قصر توپ کاپی باشکوه در استانبول ترکیه قرار دارد. این قصر یکی از کاخ‌های معروف امپراتوری عثمانی بوده است. دستور ساخت این قصر را سلطان‌محمد فاتح در سال ۱۴۵۹ داد و کار ساختش تا سال ۱۴۶۵ طول کشید. محل قرارگیری قصر در تنگه بسفر است و نمایی زیبا به شاخ طلایی و دریای مرمره دارد. این کاخ از قرن ۱۵ تا ۱۹ به عنوان مرکز سیاسی امپراتوری عثمانی به حساب می‌آمد. لقب این کاخ شهری در دل یک شهر بود و به بزرگترین کاخ جهان شناخته می‌شده است. در این مطلب از سفرزون به بررسی قصر توپ کاپی می‌پردازیم.

saadatrent

شکوه دیوارها، تاریخ آتش و لرزش

قصر توپ کاپی
قصر توپ کاپی

در زمان شکوه امپراتوری عثمانی دیوارهایی به طول ۵ کیلومتر اطراف قصر توپ کاپی را محصور کرده بوده و مساحت داخلی این دیوارها به ۷۰۰ هزار مترمربع می‌رسیده است. در حال حاضر مساحت این کاخ ۸۰ هزار مترمربع است. در هر دوره از حکومت سلطانی جدید بخش‌هایی به این کاخ افزوده شده و همین باعث شده تا محوطه‌اش به هزارتویی از ساختمان‌های مختلف شباهت پیدا کند. همچنین وقوع زلزله یا آتش‌سوزی، مخصوصاً زلزله سال ۱۵۰۹ و آتش‌سوزی سال ۱۶۶۵ آسیب زیادی به بنای قصر وارد کردند که بازسازی‌های گسترده را اجتناب‌ناپذیر کرده بودند.

دروازه اصلی کاخ یا باب همایونی به سوی میدان سلطان و مسجد ایاصوفیه ساخته شده و باروهای آن نیز در دوازه دوم قرار دارند. دروازه سوم یا باب السعد نیز هسته دیگر کاخ که شامل خزانه‌داری بوده را پوشش می‌دهد. بخش حرمسرای سلطان نیز یکی از قسمت‌های بزرگ کاخ است که شامل ساختمان‌ها و اقامت‌گاه‌های گوناگون و تحت حفاظت بوده است. قصر توپ کاپی برخلاف کاخ‌های اروپایی که از یک ساختمان بزرگ در وسط باغ ساخته می‌شدند، دارای مجموعه‌ای بزرگ از سالن‌ها، سربازخانه‌ها، آشپزخانه‌ها، کیوسک‌ها، محل‌های خواب و غیره حول محل اقامت شاه بوده و تنها افراد سلطنتی در آن زندگی نمی‌کرده‌اند.

موزه قصر توپ کاپی ، نگهداری از کفش و موی پیامبر

 

این کاخ در سال ۱۹۲۴ و به دستور آتاتورک به موزه تبدیل شد و امروزه پذیرای گردشگران بسیار زیادی از سراسر جهان است. از جمله آثاری که در موزه نگهداری می‌شود می‌توان به آثار ادبی و هنری گوناگون از کشورهایی مثل ایران، لباس پیامبر، شمشیرهای مختلف و نیز دندان، مو و کفش پیامبر، الماس ۸۶ قیراطی قاشق‌چی، خنجر توپ کاپی، چندین تخت پادشاهی و غیره اشاره کرد. بازدید از محیط بزرگ این کاخ ممکن است نصف روز طول بکشد.


برای دریافت راهنمای سفر به استانبول کلیک کنید.


نقشه قصر توپ کاپی ، دروازه‌ها و اتاق‌ها

با ورود از دروازه اول قصر که به دروازه سلطنتی شهرت دارد وارد حیاط سپاه می‌شوید. در حال حاضر یک پارک زیبا، تعدادی خرابه متعلق به دوره بیزانس، یک کلیسا، مرکز ضرب سکه و موزه باستان‌شناسی در این حیاط قرار دارند.

دروازه دوم کاخ دارای دو برج مراقبت است که به دروازه اسلام شناخته می‌شود. در زمان عثمانی عموم مردم حق ورود به این دروازه را نداشته‌اند. با عبور از این دروازه به دومین حیاط کاخ یعنی حیاط دیوان وارد خواهید شد. اقامتگاه مشاوران سلطان، خزانه دیوان و ورودی حرمسرای سلطان در این حیاط قرار دارند.

قصر توپ کاپی

آشپزخانه‌های کاخ نیز در این محوطه واقع شده‌اند و روزگاری ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ آشپز در آن‌ها به پخت غذا برای ده هزار ساکن قصر مشغول بوده‌اند. امروزه شما می‌توانید از ظروف ویژه نقره‌ای و نیز ظروف چینی ساخت ژاپن که در محیط آشپزخانه نمایش داده می‌شوند بازدید کنید. خزانه دیوان نیز در حال حاضر به محلی برای نمایش سلاح‌های دوره عثمانی، جواهرات و آثار هنری خاص تبدیل شده است.

نمای ۳۶۰ درجه داخلی قصر توپکاپی

دروازه سوم قصر به دروازه سعادت شهرت دارد. سلطان و اهالی کاخ در این محوطه رخدادهای بزرگ را جشن می‌گرفته و تخت سلطان برای نشستن او در حیاط قرار داده می‌شده است. اولین بنایی که پس از ورود به این حیاط توجه شما را جلب خواهد کرد سالن سخنرانی سلطان است که در آن با سفرای خارجی صحبت می‌کرده است.

در گذشته پشت این سالن کتابخانه سلطان قرار داشت. اشیای بسیار باارزش موزه در این محل نگهداری می‌شوند. پس از سومین حیاط می‌توانید با استفاده از گذرگاه‌های موجود خود را به باغ شخصی سلطان برسانید. در این باغ تعداد زیادی گل لاله و سرخ و چندین اتاقک رو به شهر وجود دارند که می‌توان در آن‌ها چای یا قهوه خورد. چشم‌انداز شاخ طلایی از این محوطه بسیار زیبا است. وجود مسجدی کوچک در این حیاط نمای زیبا و عجیبی به آن بخشیده است.

قصر توپ کاپی

چطور به دیدن توپ کاپی برویم؟

این قصر زیبا در محله سلطان محمد در نزدیکی امینونو در منطقه قدیمی شهر قرار دارد. شما می‌توانید در تمام روزهای هفته به جز سه‌شنبه از این کاخ دیدن کنید. ساعت بازدید از کاخ از ۹ صبح تا ۵ عصر است و در فصل تابستان ساعت بازدید معمولاً تا ۷ شب نیز افزایش می‌یابد. هزینه بلیط بازدید از کاخ هم‌اکنون بزای بزرگسالان ۴۰ لیر است. همچنین برای بازدید از حرمسرای کاخ باید ۲۵ لیر دیگر نیز بپردازید. در صورت همراه داشتن کارت‌های اعتباری مانند ویزا کارت می‌توانید بلیط ورودی به قصر را از طریق دستگاه تعبیه شده و خارج از صف تهیه کنید.

آدرس قصر توپ کاپی استانبول روی نقشه گوگل


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های استانبول کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون