9.0
امتیاز

نکات مثبت

  • پارک جمشیدیه یکی از زیباترین پارک‌های تهران محسوب می‌شود.
  • این پارک کوهستانی است و آب و هوای بسیار عالی دارد.
  • این پارک دارای امکانات رفاهی و خدماتی مختلفی است.
  • در مرکز پارک رستوران، کافه و سوپرمارکت وجود دارد.
  • محیط پارک کاملا خانوادگی است.

نکات منفی

  • وجود محدودیت زمانی در بازدید.
  • وجود پله‌های متعدد که شرایط را برای افراد کم توان دشوار می‌کند.
  • عدم وجود جای پارک و پارکینگ در اطراف پارک
  • عدم وجود مسیر دوچرخه سواری و ایستگاه کرایه دوچرخه
  • نبود امکانات تفریحی متعدد مثل سینما چهار بعدی، پینت بال و از این قبیل تفریحات

پارک جمشیدیه که با نام بوستان سنگی جمشیدیه نیز شناخته می‌شود، یکی از معروف‌ترین و پر‌طرفدار‌ترین پارک‌های تهران است، که همه روزه بسیاری از پایتخت‌نشینان و حتی مسافران و گردشگران را به خود جذب می‌کند. در کنار شلوغی‌های پایتخت، می‌توانید ساعات آرام و لذت‌بخشی را با دوستان و عزیزانتان در این پارک زیبا بگذرانید و از طبیعت زیبای آن، در کنار امکانات خوبی که دارد بهره‌مند شوید. امروز در سفرزون سری به این پارک دل‌انگیز و مصفای پایتخت می‌زنیم تا از نزدیک با جذابیت‌ها و زیبایی‌های آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

saadatrent

موقعیت مکانی پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه
پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه در شمال تهران واقع شده و یکی از پارک‌های قدیمی پایتخت است که برای رفتن به آنجا باید به خیابان نیاوران (باهنر)، خیابان فیضیه و انتهای خیابان امیدوار بروید. این پارک از سمت شمال به کوه کُلک‌چال، از شرق به خیابان جمشیدیه، از جنوب به باغ دولو و از غرب به جاده‌ی کُلک‌چال منتهی می‌شود.

آدرس پارک جمشیدیه تهران روی نقشه گوگل

نگاهی به تاریخچه‌ پارک جمشیدیه

زمینی که پارک جمشیدیه در آن قرار دارد، در گذشته متعلّق به شخصی به نام جمشید دولو قاجار بوده است. خاندان دولو از زمین‌داران بزرگ تهران و از خانواده‌های وابسته به قاجار بودند. جمشید دولو یکی از مالکان مشهور تهران بود که یکی از زمین‌های خود به مساحت ۶۹ هزار متر مربع را به همسرِ محمدرضا پهلوی بخشید.

پیش از احداث پارک جمشیدیه، قرار بود این بوستان به خانه‌ سالمندان تبدیل شود تا افراد سال‌خورده بتوانند در مکانی آرام و به دور از هیاهو با هوایی پاکیزه زندگی کنند؛ اما این ایده محقق نشد. سرانجام در سال ۱۳۵۶، این منطقه به یک پارک عمومی تبدیل گردید و به نام صاحب اولیه‌ آن نام‌گذاری شد. پس از آن، بوستان جمشیدیه که در شمالی‌ترین نقطه‌ی پایتخت احداث گردید، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران تبدیل شد.

طراحی اولیه‌ پارک توسط مهندس کامران طباطبایی دیبا انجام گرفت. هرچند که با گذشت سال‌ها تغییرات فراوانی در شکل و ساختار پارک ایجاد گردید.

درباره‌ پارک جمشیدیه

این بوستان باصفا که مساحتی حدود ۱۰ هکتار دارد، مکان مورد علاقه‌ بسیاری از اهالی پایتخت برای استراحت و تفریح در آخر هفته‌ها است. پارک جمشیدیه چهار در ورودی دارد و از هر طرف قدم در آن بگذارید درختان تنومند و قدیمی را در دو سوی معابرِ سنگی آن مشاهده خواهید کرد که زیبایی روح‌نواز آن‌ها، آرامشی وصف‌ناپذیر به شما هدیه خواهد داد.

محیط آرامش‌بخش پارک باعث می‌شود که حتی افراد مسن هم برای گذراندن اوقات خود به اینجا آمده و از بودن در آن لذت ببرند. جوان‌ترها نیز علاوه بر قدم زدن در فضای دل‌انگیز بوستان، ساعاتی را در کنار دوستان خود در کافه‌ها و رستوران‌های آن می‌گذرانند. بر طبق نظرسنجی که توسط مرکز تحقیقات رسانه‌ای همشهری انجام شد، پارک جمشیدیه بعد از پارک ملّت، دومین پارکی است که اهالی تهران به مسافران و میهمانان پیشنهاد می‌کنند.

پارک جمشیدیه

به دلیل اینکه بوستان جمشیدیه در نزدیکی کوه‌های شمال تهران قرار گرفته است، هر ساله اولین برف پایتخت در این منطقه می‌بارد. همچنین پارک جمشیدیه محلّی برای تجمع کوهنوردان برای شروع کوهپیمایی به سمت کوه‌های شمال تهران، کلک‌چال و رشته کوه البرز است.

گونه‌های جانوری وگیاهی

حدود ۶۰ گونه پرنده در این پارک وجود دارد که می‌توانید از تماشای آن‌ها بر روی شاخ و برگ درختان لذت ببرید. درختانی همچون چنار، بلوط، نارون، افرای سیاه، زبان گنجشک، سیب، زرد آلو، بادام و گلابی نیز فضای پارک را به زیبایی تمام آراسته‌اند.

دیدنی‌ها و جذابیت‌های بوستان سنگی جمشیدیه

پارک جمشیدیه به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که جذابیت و زیبایی را در هر گوشه و کنار آن خواهید یافت. در ادامه به برخی از این جاذبه‌ها اشاره خواهیم کرد:

معابر سنگی پارک جمشیدیه

استفاده از سنگ در طراحیِ بخش‌های مختلف، باعث شده که پارک جمشیدیه به بوستان سنگی جمشیدیه نیز معروف شود. هنگامی که وارد پارک می‌شوید، اولین چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد، معابر سنگی هستند که در بعضی از نقاط به شکل پله ساخته شده‌اند.

این گذرگاه‌های پوشیده از سنگ، در کنار درختان بلند و زیبایی که در دو سوی آن قد علم کرده‌اند؛ منظره‌ای بسیار زیبا و تماشایی ایجاد می‌کند. با قدم زدن در این مسیرهای سنگ فرش شده، می‌توانید به بخش‌های مختلف پارک بروید و از تماشای زیبایی‌های آن حظ کنید.

معابر سنگی پارک جمشیدیه
معابر سنگی پارک جمشیدیه

آب‌نماهای سنگی، دریاچه‌ و آبشارهای مصنوعی

استفاده از آب در طراحی پارک جمشیدیه، طراوت و سرزندگی خاصی به آن بخشیده و به نوعی آن را متمایز از سایر پارک‌های تهران کرده است. نگاه کردن به آب‌نماها و آبشارهایی که در این بوستان خرّم واقع شده‌اند، تصویری از باغ‌های قدیمی ایرانی را به ذهن می‌آورد. دریاچه‌ی کوچکی نیز در این پارک وجود دارد که می‌توانید لحظاتی را به تماشای ماهی‌‌های درون آن بنشینید، یا با نشستن بر روی نیمکت‌های اطراف دریاچه از دیدن اردک‌ها و مرغابی‌هایی که درون آن شنا می‌کنند لذت ببرید.

آبنماهای سنگی
آبنماهای سنگی

مجسمه‌ها و تندیس‌های زیبای سنگی

در بخش دیگری از پارک، تخته سنگ‌هایی وجود دارند که شکل آن‌ها با گذشت زمان تغییر یافته و هنگامی که به آن‌ها نگاه کنید، شکل حیوانات مختلف در ذهنتان تداعی می‌شود. تنها اندکی خیال‌پردازی لازم است تا بتوانید این حیوانات سنگی را ببینید! اگر قدرت تخیل خوبی دارید، دیدن این قسمت از پارک جمشیدیه را از دست ندهید.

مجسمه‌ها و تندیس‌های زیبای سنگی پارک جمشیدیه
مجسمه‌ها و تندیس‌های زیبای سنگی پارک جمشیدیه

جذابیت این مجسمه‌های سنگی آنقدر زیاد است که بسیاری از بازدیدکنندگان و گردشگران حاضرند برای دیگران آن‌ها ۶۰۰ پله‌ی سنگیِ مسیر را طی کنند. علاوه بر این تندیس‌های حیوانی، مجسمه‌های دیگری با طرح‌های انتزاعی که توسط دکتر هوشمند وزیری ساخته شده‌اند و دارای مفاهیم فرهنگی، عرفانی و طبیعی هستند نیز در این مجموعه وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

مجسمه‌ها و تندیس‌های زیبای سنگی پارک جمشیدیه
مجسمه‌ها و تندیس‌های زیبای سنگی پارک جمشیدیه

بوستان فردوسی

از زمان گشایش پارک جمشیدیه، این بوستان دو مرتبه مورد بازسازی قرار گرفته است تا همچنان زیبا بماند و امکانات جدیدی نیز به آن اضافه شود. در یکی از این بازسازی‌ها که به سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۵ برمی‌گردد، محوطه‌ای به مساحت ۱۶ هکتار به پارک جمشیدیه اضافه گردید. در ۶۳۱۷ متر مربع از این زمین، گل‌کاری انجام گرفته و تلفیق گل و سنگ‌ها، ظاهری خاص و متفاوت به مجموعه بخشیده است. این بخش، با نام جدیدِ «فردوسی» شروع به کار کرد و در کنار پارک جمشیدیه مورد استقبال مردم پایتخت و نیز گردشگران قرار گرفت.

نمایشگاه‌های فصلی در جمشیدیه

در بعضی از روزهای سال، نمایشگا‌ه‌هایی در این مجموعه برگزار می‌شود و برخی از هنرمندان، صنایع دستی خود را در آن عرضه می‌کنند. گاهی نیز سوغات شهرستان‌های مختلف در آن به فروش می‌رسد. این نمایشگاه‌ها، خود به تنهایی باعث جذب بسیاری از افراد به این پارک می‌شود.

تفریحات و خوشگذرانی‌ها در پارک جمشیدیه

فعالیت‌های تفریحی زیادی وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها در پارک جمشیدیه اوقات خوب و خوشی را برای خود رقم بزنید. مانند:

  • پیاده‌روی در فضای بزرگ پارک، معابر و گذرگاه‌های سنگی آن
  • پیوستن به گروه‌های کوهنوردی که به سمت کوه‎‌های کلک‌چال و شمال تهران می‌روند و پارک جمشیدیه محل جمع شدن افرادِ گروه‌های مختلف کوهنوردی، برای شروعِ صعود به این کوه‌هاست.
  • پیک‌نیک و صرف غذا در کنار خانواده و دوستان، در آلاچیق‌هایی که در پارک وجود دارد.
  • عکاسی از درختان و فضای زیبای بوستان جمشیدیه که در هر فصلی زیبایی مخصوص به خود را دارد.
  • تماشای پرندگانی که به این سو و آن سو می‌روند و گوش سپردن به صدای دلنشین آن‌ها.
  • غذا خوردن در رستوران‌های سنتی و محلی که در قسمت بالایی پارک و در مجاورت آبشار و دریاچه قرار گرفته‌اند.
  • تماشای پایتخت از نمای بالا، که چشم‌انداز بسیار زیبا و متفاوتی از تهران را به ویژه در هنگام شب در اختیارتان قرار می‌دهد.
غذا خوردن در رستوران‌های سنتی و محلی در پارک جمشیدیه
غذا خوردن در رستوران‌های سنتی و محلی در پارک جمشیدیه

دیدنی های اطراف پارک جمشیدیه

کاخ نیاوران با فاصله حدود سه کیلومتر

دارآباد با فاصله حدود پنج کیلومتر

هیومن پارک با فاصله حدود پنج کیلومتر

بام محک با فاصله هفت کیلومتر

امکانات رفاهی بوستان جمشیدیه

برای آسایش و بهره‌مندی بیشترِ مسافران و بازدیدکنندگان از محیطِ پارک و لذت بردن از گشت و گذار در آن، امکانات مختلفی در نظر گرفته شده است که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به رستوران‌ها و کافه‌ها؛ آمفی تئاتر؛ آلاچیق‌ها و نیمکت‌ها؛ آب‌نماها؛ فضاهای سبز شامل درخت‌ها، درختچه‌ها و گل‌کاری‌ها؛ تیرهای روشنایی؛ سرویس‌های بهداشتی و … اشاره نمود.

بهترین زمان بازدید از پارک جمشیدیه

فصل بهار و فصل پاییز را می‌توان بهترین زمان بازدید از پارک جمشیدیه دانست. در فصل بهار، شکوفه‌های بهاری پارک را پر کرده‌اند و در همه جا بوی خوش گل‌ها به مشام می‌رسد. هوا در این فصل نه سرد و نه گرم است و می‌توانید از هوای ابتدای صبح پارک لذت ببرید. در فصل پاییز نیز با زرد شدن برگ درختان، فضای بسیار عاشقانه‌ای در پارک به وجود می‌آید و گاهی مه غلیظی بر جمشیدیه سایه می‌افکند تا فضا را شاعرانه‌تر کند.

اطلاعات بازدید از پارک جمشیدیه

آدرس پارک جمشیدیه: تهران، خیابان شهید باهنر، خیابان شهید امیدوار

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۷۷۷۹۳

ساعت بازدید: شش صبح الی ۲۴ بامداد

هزینه بازدید: رایگان

مسیرهای دسترسی به پارک جمشیدیه

شما می‌توانید به وسیله مترو، BRT و اتوبوس‌های معمولی خود را به این پارک زیبا برسانید.

مترو: برای دسترسی به پارک جمشیدیه، باید خود را به ایستگاه مترو تجریش واقع در خط یک برسانید و از آنجا سوار بر اتوبوس‌های خط تجریش – جماران شوید تا به خیابان امیدوار برسید.

اتوبوس معمولی: برای این کار باید ابتدا به میدان تجریش بروید و از آنجا سوار بر اتوبوس‌های خط تجریش – جماران شوید. سپس باید در ایستگاه مدرسه یادگار امام پیاده شوید که دقیقا نبش خیابان امیدوار قرار دارد. از آنجا هم می‌توانید پیاده تا پارک بروید و از هوای پاک منطقه لذت ببرید یا سوار بر تاکسی شوید.

اتوبوس BRT: شما می‌توانید با استفاده از خط هفت BRT یعنی راه آهن – تجریش به میدان تجریش بروید و از آنجا با اتوبوس تجریش – جماران خود را به خیابان امیدوار برسانید.

وسیله نقلیه شخصی: برای دسترسی به این پارک می‌توانید وارد خیابان پاسداران شوید و مسیر را به صورت مستقیم ادامه دهید تا به میدان با هنر برسید. میدان با هنر را به سمت چپ (غرب) بپیچید و پس از حدود ۵۰۰ متر، به خیابان امیدوار در سمت راست خود می‌رسید. از آنجا نیز مسیر را باید مستقیم به سمت بالا ادامه دهید تا پارک جمشیدیه را در سمت چپ خود ببینید.

نکات و توصیه های بازدید از پارک جمشیدیه

  • پارک جمشیدیه یک پارک کوهستانی است و پله‌های بسیار زیادی دارد. پس اگر قصد گردش در آن را دارید، باید آمادگی جسمانی نسبتا بالایی داشته باشید.
  • حتما در مراجعه به پارک جمشیدیه، کفش راحتی مخصوص پیاده روی بپوشید.
  • در فصل زمستان و پاییز، پارک جمشیدیه بسیار سرد است، لباس گرم همراه داشته باشید.
  • معمولا جای پارک مناسب برای خودرو در نزدیکی پارک جمشیدیه وجود ندارد و باید مسیر زیادی را پیاده بروید.
  • در این پارک مسیر مخصوص دوچرخه سواری وجود ندارد.
  • این پارک دارای ساعت بازدید مخصوص است.
  • در این پارک امکان اتراق و کشیدن قلیان وجود ندارد و در صورت مشاهده، مسئولین پارک با شما برخورد می‌کنند.

پارک جمشیدیه

در آخر…

برای شما کدام ویژگی پارک جمشیدیه جالب توجه است؟ شما معمولا برای چه کاری به این بوستان می‌روید؟ تفریح؟ پیاده‌روی؟ و …

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.