زمانی که صحبت از سفرهای خارجی می‌شود، برای ما ایرانی‌‌ها ترکیه یکی از مقاصد اصلی‌ به‌‌شمار می‌رود. در ترکیه هم بدون تردید، آنتالیا و استانبول از پرطرفدارترین و توریستی‌‌ترین مقاصد ممکن هستند که نه فقط بین ایرانیان، بلکه برای هر گردشگر خارجی که قصد سفر به این کشور را دارد در اولویت است.

saadatrent

اگر شما هم جزو این دسته از گردشگران هستید، یعنی قصد سفر به آنتالیا یا استانبول را دارید، اما می‌‌‌‌پرسید آنتالیا بریم یا استانبول و نمی‌‌دانید کدام یک از این دو شهر می‌‌تواند انتخاب مناسب‌‌‌‌تری برای شما باشد، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا ضمن مقایسه کلی آنتالیا با استانبول، از تفاوت این دو شهر ترکیه در نوع‌ جاذبه‌ها، قیمت‌ تورها و هزینه های تفریح و سایر موارد این دو شهر مطلع شوید.

مقایسه قیمت تورهای استانبول و آنتالیا

آنتالیا و استانبول با وجود اینکه هر دو مقصد گردشگری شناخته شده‌‌ای هستند، نسبت به بسیاری از مقاصد گردشگری خارجی پرطرفدار، قیمت مناسب‌تری دارند؛ عامل مهمی که استقبال ایرانیان را از این دو شهر تا حد زیادی توجیه می‌کند. اما اگر بخواهیم میان قیمت تور استانبول و آنتالیا مقایسه‌‌ای داشته باشیم باید بگوییم بازه اختلاف قیمت در هتل‌های آنتالیا بسیار بیشتر از استانبول است و هتل‌‌ها هم نقش مهمی در قیمت تور دارند. البته این موضوع به معنای گران‌‌تر بودن تورهای آنتالیا نیست. اما در طرف مقابل هتل‌‌‌های استانبول تنوع قیمتی بسیار زیاد آنتالیا را ندارند، هرچند در هتل‌های لوکس استانبول هم ممکن است تورهای نسبتا گران قیمتی دیده شود.

نکته دیگری که سبب گران‌تر شدن تور آنتالیا می‌شود، تعداد روزهای یک هفته‌ای اقامت آن است در حالیکه روزهای اقامت  تور استانبول از ۳ شب تا ۷ شب متفاوت است، بدون شک هر چقدر روزهای اقامت شما کمتر باشد، قیمت تور هم کاهش پیدا می‌کند. برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای تورهای استانبول و آنتالیا و سایرتورهای ترکیه، به صفحه زیر مراجعه کنید.

آنتالیا بریم یا استانبول؟ مقایسه کامل تورها، هزینه‌ها، جاهای دیدنی و...

مقایسه کلی آنتالیا و استانبول

پیش از اینکه به موضوعات تخصصی و مرتبط‌ ‌‌‌تر از آنتالیا و استانبول برای سفر بپردازیم، بد نیست اطلاعات اجمالی از این دو شهر داشته باشیم و بدانیم اصلا این دو شهر چه جایگاهی در ترکیه دارند؟

ابتدا از استانبول می‌گوییم. پرجمعیت‌‌ترین شهر ترکیه  که بالغ‌ ‌بر ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارد و از جنبه‌‌های مختلفی از جمله اقتصادی و گردشگری حائز اهمیت است. استانبول به عنوان پایتخت گردشگری ترکیه شناخته می‌شود و حتی یکی از ۱۰ شهر پربازدید در جهان به‌‌شمار می‌رود. به نقل از سایت گردشگری travelness استانبول در حال حاضر، هشتمین شهر پربازدید در جهان است.

اما آن سوی دیگر، شهر ساحلی آنتالیا در جنوب غربی ترکیه و در جوار دریای مدیترانه قرار گرفته است. آنتالیا همانند استانبول یک شهر بزرگ است اما از لحاظ جمعیتی قابل قیاس با استانبول نیست و معمولا به عنوان مقصدی برای استراحت و تفریحات آبی از سوی مسافران انتخاب می‌شود.

برای سفر استانبول بریم یا آنتالیا؟

در وهله نخست بدانید که مقایسه استانبول با آنتالیا از جنبه‌‌های زیادی متفاوت است و همین موضوع کمک می‌کند تا با توجه به انگیزه و شرایط‌‌تان از سفر، انتخاب بهتری داشته باشید. مهم‌‌ترین مواردی که شما به عنوان یک گردشگر درباره تفاوت آنتالیا و استانبول باید بدانید شامل مقایسه نوع جاذبه، انگیزه سفر و هزینه سفر می‌شود که هر کدام را در عنوانی جداگانه توضیح داده‌‌ایم. بررسی این چند نکته کمک می‌کند به راحتی انتخاب کنید که تور استانبول را تهیه کنید یا تور آنتالیا؟

مقایسه جاذبه‌های تاریخی در استانبول و آنتالیا

برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، آنتالیا نیز مانند استانبول یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ترکیه محسوب می‌شود و با استناد به سایت theculturetrip قدمت آن به ۱۵۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. قدمت یک شهر به دلیل رابطه مستقیمی که با جاذبه‎‌های تاریخی آن دارد حائز اهمیت است و طبعا هرچه یک شهر کهن‌‌تر باشد، جاذبه‌‌های قدیمی‌‌تری در آن دیده‌ می‌شود.

اما اگر بخواهیم جاذبه‌‌های تاریخی آنتالیا را با استانبول مقایسه کنیم، استانبول شهر برتری محسوب می‌شود. زیرا این شهر در طول تاریخ از زمان حکومت بیزانس تا عثمانی اهمیت بیشتری نسبت به آنتالیا و حتی سایر شهرهای ترکیه امروزی داشته است. بنابراین تعداد جاهای دیدنی تاریخی داخل شهر استانبول، سر به فلک می‌کشد و اگر فردی هستید که در سفرتان به دنبال آشنایی با فرهنگ و تاریخ ترکیه می‌گردید، استانبول قطعا گزینه بهتری خواهد بود.

البته آنتالیا هم جاذبه‌های تاریخی مهم و جذابی دارد ولی برای دیدن جاذبه‌‌های تاریخی گاهی لازم است به خارج از شهر بروید یا مسافتی را طی کنید. اما ویژگی جاذبه‌‌های تاریخی استانبول این است که بیشترش داخل فضای شهری است و دسترسی خوبی دارد.

نمایی از جاذبه های تاریخی استانبول
نمایی از جاذبه های تاریخی استانبول

مقایسه جاذبه‌‌های طبیعی استانبول و آنتالیا

اگر اهل طبیعت‌‌گردی هستید و دیدن چشم‌‌اندازهای طبیعی را نسبت به جاذبه‌‌های فرهنگی ترجیح می‌دهید، استانبول و آنتالیا هر دو گزینه خوبی به‌‌شمار می‌روند. اما این بار به لطف سواحل کم‌‌نظیر، جنگل‌های انبوه و اقلیم مدیترانه‌‌ای آنتالیا، این شهر می‌تواند انتخاب مناسب‌‌تری برای شما باشد، مخصوصا اگر به ساحل و دریا علاقه زیادی داشته باشید.

اما استانبول هم طبیعت زیبایی دارد، مخصوصا اگر بتوانید با ماشین شخصی مسافتی را طی کنید. به لطف تنگه بسفر، جنگل بلگراد، سواحل دریای سیاه و مرمره، استانبول از لحاظ طبیعت‌‌گردی بسیار غنی است.

برای تفریح استانبول بریم یا آنتالیا؟

تفریح در سفر برای هر گردشگر، تعریف جداگانه‌‌ای دارد، ولی اگر منظورتان از این واژه شامل تفریحات آبی، شکم‌‌گردی، تفریحات شبانه‌، خرید و پاساژ گردی و از این قبیل فعالیت‌‌ها می‌شود، باید بدانید که هر دو شهر آنتالیا و استانبول مقصدی فوق‌‌العاده هستند، هرچند تمرکز هر کدام از این دو شهر بر نوع تفریح متفاوت است. برای مثال تفریحات آبی آنتالیا بسیار گسترده‌‌تر از استانبول است، اما از نظر شکم‌گردی و خرید کردن استانبول گزینه جذاب‌‌‌تری برایتان خواهد بود. بنابراین مطمئن باشید در هر کدام از این دو شهر به قدر کافی تفریح و خوشگذرانی تجربه خواهید کرد. البته این موضوع را هم بخاطر بسپارید که در فصول سرد و بارانی بسیاری از تفریحات آبی آنتالیا لذت کافی را ندارند و حتی گاها قابل استفاده هم نیستند.

برای استراحت به آنتالیا بریم یا استانبول؟

اگر شخصی هستید که قصد دارید به مدت چند روز تعطیلات‌‌تان را به دور از هیاهوی شهری و در آرامش سپری کنید، بدون شک هتل و ریزورت‌‌های آنتالیا باید انتخاب نخست شما باشد. در ادامه از تفاوت‌ هتل‌‌های آنتالیا و استانبول گفته‌ایم، اما باید بدانید آنتالیا مقصدی است که با آب و هوای بی‌‌نظیر، سواحل بی‌‌کران و طبیعت بکرش آرامش را برایتان به ارمغان می‌آورد، اما استانبول شهر پویا و شلوغی است، به ویژه اگر در فصل‌‌‌های گردشگری (High Season) به این شهر سفر کنید، با موجی از گردشگران خارجی مواجه خواهید شد.

مقایسه هتل‌های استانبول با آنتالیا

به دلیل ماهیت گردشگری نسبتاً متفاوت آنتالیا با استانبول، هتل‌‌های استانبول و آنتالیا تفاوت زیادی با یک‌دیگر دارند. زیرا گردشگرانی که قصد خرید تور استانبول و سفر به این شهر را دارند، انگیزه‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند. استانبول شهری است که باید از صبح تا شبِ آن را بیرون باشید و تا جایی که توان دارید از جاذبه‌‌های مختلفش دیدن کنید و از غذاهای خیابانی و خوراکی‌‌های رنگارنگش امتحان کنید. نهایتا شب را در هتل‌‌تان اقامت کنید و بار دیگر این چرخه را در صبح بعدی، پس از میل کردن صبحانه تکرار کنید. پس شاید مهم‌‌ترین مولفه‌ای که در هتل‌های استانبول باید به آن توجه کنید، موقعیت مکانی هتل است. هرچه هتل دسترسی بهتری به جاهای دیدنی استانبول داشته باشد، گردشگران فرصت بیشتری برای بازدید از جاذبه‌‌های این شهر را خواهند داشت.

اما در آنتالیا وضعیت تا حد زیادی متفاوت است، به‌خصوص هتل‌‌هایی که در نزدیکی دریای مدیترانه ساخته‌ شده‌‌اند و فاصله قابل توجهی تا مرکز شهر آنتالیا دارند. در آنتالیا گردشگران برای استراحت، تفریح و خوش‌گذرانی در سواحل آمده‌‌اند، بنابراین هتل‌‌ها در آنتالیا نقش بسیار پررنگ‌‌تری در سفر گردشگران دارند و تا حد زیادی می‌توانند نیازهای گردشگران را برطرف کنند. بنابراین اهمیتی ندارد اگر در اطراف هتل‌های لوکس و بزرگ‌ آنتالیا رستوران و جاذبه‌ خاصی وجود نداشته باشد، زیرا این هتل‌‌‌های یوآل با داشتن مراکز اسپا، ده‌‌ها مدل رستوران و کافه مختلف، سواحل اختصاصی، پارک‌های آبی مجهز، هر آنچه برای یک تفریحات فراموش‌ نشدنی نیاز داشته باشید را فراهم می‌کنند.

سفر به آنتالیا گران‌تر از استانبول است؟

بنابراین اشتباه نیست اگر این برداشت را داشته باشیم که تورهای آنتالیا به دلیل هتل‌های مجهز و پرامکانات و تعداد روزهای اقامت بیشتر، گران‌تر از تورهای استانبول هستند. این موضوع به ویژه در تورهای تابستان آنتالیا مشهود است، زمانی که به دلیل افزایش تقاضای سفر به آنتالیا از اقصی نقاط دنیا، قیمت هتل و قیمت بلیط هواپیما آنتالیا افزایش چشم‌ گیری پیدا می‌کند و در نتیجه تورهای آنتالیا با افزایش قیمت مواجه می‌شوند. توجه داشته باشید برند، امکانات و کلاس هتل نقش مهمی در قیمت تورهای آنتالیا و استانبول دارند و نمی‌توان به هیچ عنوان گفت که همیشه هتل‌‌ها و تورهای آنتالیا گران‌‌تر از استانبول هستند.

نمایی از منطقه لارا آنتالیا و هتل‌های متنوعش
نمایی از منطقه لارا آنتالیا و هتل‌های متنوعش

مقایسه قیمت بلیط هواپیما استانبول و آنتالیا

لزوما تمامی گردشگران از طریق تورهای استانبول یا آنتالیا قصد سفر به دو شهر را ندارند. بنابراین باید بلیط هواپیمای استانبول یا آنتالیا را جداگانه تهیه کنند. البته امکان سفر زمینی و حتی سفر با خودروی شخصی به این دو شهر هم وجود دارد که به دلیل متداول نبودن، روی صحبت ما بیشتر درباره پروازهای آنتالیا و استانبول است.

هزینه بلیط هواپیمای استانبول و آنتالیا همانند قیمت تور و قیمت هتل‌‌های این دو شهر با توجه به تقاضا و فصل گردشگری متغییر است؛ اما از آنجایی که تعداد پروازهای ایران به آنتالیا در طول هفته بسیار کمتر از پروازهای ایران به استانبول است، قیمت بلیط آنتالیا برای ما ایرانی‌‌ها گران‌‌تر است. فاصله ایران تا آنتالیا نسبت به استانبول کمتر است اما این مولفه نسبت به تعداد پروازهای این دو شهر تاثیرکمتری در قیمت بلیط استانبول با آنتالیا برای ما ایرانیان دارد. باز هم تکرار می‌کنیم که ممکن است با توجه به فصل گردشگری و دلایل مختلف، درست همانند هتل‌‌ها، در مقاطعی از زمان قیمت بلیط‌ هواپیمای استانبول از آنتالیا بیشتر شود.

مقایسه هزینه روزانه و عمومی در آنتالیا و استانبول

با هر هدفی که قصد سفر به استانبول یا آنتالیا را داشته باشید، می‌دانید که به غیر از هزینه سفر و تور، هزینه‌‌های طول سفر مانند خرید کردن بخش جدایی‌‌ناپذیر و مهمی از مسافرت‌‌تان را دربرمی‌گیرند. هزینه‌‌هایی که تا حد بسیار زیادی به سبک سفر کردن شما بستگی دارد. هرچند می‌‎توان گفت از جنبه‌‌های متعددی آنتالیا شهر ارزان‌‌‌‌تری نسبت به استانبول است. با استناد به سایت budgetyourtrip میانگین هزینه روزانه هر گردشگر در شهرهای استانبول و آنتالیا به ترتیب ۵۶ دلار و ۳۵ دلار تخمین‌ زده می‌شود. این هزینه شامل خرید غذا و خوراکی، رفت و آمد در شهر با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا تاکسی و هزینه‌های تفریحی (مانند بلیط ورودیه اماکن توریستی) می‌شود.

در نهایت، استانبول بریم یا آنتالیا؟

استانبول و آنتالیا هر دو از بهترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ترکیه هستند که از ارزش سفر زیادی برخوردارند. اما اگر قصد دارید برای شروع یکی از این دو شهر را برای سفر انتخاب کنید، به طور اجمالی می‌توانیم بگوییم که:

  • اگر علاقمند هستید از فرهنگ و تاریخ ترکیه شناخت بیشتری پیدا کنید، استانبول مقصد بهتری است.
  • اگر قصد سپری کردن تعطیلات آرامی به دور از هیاهوی شهری دارید، آنتالیا را انتخاب کنید
  • اگر به تفریحات آبی علاقه دارید و دوست دارید اوقات فراغتتان را در سواحل بگذرانید، آنتالیا را انتخاب کنید.
  • اگر در فصل زمستان قصد سفر به ترکیه را دارید، استانبول گزینه بهتری نسبت به آنتالیا است.
  • اگر به تفریحات شبانه، خرید کردن، امتحان کردن غذاهای محلی ترکی هستید به استانبول سفر کنید.

سخن آخر

در این مطلب از لحاظ گردشگری آنتالیا و استانبول را با یکدیگر مقایسه کردیم تا شاید به کسانی که بین انتخاب استانبول یا آنتالیا گیر کرده‌‌اند کمکی کرده‌ باشیم.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم اگر پیش از این، تجربه سفر به یکی از دو شهر آنتالیا یا استانبول را داشته‌‌اید در سفر بعدی‌تان به شهری که بازدید نکرده‌‌اید، سفر کنید. علاوه‌‌بر آن، اجباری وجود ندارد که در طول سفرتان به ترکیه فقط از یک شهر بازدید کنید؛ در حال حاضر تورهای ترکیبی آنتالیا و استانبول وجود دارند که می‌‌توانید با تهیه آن‌‌ها از هر دو شهر بازدید کنید.

 

منابع مورد استفاده:

سایت budgetyourtrip – هزینه های روزانه اقامت در آنتالیا و استانبول

سایت lastsecond.ir – – لیست قیمت تورهای استانبول و آنتالیا ترکیه

سایت theculturetrip.com – مقایسه تاریخی استانبول و آنتالیا