اصفهان، شهر فرهنگ و هنر و معماری است. شهری که معماری و بناهای خاص و منحصر به فردش چشم‌ها را خیره می‌کند و خاطره دیدار این شهر اصیل و قدیمی هرگز از خاطرتان نخواهد رفت. اگر تا به حال به شهر اصفهان سفر کرده باشید، می‌توانید مساجد زیادی را ببینید که علاوه‌بر تاریخ غنی و دور و درازشان، جلوه‌ا‌ی از زیبایی و هنر را نمایان می‌کنند. مسجد حکیم اصفهان نمونه‌ای از مساجد بی‌نظیر اصفهان است و یادگاری از دوران صفوی است که هر ساله توریست‌های زیادی به دیدن این بنای زیبا به این شهر سفر می‌کنند.

saadatrent

 

اگر دوست دارید مسجد حکیم اصفهان را بیشتر بشناسید و اطلاعاتتان را درباره این بنای تاریخی کامل کنید، با سفرزون همراه باشید:

در دوران صفوی و با رسمی شدن مذهب شیعه، مساجد زیادی در شهر اصفهان بنا شدند که هر یک از آن‌ها علاوه‌بر اهمیت تاریخی موزه‌ای از طرح، رنگ، کاشیکاری و هنر معماری است. مساجد عصر صفوی آنقدر از ظرافت هنرمندانه و زیبایی در نقوش‌ بنا پر شده‌اند که گویی به نگارخانه‌ای پا می‌گذارید که سرتاسر آن را ذوق هنرمندانه فرا گرفته است.

مسجد حکیم اصفهان؛ یادگار حکیم داوود

مسجد حکیم
مسجد حکیم

مسحد حکیم اصفهان در دوران شاه عباس دوم و در سال ۱۰۶۷ هجری قمری بنا شد که تکمیل و اتمام آن تا سال ۱۰۷۳ هجری قمری طول کشید. این مسجد که در یکی از محله‌های قدیمی اصفهان معروف به باب‌الدشت و در انتهای بازار رنگرزان قرار دارد، توسط شخصی به نام حکیم داوود و همسر او زینب بیگم ساخته شد.

حکیم داوود خود داستان جالبی دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست. او از پزشکان عهد صفوی و دوران شاه عباس دوم بوده‌است که پس از مدتی مورد بی‌مهری دربار قرار می‌گیرد و از آن‌جا راهی هندوستان می‌شود. او پس از مهاجرت به هندوستان، مورد توجه اورنگ زیپ _پادشاه وقت هندوستان_ قرار می‌گیرد. بعد از آن مال زیادی جمع می‌کند و بخشی از آن را به اصفهان می‌فرستد و مسجد حکیم اصفهان توسط همسرش زینب بیگم ساخته می‌شود.


برای دریافت راهنمای سفر به اصفهان کلیک کنید.


معماری مسجد حکیم اصفهان

مسجد حکیم
مسجد حکیم
مسجد حکیم
مسجد حکیم

مسجد حکیم ۴ خروجی دارد که سر در هر خروجی با کاشیکاری‌های زیبا و منحصر به فرد تزیین شده است. بالای سردر شمالی و شرقی بنا، نام شاه عباس دوم و تاریخ ساخت مسجد بر روی کاشی‌های رنگارنگ ثبت شده‌است و خودنمایی می‌کند. سردر شمالی این مسجد، با تزییناتی مانند مقرنس‌های ساده با کاشی معلقی، اشکال هندسی، شاپرک‌ها، شمسه‌ها، ستاره‌های چهار پر و اسامی چهارده معصـوم و کلمـه محمـد به صـورت دورانی مزین شده‌است و جلوه خاصی را به آن بخشیده‌است.

سردر شرقی مسجد حکیم اصفهان، در نوع خود با هنرمندی خاصی تزیین شده‌است. این سردر با قطاربندی از آجر و بندکشی‌های زیبا همراه با شمسه‌هایی با رنگ‌های مختلف و گره‌کشی‌های زرد، سفید، فیروزه‌ای و لاجوردی است که ترکیب‌بندی این رنگ‌های زیبا چشم‌نواز و خیره‌کننده است. در این سردر از تزیینات سوسن با اسامی الله و محمد و… استفاده شده‌ و اشعار زیبایی بر بالای آن نقش بسته است. دیگر سردرهای مسجد با طراحی ساده‌تر و گچ‌بری‌های زیبا و مقرنس‌های هشت شاپرکی و ستون‌هایی متعلق به دوره سلجوقی در مسجد خودنمایی می‌کند.

ایوان مسجد، جلوه‌ای از هنر و زیبایی

مسجد حکیم اصفهان از انواع مساجد چهار ایوانه است. هر یک از ایوان‌ها با ظرافت هنرمندانه‌ای مزین شده و جلوه‌ای از هنر ایرانی_اسلامی را به نمایش می‌گذارد. از میان انواع هنرهای به کار رفته در راهروهای ایوان‌ها، می‌توان به رســمی بندی، گره معقلی ساده با کاشی فیروزه‌ای، گره هشت و زهره معقلی، سوسن‌ها، ترنج‌ها، شمسه‌ها و نیم شمسـه‌ها و ربع شمسه‌ها، کاشی هفت رنگ به نقش گل نو معقلی و … اشاره کرد.

ایوان مسجد
ایوان مسجد

کف ایوان‌ها با آجرهای ختایی، آجرهای چهارگوش و گاه نمایی شطرنجی از آجرهای سفید و فیروزه‌ای فرش شده‌است و آنچنان جلوه و چشم‌اندازی را پیش روی گردشگران این مسجد می‌گذارد که وصف آن به تنهایی کافی نیست! یکی از معروف‌ترین ایوان‌های مسجد حکیم اصفهان، ایوان جنوبی آن است که مجموعه‌ای از هنرهای اشاره شده و ظرافت و زیبایی هنر معماری آن عصر را داراست.

علاوه‌بر ایوان‌های زیبا و خاص این مسجد، شبستان مسقف آن نیز معروف است. شبستان مسجد حکیم از نمونه‌ شبستان‌های بزرگ و باشکوه در میان مساجد اصفهان است که شامل کاشیکاری‌هایی زیبا از کاشی هفت رنگ با نقش گل و بوته، کاشی‌های فیروزه‌ای با نقش طبل، نقوش اسلیمی با کاشی معقلی و… می‌شود. داخل گنبد این مسجد با تزییناتی همچون معقلی ساده و ترکیب آجر و کاشی پر شده‌است و کتیبه اطراف آن به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی خشت ﻻجوردی رنــگ، منقش به آیات سوره جمعه است.

نمای ۳۶۰ درجه از مسجد حکیم

محراب مسجد حکیم اصفهان؛ نماز در زیر گنبد لاجوردی

محراب مسجد
محراب مسجد

مسجد حکیم اصفهان دارای سه‌ محراب است که اولین آن‌ها زیر گنبد قرار دارد و زیباترین محراب این مسجد شناخته می‌شود. این محراب که در واقع محراب اصلی مسجد است، با مقرنس‌کاری‌های زیبا و آیاتی از سوره اسرا خودنمایی می‌کند. محراب دوم در شبستان شرقی مسجد قرار دارد و تزیینات آن شامل صلوات بر چهارده معصوم‌ می‌شود. محراب سوم نیز در شبستان غربی مسجد قرار دارد و آیاتی از سوره مبارکه مائده بر آن نقش بسته است. منبر این‌ مسجد در کنار محراب اصلی و گنبد قرار دارد که با قدمت تاریخی در حدود ۲۰۰ سال همچنان با زیبایی خاصی پابرجاست. بدنه این منبر مشکی رنگ است و نقش‌هایی از ترکیب رنگ قرمز و سفید بر آن صورت گرفته است.

منبر کوچکتری در کنار منبر بزرگ قرار دارد‌ که آن نیز در نوع خود منحصر به فرد و بسیار هنرمندانه بنا شده‌است.

حوض و ساعت آفتابی؛ جاذبه‌ای دیدنی در دل مسجد حکیم

مسجد حکیم
مسجد حکیم

در ضلع شمال شرقی مسجد حکیم اصفهان حوضخانه‌ای قرار دارد که با طاق نماهای زیبا مزین شده است. طاق نماها در حدود ۵۰ سانتی‌متر بلندتر از کف حوضخانه هستند و به همین دلیل وضو گرفتن در آنجا را برای نمازگزاران راحت‌تر می‌کند. در میان حوضخانه حوضی کوچک همراه با فواره قرار دارد که جلوه قابل توجهی را به آنجا بخشیده است. این حوضخانه نمونه ای منحصر به فرد است که در میان مساجد شبیه به مسجد حکیم، کمتر نمونه‌ای آن را می‌توان یافت.

دو ساعت‌ آفتابی این مسجد نیز جالب توجه است که یکی از آن‌ها در زاویه شمال غربی مسجد و دیگری در بالای ایوان شمال غربی قرار دارد. این دو جلوه در مسجد اصفهان مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران قرار گرفته است.

چه زمانی به دیدن مسجد حکیم اصفهان برویم؟

از آن‌ جایی که شهر اصفهان آب و هوایی گرم و خشک دارد، تابستان‌های آن بسیار گرم و آفتاب‌گیر است. بهترین زمان سفر به اصفهان و بازدید از زیبایی‌های هنر و معماری این شهر اصیل، اوایل فصل بهار و همچنین فصل پاییز است . در این دو زمان، شهر اصفهان آب و هوای خنک‌تری دارد که برای گردشگری و گشت و گذار در شهر مناسب است.

آدرس مسجد حکیم روی نقشه گوگل

چگونه به اصفهان سفر کنیم؟

شهر اصفهان از جمله آن شهرهایی است که حمل و نقل به آن با انواع وسایل ممکن است. شما می‌توانید با خودروی شخصی‌تان و پس از طی حدود ۴ ساعت و نیم از تهران به اصفهان برسید. همچنین می‌توانید با توجه به بودجه و شرایطتتان یکی از سه وسیله قطار، اتوبوس و هواپیما را انتخاب کرده و به این شهر بی‌نظیر برسید.

نظر شما درباره این شهر چیست؟ آیا تا به حال مسجد حکیم اصفهان را از نزدیک دیده‌اید؟ نظرات، نکات و تجربیات خود را درباره این مسجد کم‌نظیر و بازدید از آن با دوستان سفرزونی خود به اشتراک بگذارید و آن‌ها را برای داشتن لحظاتی به یادماندنی راهنمایی کنید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های اصفهان کلیک کنید.


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور اصفهان

برای مشاهده‌ی تور اصفهان سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.