اتمسفر حال‌وهوای شهرهای جنوبی ایران پر از شور و انرژی است و همچون مردمان خونگرمش، دنیایی از صمیمیت و حس خوب است. آبادان نگین شهرهای جنوبی است که آوازه‌ی تاریخی جالبی دارد و در طول تاریخ، مقصد توریست‌های داخلی و خارجی بسیاری بوده است. لحظه‌های سفر به آبادان مملو از جاهای دیدنی، تفریحی و کلی خوشمزگی است که تجربه‌ی هر کدام‌شان سفرتان را شیرین‌تر می‌کند. در این مطلب همراه سفرزون شوید تا با هم به چند مراکز تفریحی آبادان سر بزنیم.

saadatrent

موزه آبادان ، تلخ و شیرین تاریخ در میان مراکز تفریحی آبادان

موزه آبادان | از مراکز تفریحی آبادان
موزه آبادان | از مراکز تفریحی آبادان

برای دریافت راهنمای سفر به آبادان کلیک کنید.


در محله بوارده شمالی آبادان، ساختمانی با گنبدی در شمایل مقبره دانیال نبی شوش نگاه‌ها را به سمت خود جذب می‌کند. این ساختمان با نام موزه آبادان شناخته شده و معماری جذابی، متأثر از معماری سنتی ایران دارد. گنبد این ساختمان در حدود ۲۲ متر ارتفاع دارد و اولین نمادی است که از نام موزه آبادان در ذهن نقش می‌بندد.

موزه آبادان در شب

افتتاح این موزه به سال ۱۳۴۰ برمی‌گردد که در آن آثاری از دوره‌ی ماقبل تاریخ تا قاجار به همراه هنرهای دستی هنرمندان به نمایش در آمد. این موزه حاصل تلاش علی هانیبال، استاد جامعه شناسی و همکاری شرکت نفت آبادان است که در نهایت در ضلع جنوب غربی دانشکده نفت بنا شد. در دوران جنگ ایران و عراق این موزه تعطیل بود و با مرمت‌های اعمال شده در سال ۸۲ بازگشایی شد. تالار اصلی این موزه، جایی برای نمایش همیشگی آثاری از قاجاریه، صفویه و آثار یافت شده از شوش و همچنین موزه مردم شناسی و صنایع دستی است. نمایشگاه‌های متأثر از اتفاقات فرهنگ روز، کتابخانه و سالن آمفی تئاتر در دو تالار دیگر موزه واقع شده‌اند.

آدرس موزه آبادان در محله بوارده شمالی روی نقشه گوگل

از تاج تا سینما نفت آبادان

سینما نفت آبادان - سجاد ایمانیان
سینما نفت آبادان – سجاد ایمانیان

در محله بوارده جنوبی آبادان، ساختمان عظیم قرمز رنگی خودنمایی می‌کند که سال‌ها مقر اتفاقات فرهنگی بوده است. سینما نفت آبادان که به سینما تاج هم شناخته می‌شود، بازمانده از زمان استقرار انگلیسی‌ها در این شهر جنوبی است که در سال ۱۳۲۳ افتتاح شده است. این سینما با نمای آجر نسوز قرمز رنگی بنا شده که از لندن به آبادان آورده شده و درواقع به آجر لندی معروف بوده است.

سینما نفت آبادان

ساخت این سینمای تاریخی تقریباً با به پایان رسیدن کارهای ساختمانی پالایشگاه نفت شروع شد و نزدیکی به یک قرنی از عمر آن می‌گذرد، اما هنوز زیبا و چشمگیر است. این بنا که از روزگاران قدیم جایی برای اجرای نمایش، کنسرت و اتفاقات فرهنگی بوده، امروزه به‌عنوان یکی از مراکز تفریحی آبادان شناخته می‌شود و هنوز انتخاب اول فرهنگ دوستان است.

موزه هنرهای معاصر آبادانموزه هنرهای معاصر آبادان

در میان ردپاهای هنری و فرهنگی شهر، موزه هنرهای معاصر آبادان خودنمایی می‌کند. این موزه توسط ستاد بازسازی آبادان طراحی و در سال ۱۳۸۲ همزمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر، افتتاح شد تا جایی برای نمایش زیبایی‌های آثار هنرمندان به‌نام در عصر حاضر باشد. این مجموعه از سه گالری، آمفی تئاتر و فروشگاه کتاب تشکیل شده است و یکی از سرمایه‌های فرهنگی آبادان محسوب می‌شود.

اروندرود ، زیبایی‌های آبی طبیعت

اروندرود در نزدیکی فاو بصره

از جذابیت‌های دلچسب آبادان، گذر حیات بخش اروندرود از این شهر است که با نام شط العرب هم شناخته می‌شود. این رود عظیم راه بسیاری را می‌پیماید و با هم پیوستن دجله و فرات و در نهایت کارون، به سمت خلیج فارس رهسپار می‌شود. در این مسیر شهرهای بسیاری را طراوت می‌بخشد که آبادان یکی از شناخته‌ شده‌ترین آن‌هاست. ساحل این رود از مراکز تفریحی آبادان است که رنگ‌وبویی از طبیعت و زیبایی‌های آن دارد.

اروندرود

این رود زیبا در مرز ایران و عراق قرار دارد و در طول تاریخ چالش‌های فراوانی را بر سر معاهده‌های بین دوکشور لمس کرده است. این رودخانه یکی از وحشی‌ترین طبیعت‌های ایران را دارد و با جزر و مدهای متناوبش این ویژگی‌اش را به زیبایی نمایش می‌دهد. گذران وقت کنار این رودخانه عظیم و تماشای شیطنت انعکاس غروب را بر روی آب‌های شیشه‌ای از دست ندهید.

تماشای زیست‌های مختلف در دل یک موزه

موزه تنوع زیستی آبادان - از مراکز تفریحی آبادان
موزه تنوع زیستی – از مراکز تفریحی آبادان

موزه تنوع زیستی آبادان فرصت بی‌نظیری است تا با حیات‌های مختلف در طبیعت آشنا بشید و در کنار سفرتان به این شهر گرم دوست‌داشتنی، دانستنی‌های‌تان را در مورد طبیعت و ساکنین آن افزایش دهید. این یک تفریح شیرین علمی است که برای مشتاقان محیط زیست جذاب خواهد بود. این موزه نزدیک ۲۱ نوع دو زیست و خزنده و ۱۵۲ کبوتر دارد و از میان ماهیان ساکن در آب‌های شور و شیرین، ۱۲ نوع در این موزه می‌توان پیدا کرد که در کنار تنوع صدف‌های دریایی، زیبایی آبی این موزه را تقویت کرده‌اند.

آبادان همچون مردم خونگرمش، شهری دلنشین و صمیمی است که شور و نشاط گرمای آب‌وهوایش، بر طبیعت و مردمش تأثیرگذار شده است. اگر از طلوع و غروب پر رنگ‌ولعاب خورشید و گرمای تابستانی لذت می‌برید، مسافر آبادان شوید و از جاهای دیدنی و مراکز تفریحی آن دیدن کنید. آبادان سرزمین خورشید است و گرمای مطلوبش این شهر را در آغوش خود گرفته است. اگر مسافر آبادان شدید، حتماً از جاهای تفریحی دیگر شهر برای ما بنویسید تا با سایر خوش‌گذرانی‌های آبادان آشنا شویم. منتظر ایده‌های جذاب شما هستیم.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های آبادان کلیک کنید.