همیشه انسان آرزو داشته در آسمان پرواز و از آسمان زمینی را که در آن زندگی می‌کند تماشا کند و  بالای شهر‌ها، روستا‌ها و طبیعت برای مدتی هر چند کوتاه رهایی را با پرواز کردن احساس کند. از آنجایی که افراد ماجراجو به دنبال هیجان هستند و تجربه‌های جدید را دوست دارند، پرواز با پاراگلایدر می‌تواند تجربه‌ای متمایز برای آن‌ها باشد. پس اگر شما هم دوست دارید مثل یک پرنده در آسمان شناور شوید شما را به خواندن این مطلب سفرزون دعوت می‌کنیم.

saadatrent

پاراگلایدر چیست؟

پرواز با پاراگلایدر
پاراگلایدر

پاراگلایدر وسلیه‌ای نوظهور برای پرواز است که در اواخر دهه‌ی ۸۰ اختراع شده است. این وسیله ساده‌ترین وسیله‌ای است که برای پرواز به دست بشر اختراع شده و از آنجا که بر خلاف هواپیما در کابین نمی‌نشنید، تجربه‌ فوق‌العاده‌ای از پرواز را برای شما به وجود می‌آورد. پرواز با پاراگلایدر بدون استفاده از هیچ گونه موتوری انجام می‌شود و نشست و برخواست آن توسط پای خلبان انجام می‌گیرد. این وسیله اسکلت داخلی ندارد و اجزای تشکیل دهنده‌ آن چند بند و پارچه‌ای است که با قرار گرفتن در معرض جریان هوا مانند یک تشک بادی عمل می‌کند.

تاریخچه پاراگلایدر در ایران

پرواز با پاراگلایدر
تاریخچه پاراگلایدر

این ورزش از سال ۱۹۹۲ میلادی توسط حسن امین سعیدی و محمد امین اُبهی به ایران راه پیدا کرد. این دو که از گذشته در رشته هنگ گلایدر تجربه داشتند و در هواپیمایی کشوری کار می‌کردند، دوره آموزش کایت موتوردار را در کشور استرالیا گذراندند و در این سفر با وسیله جدیدی به نام پاراگلایدر آشنا شدند. در هنگام بازگشت به ایران، دو دستگاه پاراگلایدر به ایران وارد کردند و آموزش این ورزش را، البته با وسایل و لوازم قدیمی، آغاز کردند.‏

پرواز با پاراگلایدر ترسناک است؟

پرواز با پاراگلایدر
پاراگلایدر

پاراگلایدر با بالارفتن از کوه، و یا با نگاه کردن از بالای یک ساختمان بلند قابل مقایسه نیست. همچنین برای شروع پرواز نیازی به پرش از ارتفاع یا انجام سقوط آزاد ندارید. این ورزش جذاب‌ترین نوع پرواز شخصی است که رویای خیلی از علاقه‌مندان به پرواز را به حقیقت تبدیل کرده است. خلبان به آرامی در شیب کوه به سمت پایین می‌دود و با حالتی شبیه سر خوردن در آسمان از کوه جدا می‌شود.

آغاز پرواز

پرواز با پاراگلایدر
پرواز با پالاگلایدر

به چند روش پرواز می‌تواند آغاز شود.

در روش اول خلبان برای پرواز با پاراگلایدر در جهت مخالف باد با سرعت می‌دود و چتر را پشت‌سر خود می‌کشد. برخورد باد به زیر چتر باعث می‌شود هوا در فضای داخلی زیر چتر جمع شود و چتر بالا رود.

نهایتاً این عمل باعث می‌شود خلبان به پرواز درآید که اگر باد شدیدتر باشد گاهی خلبان ابتدا در جهت مخالف می‌ایستد (به اصطلاح ریورز یا ضربدری گفته می‌شود) تا باد چتر را از زمین جدا کند و سپس خلبان برگشته و شروع به دویدن می‌کند تا از زمین جدا شود. معمولاً از این روش‌ها در نواحی مرتفع و کوهستانی استفاده می‌شود تا خلبان بتواند به کمک ارتفاعی که از زمین دارد به پرواز خود تداوم بیشتری ببخشد و مدت طولانی‌تری را پرواز کند.

در روش دوم که در نواحی پست و کم ارتفاع از آن استفاده می‌شود، خلبان به کمک یک وسیله دیگر تا زمانی که به ارتفاع مناسب برسد کشیده می‌شود، سپس طناب را از خود جدا می‌کند و مستقلاً به پرواز ادامه می‌دهد.

نکات ایمنی

تجهیزات ایمنی برای هر چترباز ضروری است. حداقل این وسایل شمال لیست زیر می‌شود:

آلتی متر

AAD

کلاه پرواز

لباس پرواز

کفش مناسب

دستکش پرواز و…

پرواز با پاراگلایدر
دستکش مناسب برای پرواز
پرواز تفریحی پاراگلایدر
انتخاب لباس مناسب پرواز با پالاگلایدر

با دیدن عملیات‌های چتربازان دیگر ممکن است شما هم به انجام همان کار تشویق شوید. اما به این نکته توجه داشته باشید که شاید آن چتربازان از شما حرفه‌ای‌تر و باتجربه‌تر باشند یا می‌خواهند خظر بزرگ‌تری را به جان بخرند. پس با توجه به میزان تجربه و توانایی خودتان و ریسک آن حرکت تصمیم بگیرید.

هرگز مجبور به پرواز نیستید، اگر احساس کردید آب و هوا مناسب نیست و یا حال فیزیکی کاملاً خوبی نداشتید به هیچ عنوان پرواز نکنید.

در هنگام پرواز به اطراف خود با دقت نگاه کنید و به جای نگاه کردن به چیزی که می‌ترسید با آن برخورد کنید به سمتی نگاه کنید که می‌خواهید به آن طرف بروید.

در کدام شهرها امکان پرواز با پاراگلایدر وجود دارد؟

پرواز با پاراگلایدر
سایت پروازی کیش

یکی از معروف‌ترین سایت‌های پرواز در جزیره کیش قرار دارد که این سایت برای پروازهای آموزشی و تفریحی است. یکی دیگر از مراکز پرواز با پاراگلایدر در تهران منطقه شهران قرار دارد. در تبریز، همدان، قم، کرج و مشهد هم می‌شود این تجربه هیجان‌انگیز را داشت.

همچنین در گرگان چندین سایت پروازی وجود دارد. این سایت‌ها در اطراف مینودشت، نزدیک علی‌آباد کتول و روستای درازنو قرار گرفته‌اند.

اسامی سایت‌های پروازی و آدرس آن در شهر تهران:

– سایت پروازی جنت آباد | پرواز تفریحی پاراگلایدر

سایت پروازی جنت آباد
سایت پروازی جنت آباد

آدرس سایت پروازی جنت آباد : انتهای جنت آباد شمالی یا انتهای بلوار شهران

– سایت پروازی توچال

پاراگلایدر توچال
پاراگلایدر توچال

آدرس سایت پروازی توچال : تله کابین توچال

– سایت پروازی امام‌زاده هاشم

سایت پروازی امام‌زاده هاشم
سایت پروازی امام‌زاده هاشم

آدرسسایت پروازی امام‌زاده هاشم: ۶۵ کیلومتری جاده هراز از تهران، بعد از تونل

– سایت پروازی آب سرد

سایت پروازی آبسرد
سایت پروازی آبسرد

آدرس سایت پروازی آب سرد: جاده فیروزکوه، ۱۰ کیلومتر بعد از کیلاوند، ده چنار

– سایت پروازی لواسان 

سایت پروازی لواسان
سایت پروازی لواسان

آدرس سایت پروازی لواسان : جاده لشگرک، لواسان

پرواز تفریحی پاراگلایدر | هزینه این ورزش به صورت تفریحی چقدر است؟

پاراگلایدر
پاراگلایدر

قیمت‌های مختلفی برای یک دور پرواز با پاراگلایدر وجود دارد که معمولاً بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر است و مدت زمانی که در آسمان هستید بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. البته می‌توانید در بعضی از سایت‌های فروش اینترنتی بلیط تخفیف‌دار تهیه کنید.

تا به حال تجربه‌ی پرواز با پاراگلایدر را داشته‌اید؟ تجربه خود را زیر این مطلب با مخاطبان سفرزون به اشتراک بگذارید.