حتما تا به حال عکس‌هایی زیبا از کشتی یونانی کیش دیده‌اید. کیش یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایرانیان است. نگین خلیج فارس، مقصدی ایده‌آل برای گردشگری است. هر کسی با هر نوع علایقی می‌تواند از سفر به کیش لذت ببرد. تفریحات آبی پرنشاط، مناظر خیره‌کننده، طبیعت خاص و چشم‌نواز، آثار تاریخی قابل توجه و مراکز خرید و هتل‌های لوکس و مجلل همه در جزیره زیبای کیش مهیاست. یکی از اسرارآمیزترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری جزیره هم کشتی به گل نشسته یونانی است. کشتی به گل نشسته‌ای که در کنار ساحل غربی جزیره منظره‌ای بسیار زیبا خصوصا در هنگام غروب آفتاب خلق می‌کند. شاید چیزی که این منظره را بیشتر مسحور‌کننده می‌نماید، قصه‌ها و افسانه‌هایی است که در ذهنتان برای این کشتی به گل نشسته می‌سازید. با سفرزون همراه باشید تا کشتی یونانی را به طور کامل به شما معرفی کنیم:

saadatrent

معرفی کشتی یونانی

این کشتی بزرگ که در روزگار خود یکی از به‌روزترین، باامکانات‌ترین و قدرتمندترین کشتی‌ها بود، در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو اسکاتلند ساخته شد. این کشتی غول‌آسا که حدود ۱۳۶ متر طول و حدود ۷ هزار تن وزن داشت دارای حس‌گرهای رادیویی و فاصله‌یاب‌های صوتی اکوسوندینگ بود که در زمان خود جزو پیشرفته‌ترین امکانات بودند. کشتی یونانی، از ابتدای ساخت تا زمان به گل نشستن، صاحبان مختلفی داشته است.

کشتی یونانی کیش

اولین صاحب آن وزارت حمل و نقل جنگ انگلستان و اولین نام آن شیپور امپراطور بود. سپس به شرکت کشتی بخار شرانت فروخته شد و نام نچرالیست را بر آن گذاشتند. در سال ۱۹۳۷ شرکت ایرانی لوید اند کو خرمشهر کشتی را خرید و نام آن را کوروش پارسی گذاشت. ۶ سال بعد خطوط کشتیرانی ایران در خرمشهرکشتی را خرید و نام همدان بر آن گذاشت. صاحبان آخر کشتی افرادی یونانی بودند که نام کولا اف را بر کشتی گذاشتند تا اینکه در ۲۳ سالگی، کشتی جوان ما به گل نشست.


برای دریافت راهنمای سفر به کیش کلیک کنید.


داستان کشتی یونانی

دریک روز تابستانی، ۴ مرداد سال ۱۳۴۵، مردم روستای باغو در غرب جزیره کیش، دیدند که یک کشتی غول پیکر در نزدیکی ساحل به گل نشسته است. این کشتی باری مقدار زیادی نفت بار زده بود تا به مقصد برساند اما حالا در نزدیکی جزیره گیر افتاده بود. یک یدک‌کش هلندی به سراغ کشتی آمد تا بتواند این سرمایه بزرگ را نجات دهد اما تلاش هشتاد روزه یدک‌کش بی‌فایده ماند. خدمه بار کشتی را تخلیه کردند، کشتی را به آتش کشیدند وجزیره را ترک گفتند چرا که دیگر خرج کردن برای نجات کشتی به صرفه نبود. از آن زمان تا به حال کشتی زیبای یونانی دیگر جزئی از ساحل جزیره شده است و گر چه سابقه تاریخی قابل توجهی ندارد اما انگار از ابتدا هم ساخته شده بوده است تا به یکی از زیباترین تزئینات ساحل جزیره بدل شود.

کشتی یونانی کیش

چرا این کشتی قدرتمند به گل نشست؟

این سوال شاید یکی از اولین سوالاتی است که با دیدن عظمت و زیبایی کشتی به ذهنتان برسد. منطقی‌ترین دلیلی که برای به گل نشستن این کشتی ذکر می‌کنند این است: مبلغ قابل توجه بیمه کشتی که شرکتی انگلیسی متعهد به پرداخت آن بوده است. به این ترتیب کشتی به صورت عمدی به گل نشسته، بارش به طور کامل تخلیه شده و پول بیمه به جیب صاحبان یونانی‌اش رفته است. اما محلی‌ها مثل همیشه داستان‌های زیباتری برای هر پدیده‌ای دارند.

برخی می‌گویند کشتی در دل تاریکی شبی مه‌آلود در نزدیکی ساحل کیش که هیچگونه روشنایی و فانوس دریایی نداشته است راه گم کرده و سر از ساحل درآورده است. برخی دیگر به گل نشستن کشتی یونانی را به اشتباه ملوانان مستی نسبت می‌دهند که، شبانه، راه ساحل را به جای اقیانوس در پیش گرفته‌اند. داستان مورد علاقه من داستان عشق کاپیتان کشتی به دختری از اهالی باغو به نام مریم است. کاپیتان برای اینکه از عشق خود برای مریم یادگاری بگذارد کشتی را در ساحل نزدیک روستا به گل می‌نشاند. حالا محلی‌ها پیرزنی تنها و گوشه‌گیر در روستا را مریم قصه می‌شناسند. شاید هم همین داستان‌ها خاصیتی رویایی به تصویر این کشتی خسته در چنگ گل و لای ساحل می‌دهد.

اطلاعات تخصصی در مورد کشتی یونانی

زمانی که این کشتی را از دور تماشا می‌کنید، قطعا حس رمز آلودی تمام وجود شما را فرا می‌گیرد. شاید صدها سوال در ذهن شما به وجود بیاید. برای تصور گذشته این کشتی که امروز بر گل نشسته، باید اطلاعات جامع و کاملی در مورد آن داشته باشید. از این رو در این قسمت بخشی از اطلاعات تخصصی کشتی یونانی را در اختیار شما عزیزان می‌گذاریم.

طول کشتی: ۱۳۱٫۹ متر و عرض آن ۱۷٫۱ متر

گنجایش کشتی: ۷۰۵۹ وزن خالص، چهار هزار و ۸۰۵ تناژ خالص، شش هزار و ۶۰۱ تناژ در عرشه

شناور: ۱۰٫۴ متر ( فاصله عمومی که از سطح آب تا پایین‌ترین قسمتی کشتی می‌رود)

امکانات کشتی: فاصله یاب صوتی مدل اکو سوندینگ، جهت یاب رادیویی

بررسی تخصصی موتور کشتی یونانی

بهتر است کشتی یونانی را همانند استادی پیر ببینید که روزگاری ورد زبان همه مردم شهر بوده و امروز حتی از انجام امور روزمره زندگی خویش نیز عاجز است. با وجود آنکه کشتی یونانی امروز بر گل نشسته و رو به زوال است، اما در دوران خود قلب تپنده یکی از بهترین موتورهای دنیا را در سینه فلزی خود جای می‌داده. این کشتی یک کوره بزرگ داشته که با احتساب میله‌های آهنی اطراف، فضایی در حدود ۱۵ متر مربع را به خود اختصاص می‌داده. این کوره توانایی لازم برای گرم کردن سه دیگ بخار با قدرت ۰٫۰۵۴ کیلوگرم بر متر مربع را تامین می‌کرده تا اینکه بخار مورد نیاز موتور تامین شود.

اگر در مورد عملکرد موتور بخاری کشتی یونانی کنجکاو هستید، باید بدانید که دیگ‌های بخار یک ورودی و یک خروجی داشتند. این دیگ‌های در ترکیب با سیستم گرمایشی، فضای بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دادند. در حقیقت همین دیگ‌ها بودند که بخار لازم برای موتور سه گانه کشتی را تامین می‌کردند. مجموعا موتور کشتی یونانی قادر بود تا توانی بالغ بر ۵۱۰ اسب بخار را ایجاد کند. برای تامین چنین توانی، موتور کشتی یونانی مجهز به سیلندر‌هایی با اندازه‌های ۱۸۰، ۹۹ و ۵۲ سانتی متر بود که با کمک یک میله ۱۲۰ سانتی متری، به یکدیگر متصل می‌شدند. این موتور پیشرفته و پر قدرت توسط شرکت دیوید راوان و شرکا، در گلاسکو ساخته شده بود.

تفریح در کنار کشتی یونانی

گرچه قدم زدنی ساده در کنار تصویر زیبای کشتی در ساحل پاک و پر‌طراوت خلیج فارس به خودی خود زیباست، اما برای لذت بردن از تفریح در این ساحل زیبا امکانات خوبی هم در نظر گرفته شده است:

تماشای غروب خورشید:

کشتی یونانی
کشتی یونانی

اگر می‌خواهید یکی از زیباترین مناظر دنیا را با تمام وجود درک کنید، خود را به هنگام غروب به نزدیکی کشتی یونانی برسانید. تماشای سایه روشن یک کشتی پرعظمت با پس‌زمینه‌ای از غروب خورشید در دل دریایی بی‌کران قطعا آرامشی وصف‌ناپذیر برایتان به ارمغان می‌آورد. به این تصویر فوق‌العاده، پرواز مرغان دریایی شاد و آواز روح‌انگیز موج‌های دریا را هم اضافه کنید. عکاسی در این فضا هم لذتی دیگر دارد. حتی اگر چیز زیادی از عکاسی نمی‌دانید منظره پیش رویتان انقدر زیباست که حتما شاهکاری هنری ثبت خواهید کرد. عکس‌هایی که از خود و دوستانتان با پس‌زمینه غرووب زیبا می‌گیرید از بهترین عکس‌های عمرتان می‌شود. پس در ساحل قدم بزنید، عکس بگیرید و لذت ببرید.

شترسواری و اسب‌سواری

شترسواری و اسب‌سواری

در نزدیکی کشتی یونانی، شتربانان ایستاده‌اند و شترهایشان را برای یک سواری لذت‌بخش کنار ساحل اجاره می‌دهند.اسب‌ها هم در ساحل به زیبایی خودنمایی می‌کنند و دلتان را برای سواری می‌برند. خودتان را تصور کنید که سوار بر اسبی زیبا در امتداد ساحل به پیش می‌روید و کشتی زیبای یونانی را که غروب نارنجی هر لحظه بیشتر در تاریکی غرقش می‌کند تماشا می‌کنید. این تجربه بی‌نظیر را از دست ندهید.

تفریح در پارک ساحلی

تفریح در پارک ساحلی

پارک ساحلی این منطقه هم با انواع امکانات می‌تواند تفریح در کنار کشتی را شادتر کند. پارک ساحلی چند کافی‌شاپ و رستوران زیبا دارد که می‌توانید در کنار ساحل از خوردن خوراکی‌های خوشمزه لذت ببرید. کافه گالری رسپینا یکی از این کافه‌هاست که در یک هواپیمای از رده خارج قرار دارد و با انواع برنامه‌های جالب و غذا‌ها و نوشیدنی‌های خاص یک روز بخصوص برایتان خواهد ساخت. در پارک ساحلی بوفه‌ای هم وجود دارد که می‌توانید هر چه می‌خواهید از آن تهیه کنید. کرایه دوچرخه و اسکیت هم از امکانات دیگر پارک است. قطعا دوچرخه‌سواری در کنار ساحل لذتی فوق‌العاده خواهد داشت. این پارک ۶۰ هزار متر مربعی، امکانات دیگری هم دارد که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

برنامه‌های مناسبت‌های ویژه

اگر در روزهای خاص و مناسبت‌های ویژه‌ای برای بازدید از کشتی یونانی راهی سفر شوید، برنامه‌های ویژه‌ای در انتظارتان است. از جنگ‌های شاد و پرنشاط، تا اجرای موسیقی و رقص محلی، نورپردازی‌های چشم نواز و… . قطعا شما هم از دیدن کشتی زیبای یونانی زیر نورهای رنگی و یا آتش‌بازی‌های خیره‌کننده لذت خواهید برد.

جنگ‌های شاد کیش

آینده کشتی یونانی

آینده کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی از نظر تاریخی دارای اهمیت ویژه‌ای نیست اما در هر حال یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش محسوب می‌شود. قسمت پایینی این کشتی به دلیل شوری زیاد آب خلیج فارس و برخورد دائمی موج‌ها در حالا تخریب است و شاید تا چند سال آینده، کاملا فرو بریزد و دیگر اثری از این زیبایی بخصوص جزیره باقی نماند. یکی از دلایل اصلی عدم رسیدگی به این جاذبه برای مرمت و نگهداری‌اش این است که این کشتی صاحب مشخصی ندارد و در واقع یکی از کشتی‌های یونان در خاک ایران است. دومین دلیل هم به نداشتن صرفه اقتصادی باز می‌گردد.

طی چند سال گذشته تلاش شده تا برنامه‌ای به صرفه برای مرمت و نگهداری از کشتی در نظر گرفته شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که گرچه کشتی به گل نشسته یونانی یکی از نمادهای زیبای جزیره است ولی مرمت و بازسازی آن توجیه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر طبق گزارش کارشناسان، لاکپشت پوزه عقابی که یکی از جانداران در معرض انقراض است، برای مأمن گرفتن در ساحل جزیره کیش که قرن‌ها خانه‌اش بوده است به ساحل می‌آید اما با برخورد به کشتی دچار آسیب می‌شود. به خاطر همین است که ممکن است برنامه ذوب کشتی و برداشتن آن از سر راه لاکپشت‌ها تا چند سال آینده اجرا شود. در هر صورت، هر چه زودتر بار سفر ببندید و تا این جاذبه دوست‌داشتنی و دل‌انگیز را از دست نداده‌ایم، در کنارش خاطرات خوبی بسازید.

 

جاذبه‌های اطراف کشتی یونانی

بهتر است پس از تماشای زیبایی‌های کشتی یونانی، سری به جاذبه‌های دیگر نیز بزنید:

  • پارک آبی اوشن در فاصله ۸٫۷ کیلومتری
  • شهر قدیمی حریره در فاصله ۱۱٫۷ کیلومتری
  • مجموعه کاریز کیش در فاصله ۱۵ کیلومتری
  • اسکله بزرگ کیش در فاصله ۱۷ کیلومتری

برای دیدن این جاذبه به کجا برویم؟

برای دیدن این جاذبه باید به غرب جزیره، خیابان غروب کیش، میدان غروب، پارک ساحلی غروب یا همان پارک ساحلی کشتی یونانی بروید. می‌توانید از ماشین شخصی و پارکینگ پارک ساحلی استفاده کنید و یا با تاکسی‌های جزیره به این جاذبه زیبا دسترسی پیدا کنید. پیشنهاد ما این است که روزتان را به بازدید از سایر جاذبه‌های گردشگری کیش که نزدیک پارک ساحلی‌اند مانند پارک آبی اوشن اختصاص دهید و یک ساعتی به غروب خورشید خود را به کنار کشتی برسانید تا از لذت غروب‌های این ساحل زیبا بی‌نصیب نمانید.
شما تا به حال به کیش سفر کرده‌اید؟ کدامیک از جاذبه‌های گردشگری کیش برایتان بیشتر خاطره‌انگیز بود و دلتان می‌خواهد دوباره بازدید از آن را تجربه کنید؟ در لحظه‌ای که کنار کشتی زیبای یونانی بودید چه حال و هوایی داشتید؟ خاطرات و تجربیات خود را با مخاطبان سفرزون به اشتراک بگذارید.

آدرس خیابان غروب کیش روی نقشه گوگل


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های کیش کلیک کنید.


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور کیش

برای مشاهده‌ی تور کیش سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.