در روزهای جام جهانی هستیم و روسیه از توریست‌های ورزشی پر شده است. جام جهانی فقط یک اتفاق جالب ورزشی نیست بلکه فرصت خوبی است برای تماشای مکان‌های جدید. شهر سارانسک روسیه را باید از نقاط بسیار زیبای این کشور به‌حساب آورد، اما همین شهر زیبا در خودش حقایق عجیبی را جاداده که شاید باورتان نشود. سفرزون در این مقاله هفت حقیقت جالب درباره‌ی سارانسک را برای‌تان آماده کرده است. با خواندن این مقاله سفر به شهر سارانسک روسیه برای شما به یک تجربه‌ی منحصر به فرد تبدیل می‌شود.

saadatrent

«جرارد دوپاردیو» معروف‌ترین شهروند سارانسک است. دوپاردیو بازیگر مشهور فرانسوی است که از ژانویه ۲۰۱۳ به‌دستور ولادیمیر پوتین، شهروند روسیه شد. دوپاردیو به‌دلیل اِعمال مالیات ۷۵ درصدی مانند بسیاری دیگر از شهروندان ثروتمند فرانسوی از این کشور نقل مکان کرد.

حالا دوپاردیو در سارانسک یک مجتمع سینمایی به نام خود دارد و یک بنیاد فرهنگی راه انداخته است. او در سال ۱۹۸۰ برای فیلم «آخرین مترو» اثر فرانسوا تروفو جایزه سزار را دریافت کرده و در سال ۱۹۹۰ برای فیلم «سیرانو دوبرژراک» هم برنده‌ی جایزه‌ سزار و هم نامزد دریافت اسکار شد.

کسی چه می‌داند، شاید درست قبل از بازی ایران و پرتغال موفق شدید دوپاردیو را ببینید و با او یک سلفی بگیرید!

سارانسک با رودخانه‌ی گل‌آلوداش

شهر سارانسک به‌خاطر رودخانه‌ی سارانکا به این نام گذاشته شده است. این رودخانه در شهر در دو جهت جریان دارد. «سارا» یعنی یک جای گل‌آلود. اگر وقت بازی‌های جام جهانی و به‌خصوص بازی تیم ملی ایران با پرتغال در سارانسک بودید، حتما سری به رودخانه‌ی شهر بزنید.

پیاده‌روی تند در سارانسک روسیه بسیار معروف است

پیاده‌روی سریع در سارانسک بسیار مرسوم است
پیاده‌روی سریع در سارانسک بسیار مرسوم است

پیاده‌روی تند در سارانسک یک ورزش سنتی است. در سال ۲۰۱۲ میلادی مسابقات جهانی پیاده‌روی در این شهر برگزار شده است. مسیر پیاده‌روی از خیابان‌های مرکزی شهر می‌گذرد و روسیه در این مسابقات هفت مدال گرفت که ۳تای آن طلا بود.


 در سفرزون بیشتر بخوانید : راهنمای سفر به روسیه ، از تهیه‌ی بلیط تا غذای روسی 


سارانسک در حدود ۱۰۰ سال پیش صاحب چراغ‌های خیابانی شد

چراغ‌های سارانسک از معروف‌ترین المان‌های شهری روسیه به‌حساب می‌آیند
چراغ‌های سارانسک از معروف‌ترین المان‌های شهری روسیه به‌حساب می‌آیند

مشهور است که شهر سارانسک روسیه یک جای بسیار صنعتی است، اما همیشه این‌طور نبوده است. این شهر از ابتدای قرن بیستم رشد کرد و اولین چراغ‌های خیابانی آن در سال ۱۹۱۴ روشن شد. نمی‌توان سارانسک را شهری به‌حساب آورد که همیشه صنعتی بوده است.

کد یاتای فرودگاه سارانسک و کپنهاگ یکی است!

فرودگاه کپنهاگ | شهری با کد یاتای مشابه با سارانسک
فرودگاه کپنهاگ | شهری با کد یاتای مشابه با سارانسک

تمام فرودگاه‌های جهان یک کد «یاتا» دارند. کد یاتا یک کد ۳ حرفی است که در میزهای تحویل بار و روی برچسب‌های چمدان‌های می‌بینید. در روسیه هم فرودگاه‌ها کد مخصوص خود را به زبان سیریلیک دارند. کد میانی فرودگاه سارانسک در روسیه (به زبان سیریلیک) شبیه به کد یاتای فرودگاه «کپنهاگ» است. پس شگفت‌زده نشوید که اگر خودتان به سارانسک رسیدید، اما چمدان‌تان در کپنهاگ بود.

سارانسک پایتخت جمهوری موردوویا است

نقشه‌ی جمهوری موردوویا
نقشه‌ی جمهوری موردوویا

وقتی که جمهوری موردویا تاسیس شد، قرار شد «تمنیکوف» که قدیمی‌ترین شهر این منطقه بود، پایتخت باشد. بعدتر این موضوع رد شد و سارانسک پایتخت موردوویا شد. تمنیکوف به این دلیل رد شد که خطوط راه‌آهن کافی به سایر نقاط کشور نداشت.

جمعیت سارانسک در طول قرن گذشته ده برابر شده است

افزایش جمعیت 10 برابری در سارانسک روسیه
افزایش جمعیت ۱۰ برابری در سارانسک روسیه

در سال ۱۹۱۷ جمعیت سارانسک چیزی حدود ۲۸ هزار نفر بود که این تعداد شامل ۱۰ هزار سرباز مستقر در این شهر هم بود. در سال ۲۰۱۰ جمعیت کل شهروندان به ۳۲۴ هزار نقر رسید که حدود ۲۸ درصد آن را «مورداوین‌»ها تشکیل می‌دهند. در سفر به جام جهانی روسیه می‌توانید با مورداوین‌ها بیش‌تر معاشرت کنید و اگر چیز جالبی از آن‌ها دیدید برای سفرزون هم بفرستید.