سوغات هر کشور منعکس‌کننده فرهنگ و هنر آن کشور است و هویت مردمانش را به نمایش می‌گذارد. صنایع دستی یکی از زیباترین و ارزشمندترین سوغات کشور ماست که قدمتی چند هزار ساله دارد. در میان همه شهرهای کشور، اصفهان از صنایع دستی متنوع و فوق‌العاده زیبایی برخوردار است. در این مطلب قصد داریم به معرفی آن‌ها بپردازیم. همراه ما باشید.

saadatrent

صنایع دستی ایران

با وارد شدن به یک فروشگاه صنایع دستی، بی‌شک از تنوع طرح و رنگ محصولات مختلف شگفت‌زده خواهید شد. کشور ما بیش از سه هزار نوع صنایع دستی را به خود اختصاص داده که هر یک از آن‌ها شناسنامه‌ای است به وسعت تاریخ. شناسنامه اقوام و مردمی که هزاران سال است در تلاش‌اند تا فرهنگ ایرانی را با هنر بی‌بدیل خود جاودانه کنند. ساخت صنایع دستی در گذشته جزو زندگی روزمره روستاییان بود. اما امروزه به یک صنعت جدی و مهم تبدیل شده که می‌تواند سهم بسزایی در درآمدزایی و ورود درآمدهای ارزی به کشور داشته باشد. با این وجود، صنایع دستی نه صرفا به عنوان یک کالا، بلکه به منزله یک ارزش ملی شناخته می‌شود که فرهنگ کشورمان را به جهانیان نشان می‌دهد. شما هم به عنوان یک ایرانی با خرید سوغات و هدیه دادن آن به عزیزان خود، می‌توانید در حفظ این فرهنگ سهم جدی داشته باشید.

فرهنگ خرید سوغات

در گذشته، زمانی‌که مسافرت کردن پروسه‌ای سخت و طولانی محسوب می‌شد و گاه افراد ماه‌های متمادی را در طول راه و طی سفر می‌گذراندند، هنگام بازگشت توشه‌ای برای عزیزان خود به یادگار می‌آوردند. این امر بعدها به فرهنگ خرید سوغات تبدیل شد و می‌تواند گوشه‌ای از سبک زندگی شهرها و کشورهای مختلف را برای ما به ارمغان آورد. خرید سوغات نه تنها برای خریدار امری خوشایند است و به نزدیکان او احساس خوبی منتقل می‌کند، بلکه برای فروشندگان نیز سود مالی به همراه دارد و می‌تواند عنصری مهم و حیاتی در اقتصاد هر کشوری محسوب شود. همان‌گونه که پرطرفدارترین صنایع دستی ایران سهم پررنگی از درآمدزایی در کشور را چه به صورت ریالی و چه به صورت ارزی به خود اختصاص داده‌ است.

فرهنگ خرید سوغات

خرید سوغات شهر اصفهان

همان‌طور که گفته شد، اصفهان یکی از شهرهایی است که سوغات بسیاری را به خود اختصاص داده است. در ادامه به معرفی تعدادی از مهم‌ترین سوغات شهر اصفهان می‌پردازیم.

گز اصفهان

گز بدون شک معروف‌ترین سوغات شهر اصفهان است که قدمتی چند صد ساله دارد و پیدایش آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. در گذشته پادشاهان ایرانی بهترین گز اصفهان را به عنوان هدیه به پادشاهان دیگر کشورها به ارمغان می‌دادند. این سوغات اصفهان از گز انگبین، یعنی ریشه درخت گز تهیه می‌گردد. امروزه برندهای گوناگونی سفارش گز اصفهان را دریافت می‌کنند و تنوع مدل‌های این محصول بسیار زیاد است. از جمله معتبرترین برندهای گز اصفهان می‌توان به گز کرمانی، مظفری، آنتیک، سکه، شیرین‌منش و دردشتی اشاره کرد. شما می‌توانید برای خرید گز اصفهان با اطمینان به سراغ این برندها بروید.

انواع گز اصفهان :

  • گز سکه‌ای
  • گز برشی
  • گز آردی
  • گز انگشت‌پیچ
  • ‌گز لقمه‌ای

سوهان عسلی اصفهان

سوهان عسلی یکی از شیرینی‌های محبوب ایرانی است که علاوه بر اصفهان، در قم، یزد و کرمان نیز به اشکال مختلفی تهیه می‌شود. آرد جوانه گندم، روغن حیوانی یا کره، شکر، هل، زعفران و عسل مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی است که جزء جدایی‌ناپذیر پذیرایی‌های نوروزی در اصفهان است.

پولکی اصفهان

پولکی نوعی آبنبات است که در گذشته به سبب شباهت فراوان به سکه، به این نام معروف شد. پولکی اصفهان در طعم‌های مختلف ساده و میوه‌ای همراه با انواع مغزها و اسانس‌ها تهیه می‌گردد و جایگزین مناسبی برای قند و شکر محسوب می‌شود.

نقل و نبات اصفهان

نبات و نقل نیز یکی دیگر از سوغات شهر اصفهان است که می‌تواند به عنوان شیرین‌کننده، همراه با چای یا سایر نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

برشتوک اصفهان

برشتوک اصفهان به عنوان یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های این شهر می‌تواند سوغات دلپذیری برای عزیزان شما باشد. این شیرینی که با آرد نخودچی و آرد گندم تهیه می‌شود، در بسته‌بندی‌های خاص و زیبا قابل خریداری است. اگر قصد خرید اینترنتی سوغات اصفهان را دارید، از برشتوک غافل نشوید.

عسل اصفهان

انواع عسل مرغوب و ارگانیک در شهر اصفهان توسط معتبرترین برندها تولید می‌شود و می‌توانید به عنوان سوغات به سراغ این محصول خوش‌طعم و مقوی بروید.

عسل اصفهان

شیرینی کرکی اصفهان

یکی از شیرینی‌هایی که در عید نوروز در خانه تمام اصفهانی‌ها دیده می‌شود، شیرینی کرکی اصفهان است. این شیرینی خوش‌طعم که طرفداران بسیاری دارد، متعلق به شهرستان نائین است؛ اما در سایر شهرهای استان اصفهان نیز تهیه می‌شود.

میناکاری اصفهان

میناکاری یکی از زیباترین هنرهای دستی ایران است که خاستگاه ان شهر اهواز است. اما امروزه هنرمندانه‌ترین ظروف میناکاری در شهر اصفهان یافت می‌شود. این هنر شامل طراحی نقوش مختلف بر روی ظروف مسی، نقره‌ای و طلایی است و آثار بی‌نظیر و چشم‌نوازی را می‌توان با آن خلق کرد.

ملیله کاری اصفهان

ملیله‌کاری شاخه‌ای از هنر فلزکاری محسوب می‌شود که در آن می‌توان با مفتول‌های نازک نقره، وسایل تزئینی و کاربردی فراوانی را ساخت. سینی، قندان، گیره استکان، گل‌سینه و نظایر این محصولات، از جمله وسایلی است که با هنر ملیله کاری ساخته می‌شود.

خرید اینترنتی سوغات اصفهان

همان‌طور که در این مطلب بیان شد، شهر اصفهان از سوغات و صنایع دستی متنوعی برخوردار است. اما برای تهیه این سوغات لزوما نباید به اصفهان سفر کرد. فروشگاه اینترنتی وچری به عنوان یکی از معتبرترین فروشگاه‌های صنایع دستی، امکان خرید اینترنتی سوغات اصفهان را برای شما فراهم آورده است. با مراجعه به وبسایت این برند می‌توانید پیش از خرید، قیمت گز اصفهان و سایر سوغات این شهر را مشاهده و محصولات مورد نظر خود را به راحتی خریداری نمایید.