چه برای گردشگران داخلی و چه برای گردشگران خارجی، پیاده‌روی در طبیعت ایران یکی از بهترین جاذبه‌های ایران به شمار می‌آید. مسیرهای پیاده روی ایران بسیار متنوع هستند. برای شروع کافیست یک جفت کفش پیاده روی تهیه کرده و دل خود را به طبیعت بزنید. اگر عاشق پیاده روی در طبیعت ایران هستید، همیشه به دنبال مسیری‌ جدید می‌گردید. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم لیستی از برخی مسیرهای پیاده روی ایران را برای شما تهیه کنیم. با این لیست می‌توانید یک برنامه سفر و پیاده روی چهار فصل برای خودتان طراحی کنید. پس این‌بار با سفرزون در مسیرهای پیاده روی ایران همراه باشید و طبیعت بکر ایران را بیش از پیش بشنساید.

saadatrent

 

دریاچه نئور

یکی از زیبا‌ترین مناطق ایران و به نوعی بهشت گمشده، در حد فاصل بین گیلان و اردبیل واقع شده است. این منطقه از نظر زیبایی طبیعی واقعا با هیچ جای دیگر ایران قابل مقایسه نیست. هر گوشه طبیعت این منطقه، شما را با جاذبه تازه‌ای شگفت زده خواهد کرد. یکی از زیبایی‌های طبیعی این منطقه، دریاچه نئور نام دارد. دریاچه نئور که در نزدیکی روستای عباس‌‍آباد واقع شده، یکی از بهترین مسیرهای پیاده روی ایران به شمار می‌آید.

دریاچه نئور | مسیرهای پیاده روی ایران
دریاچه نئور | مسیرهای پیاده روی ایران

تنها تحت شرایطی می‌توانید این مسیر را برای پیاده روی انتخاب کنید که آمادگی جسمانی مناسبی داشته باشید. این یک مسیر پیاده روی نسبتا کوهستانی محسوب می‌شود اما نمی‌توان آن را کوه‌نوردی به شما آورد. شما تپه‌های مختلف را پشت سر بگذارید تا به مقصد خود برسید. بسیاری از کسانی که اهل پیاده روی و طبیعت گردی هستند، در این مکان کمپ می‌زنند تا یک دل سیر از طبیعت منطقه لذت ببرند.

به صورت کلی پنج مسیر برای پیاده روی در این منطقه وجود دارد. دو مسیر از خلخال و اردیبل آغاز می‌شود. اما سه مسیر دیگر، همگی از هشتپر تالش آغاز می‌گردند. در مسیر شما از منطقه سوباتان، آبشار ورزان، شیله وشت، شبلو، گزنه هونی و تمامی این مناطق زیبا و فریبنده دیدن خواهید کرد. بر فراز ارتفاعات این مسیر، مناظر بسیار خارق العاده‌ای را مشاهده خواهید کرد که واقعا ارزش دیدن دارند.

منطقه ییلاقی سوباتان

یکی دیگر از مناطقی که در مرز بین گیلان و اردبیل قرار دارد، منطقه ییلاقی سوباتان است. در حقیقت سوباتان داخل تالش واقع شده و یکی از زیبایی‌های طبیعی این شهر به شمار می‌آید. با وجود اینکه با خودرو می‌توانید خودتان را به سوباتان برسانید، اما از آنجا یکی از زیباترین مسیرهای پیاده روی ایران آغاز می‌شود.

مسیرهای پیاده روی ایران
منطقه ییلاقی سوباتان

در این مسیر شما می‌توان کوهپیمایی کرده و کوه‌های اطراف را فتح کنید. نمایی که از آن بالای خواهید دید، با هیچ کلمه‌ای قابل توصیف نخواهد بود. از طرفی شما می‌توانید با پیمودن یک مسیر پیاده روی نسبتا کوتاه، به آبشار ورزان برسید. آبشار ورزان یکی از زیبا‌ترین آبشار‌های ایران به شمار می‌آید که جایزه کوهپیمایی و پیاده روی نسبتا دشوار است.

به دلیل ییلاقی بودن این منطقه، بهتر است فصل بهار و تابستان را برای پیاده روی خود انتخاب کنید. در غیر این صورت ممکن است در سرمای شدید هوا اسیر شوید.

گردنه الماس و جاده اسالم خلخال

گردنه الماس و جاده اسالم خلخال

معمولا اینطور مرسوم است که با استفاده از وسیله نقلیه، جاده اسالم به خالخال را پشت سر می‌گذارند. اما اگر اهل پیاده روی در طبیعت باشید، هر فرصتی را غنیمت می‌شمارید و از آن لذت می‌برید. طبیعت اطراف جاده اسالم به خلخال و گردنه الماس آنقدر خاص و دیدنی است که باید با سرعت آهسته و پای پیاده آن را با لذت ببینید.

برخی کسانی که به دنبال مسیرهای پیاده روی ایران می‌گردند، این مسیر را حداقل یک بار امتحان می‌کنند. شما می‌توانید وسیله نقلیه خود را در نزدیکی گردنه الماس رها کنید و به دل طبیعت بزنید. بعضی از ورزشکاران، این مسیر را تا خود منطقه سوباتان و آبشار ورزان ادامه می‌دهند.

اگر فصل فروردین و یا اردیبهشت را برای این پیاده روی انتخاب کنید، بیشترین لذت را خواهید برد. در اردیبهشت ماه هوا بسیار مطبوع و خنک است. همچنین هرجا را که نگاه می‌کنید، تا چشم کار می‌کند، سرسبزی می‌بینید. در این ماه بیشترین میزان بارش وجود دارد و چشمه‌های زیرزمینی دوباره جوشان می‌شوند.

کوه‌ها و تپه‌های تالش یکی از بهترین مسیرهای پیاده روی ایران

کوه‌ها و تپه‌های تالش

به صورت کلی کوه‌هایی که در مرز بین استان‌های زنجان، گیلان و آذربایجان قرار دارند، جزء بهترین مسیرهای پیاده روی ایران به شما می‌آیند. کوه‌های تیلار و باغرو، جزء این کوه‌ها هستند که مناظر زیبایی برای شما دارند. هنگام پیاده روی در این مسیر، از دشت‌های مختلفی عبور خواهید کرد. دشت‌هایی که در فصل بهار پوشیده از گل‌های زیبای زرد رنگ هستند.

هوای کوهستانی این منطقه عاری از هرگونه آلودگی بوده و می‌توانید اکسیژن خالص را به درون ریه‌های خود بکشید. پیمودن این مسیر‌ها شاید کار نسبتا دشواری باشد، اما اگر آمادگی جسمانی کافی دارید، به هیچ وجه نباید خودتان را از دیدن این همه زیبایی محروم کنید.

دره عشق

مسیرهای پیاده روی ایران
دره عشق

دره عشق یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی ایران است. این دره زیبا در چهار محال و بختیاری واقع است. این دره زیبا تلفیقی از رود و دشت و دره است. ترکیبی که واقعا برای پیاده روی جان می‌دهد. در نتیجه به جرات می‌توان گفت که دره عشق یکی از زیباترین مسیرهای پیاده روی ایران به شمار می‌آید.

این مسیر پیاده روی بر خلاف مسیر‌های کوهستانی، نیازی به کوهپیمایی و مهارت‌هایی این چنینی ندارد. مسیر پیاده روی دره عشق تنها از دشت‌های سرسبز عبور می‌کند. به همین دلیل حتی اگر آمادگی جسمانی خیلی زیادی هم نداشته باشید، می‌توانید از مناظر منطقه هنگام پیاده روی لذت ببرید.

کلوت شهداد

کلوت شهداد

قرار نیست مسیرهای پیاده روی ایران تنها به مناطق سرسبز خلاصه شود. اگر عاشق و دل داده پیاده روی باشید، حتما ترجیح می‌دهید که مناظر مختلف را تجربه کنید. یکی از تجربیات خیلی ارزشمند، پیاده روی در مناطق کویری است. در استان کرم، به تپه‌های ماسه‌ای زیبایی برخورد خواهید کرد که به آن کلوت شهداد می‌گویند.

یکی از زیباترین مناطق کویری در ایران، کلوت شهداد به شمار می‌آید. مناظری که در اینجا مشاهده خواهید کرد، بسیار منحصر به فرد هستند. مناظری که آنجا خواهید دید، با مناظر کوه و دشت بسیار متفاوت خواهند بود. تجربه پیاده روی در کویر، تجربه بسیار منحصر به فردی است که عاشقان پیاده روی قطعا از دست نمی‌دهند.

خیلی جای تاسف دارد که کلوت شهداد در بین گردشگران خارجی بسیار محبوب است اما خود ما ایرانیان شاید از آن خبر هم نداشته باشیم. بهتر است برای پیاده روی در کلوت شهداد، به صورت گروهی حرکت کنید. همچنین نزدیک غروب و طلوع آفتاب هوا، این منطقه بسیار عالی است. یکی از دیدنی‌ترین مناظر در اینجا، دیدن طلوع و غروب آفتاب است. پس اصلا آن را از دست ندهید.

کویر مصر

کویر مصر

شاید با شنیدن نام این کویر تصور کنید که در کشور مصر قرار گرفته. اما اینطور نیست! کویر مصر داخل استان اصفهان قرار دارد و یکی از زیباترین مسیرهای پیاده روی ایران به شمار می‌آید. همانطور که اشاره کردیم، مسیرهای پیاده روی ایران محدود به کوه و جنگل نیست. پیاده روی در کویر، یکی از مزایای چهار فصل بودن این کشور است.

شما می‌توانید در دل کویر و رمل‌های شنی از تابش آفتاب بر این خاک پاک لذت ببرید. یکی از تفریحات جالبی که می‌توانید در کویر مصر داشته باشید، شتر سواری است. علاوه بر آن می‌توانید به دل کویر بزنید و پیاده از آن لذت ببرید. هوای کویر شاید گرم و داغ باشد، اما اگر فصل زمستان را انتخاب کنید، قطعا هوا قدری قابل تحمل‌تر خواهد بود. بدون تجربه کردن کمپ زدن شبانه و خوابیدن زیر سقف آسمان پر ستاره، از آنجا خارج نشوید.

کوه سبلان

کوه سبلان | مسیرهای پیاده روی ایران
کوه سبلان | مسیرهای پیاده روی ایران

قطعا هر ایرانی با نام کوه سبلان آشنایی دارد. این کوه که یک آتشفشان است، ۴۸۱۱ متر ارتفاع دارد. اگر مهارت کوهنوردی داشته باشید، این منطقه برای شما یکی از بهترین مسیرهای پیاده روی ایران خواهد بود. شاید صعود به قلعه و کوهنوردی در این کوه کمی دشوار باشد. اما در نهایت شما را به دشت‌های سرسبز و چشمه‌های جوشان می‌رساند.

نمایی که بر فراز قله کوه سبلان خواهید دید، اصلا قابل وصف نیست. هوای خوش کوهستانی و مناظر دیدنی ترکیبی وصف نشدنی را خلق کرده‌اند. برخی از کسانی که به دنبال یافتن مسیرهای پیاده روی هستند، کوه سبلان را به سمت روستای سرعین ادامه می‌دهند. این مسیر شاید کمی سخت و طاقت فرسا باشد، اما قطعا آنقدر زیبایی دارد که تمام دردهای خود را به دست فراموشی بسپارید.

دماوند

دماوند

چه زیبا ملک الشعرای بهار در وصف دماوند سروده. ای دیو سپید پای در بند، ای گنبد گیتی، ای دماوند. دماوند یکی از جاذبه‌های بین المللی ایران است. جایی که با ۵۶۷۱ متر ارتفاع، لقب بام ایران را از آن خود کرده است. دماوند را می‌توان یکی از بهترین مسیرهای پیاده روی ایران دانست. جایی که حتی اگر کوهنورد حرفه‌ای هم نباشید، می‌توانید به قدر خود از آن لذت ببرید.

تنها کافیست کوله پشتی و کفش‌های پیاده‌روی‌تان را بردارید و به دل طبیعت بزنید. بر خلاف مسیرهای پیاده روی کویری، بهتر است فصل تابستان را برای پیمودن این مسیر انتخاب کنید. اگر استقامت بدنی شما بالا باشد، می‌توانید بدون نیاز به مهارت و تجهیزات صخره نوردی، تا حد زیادی از این کوه لذت ببرید. اما حتی اگر توانتان در آن حد هم نباشد، می‌تواند از مسیر جاده هراز به سمت سد لار، وارد دشت‌های دماوند شوید. پیاده روی در دشت‌های اطراف خالی از لطف نیست و قطعا خاطره زیبایی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

کوه‌های کرمان

کوه های کرمان

اگر قصد پیاده روی دارید، قطعا کرمان منطقه بسیار ایده‌آلی برای شما خواهد بود. به علاوه داشتن مسیرهای پیاده روی کویری، شما می‌توانید به دل دشت و کوه‌های کرمان بزنید. در میان کوه‌های کرمان باید به «هزار کوه» اشاره کرد. کوهی که قله آن را پنجمین قله مرتفع ایران می‌دانند.

یکی از مسیر‌های پیاده روی ایران که کوهنوردان بیشتر انتخاب می‌کنند، کوه لاله زار است. این کوه حدود ۴۳۵۱ متر ارتفاع دارد و برای صعود به آن نیاز به تجهیزات و مهارت کوهنوردی خواهید داشت. اما اگر این توان جسمانی شما در آن حد نیست، می‌توانید مسیر دشت و کوهپایه را تا شروع مناطق کوهستانی ادامه دهید.

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش نام منطقه‌ای زیبا در دل طبیعت تالش است. تالش طبیعتی بی‌نظیر دارد و می‌توان آن را شاه گل طبیعت استان گیلان دانست. اگر توان پیاده‌روی در مناطق کوهستانی را ندارید و در عین حال عاشق آب و هوای کوهستانی هستید، منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش می‌تواند نیاز شما را تامین کند.

از طرفی شاید برخی از افراد به پیاده روی در طبیعت علاقه داشته باشند اما ترجیح می‌دهند به مناطق خالی از سکنه سفر نکنند. اگر شما نیز جزء این دسته افراد هستید، باید بدانید که منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش خالی از سکنه نیست. هنوز هم روستایان و بومیان منطقه در این مکان زندگی می‌کنند. پس با خیال راحت در دل طبیعت این منطقه پیاده روی کنید و نگران مسائل این چنینی نباشید.

روستای لالان

روستای لالان

همانطور که می‌دانید، تهران در کوهپایه قرار گرفته است. هرچقدر که به سمت شمال شهر تهران بروید، آب و هوا خنک‌تر و کوهستانی‌تر خواهد شد. اگر مسیر خود را به سمت شمال تهران ادامه دهیم، به منطقه اوشان و فشم خواهد رسید. آنقدر باید این مسیر را ادامه دهید تا به آخرین روستای نرسیده به کوه برسید.

این روستای سرسبز و زیبا، لالان نام دارد. در این منطقه لاله‌های صحرایی بسیار زیبایی در فصل بهار رشد می‌کند که منحصر به فرد همین منطقه است. وجه تسمیه نام لالان نیز به دلیل همین گل‌های لاله صحرایی است. اگر کمی اهل ورزش باشید، می‌توانید کوه‌های این منطقه را زیر پای بگذارید و از نمای زیبای بالای قله‌ها لذت ببرید.

محلیان این روستا هر سال بهار در دل این کوه‌ها به دنبال سبزی و قارچ محلی می‌گردند. شاید در میانه پیاده روی خود، بارها با محلیان این منطقه رو به رو شوید. اهالی این روستا بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند. اگر قصد پیاده روی و طبیعت گردی روزانه را دارید، می‌توانید به ریکی چال و یا ورزا سر بزنید. اما اگر اهل کوهنوردی حرفه‌ای باشید، بهتر است به تلخ آب بروید. مردم محلی در این منطقه کمپ می‌زنند و از طبیعت بکر لذت می‌برند. فراموش نکنید که بهترین فصل بری پیاده روی در این منطقه بهار بوده و پاییز و زمستان بسیار سختی دارد. قطعا لالان را می‌توان یکی از بهترین مسیرهای پیاده روی ایران دانست.

خب سفرزونی عزیز، شما چقدر اهل پیاده روی در طبیعت هستید؟ چقدر به این تفریح علاقه دارید؟ آیا به نظر شما مسیر خاصی در این لیست از قلم افتاده؟ حتما ما را از تجربیات خود از پیاده روی در طبیعت ایران با خبر کنید. فراموش نکنید که ما عاشق شنیدن نظرات و تجربیات شما هستیم.


برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری ایران کلیک کنید.

بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون