هنوز که هنوز است هتل‌ها نقش اساسی را در اسکان و اقامت گردشگران ایفا می‌کنند. با وجود سبک و سیاق‌های نو‌ظهور در زمینه‌ی سفر و کمپینگ، هنوز هتل‌ها در میان گردشگران محبوب هستند. به‌ویژه اگر پای هتلی خاص در میان باشد. در دنیا هتل‌های مشهوری وجود دارند که به دلیل قرار گرفتن در موقعیت مکانی خاص و یا دارا بودن معماری منحصر‌به‌ فرد، برای خود اسم و رسمی پیدا کرده‌اند. در ایران خودمان هم می‌توان از این دست هتل‌ها پیدا کرد. در حد فاصل جنگل‌های سرسبز رامسر و دریای زیبای خزر، هتلی چشم‌نواز خودنمایی می‌کند. این هتل دیدنی که به هتل قدیم رامسر مشهور است، با معماری گیرا و محوطه‌ی سرسبز و جذابش چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. در این مطلب از سفروزن می‌خواهیم شما را با این هتل دوست‌داشتنی آشنا کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

saadatrent

هتل قدیم در مرکز شهر رامسر و در خیابان شهید رجایی واقع شده است. هتل معماری بسیاری زیبایی دارد که به سلیقه‌ی معماران اروپایی است و شباهت زیادی به معماری آرت دکو اروپا دارد. از تاریخ ساخت هتل بیش از ۸۰ سال می‌گذرد و جزء معدود هتل‌هایی است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است. هتل قدیم که در ابتدا با نام هتل بنیاد پهلوی فعالیت خود را آغاز کرد، پس از انقلاب نیز بدون تغییر کاربری به کار خود ادامه داد و امروزه متعلق به بنیاد مستضعفان است. هرچند که مدیریت فعلی هتل درصدد است که آن را به موزه تبدیل کند. در ادامه با جزئیات، به معرفی این هتل زیبا خواهیم پرداخت تا ببینیم تا چه حد قابلیت تبدیل شدن به موزه را دارد.

هتل قدیم ؛ هتلی به سبک اروپایی

هتل قدیم رامسر
هتل قدیم در شهر رامسر

دوره‌ی پهلوی، دوره‌ی شیفتگی شاه و اهل دربار به فرهنگ، هنر و تمدن اروپایی بود. این شیفتگی به میزان قابل توجهی خود را در صنعت و معماری نشان می‌داد. مسافر‌خانه‌های قدیمی جای خود را به هتل‌ها می‌دادند و کار طراحی و ساخت این هتل‌ها نیز بر عهده‌ی مهندسان اروپایی یا ایرانیِ از فرنگ‌برگشته گذاشته می‌شد. این نو‌گرایی به تمامی در جریان پروژه‌ی ساخت هتل قدیم نیز مشاهده می‌شود. طرح زیربنایی این هتل در سال ۱۳۰۷ توسط مهندسان آلمانی تهیه شد و در سال ۱۳۱۱ به بهره‌برداری رسید. طراحی داخلی هتل توسط انگلیسی‌ها انجام شد و ایتالیایی‌ها هم محوطه‌سازی آن را به عهده گرفتند. اما ببیینیم این هتل اروپایی چه ویژگی‌هایی دارد.

معماری هتل قدیم رامسر

معماری هتل قدیم رامسر

زیربنای هتل قدیم در حدود ۵ هزار متر مربع بوده و در سه طبقه ساخته شده‌است. طبقه‌ی اول به لابی و محل استراحت مهمانان اختصاص دارد. طبقه‌ی دوم رستوران و تالار پذیرایی است و در طبقه‌ی سوم تالار اجتماعات و اتاق‌های هتل قرار دارد. ورودی اصلی هتل در سمت شمال است و پلکان سراسری آن با مجسمه‌های دختران مشعل به دست، رستم و سهراب، شیرهای غُرّان و گلدان‌های تزیینی آراسته شده است. درب ورودی هتل که از بتن و ساج ساخته شده، خیره کننده‌ است. در دو سوی نمای بالایی سر در هتل، دو نقش‌ برجسته‌ی نبرد انسان با شیر و گاو به چشم می‌خورد که به هر مسافری این احساس را می‌دهد که در پناه فر ایزدی در آرامش مطلق خواهد بود. ورودی هر طبقه با ستون‌های تزئینی گچی و طاق‌های هلالی تزئین شده و نرده‌های پلکان داخلی از چوب‌های خراطی شده و طرح‌های گلدانی شکل است. بیشتر سقف‌های هتل دارای گچ‌بری از نوع گیاهی و ورودی اتاق‌ها دارای تزئینات گچی از نوع شمسه‌ای و پر طاووس است. جالب آنجاست که در طراحی این هتل از آهن استفاده نشده و تمام مصالح از آجر، بتن و سیمان است. ساختمان در مجموع دارای ۲۵ اتاق و پنج سوئیت است.

محوطهی بیرونی هتل قدیم

هتل قدیم رامسر
محوطه‌ی بیرونی هتل قدیم

اما طراحان ایتالیایی محوطه‌ی بیرونی هتل، از اقلیم فوق‌العاده‌‌ی شهر رامسر نهایت استفاده را کرده و فضای سبز و زیبایی خلق کرده‌اند. در جنوب هتل باغ مصفایی قرار دارد که به گونه‌ای زیبا باغچه‌بندی و گل‌آرایی شده و در فواصل مختلف جایگاه‌های ویژه برای استراحت و پذیرایی مهمانان فراهم شده است. درشمال هتل نیز یک محوطه‌ی بزرگ که شامل باغ و یک بلوار مستقیم با طول زیاد است قرار دارد. در باغ مقابل هتل از فنون باغ‌سازی غربی استفاده شده‌ و شکل چراغ‌ها، مجسمه‌ها و حوض‌ها متأثر از  فضا‌های مدرن شهری اروپا‌ست. این باغ و بلوار در پهنه‌ای به اندازه تقریبا دو کیلومتر در میان کوه و دریا ایجاد شد و دو عنصر اصلی آن را هتل قدیم در کوه پایه و کازینوی کنار ساحل تشکیل می‌دهد.

هم‌زمان با ساخت هتل چهار ویلای بزرگ هم برای پذیرایی از مهمانان عالی‌رتبه‌ی کشور ساخته شد. چهار ویلای کوچک نیز برای سرایداران و خدمه‌ی هتل فراهم شد.

هتل قدیم رامسر ، میزبان مهربان رویدادها و شخصیتهای مهم

هتل قدیم رامسر
هتل قدیم رامسر

از نظر تاریخی، هتل قدیم تا کنون رویداد‌ها و شخصیت‌های مهمی را میزبانی کرده است. از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نشست متفقین در زمان جنگ جهانی دوم اشاره کرد. علاوه بر آن، برگزاری نخستین کنوانسیون رامسر برای حفظ تالاب‌ها، برگزاری کنگره پزشکی بین المللی، برگزاری سمپوزیوم بین‌الملی ماهیان خاوریاری، اجلاس ناکا، اجلاس ارگان‌های دریائی کشور، اجلاس بهداشت جهانی و همایش بین المللی انسان و آب (سازمان میراث فرهنگی) اشاره کرد. در حیاط پشتی هتل نمادی به نشانه‌ی صلح وجود دارد. ۴۰ نماینده از ۴۰ کشور جهان، نشان صلح و دوستی‌شان را در هنگام سفر از ایران، و در گذر از رامسر، حین اقامت در هتل قدیم، نصب کرده‌اند. این هتل همچنین در دهه‌های گذشته، لوکیشن ساخت سریال‌های تاریخی هزاردستان، چند قسمت سریال کارآگاه علوی، روزگار قریب و خط قرمز بوده است.

امکانات تفریحی هتل قدیم رامسر

هتل قدیم رامسر
امکانات تفریحی هتل قدیم رامسر

هتل قدیم، علاوه بر نوع معماری و موقعیت مکانی‌اش، به لحاظ امکانات و تجهیزات نیز از مشهور‌ترین هتل‌های خاورمیانه به شمار می‌رفت. این هتل که بیشتر مشابه یک ویلای بزرگ اشرافی‌ست، دارای یک زیرزمین است که به تازگی تبدیل به سفره خانه‌ای سنتی شده است. از دیگر محاسن این هتل، گذر‌گاه پیاده‌ای است که از هتل تا ساحل دریا به صورت قرینه نسبت به محور هتل ایجاد شده است. در همان سال‌های اول ساخت هتل، مسئولان هتل پی به وجود چشمه‌ی آبگرمی در نزدیکی آن بردند. آن‌ها با آزمایش این آبگرم متوجه شدند در بین ۱۱۰ چشمه‌ی آبگرم شناسایی شده‌ی جهان تا آن زمان، دارای رتبه‌ی هفتم است. به این ترتیب در کنار هتل، مجموعه آبگرمی برای آب‌درمانی راه اندازی شد. همچنین هتل قدیم دارای امکاناتی شامل استخر روباز، رستوران، پارک و زمین بازی کودکان، مجموعه ورزشی و … است.

هتل جدید در کنار هتل قدیم رامسر

هتل بزرگ رامسر
هتل بزرگ رامسر

هم اکنون در کنار این هتل ساختمانی دیگر با معماری جدید و متفاوت با هتل قدیم ساخته شده و با نام هتل جدید در حال ارائه‌ی خدمات گردشگری است. این هتل‌ها جزء گروه هتل‌های پارسیان است و به مجموع آن‌ها هتل‌های آزادی رامسر می‌گویند. هتل قدیم نیز با همین نام اقدام به اسکان مسافران می‌نماید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اگر مسافر هتل نباشید، به دلیل رعایت حال مسافران هتل، چندان نمی‌توانید از ساختمان اصلی هتل دیدن کنید. در این صورت شما تنها می‌توانید از بخش‌هایی از فضای باز هتل و چشم‌انداز زیبای آن به دریا بازدید کرده و یا از کافه‌ی آن استفاده کنید.

اطلاعات بازدید از هتل قدیم رامسر

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته (در صورت رزرو اتاق)

قیمت بلیط (رزرو اتاق) : بسته به نوع اتاق متغیر است.

آدرس هتل قدیم رامسر : استان مازندران، شهرستان رامسر، خیابان شهید رجایی (سخت‌سر)،  هتل قدیم رامسر

مسیر دسترسی به هتل قدیم : هتل قدیم در مرکز شهر رامسر و کنار کاخ مرمر و پارک ملی قرار دارد. برای بازدید از این هتل یا اسکان در آن باید به خیابان شهید رجایی (سخت‌سر) بروید.

تلفن تماس : ۰۱۹۲-۵۲۲۳۵۹۲-۵

هتل قدیم رامسر روی نقشه گوگل

اگر می‌خواهید تجربه‌ی اقامتی شگفت‌انگیز در هتلی با چشم‌انداز‌های رؤیایی را تجربه کنید، حتما سری به هتل قدیم رامسر بزنید. سفرزون را هم از چند و چون سفر خود بی‌خبر نگذارید!