما

شاید بتوان گفت جذاب‌ترین و مرموزترین سایت غواصی در کیش، سایت کشتی داما است. البته باید بدانید که غواصی در این سایت نیازمند فراگیری دوره تخصصی است و به قانون الزامی تبدیل شده است.

علت نامگذاری این سایت به نام کشتی داما، به دلیل یک کشتی باربری سنگالی بوده است که در سال ۱۳۸۴ و در شرایطی که تنها ۳۳ متر با جزیره کیش فاصله داشته‌ است، غرق شده! علت غرق شدن این کشتی و همچنین کمک نگرفتن سرنشینان آن، در شرایط بحرانی همچنان نامشخص و مرموز است.

این کشتی امروزه محل زندگی بسیاری از آبزیان در دریاست.

سایت کشتی یونانی؛ قدیمی و زیبا

غواصی در کشتی یونانی
غواصی در کشتی یونانی

این سایت، متعلق به یک کشتی غرق شده در سال‌های بسیار دور است که شهرت زیادی هم دارد.  عمق چهار تا پنج متری این سایت بهترین مکان برای غواصی و لذت بردن از این تفریح جذاب و متفاوت است.

سایت ساترن کرک؛ شنا در عمق ۲۲ متری

غواصی در کیش
غواصی در کیش

حرفه‌ای‌ترین سایت جزیره کیش، ساترن کرک است که با فاصله و در جنوب جزیره، در شکافی در عمق ۲۲ متری واقع شده است. در این قسمت کوسه ماهی‌ها و باراکوداها به فراوانی یافت می‌شوند و فشار و حجم اب در این بخش بسیار زیاد است. غواصی در این سایت برای افراد مبتدی مناسب نیست و تنها افراد حرفه‌ای و با تبحر بالا قادر به غواصی در این سایت هستند.

دانستنی‌هایی برای غواصی در کیش

غواصی در کیش
غواصی در کیش

غواصی در جزیره زیبای کیش تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از چند دقیقه زندگی در زیر آب و در کنار آبزیان است. بنابراین اگر به این جزیره زیبا سفر می‌کنید، حتما غواصی را امتحان کنید.

کیش امکانات بسیار زیادی برای غواصی دارد و هیچ کجا به اندازه این جزیره در غواصی و آموزش به افراد قوی نیست.

فراموش نکنید که در ابتدا آموزش‌های لازم را توسط تیم تخصصی ببینید و سپس همراه با غواصان حرفه ای در محل‌های تعیین شده به گردش در زیر آب بپردازید.

در طول مدت غواصی، به توصیه‌های مربی گوش دهید و هرگز آبزیان و مرجان‌های دریایی را لمس نکنید.

شما در هر فصلی که دوست دارید می‌توانید به غواصی در این جزیره زیبا بپردازید. تنها کافیست هوا مساعد باشد و آموزش‌های ابتدایی لازم را فرا بگیرید.

دنیای زیر آب، دنیایی متفاوت، شگرف و دیدنی است، که امکان دیدن این دنیای عجیب در جزیره دیدنی کیش برای شما فراهم شده‌ است.

شما برای ما بنویسید

غواصی در کیش
غواصی در کیش

آیا دنیای زیر آب برای شما جذاب است؟ تا چه اندازه تماشای شگفتی‌های زیر آب و آبزیان زیبا و متنوع دریا برایتان جذاب است؟ آیا تا به حال غواصی در کیش را تجربه کرده‌اید؟ تجربیات، نکات و نظرات ارزشمندتان را با سفرزون به اشتراک بگذارید و دیگر دوستانتان را برای تجربه یک غواصی لذتبخش راهنمایی کنید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های کیش کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون
تور های سفرزون تور های سفرزون