گاهی از اوقات در فضای مجازی تصاویری از برخی مکان‌ها می‌بینیم و با خود فکر می‌کنیم که واقعا این مکان‌ها، همین‌جا در ایران هستند؟ حتی ممکن است فکر کنیم به تصویری دست‌کاری شده نگاه می‌کنیم؛ از آن تصاویری که در فیلم‌های تخیلی و افسانه‌ای هالیوود دیده می‌شوند. یکی از آن مکان‌ها که تصاویرش را می‌توان این‌گونه دید، پارک طبیعی هفت حوض مشهد -مکانی در نزدیکی روستای تاریخی مغان بوستان- است. یک بوستان طبیعی در امتداد رودخانه شلنگر با حوضچه‌های ساخت دستِ طبیعت که ماهرانه از سنگ‌های گرانیتی منحصربه فرد به‌وجود آمده‌اند. البته طبق معمول، دست آدمیزاد تغییر دهنده مسیر آب این رودخانه از مقصد قبلی خود یعنی رود طرق شده‌است و به صورت انحرافی آن‌ را، از طریق تونلی عظیم به طول بیش از دو کیلومتر به پشت سد طرق منحرف کرده. حال با این مقدمه؛ دوستان عزیز سفرزون ، همراه ما باشید تا بیشتر با این پدیده طبیعی آشنا شوید.

saadatrent

چگونگی پدید آمدن هفت حوض در پارک طبیعی مشهد

منطقه هفت حوض وکیل‌آباد در مشهد ، وسعتی حدود ۵۷۰ هکتار و فضایی پر از آرامش سحرانگیز ناشی از وجود هفت حوضچه طبیعی دارد. از عمر هزاران ساله این برکه‌ها این‌طور به نظر می‌رسد که ریزش مدام و جریان طولانی مدت آب از بالا به سمت پایین و از یک حوضچه به حوضچه دیگر، با توجه به نوع و جنس سنگ، باعث صیقل خوردن آنها و به‌وجود آمدن چنین منظره هیجان‌انگیزی شده‌است. برخی از این حوضچه‌ها به اندازه یک استخر هستند و در پی یکدیگر به طول ۱۶۹۰ متر کشیده شده‌اند.

همچنین اشکال زیبایی در این سنگ‌ها هست که بر اثر فرسایش حاصل از باران‌های اسیدی به وجود آمده‌اند. این شکل‌های خاص به وجود آمده در این ناحیه، به دولین معروف هستند. جنس زمین‌های این منطقه از آهک نرم است که موجب شده اثرفرسایشی شدیدی داشته باشند و نتیجه مناظری چشم‌نواز است که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. قسمت‌هایی از هفت حوض دورتر و به صورت تک حوض هستند که به علت کم بیننده‌تر بودن، بکرتر و آرامبخش‌تر هستند؛ جایی که تنها صدای جریان آب به گوش می‌رسد و بس.

هفت حوض مشهد
هفت حوض مشهد

دیدنی های پارک طبیعی هفت حوض مشهد

هفت حوضچه طبیعی، تعدادی حوض تک، طبیعت بکر، دامنه سرسبز کوه به همراه پاکیزگی هوا، از بهترین‌های این منطقه طبیعی هستند.

دیدنی های پارک طبیعی هفت حوض

دیدنی های اطراف پارک طبیعی هفت حوض مشهد

جالب است بدانید این ناحیه دارای پیست سنگ‌نوردی است. همچنین پروزه‌هایی چون پارک سافاری ایران، در محیطی جنگلی در کنار رودخانه در دست احداث است.

حال بپردازیم به جاذبه‌های گردشگری اطراف هفت حوض مشهد:

هفت حوض مشهد
هفت حوض مشهد

سنگ سیاه، مناسب برای صخره‌نوردی

سنگ سیاه سازه حجیمی است که برخی کوهنوردان از آن برای تمرین صخره نوردی استفاده می‌نمایند این سنگ عظیم معروف به سیاه سنگ، در انتهای خیابان سیدی در ابتدای جاده‌ای که به سمت هفت حوض می‌رود، واقع شده‌است.

سنگ سیاه

منطقه حفاظت شده بینالود، گشتی در حیات وحش

علاقمندان محیط زیست و طبیعتگرد می‎توانند سری به منطقه حفاظت شده بینالود بزنند و از آن لذت ببرند؛ چرا که دارای پوشش گیاهی متنوع و جانوران فراوان است.

دیگر دیدنی‌های اطراف هفت حوض مشهد

از آن گذشته این منطقه دارای روستاهای فراوانی است که هر کدام جاذبه گردشگری به حساب می‌آیند:

۱- روستای پلکانی زیبایی در دامنه شرقی رشته کوه بینالود قرار گرفته‌است و یک رودخانه دائمی در تمامی فصول باغات این ناحیه را سیراب می‌کند. همچنین چند آثار تاریخی نیز به نام‌های مقبره پهلوانان،گورستان گبرها و چشمه زنگورگاه در این روستا وجود دارند. این روستا مشهور به مج مج است و به آن روستای مجد نیز گفته می‌شود. مردم ناحیه این‌طور می‌گویند که در گذشته آتشگاهی در این روستا وجود داشته که زرتشتیان به آن پناه برده‌اند و از آنجا به آنان «مجوس» یا «مغ» گفته می‌شده. این نام به مرور تبدیل به «مج» شده‌است.

۲- از دیگر روستاها، روستای مغان است که به خانه‌های سنگی و پلکانی و غار مغان معروف است، این غار شگفت انگیز طولانی‌ترین غار این استان است و پراست از دالان‌ها و پلکان‌های مارپیچ و تو در تو که در انتها به چشمه‌ای زیبا ختم می‌شوند. از آنجایی که ابزار آلات و سفالینه‌هایی از این غار کشف شده است، باستان‌شناسان بر این باورند که در گذشته این غار محل سکونت بوده‌. کلمه مغان یک واژه زرتشتی به معنی «موبدان زرتشتی» است. و کسی چه می‌داند شاید این غار روزگاری پناه‌گاه موبدان زرتشتی بوده‌است. از دیگر جاذبه‌های این روستا، یک چشمه دائمی به نام سرچشمه، یک آسیای آبی و یک گورستان تاریخی است.

۴- روستای دیگری هست به نام «اردمه» یا «اردیمه» که از روستاهای بکر و زیبایی‌ست که در مسیر رودخانه مغان قرار گرفته و چندین قلعه تاریخی را در خود جای داده است. جالب است بدانید به علت خاک مرغوب این منطقه، کشاورزی به صورت دیمی انجام می‌‎شود. اما روستای خان‌رود به این دلیل این‌گونه خوانده می‌شود که رود مغان در این محل پهن و عریض می‌شود. روستای باصفایی است و برای رفاه گردشگران امکاناتی مانند چایخانه سنتی دارد.

روستای مغان

دیگر روستاهای اطراف هفت حوض

روستای کرتیون: این روستا در انتهای رودخانه مغان به سد طرق قرار گرفتخ است.

قله‌ای در نزدیکی روستای بالندر واقع شده که بر فرازش پرستشگاهی باستانی با نقوشی عجیب وجود دارد و به غیر از درخت‌های باقی مانده از جنگل‌های بینالود، از مهمترین جاذبه‌های گردشکری این روستا محسوب می‌شود.

روستای سربرج: این روستای زیبا در مسیر رودخانه مجد به کرتیون واقع شده و مانند سایر روستاهای این منطقه، سرسبز است و طبیعتی بکر دارد. البته به خاطر صداهایی که در شب از جنگل به گوش می‌رسد، این منطقه به جنگل جیغ معروف شده است. هر چند نظرات مختلفی در این مورد وجود دارد، اما هنوز پاسخ واضح و روشنی برایش وجود ندارد.

روستای کرتیون

قله‌های اطراف هفت حوض

قله چینگ کلاغ با ارتفاع ۱۳۳۳ متر پس از قله شیخ بها با ارتفاع ۱۴۳۵، از مرتفع‌ترین قله‌های این منطقه به شمار می‌روند که در انتهای سیدی، جاده مغان پس از گردنه خلج قرار گرفته است.

قله خلج نیز قله مترفعی است که از شهر دیده می‌شود، گویا نام قوم ترک زبانی بوده که قدیم‌الایام در این منطقه زندگی می‌کردند. وجود بناهای مخروبه شواهدی دال بر درست بودن این ادعاست که این بناها به عنوان شکارگاه صفویان و برخی شاهان قاجاراستفاده می‌شده‌است.

قله چینگ کلاغ

امکانات پارک طبیعی هفت حوض مشهد

این منطقه کوهستانی است و دارای امکاناتی چون پارکینگ، رستوران، پناه‌گاه نیست. اما دارای جاده‌ای است به طول ۲ کیلومتر که مسافران را به منطقه هفت حوضچه می‌رساند.

هفت حوض مشهد
هفت حوض مشهد

بهترین زمان بازدید از پارک طبیعی هفت حوض مشهد

بهار و پاییز بهترین زمان بازدید از این محل ذکر شده‌است.

هفت حوض مشهد
هفت حوض مشهد

مسیر دسترسی به پارک طبیعی هفت حوض مشهد

پارک طبیعی هفت حوض در ۷ کیلومتری مشهد و در دامنه کوه‌های خلج قرار دارد، پس از طی این مسافت باید دو کیلومتر نیز پیاده روی کنید تا محل برسید.

هفت حوض مشهد
هفت حوض مشهد

نقاط ضعف و قوت

نقاط قوت:

  • بکر بودن و آرام‌بخش بودن این منطقه

نقاط ضعف:

  • در این منطقه تمهیداتی برای حفاظت از گردشگران پیش‌بینی نشده است
  • مسطح و لیز بودن سنگ‌ها
  • رستوران یا بوفه، محل جمع‌آوری زباله و سرویس بهداشتی ندارد

نکاتی که در هنگام بازدید باید رعایت کنیم

  • همراه داشتن لباس و کفش مناسب برای راه رفتن روی سنگ‌های صیقلی، آذوقه و آب
  • زمان روشنایی روز را برای بازدید انتخاب کنید. قبل از تاریکی منطقه را ترک نمایید
  • خوراکی، آب و لوازم بازی و سرگرمی اگر برای مدت طولانی‌تری در این منطقه می‌مانید، با خود به همراه داشته باشید
  • دوربین عکاسی برای ثبت لحظات با خود ببرید
  • همراه داشتن کیسه زباله برای جمع‌آوری زباله‌ها. داروها و لوازم شخصی مورد نیاز


آدرس هفت حوض مشهد در نقشه گوگل

شما برای ما بنویسید

دوستان عزیز سفرزونی، امیدوارم اطلاعاتی که اینجا آورده‌ایم برای شروع سفر مفید بوده باشد. شادمانیم از اینکه همراه ما هستید و نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان درمیان می‌گذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های مشهد کلیک کنید.