شهر باکو در کشور آذربایجان، از جمله شهر‌های زیبا و پرگردشگر در این کشور است که آمیزه‌ای از سنت و مدرنیته را به تصویر می‌کشد. شهر باکو، در کنار سازه‌های مدرن و خیره کننده‌اش، مملو از ساختمان‌های تاریخی و جذاب است که هر یک از آن‌ها داستان و قدمت و ماجرایی شنیدنی دارند. در میان بناهای تاریخی و دیدنی باکو، آنچه بیش از همه خودنمایی می‌کند و زیبایی و شکوه خود را به رخ می‌کشد، کاخ شیروان شاه است.

saadatrent

 

کاخی بزرگ، زیبا و قدیمی که قدمت آن به قرن پانزدهم و سلسله شروان شاهان باز می‌گردد. بنای این کاخ، آنقدر چشم‌نواز و حیرت‌انگیز است که آن را مروارید معماری آذربایجان نامیده‌اند.
اگر دوست دارید با کاخ شیروان شاه، این شاهکار معماری در کشور آذربایجان بیشتر آشنا شوید، در ادامه با سفرزون همراه باشید:

کاخ شیروان شاه کجاست؟

کاخ شیروان شاه
کاخ شیروان شاه

کاخ شیروان شاه در شهر زیبای باکو و در قسمت تاریخی این شهر قرار دارد که نام آن در لیست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این کاخ یادگار قرن پانزدهم است که توسط سلسله شروان شاهان ساخته شده و بنای آن به بخش‌های مختلفی از جمله ساختمان اصلی قصر، دیوان خانه، مسجد، مقبره سید یحیی و … تقسیم می‌شود.
با فتح باکو توسط سلسله صفوی، این کاخ ویران شد، اما بعدها با مرمت و بازسازی، به موزه‌ای مهم و تاریخی در کشور باکو تبدیل شد که امروزه مورد استقبال تعداد زیادی از گردشگران قرار گرفته است.

آدرس کاخ شیروان شاه روی نقشه گوگل

معماری کاخ شیروان شاه

بنای اصلی این کاخ را شیروان شاه شیخ ابراهیم اول ساخته است. ساختمان قصر دو طبقه است و معماری خاص و عجیبی دارد. قسمت بیرونی بنا با سه راه پله باریک و پر پیچ و خم به هم مرتبط شده‌اند. دروازه این کاخ، از حیاط مستقیما به طبقه دوم و اتاقی که بر روی آن گنبدی قرار دارد، می‌رسد. این قسمت از‌ کاخ شیروان شاه به وسیله راهرویی کوچک و هشت ضلعی به اتاق‌های دیگر کاخ مرتبط می‌شود.


یکی از زیباترین بخش‌های داخلی کاخ شیروان شاه ، دیوان خانه است. دیوان خانه غرفه‌ای کوچک و سنگی است که در وسط یک حیاط نه چندان وسیع قرار دارد. اگر به دیدن این قسمت از کاخ بروید، می‌توانید گالری‌های مختلفی را تماشا کنید که سه طرف آن را احاطه کرده است. این غرفه سقفی گنبدی شکل دارد و زیبایی چشم‌نوازی را به این قسمت بخشیده است.

دروازه اصلی این قسمت با کتیبه‌هایی به خط عربی و نقش‌هایی از برگ انجیر تزیین شده است. زیبایی قسمت‌های داخلی کاخ به اندازه‌ای است که باید زمان مناسب و در حدود ۲ ساعت را به تماشای تک‌ به تک قسمت‌ها و هنرهای به کار رفته در آن اختصاص داد. مقبره شیروان شاه نیز یکی از زیباترین قسمت‌های این کاخ است که به شکل مستطیل ساخته شده و روی آن قبه‌ای شش گوش قرار دارد که با ستاره‌‌های مختلفی تزیین شده‌ است.

جاذبه‌های دیدنی اطراف کاخ شیروان شاه

کاخ شیروان شاه به تنهایی یک مکان تمام عیار و زیبای تاریخی است که می‌توان گفت تمامی مسافران باکو، بازدید از آن را در برنامه سفرشان می‌گنجانند. اما فضای اطراف کاخ شیروان شاه نیز دیدنی‌های جذابی همچون بخش تاریخی باکو، قلعه دختر، رستوران‌ها و مغازه‌های سنتی و فضای سبزی دلپذیر دارد.
برای گشت و گذار در این کاخ زیبا می‌توانید از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر به مجموعه کاخ شیروان شاه بروید. کاخ شیروان شاه در شهر زیبا و دیدنی باکو، شما را با گوشه‌ای از تاریخ این کشور و پیوند‌های آن با تاریخ ایران آشنا می‌کند. این کاخ، از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین مکان‌های تماشایی باکو از سوی گردشگران است.

بهترین زمان سفر به باکو

از آنجایی که کشور آذربایجان، در هر ۴ فصل سال دیدنی و زیباست، بنابراین برای سفر به این کشور و پایتخت آن یعنی شهر باکو و دیدن آثار تاریخی و جاذبه‌های آن، خصوصا کاخ شیروان شاه، نیازی نیست که خودتان را به فصل و زمان خاصی محدود کنید. اما باید بدانید آب و هوای باکو در دو فصل بهار و خصوصا تابستان، مطبوع و دلپذیرتر است. اگر در بازه زمانی اوایل بهار تا اواخر شهریور ماه در فصل تابستان به این کشور سفر کنید، می‌توانید از هوای خوب این شهر استفاده کنید و لذت ببرید.

کاخ شیروان شاه

چگونه به کشور آذربایجان سفر کنیم؟

برای سفر به کشور آذربایجان که در همسایگی کشور عزیزمان، ایران، قرار دارد، می‌توانید با انتخاب تورهای مسافرتی مورد اعتماد خود، به دو صورت زمینی و هوایی، خودتان را به آنجا برسانید. سفر به باکو، بر اساس زمان، بودجه و محدودیت‌های شما با یکی از این دو روش صورت می‌گیرد که البته پیشنهاد ما انتخاب مسیر هوایی به این کشور است؛ چرا که هم در زمانتان صرفه‌جویی می‌شود و هم خستگی راه را برای شما کم‌تر می‌کند.

پرواز تهران_باکو در حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان می‌برد و شما را به سرعت به این شهر دیدنی می‌رساند. نوع پرواز بسته به آژانس و توری که انتخاب می‌کنید متفاوت است، بنابراین تور مورد نظر خود را از آژانس‌های مسافرتی شناخته شده خریداری کنید تا خیالتان از بابت کیفیت پرواز و سفر راحت باشد.

آنچه در سفر به کشور آذربایجان باید بدانید

اولین نکته‌ای که برای سفر به کشور آذربایجان و یا هر سفر داخلی و خارجی دیگر، باید بدانید این است که پیش از سفر، درباره تاریخ آن مکان، جاهای دیدنی آن، مسیرها، پاساژها و… مطالعه کنید تا با یک آشنایی اولیه و یک سری اطلاعات کوچک به آن منطقه بروید. در صورت انجام این کار، مکان‌های مورد نظرتان را راحت‌تر و بهتر پیدا می‌کنید و سرگردان نمی‌شوید.در اینگونه سفرها، خصوصا سفرهای گروهی همراه با تور، چمدان‌هایتان را سبک و کم‌حجم ببندید تا برای حمل آن دچار زحمت نشوید و حرکت گروهی را متوقف نکنید. علاوه‌بر آن سبک سفر کردن شما را از پرداخت اضافه بار در فرودگاه نجات می‌دهد! اگر در فصل بهار و تابستان به این کشور زیبا سفر می‌کنید، حتما کلاه لبه‌دار، کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی به همراه داشته باشید و اگر در فصول دیگر به آنجا می‌روید، لباس گرم همراهتان باشد.

برای آنکه هنگام تحویل بار و یا در صورت گم کردن چمدانتان، آن را به راحتی پیدا کنید، چمدان‌هایتان را با یک رنگ خاص یا کاور مشخص از دیگر چمدان‌ها متمایز کنید. در هنگام بازدید از دیدنی‌های باکو، خصوصا کاخ شیروان شاه ، نهایت دقت و حساسیت را برای حفظ و نگهداری این آثار زیبا و تاریخی به خرج دهید. و نکته آخر اینکه دوربین عکاسیتان را برای ثبت زیبایی‌های این کشور و لحظات به یاد ماندنی آن، همراه خود ببرید.

نظر شما درباره سفر به کشور آذربایجان چیست؟ آیا تا به حال شهر باکو، پایتخت دیدنی آذربایجان را نزدیک دیده‌اید؟ شما درباره جاهای دیدنی باکو، خصوصا کاخ شیروان شاه چه نظری دارید؟ نکات و تجربیات ارزشمند خودتان را از سفر به این کشور زیبا و دیدنی با دیگر دوستان سفرزون خود به اشتراک بگذارید و آن‌ها برای شروع سفری جذاب و خاطره‌انگیز راهنمایی کنید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های باکو کلیک کنید.


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور باکو

برای مشاهده‌ی تور باکو سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.

لیست کامل

تور یک روزه و تور چند روزه

‌‌‌