در استان سمنان و جنوب شهر گرمسار بنایی باستانی وجود دارد که هرچه از زمان ساخت آن می‌گذرد، زیبایی آن در چشم گردشگرها بیش‌تر می‌شود. کاروانسرای قصر بهرام شاهکار معماری دوره‌ی ساسانیان است که بهرام گور بانی ساخت آن بوده است. با سفرزون همراه شوید تا با هم سری به این بنای جذاب، زیر آسمان پرستاره‌ی کویر بزنیم.

saadatrent

آدرس کاروانسرای بهرام روی نقشه گوگل

کاروانسرای قصر بهرام ، اقامتگاهی در جاده سنگفرش

کاروانسرای قصر بهرام ، اقامتگاهی در جاده سنگفرش
کاروانسرای قصر بهرام ، اقامتگاهی در دل کویر

شگفتی هنر معماری ایران را می‌توانید در جنوب گرمسار، در محدوده‌ی پارک ملی کویر ببینید. کاروانسرای قصر بهرام در جاده‌ی قدیمی سنگفرش و حوالی دریاچه‌ی نمک جا خوش کرده است. این محدوده از گرمسار، به‌واسطه‌ی این بنای یادگار مانده از بهرام ساسانی و آسمان پر ستاره‌ی کویر، فضایی کاریزماتیک دارد و پای هر کاوشگری را سمت خود می‌کشاند. کاروانسرای قصر بهرام آرامشی از جنس آسمان بی‌غل‌وغش کویر، سکوتی خواستنی و رازآلودگی تاریخ دارد.

اهمیت بنا در گذر از تاریخ ساسانی و صفوی

جذابیت بنا در گذر از تاریخ ساسانی و صفوی
اهیت بنا در دوره‌های مختلف تاریخ

کاروانسرای قصر بهرام در محل جغرافیایی مهمی واقع شده؛ جایی که گذرگاه کاروان‌های اصفهان، گرمسار و کاشان بوده است. شواهد تاریخی یسیاری از جمله نوع مصالح به کار برده شده، نشان می‌دهد که این بنا متعلق به دوره‌ی ساسانی است، اما در دوره‌ی صفوی مرمت شده و اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته است. کاروانسرای قصر بهرام به نام‌های کاروانسرای عباس آباد، کاروانسرای شاه عباسی و رباط سیاه‌کوه هم در طول تاریخ معرفی شده است. مورخان به پشتوانه‌ی شواهد موجود معتقدند، این کاروانسرا در ابتدا قصری برای اقامت شاه ساسانی در زمان شکار و مکانی برای اتراق و آسایش بازرگانان در زمان صفوی بوده و اهمیت بالایی در داد و ستد و تجارت داشته است.


در سفرزون بیشتر بخوانید: معرفی جاهای محبوب برای کوله گردی در ایران


جاذبه معماری کاروانسرای قصر بهرام

جاذبه معماری کاروانسرای قصر بهرام
یکی از زیباترین معماری‌ها در تاریخ بناهای ایرانی

معماری کاروانسرای بهرام یکی از زیباترین معماری‌ها را در تاریخ بناهای ایرانی دارد و جاذبه‌ی فوق‌العاده‌ی آن برای عاشقان معماری باستانی ستودنی است. این بنای چهارگوش با دیوارهای کرم رنگش، در هر گوشه‌اش برج‌های خش قد و قامت نیم دایره‌ای دارد که از هر چهار طرف این بنا را در آغوش گرفته است. این کاروانسرا دو در به سمت شمال و جنوب دارد که دروازه‌ی شمالی آن، سردری با سنگ‌های تراش خورده و دو اتاقک کنار خود دارد. قرینگی این دو اتاق، جذابیت بالایی به دروازه‌ی کاوانسرا بخشیده است.

در حیاط بزرگ کاروانسرای قصر بهرام اتاق‌های بسیاری وجود دارد که سرتاسر این حیاط را پوشش داده‌اند. در یک سمت این فضا تالار شاه نشین خودنمایی می‌کند و شکوه خاصی به کاروانسرا بخشیده است. در این بنا اصطبل و جایگاهی برای استراحت چهارپایان بازرگانان وجود داشته و همچنین فضایی به‌عنوان مطبخ برای پخت و پز در نظر گرفته بوده‌اند.

سفر به این منطقه‌ی پر رمز و راز تاریخی

سفر به این منطقه‌ی پر رمز و راز تاریخی
کاروانسرای قصر بهرام ، در محدوده‌ی پارک ملی کویر

کاروانسرای قصر بهرام در جاده‌ی قدیمی‌ای که به جاده‌ی سنگفرش معروف است، در محدوده‌ی پارک ملی کویر قرار دارد. این بنا به‌عنوان ساختمان پاسگاه شکاربانی پارک ملی کاربرد دارد. برای رسیدن به این کاوانسرا باید مسیر پیشوا را پیش بگیرید و سپس به سمت مبارکیه بروید و در نهایت از مبارکیه جاده‌ی منتهی به قصر بهرام را پیش بگیرید. نا گفته نماند که برای رفتن به پارک ملی کویر و رسیدن به کاروانسرای قصر بهرام، نیازمند به دریافت مجوز از اداره‌ی کل سازمان محیط زیست سمنان هستید.

 

راز و رمز قلعه‌ها و بناهای باستانی ایران، جذاب‌ترین قصه‌های تاریخی را در آجر به آجر خود پنهان کرده‌اند. باید به این مناطق رفت و شنونده‌ی قصه‌های خشت‌های این بناها شد. سفرزون مشتاق است تا نظرات و دانسته‌های شما را در مورد کاوانسرای قصر بهرام بداند. ما منتظرتان هستیم.

 

عکس کاور از : محسن صالحی