گردش در طبیعت و تماشای زیبایی‌های بی‌نظیر خلقت، یکی از روح‌بخش‌ترین تفریحاتی است که بشر می‌تواند تجربه کند. طبیعت‌گردی، گشت و گذار در میان دشت‌ها، برخورد آب جوی با پوست بدن و تنفس هوای پاک طبیعت، موهبتی الهی است که جانی تازه به جسم و روح انسان می‌بخشد. انگار آیینه دلتان را در سفر به طبیعت غبار روبی می‌کنید و دوباره صاف و شفاف به موطن باز می‌گردید.در ایران چهار فصل ما، مکان‌های زیادی وجود دارد که این روح‌بخشی را برایمان‌ ممکن می‌کند. آبشار زیبای زرد لیمه ، دقیقا یکی از همین جاهای بکر و دیدنی است که زیبایی خیره کننده و آرامش حاکم بر آن را در هیچ کجای دیگر نخواهید دید. اگر از روزمرگی‌ها و زندگی در شهر خسته‌ شده‌اید، آبشار زرد لیمه بهترین جایی است که می‌توانید در آن وقت بگذرانید. اگر دوست دارید که با آبشار زرد لیمه آشنا شوید و درباره آن بیشتر بدانید، در ادامه با سفرزون همراه باشید:

saadatrent

 

آبشار زرد لیمه کجاست؟

آبشار زرد لیمه

استان چهار محال و بختیاری، یکی از زیباترین استان‌های ایران است که همیشه با طبیعت بی‌نظیرش معرفی است. اگر به این استان سفر کنید، در منطقه «دیناران»، شهرستان اردل و در حدود ۸۰ کیلومتری شهرکرد، آبشارِ زیبایی را می‌بینید که از معروف‌ترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود.

آبشار زرد لیمه از جمله عریض‌ترین آبشارهای ایران است که در انتهای دره‌ای با همین نام واقع شده. وجود این آبشار در میان کوه‌های زاگرس ، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به آن بخشیده است که زیبایی آن را چند برابر می‌کند.

اگر به این منطقه سفر کنید، می‌توانید یکی از هنرمندانه‌ترین موهبت‌های الهی را تماشا کنید. این آبشار، یکی از مسیرهای اصلی عبور عشایر استان چهار محال و بختیاری است که زیبایی منطقه همراه با منظره دوست داشتنی کوچ عشایر، تصویری خیره‌کننده را پیش رویتان به وجود می‌آورد که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد.

زرد لیمه یعنی چه؟

زرد لیمه

نامگذاری این آبشار و دره سرسبز آن، با هوشمندی خاصی انجام شده است. در گویش محلی این منطقه، زرد به معنی بلندی و لیمه به معنی پایین دست است. به دلیل آنکه آب آبشار از بالای ارتفاع به سمت پایین سرازیر می‌شود، آن را «زرد لیمه» نامیده‌اند.

از آبشار زیبای زرد لیمه چه می‌دانید؟

زرد لیمه

آبشار عریض و مشهور زرد لیمه، در یکی از زیباترین مناطق استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. مجاورت این آبشار دیدنی با صخره‌ها و کوه‌های مرتفع زاگرس، منظره بی‌نظیری را ایجاد کرده است.

ارتفاع آبشار زرد لیمه به ۴۰ متر و عرض تاج آن به حدود ۶۵ متر می‌رسد و به همین دلیل، آن را در زمره عریض‌ترین آبشارهای ایران جای داده‌اند.

در این منطقه می‌توانید ترکیب جذابی از آبشار، رودخانه، کوهستان و مراتع سرسبز را شاهد باشید. جایی که مقصدی تمام عیار برای گردشگری به شمار می‌رود و می‌توانید همه زیبایی‌ها را در یک قاب و در کنار یکدیگر ببینید.

پوشش گیاهی در مجاورت آبشار زیبای زرد لیمه

پوشش گیاهی

در کنار تمام جذابیت‌های موجود در منطقه آبشار زرد لیمه ، آنچه بیش از همه به زیبایی این منطقه افزوده، وجود درختان انبود و جنگل‌های سرسبز در مجاورت آن است. معروف‌ترین پوشش گیاهی در منطقه کوهستانی زاگرس جنگل‌های بلوط هستند. جنگل‌های بلوط این منطقه، به عنوان دومین منابع با ارزش و طبیعی ایران (پس از جنگل‌های شمال کشور) به حساب می‌آیند که در حقیقت، ریه‌های تنفسی زاگرس نامیده می‌شوند. وجود جنگل‌های زیبای بلوط در کنار آبشار زرد لیمه فضایی جذاب و دیدنی را برای گردش و لذت بردن از یک طبیعت‌گردی واقعی ایجاد کرده است. علاوه‌بر جنگل‌های بلوط، درختانی همچون بادام وحشی و صنوبر نیز به فراوانی در این منطقه یافت می‌شوند.

اگر در مراتع دره لیمه گشتی بزنید، می‌توانید انواع متنوعی از گیاهان مرتعی را ببینید که گون ، معروف‌‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

دیدنی‌های نزدیک به آبشار زرد لیمه

دیدنی‌های نزدیک به آبشار زرد لیمه

همانطور که گفته شد، این منطقه مجموعه کاملی را از تمامی عناصر گردشگری و طبیعت‌گردی در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید آن‌ها در یک زمان و در کنار یکدیگر تجربه کنید.

از جمله مناطقی که به آبشار زرد لیمه نزدیک است و هر ساله افراد زیادی را به خود جلب می‌کند، پل خدا آفرین ، ایل راه باستانی دژپات و سنگ حجاری شده شش هزارساله است. البته باید بدانید که از آبشار زیبای زرد لیمه تا پل خدا آفرین و ایل راه باستانی دژپات در حدود سه الی چهار ساعت مسیر پیاده‌روی سخت پیش روی شماست و ضروری است که رفتن به این مسیر، تنها با وجود یک راهنمای محلی و آشنا به منطقه صورت بگیرد.

دانستنی‌های سفر به آبشار دیدنی زرد لیمه

دانستنی‌های سفر به آبشار دیدنی زرد لیمه

منطقه زرد لیمه از جمله مناطق صعب‌العبور و سخت در میان مسیر‌های طبیعت‌گردی به شمار می‌رود که همین سختی باعث شده است همچنان بکر و دست نخورده باقی بماند. برای آنکه از آبشار بی‌نظیر زرد لیمه و دیگر مکان‌های گردشگری مجاور آن دیدن کنید، باید چند ساعتی (در حدود هفت الی هشت ساعت) را به پیاده‌روی و کوه‌پیمایی بگذرانید.

آنچه که در سفرهای طبیعت‌گردی اهمیت دارد، آمادگی و به همراه داشتن وسایل ضروری و ابتدایی در این نوع سفرها است. اولین و مهم‌ترین نیاز در اینگونه سفرها، خصوصا در سفر به دره زرد لیمه، حرکت گروهی و همراه شدن با یک راهنمای وارد و آشنا به مسیر است.

یادتان باشد پوشیدن کفش مناسب برای پیاده‌روی و کوه پیمایی از نیاز‌های اساسی سفر به آبشار زرد لیمه است. در انتخاب کوله پشتی برای سفر دقت کافی داشته باشید و کوله‌تان را متناسب با نوع سفر، وسایل و همچنین قد خود انتخاب کنید.

کوله پشتی‌تان را سنگین نکنید و تنها وسایل ضروری و لازم را با خود بردارید تا در هنگام پیاده‌روی زود خسته نشوید و کمترین آسیب به کمر و زانوهایتان وارد شود.

کیسه خواب، زیرانداز متناسب، پانچو و بادگیر، لباس مناسب، چراغ قوه، خوراکی و آب، وسایل کمک‌های اولیه و دیگر وسایل کمپینگ را از یاد نبرید. باید بدانید که با توجه به مسیر سخت و طولانی پیش رویتان، یک شب را در طبیعت این منطقه خواهید ماند. علاوه‌بر این‌ها، تجربه شب ماندن و کمپینگ در چنین منطقه زیبا و خوش آب و هوایی، تکرار نشدنی و ماندگار خواهد بود.

حواستان باشد که تمامی مسیر را همراه با گروه و تیم پیش بروید و به توصیه‌های سرتیم به خوبی عمل کنید.

در آخر نباید فراموش نکنیم که طبیعت و زیبایی‌های بی‌تکرار آن، هدیه‌ای از سوی خداوند است که باید به بهترین شکل از آن نگهداری کنیم. بنابراین به همراه داشتن کیسه زباله و خارج کردن پسماندهای انسانی از این منطقه کاری پراهمیت و ضروری است.

بهترین فصل سفر به آبشار دیدنی زرد لیمه

آبشار زرد لیمه
بهترین فصل سفر به آبشار زرد لیمه

از آنجایی که این منطقه جزو مناطق گرمسیری کشور به شمار می‌رود، بهترین فصل سفر به آنجا، فصل بهار و از اواسط فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه است.

چگونه به منطقه زرد لیمه برسیم؟

چگونه به منطقه زرد لیمه برسیم؟

برای سفر به این منطقه و تماشای آبشار زیبای موجود آن، ابتدا باید به استان چهار محال و بختیاری بروید و سپس به سمت شهرستان اردل حرکت کنید. از آنجا پس از گذر از روستاهای کاج، کریم‌آباد و رستم آباد به سمت دیناران رهسپار شوید. در این مسیر آخرین روستایی که به آن می‌رسید، روستای لشتر نام دارد که از آنجا راه خاکی می‌شود. اگر پنج کیلومتر از جاده خاکی به سمت جلو حرکت کنید، به یک سه راهی خواهید رسید که انتخاب جاده وسط، شما را به ابتدای مسیر پیاده‌روی می‌رساند. پس از چند ساعت پیاده‌روی و لذت بردن از مسیر چشم‌نواز آن، در نهایت آبشار بلند و عریض زرد لیمه پیش چشمتان نمایان می‌شود.


آدرس آبشار زرد لیمه در نقشه گوگل

شما برای ما بنویسید

آیا شما به سفرهای طبیعت‌گردی علاقه دارید؟ تا به حال تجربه سفر به آبشار زیبا و دیدنی زرد لیمه را داشته‌اید؟ درباره این آبشار بی‌نظیر و طبیعت بکر اطراف آن چگونه فکر می‌کنید؟ اگر مکان‌های دیگری، شبیه به منطقه زرد لیمه می‌شناسید، معرفی کرده و تجربیات خود را از سفرهای طبیعت‌گردی با سفرزون به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های چهارمحال و بختیاری کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون