در اولین روزهای افتتاح ایران مال، کمتر کسی تصور می‌کرد این مجتمع، تبدیل به یک مرکز فرهنگی و اجتماعی بزرگ در غرب پایتخت شود. ابتدا اکثر ساکنین تهران بر این باور بودند که ایران مال قرار است یک مرکز خرید و یک مجتمع تفریحی بسیار بزرگ باشد. اما به تدریج با افتتاح بخش‌های فرهنگی مختلف در آن، مثل پردیس سینمایی ایران مال یا کتابخانه ایران مال ، هدف اصلی سازنده پروژه برای همگان آشکار شد. ایران مال تبدیل به یک قطب تفریحی و فرهنگی در ایران شده و ساکنین تهران نیز رفته رفته جذب آن می‌شوند. یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های ایران مال در بهترین بودن آن است. همه بخش‌های این مجتمع به بهترین شکل طراحی و ساخته شده‌اند و کتابخانه آن نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر به خواندن کتاب علاقه‌مند هستید، با سفرزون همراه شوید تا این کتابخانه را بهتر بشناسید.

saadatrent

همه چیز درباره کتابخانه ایران مال

کتابخانه ایران مال
کتابخانه ایران مال

در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از ایران مال به بخش‌های فرهنگی اختصاص داده شده است. این شامل گالری‌ آثار تجسمی، پردیس سینمایی و کتابخانه می‌شود. قرارگیری کتابخانه در کنار یک مرکز تجاری شاید کمی عجیب به نظر برسد و از نظر بسیاری از مخاطبان حتی منطقی نباشد. برخی از منتقدان تصور می‌کنند که قرار دادن یک کتابخانه بزرگ در کنار مرکز خرید، یک نوع بی احترامی به کتاب و کتاب‌خوانی به حساب می‌آید. زیرا کمتر کسی حین خرید و تفریح به کتاب خواندن اهمیت می‌دهد. اما برخی دیگر بر این باور هستند که این یک حرکت کاملا فرهنگی بوده و باعث تشویق مردم و ترویج فرهنگ کتاب خوانی می‌شود.

با همه این تفاسیر، مدتی از افتتاح کتابخانه ایران مال می‌گذرد. این کتابخانه تقریبا سه هزار و ۳۰۰ متر مربع مساحت دارد و حدود ۷۰ هزار جلد کتاب را در خود جای داده. متاسفانه بسیاری از منتقدان به این مسئله اعتراض می‌کنند که اکثر کتاب‌های داخل قفسه‌های این کتابخانه را کتاب‌های دست دوم و معمولی تشکیل می‌دهند. به علاوه اینکه هنوز فهرست‌برداری کاملی از کتاب‌های آن انجام نشده. این کتابخانه دارای سه طبقه است که تا به امروز تنها طبقه اول آن به بهره‌برداری کامل رسیده. طبقه دوم قرار است تبدیل به آرشیو مجلات شود و طبقه سوم مخصوص کودکان خواهد بود. این کتابخانه را «باغ کتاب» یا «کتابخانه جندی شاپور» نیز می‌نامند. در ضمن باید بدانید که بعد از کتابخانه ملی، اینجا لقب بزرگ‌ترین کتابخانه ایران را به دوش می‌کشد.


آدرس کتابخانه ایران مال در نقشه گوگل

یک مرکز تفریحی یا کتاب خوانی؟

متاسفانه هنوز امکان بیرون بردن کتاب از کتابخانه ایران مال وجود ندارد. به همین خاطر، اکثر مراجعین بیشتر برای تفریح به این کتابخانه مراجعه می‌کنند. اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به این مسئله نگاه کنیم، قطعا کمتر کسی پیدا می‌شود که مسافتی طولانی را پشت‌سر بگذارد، دقایقی پیاپی در بین قفسه‌های بزرگ به دنبال کتاب مورد علاقه خود بگردد، چند صفحه از آن را بخواند و مابقی آن را به روزهای آتی موکول کند. این قطعا شدنی نیست و بیشتر مراجعین تنها به خاطر لذت بردن از فضای زیبا و مجلل آن و یا حتی وقت گذرانی، به این کتابخانه مراجعه می‌کنند.

البته مسئولین ایران مال اطلاع داده‌اند که در آینده نزدیک امکان عضویت در این کتابخانه برای عموم فراهم خواهد شد. پس در نتیجه می‌توانید کتاب مورد نظر خود را از محیط کتابخانه خارج کنید. از طرف دیگر یک تیم حرفه‌ای متشکل از ۱۵ نفر، در حال فهرست برداری از کتب داخل قفسه‌ها هستند. پس احتمالا به زودی شاهد نظم هرچه بیشتر این کتابخانه خواهیم بود.

معماری کتابخانه ایران مال

معماری کتابخانه ایران مال
معماری کتابخانه ایران مال

از لحظه‌ای که در کتابخانه ایران مال قدم می‌گذارید، مات و مبهوت معماری و طراحی داخلی آن خواهید شد. طراحی داخلی کتابخانه جندی شاپور، دقیقا مشابه کتابخانه‌های خارج از کشور است. با دیدن این دکوراسیون تصور می‌کنید که از ایران خارج شده‌اید و در کتابخانه دانشگاه آکسفورد قدم می‌زنید. همه چیز لوکس و زیبا است. فضای اصلی کتابخانه یک سالن بسیار بزرگ مستطیل شکل است که در آن فرش ۳۵۰ متری نفیس دست‌باف کاشان با ارزشی بسیار بالا پهن شده‌است. یک میز بسیار بزرگ در مرکز سالن قرار گرفته که شما می‌توانید دور تا دور آن بنشینید و از خواندن کتاب لذت ببرید.

علاوه بر میز بزرگ، میز‌های کوچک چهار نفره‌ای نیز در اطراف سالن تعبیه شده‌اند تا بتوانید در کنار دوستان خود نشسته و کتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید. همچنین، صندلی‌های راحتی یک نفره نیز در سالن به چشم می‌خورند که این امکان را به شما می‌دهند تا خلوت کنید و از خواندن کتاب‌تان لذت ببرید. پله‌های داخلی کتابخانه از سنگ مرمر سفید نفیس و نرده‌های چوبی لوکس ساخته شده. قفسه‌های کتاب بسیار جادار، بزرگ و مرتفع هستند و برای دسترسی به بالاترین قفسه، باید از نردبان استفاده کنید.

کافه کتابخانه ایران مال

کافه کتابخانه ایران مال
کافه کتابخانه ایران مال

به جرات می‌توان گفت که کافه کتابخانه ایران مال ، فعال‌ترین و پرطرفدارترین بخش کتابخانه است! در حقیقت بسیاری بر این باور هستند که این کتابخانه یک کافه بسیار لوکس و بزرگ است که در آن می‌توانید همزمان با نوشیدن یک قهوه ترک خوش عطر، برای سرگرمی بیشتر، چند صفحه کتاب هم بخوانید!

البته باید بدانید که منوی کافه بسیار گران است و کمتر کسی آنجا را تبدیل به یک پاتوق روزمره می‌کند! اما به هر صورت اگر قصد دارید تا در حین خواندن کتاب مورد علاقه خود، جرعه‌ای قهوه اسپرسو گرم نیز بنوشید، این کافه می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

اطلاعات بازدید

آدرس کتابخانه ایران مال: تهران، اتوبان خرازی ( غرب به شرق)، بعد از خروجی دریاچه شهدای خلیج فارس، ایران مال

شماره تماس : ۰۲۱۲۹۲۹

ساعت کار : ۱۰ صبح تا ۲۴ نیمه شب

هزینه بازدید : فعلا رایگان و برای عموم آزاد

خب سفرزونی عزیز، به نظر شما چقدر احتمال دارد که این کتابخانه لوکس، عظیم و بزرگ تبدیل به یک مرکز فرهنگی و کتابخوانی مثل کتابخانه ملی شود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما بی صبرانه انتظار دیدن نظرات شما عزیزان همراه را می‌کشیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.