بسیاری از شرکت در ژاپن به منظور کمک به حفظ سلامتی و بهبود کارایی کارمندان ژاپنی ، اتاق هایی را برای چرت زدن نیروهای شان در طول ساعات اداری اختصاص دادند. این هم گوشه‌ی کوچکی از فرهنگ ژاپنی و راز و رمزهای این کشور زیبا و جالب است!

saadatrent

به گزارش سفرزون،  روزنامه ژاپن تایمز روز دوشنبه گزارش داد، شرکت های ژاپنی اتاق های مخصوصی را برای چرت زدن نیروهای شان در طول روز اختصاص دادند و برخی از آنها نیز همایش هایی برای تشریح اهمیت خواب کارمندان برگزار کردند. این اقدام در پی رواج استفاده از تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های دیجیتالی صورت گرفت که باعث کاهش ساعت خواب مردم در قیاس با گذشته شده اند.

تصور اینکه در ژاپن که خود مهد تکنولوژی است چنین اتفاقی چقدر جالب و قابل توجه است! شرکت های فناوری اطلاعات، از جمله شرکت «نکست بیت» در توکیو که دو اتاق موسوم به «اتاق های خواب راهبردی» را یکی برای کارمندان زن و دیگری را برای کارمندان مرد اختصاص داده و تصمیم دارد به تعداد این اتاق ها بیفزاید، از جمله پیشگامان این طرح است.

خرید بلیط هواپیما تهران توکیو
رزرو هتل در ژاپن

چرت زدن در کار و بالا رفتن کارایی کارمندان ژاپنی

این شرکت با نصب دستگاهی از ورود سر و صداهای محیط اطراف به این اتاق ها جلوگیری می کند و کارمندان را از استفاده از کامپیوترهای شخصی یا تلفن های هوشمند در این اتاق ها منع کرده است. «امیکو سومیکاوا»، عضو هیئت مدیره شرکت «نکست بیت»، معتقد است چرت کوتاه تاثیرات مطلوبی بر کار و کارایی کارمندان دارد. خب لابد این هم بخشی از رمزورازهای کار و فرهنگ ژاپنی است!

nap pod|دستگاه های حذف صدا و نور


در سفرزون بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی ژاپن : ۱۰ پارک زیبای توکیو


نکست بیت در راستای تلاش برای بهبود شرایط کارمندان از سوی خودشان، از نیروهایش خواست تا ساعت ۹ شب کار را تعطیل کنند، تا دیروقت کار نکنند و در طول ساعات کاری به مدت نیم ساعت چرت بزنند. «هیدیوکی اوتسونومیا»، از مهندسان این شرکت، گفت که چرت زدن در اتاق چرت موجب افزایش کارایی اش شده است. شرکت «میتسوبیشی استیت» نیز سه اتاق چرت برای کارمندان زن و مرد خود در نظر گرفته است.

مدیر منابع انسانی این شرکت ژاپنی گفت، کارمندان در ابتدا از استفاده از این اتاق ها خودداری می کردند اما، پس از مشاهده نتایج این کار شروع به استفاده از این اتاق ها کردند.