در مطلب “هزینه زندگی در آلمان چه‌قدر است؟” در مورد هزینه‌ رفت‌ و آمد درون شهری، هزینه تحصیل، هزینه بچه‌داری، سلامت و … در آلمان توضیح دادیم. در این مطلب قصد داریم در مورد هزینه اقامت در آلمان و مقایسه هزینه‌ها نسبت به شهرهای دیگر آلمان بپردازیم. با سفرزون همراه باشید.

saadatrent

هزینه اقامت در آلمان نسبت به نوع ملک

هزینه عمومی سکونت در آلمان به نسبت زیاد است، اما این هزینه به میزان زیادی بستگی به نوع ملکی که شما انتخاب می‌کنید و همچنین منطقه‌ای که ملک در آن واقع شده‌ است، دارد. بعضی مناطق قیمت‌های مناسب و خرج‌های به نسبت کم‌تری دارند، به عنوان مثال مناطق حومه برلین. تنها ۱۰ درصد از جمعیت آلمان صاحب ملک هستند، بنابراین پیدا کردن جایی برای زندگی کمی چالش‌برانگیز خواهد بود، اما این کار به سختی خانه پیدا  کردن در تهران نیست و هیچ محدودیتی برای خرید ملک وجود ندارد.

همان‌طور که گفتیم، هزینه‌ی خرید ملک در آلمان بسیار متفاوت است. برای مثال یک آپارتمان دو یا تک خوابه در مرکز برلین چیزی در حدود ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار یورو خرج برمی‌دارد و این درحالی است که یک پنج خوابه در Schraplau یا Sachsen-Anhalt را می‌توانید با ۵۰ هزار یورو پیدا کنید.

ایالت «باواریا» به‌طور مشخص از جاهای دیگر آلمان گران‌تر است. یک خانه در باواریا می‌تواند تا سه برابر موارد مشابه خودش در شهرهای اطراف قیمت داشته باشد. به‌عنوان مثال در مونیخ یک آپارتمان دوخوابه نوساز بین ۶۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار یورو و یک خانه با دو اتاق لوکس تا ۳ میلیون یورو هم می‌تواند قیمت داشته باشد.

قیمت خرید خانه‌ در شهرهای مختلف آلمان

مقایسه قیمت خانه در شهرهای آلمان | هزینه اقامت در آلمان
مقایسه قیمت خانه در شهرهای آلمان | هزینه اقامت در آلمان

به سراغ مقایسه برویم. قیمت متوسط سکونت در آلمان شمالی از ۱۹۵ هزار تا ۲۶۵ هزار یورو و در آلمان جنوبی بین ۳۱۵ هزار تا ۳۳۵ هزار یوروست. در غرب قیمت‌ها نزدیک به شمال و در حدود ۱۹۵ هزار تا ۲۵۵ هزار هستند در حالی که در شرق حتی کف قیمت ارزان‌تر هم می‌شود و بین ۱۷۵ هزار تا ۲۵۵ هزار یورو خواهد بود. در کل اگر آماری را به‌صورت نرخ متوسط برای هر شهر در نظر بگیریم قیمت ملک در شهرهای بزرگ به‌صورت زیر خواهد بود:


فرانکفورت:         ۵۲۵ هزار یورو

هامبورگ:           ۴۶۵ هزار یورو

 برلین:               ۳۴۰ هزار یورو

 دوسلدورف:        ۴۹۰ هزار یورو

مونیخ:                ۷۷۵ هزار یورو


قیمت خانه نسبت به متراژ

برخی آمارهای عمومی از مشاوران املاک نشان می‌دهد که متراژ خانه‌هایی با یک خانوار ساکن، به‌طور متوسط چیزی بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ مترمربع است (با درنظر گرفتن پارکینگ). متوسط قیمت ملک در آلمان بر اساس متراژ به صورت زیر است:


۱۰۰ متری:                   ۱۵۰ هزار یورو

۱۰۰ تا ۱۴۰ متری:          ۲۴۰ هزار یورو

۱۴۰ تا ۱۸۰ متری:          ۳۱۰ هزار یورو

۱۸۰ متری به بالا:          ۵۳۰ هزار یورو به بالا


اجاره خانه دانشجویی در آلمان

اجاره آپارتمان در شهرهای مختلف آلمان | هزینه اقامت در آلمان
اجاره آپارتمان در شهرهای مختلف آلمان | هزینه اقامت در آلمان

اکثر مهاجران در آلمان سمت خانه‌های اجاره‌ای می‌روند. وقتی که به‌دنبال اجاره‌ی آپارتمان هستید بسیار مهم است که به ادبیات تبلیغاتیش توجه کنید. اگر آپارتمان ۴ اتاق تبلیغ شده است به معنی آن است که دو اتاق خواب دارد، یک اتاق‌نشیمن و یک اتاق غذاخوری. آشپزخانه، هال‌ها و دستشویی، جزو اتاق‌ها به‌حساب نمی‌آیند. اکثر آپارتمان‌های اجاره‌ای در آلمان بدون اثاثیه‌اند و این مسئله طبیعتاً قیمت آن‌ها را به نسبت خانه‌های مبله کم‌تر می‌کند. مهاجران هر وسیله‌ای را که احتیاج دارند خودشان باید تهیه کنند، بنابراین هزینه‌ی مجهز کردن خانه به اثاثیه مورد نیاز جزو مبلغ پایه‌ی هزینه اقامت در آلمان است.

همان‌طور که پیش‌تر گفته بودیم، گران‌ترین شهرهای آلمان برای اجاره به ترتیب؛ «مونیخ»، «فرانکفورت»، «دوسلدورف» و «هامبورگ» هستند که به‌طور متوسط در این شهرها باید به‌ازای هر مترمربع بیش از ۱۵ یورو پرداخت کنید. در سال‌های اخیر اجاره بهاء در برلین در حال گران شدن است. اگرچه فعلاً تا اندازه‌ای معقول‌تر و تقریباً بین ۱۰ تا ۱۲ یورو برای هر متر مربع است. کم‌ترین هزینه اقامت در آلمان از نظر اجاره‌ی خانه متعلق به شهرهای «برمن» و «لایپزیگ» است که ۶ تا ۸ یورو به‌ازای هر متر مربع است.

هزینه اجاره خانه دانشجویی در شهرهای مختلف آلمان


برلین: ۶۰۰ تا هزار و ۳۰۰ یورو

مونیخ، دوسلدورف و فرانکفورت: ۶۷۵ تا هزار و ۳۵۰ یورو

کلن: ۶۷۰ تا هزار و ۳۰۰ یورو

هامبورگ: ۵۰۰ تا هزار و ۳۰۰ یورو

هایدلبرگ: هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار یورو


چگونه خانه اجاره ای در آلمان پیدا کنیم؟

هزینه اقامت در آلمان | نکته‌های اجاره خانه در آلمان
هزینه اقامت در آلمان | نکته‌های اجاره خانه در آلمان

آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای پیدا کردن آپارتمان اجاره ای در آلمان از طریق یک مشاور املاک است. طبق قانون این کشور، هزینه های مشاور املاک بر عهده صاحب ملک است، بنابراین پرداخت این مبالغ و شرایط آن را پیش از امضا کردن قرار داد چک کنید. کرایه هر ماه باید پرداخت بشود. هزینه تاسیسات، تلویزیون، اینترنت (BroadBand) و فاضلاب به‌صورت جداگانه پرداخت خواهند شد.

هزینه تاسیسات در آلمان

هزینه انرژی در آلمان
هزینه انرژی در آلمان

قبض‌های خدماتی در نوع خودشان از بخش‌های جالب هزینه زندگی در آلمان هستند، چراکه آلمانی ها به‌ازای هر کیلووات مصرف برق دوبرابر یک آمریکایی پرداخت می‌کنند. آلمانی ها در مجموع و در یک قبض، مبلغ قابل پرداخت کم‌تری به نسبت یک آمریکایی دارند. این سیستم بر اساس الزامات انرژی کارا، موثر و تاکتیک‌های آن طراحی شده است. قبض‌های خدماتی در آلمان هر سه ماه یک‌بار می‌آیند. هزینه متوسط مصرف انرژی برای یک نفر در فضایی ۴۵ مترمربعی در برلین چیزی در حدود ۹۵ تا ۱۲۰ یورو در ماه است. شما می‌توانید به‌ازای هر مترمربع برای مصرف انرژی یک نفر ۲٫۵ یورو هزینه در نظر بگیرید.

مقدار هزینه‌ی انرژی (از قبیل آب، برق، گاز و فاضلاب) به‌صورت متوسط سالانه برای یک خانه ۹۰ متری بنا بر تفکیک شهر به‌صورت زیر است:


مونیخ، فرانکفورت، دوسلدورف: ۲ هزار و ۹۰۰ تا ۳ هزار و ۱۰۰ یورو

برلین: ۲ هزار ۸۰۰ تا ۳ هزار یورو

هامبورگ: ۳ هزار و ۲۸۰ تا ۳ هزار و ۳۳۰ یورو

کلن: ۲ هزار ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ یورو


 

هزینه‌های انرژی در آلمان |مالیات سبز
هزینه های انرژی در آلمان | مالیات سبز

مثل بسیاری از جاهای دیگر جهان هزینه قبض‌های گاز و برق در آلمان بر اساس انتقالات انرژی‌های تجدیدپذیر تغییر می‌کند. انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند هزینه قبض های خدماتی را کاهش دهند و با توجه به «مالیات سبز» دیگر لازم نیست هزینه‌ی بیش‌تری بپردازید. به‌علاوه اینترنت که یکی دیگر از مواردی است که ما در هزینه زندگی در آلمان درنظر گرفتیم، به‌صورت ماهانه چیزی بین ۳۵ تا ۵۰ یورو است. هزینه دیگری که باید بپردازید،خرج تلویزیون و رادیوست.