عصر روز دوشنبه ۱۵ اپریل ۲۰۱۹ کلیسای نوتردام پاریس دچار آتش سوزی شد. در این آتش سوزی عظیم بخش‌هایی بنا فروریخت.

saadatrent

به گزارش سفرزون به نقل از خبرگزاری‌ها، به گفته سخنگوی کلیسای نوتردام این آتش سوزی راس ساعت ۱۸ و پنجاه دقیقه به وقت محلی آغاز شد. طی این اتفاق بخشی از سقف اثر از بین رفته است و هم‌چنین ناقوس کلیسا فرو ریخته است. از دیگر بخش‌های مهمی که در این حادثه آسیب دیده است پنجره رز (کاترین) است که در معماری بسیار خاص است. این آتش مهیب تاکنون مهار شده است و به سایر بخش‌ها سرایت نکرده.

کلیسای نوتردام یکی از مهم‌ترین آثار معماری گوتیک است. این اثر در طی دو قرن تکمیل شد و تزئینات و جزئیات آن چنان چشمگیر است که مخاطب را متحیر می‌کند. این بنا در در جزیره سیته در میانه رود سن و در منطقه چهارم در مرکز پاریس واقع شده‌است. هر سال ۱۳ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند. کلیسای جامع نوتردام علاوه بر معماری زیبایش بخشی از شهرت خود را از رمان «گوژپشت نوتردام» اثر ویکتور هوگو می‌گیرد. این اثر نقش مهمی در گردشگری پاریس دارد. سالانه ۱۳ میلیون بازدیدکننده دارد.

جزئیاتی در خصوص معماری کلیسای نوتردام

شاید اولین چیزی که در هنگام تماشای این کلیسا نظر شما را جلب کند ۲۸ مجسمه‌ی سه و نیم متری است که در ارتفاع ۲۰متری ورودی بنا قرار گرفته‌اند. این مجسمه‌ها پادشاهانی را نشان می‌دهند که قبل از ظهور عیسی براسرائیل حکومت کرده‌اند. برج‌های کلیسا ۹۶ متر ارتفاع دارند و از فراز آن‌ها شهر پیدا است.

بلندای بنا به ۹۶ متر می‌رسد و رفیع‌ترین نقطه زیر سقف آن ۴۳ متر از سطح زمین ارتفاع دارد. طول و عرض ساختمان به ترتیب، ۱۳۰ متر و ۴۸ متر می‌باشند. سقف آن بر روی ۷۵ ستون بنا شده و ساختمان ۱۱۳ پنجره دارد. این بنا ناقوس‌های مختلفی هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها امانوئل نام‌دارد و تنها درایامی خاص به صدا در می‌آید.