احتمالا نام آنتالیا را از مسافران ایرانی بسیار شنیده‌اید امّا شاید دقیقا با آن آشنا نباشید و حتّی برایتان این سوال پیش بیاید که آنتالیا کجاست؟ با توجه به اهمیت آنتالیا برای مسافران ایرانی، در این متن می‌خواهیم به صورت مختصر با آنتالیا و مناطق آن آشنا شویم که اگر قصد سفر به آنتالیا را داشتید، با این منطقه آشنا شوید. همچنین شناخت مناطق مختلف و معروف آنتالیا به شما کمک می‌کند، محل اقامت مناسب‌تری را برای سفرتان انتخاب کنید.

saadatrent

آنتالیا کجاست؟

آنتالیا در واقع یکی از استان‌های کشور ترکیه است که از لحاظ گوناگون، اهمیت دارد. استان آنتالیا درون خود، یک شهر هم با همین عنوان دارد که مرکز این استان است و غیر از آن مناطق دیگری هم مانند بلک، کمر، لارا و غیره نیز در آن قرار گرفته‌اند که یکی از دلایل اهمیت آن‌ها، جاذبه‌های گردشگری‌شان است.

در جواب اینکه آنتالیا کجاست؟ دو پاسخ وجود دارد که می‌تواند روشن‌کننده پاسخ باشد؛ اگر منظور استان آنتالیا باشد، باید بگوییم که این استان در قسمت جنوب غربی کشور ترکیه و بین رشته‌کوه توروس و دریای مدیترانه قرار گرفته است، اما در جواب اینکه شهر آنتالیا کجاست، باید بگوییم که این شهر تقریبا در مرکزیت استان آنتالیا قرار دارد و از جنوب به دریای مدیترانه می‌رسد و جنوب غربی آن در همسایگی شهر و منطقه کمر است. با استفاده از نقشه آنتالیا در ترکیه، موقعیت آنتالیا بهتر معلوم می‌شود. غیر از این مورد، در ادامه به بررسی شهرها و مناطق مهم دیگر این استان هم می‌پردازیم و آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

قیمت تورهای آنتالیا را از کجا بررسی کنیم ؟

تورهای آنتالیا، به دلیل تنوع هتل ها و پروازهای ایرانی و ترک، قیمت های بسیار مختلفی دارند. تقریبا در حال حاضر ( تیر ۱۴۰۱ ) ، قیمت تورهای آنتالیا برای هر نفر، از حدود ۸ میلیون تومان برای یک هتل ۲ یا ۳ ستاره شروع می شود و تا نفری ۳۰ الی ۳۵ میلیون تومن برای هتل های ۵ ستاره تاپ هم ادامه پیدا میکند. آنتالیا به دلیل هتل های بسیار لوکس و جذابی که دارد، یک مقصد ایده آل برای استراحت کردن و ریلکسینگ است.

در سایت های معتبر گردشگری مثل لست سکند، میتوانید قیمت صدها تور آنتالیای مختلف را با هم بررسی کنید و با توجه به نظر مسافران،بهترین هتل و تور آنتالیا را انتخاب کنید.

مشاهده قیمت تورهای آنتالیا >

فاصله آنتالیا از ایران

آنتالیا مقصد گردشگری بسیاری از ایرانی‌ها هم هست و دلایلش هم وجود جاذبه‌های مختلف گردشگری در جای‌جای آن است؛ اما اینکه از نظر فاصله‌ای تا ایران، آنتالیا کجاست و چطور می‌توانیم به آن دست یابیم هم بسیار مهم است که در ادامه به روش‌های مختلفی که امکان رفتن به این استان و شهر را برایمان میسر می‌کنند، اشاره کنیم. توجه کنید که در ادامه، فاصله آنتالیا تا تهران محاسبه شده است.

  • فاصله هوایی تهران تا آنتالیا: شاید برای شما هم سوال باشد که فرودگاه آنتالیا کجاست؟ در پاسخ باید بگوییم که فرودگاه در ۱۳ کیلومتری شمال شرقی مرکز شهر آنتالیا قرار دارد. در کل فاصله هوایی آنتالیا تا تهران حدودا چهار ساعت و ۳۰ دقیقه است.
  • فاصله زمینی تهران تا آنتالیا: شاید کمتر کسی تصمیم بگیرد که به‌صورت زمینی از ایران به آنتالیا برود، مگر اینکه در نزدیکی مرزهای شمال غربی ایران باشد که باز هم فاصله زیادی خواهد داشت. در هر حال برای رسیدن به آنتالیا از تهران و با خودرو، باید حدود ۲۵۰۰ کیلومتر مسافت را طی کنید که تقریبا بین ۲۹ تا ۳۰ ساعت زمان می‌خواهد.
تصویری از فاصله تهران تا آنتالیا
تصویری از فاصله تهران تا آنتالیا

ویژگی های آنتالیا برای سفر

همان طور که گفته شد، آنتالیا از لحاظ گردشگری، اهمیت ویژه‌ای (مخصوصا برای ایرانی‌ها) دارد و سالانه خیل عظیمی از گردشگران به این شهر و استان می‌روند و از آن بازدید می‌کنند. آنتالیا یک شهر ساحلی است و در آن سواحل متعدد و فراوانی را می‌توانید بیابید و از بودن در آن‌ها لذت ببرید.

آوازه این سواحل به گوش مردم جای‌جای این کره خاکی رسیده و فقط ایرانی‌ها نیستند که برای بهره بردن از سواحل زیبا و جذاب آنتالیا به آن سفر می‌کنند. برخی از این سواحل هستند که پرچم آبی اتحادیه اروپا را گرفته‌اند و این مورد نشان از برخورداری سواحل از استانداردترین مؤلفه‌ها است.

اینکه آنتالیا کجاست و در چه موقعیت جغرافیایی قرار دارد، باعث شده تا شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی هم داشته باشد و رضایت بیشتر گردشگران را جلب کند. آب و هوا در آنتالیا به‌خاطر ساحلی بودن آن، آب و هوایی مدیترانه‌ای است. بهترین موقع برای سفر با تور آنتالیا به این استان و شهرهای آن، بهار و تابستان است. البته تابستان‌های این استان، گرم و شرجی است، اما برای استفاده از تفریحات آبی و بودن در سواحل و آفتاب گرفتن و موارد اینچنینی، بسیار مناسب است. گفتنی است که آب و هوا در پاییز و زمستان هم معمولا معتدل و سرد است که گاهی با بارش هم همراه می‌شود.

آنتالیا از نظر سواحل بسیار غنی است، اما باید گفت که از لحاظ باستانی و تاریخی هم جاذبه‌های فراوانی دارد. به همین خاطر اکثر افراد با سلیقه‌های گوناگون می‌توانند در قسمت‌های مختلف شهر و استان گردش کنند و از بودن در آن لذت ببرند. مساجد قدیمی، منطقه‌های باستانی، جاذبه‌های طبیعی، موزه‌های تاریخی و همه و همه، از دیدنی‌های آنتالیا هستند. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از اقدام به سفر، در رابطه با اینکه هر کدام از جاهای دیدنی آنتالیا کجاست جستجو کنید و بعد از پیدا کردن دیدنی‌های مورد علاقه‌تان، برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید تا تجربه‌ای دلنشین را کسب کرده باشید.

در ادامه می‌خواهیم چند شهر و منطقه دیدنی آنتالیا را به شما معرفی کنیم تا نسبت به آن‌ها هم اطلاعات کسب کنید و آگاهی داشته باشید، ولی قبل از آن باید به این مورد بپردازیم که موقعیت جغرافیایی همسایه‌های آنتالیا کجاست و اینکه شما به کدامیک از آن‌ها نزدیک هستید.

عکس سواحل آنتالیا از جاذبه های دیدنی آن
عکس سواحل آنتالیا از جاذبه های دیدنی آن

شهرهای اطراف آنتالیا کجاست؟

استان آنتالیا به واسطه فرمی که روی نقشه دارد، مرزهای مشترکی را هم با چند استان دیگر داشته که شامل: قونیه، ماگلا (موغلا)، بوردور، مرسین، قرامان و اسپارتا می‌شوند. هر کدام از این استان‌ها جذابیت‌های خاص خود را هم دارند، اما با توجه به اینکه حالا دقیق‌تر می‌دانیم آنتالیا کجاست و شامل چه جاذبه‌هایی می‌شود، باید بگوییم که اهمیت گردشگری آنتالیا بسیار بالاست و می‌توانیم بگوییم که نسبت به شهرهای دیگر برتری دارد.

اما در میان شهرها و استان‌های مختلف ترکیه، استانبول، آنکارا، وان، کوش آداسی و چند جای دیگر هم از اهمیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردارند.

مناطق معروف آنتالیا کجاست؟

غیر از شهر آنتالیا که مرکز استان هم هست، شهرها و مناطق دیگری هم در استان آنتالیا قرار دارند که هر کدام گردشگران را به سمت خود می‌کشانند و مناطق گردشگری مختلفی را دارند. برخی از این مناطق به‌خاطر سواحلی که دارند، بسیار جذاب هستند و برخی دیگر به‌دلیل قسمت‌های باستانی خود پر بازدید شده‌اند. در این میان باید به نقش تفریحات هم اشاره کنیم که حائز اهمیت است. سه‌تا از مهم‌ترین مناطقی که می‌توانید در آنتالیا از آن‎ها دیدن کنید و حتی برای اقامت به آن‌ها بروید، مناطق لارا، کمر و بلک هستند.

منطقه لارا و نقشه آن

زیرساخت‌های گردشگری خوب این منطقه باعث شده به یکی از اصلی‌ترین نقطه‌هایی تبدیل شود که گردشگران برای گذران اوقات فراغت خود به آنجا می‌روند. وجود هتل‌های متنوع هم می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی را روی جذب گردشگر بگذارد که منطقه لارا از این بابت هم حرفی برای گفتن دارد. اما جاذبه‌های لارا آنتالیا کجاست؟

منطقه لارا تعداد فراوانی از محله‌ها را در خود جای داده است و این محله‌ها هم هر کدام جاذبه‌هایی دارند که از میان آن‌ها می‌توانیم غیر از سواحل به مراکز خرید، تفریحات آبی متنوع و مواردی اینچنینی اشاره کنیم. به این موارد، سیستم حمل و نقل و نزدیکی به فرودگاه را هم اضافه کنید.

تصویری از نقشه منطقه لارا در آنتالیا
تصویری از نقشه منطقه لارا در آنتالیا

منطقه کمر و نقشه آن

کمر یکی دیگر از مناطقی است که گردشگران زیادی به آن می‌روند تا از امکانات مختلف آن استفاده کنند. دلایل مختلفی هم برای رفتن به این منطقه برای گردشگران وجود دارد که باز هم در میان آن می‌توان وجود هتل‌های متعدد را یکی از همین موارد و از نکات خوب در رابطه با این منطقه عنوان کرد. حال باید به این سوال بپردازیم که جاذبه‌های گردشگری منطقه کمر آنتالیا کجاست و گردشگران بیشتر از چه امکاناتی در این منطقه بهره‌مند هستند.

سواحل مختلف، بازارهای روباز، کافه‌ها و رستوران‌هایی که در این منطقه قرار گرفته‌اند، همگی بخشی از جاذبه‌های منطقه کمر برشمرده می‌شوند. غواصی ، قایق‌سواری و استفاده از امکانات دیگری که در این منطقه وجود دارند هم عوامل دیگری برای جذب گردشگر هستند.

عکس نقشه منطقه کمر در استان آنتالیای ترکیه
عکس نقشه منطقه کمر در استان آنتالیای ترکیه

منطقه بلک و نقشه آن

این منطقه علاوه بر جاذبه‌های مختلفی که دارد، بیشتر به‌خاطر زمین‌های گلفش بسیار معروف شده است و گفتنی است که این زمین‌ها محل برگزاری مسابقات بین‌المللی هم بوده است. می‌توانیم بگوییم که گلف ورزشی لوکس تلقی می‌شود، در نتیجه بسیاری از کسانی که این ورزش را انجام می‌دهند، به‌دنبال اقامتگاه‌ها و هتل‌های لوکسی هم هستند که به همین خاطر در منطقه بلک می‌توانیم تعداد فراوانی از این هتل‌ها را شاهد باشیم.

اما غیر از گلف، جاذبه‌های دیگر منطقه بلک آنتالیا کجاست و در چه زمینه‌ای هستند؟ این سوال، پاسخ‌های متعددی دارد, یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های منطقه بلک آنتالیا، طبیعت آن است که می‌توانید بهترین استفاده را از آن داشته باشید. غیر از طبیعت بلک، جایی به‌نام آسپنس هم از جذابیت‌های تاریخی منطقه بلک است که با بازدید از آن می‌توانید تاریخ و سرگذشتی که این منطقه از کره خاکی به خود دیده است، بهتر درک کنید و آن را از نزدیک لمس کنید.

تصویری از نقشه منطقه بلک در آنتالیا
تصویری از نقشه منطقه بلک در آنتالیا

نتیجه گیری

در این مقاله به اینکه آنتالیا کجاست اشاره کردیم و ویژگی‌های این استان و شهرهای مهم آن را هم بررسی کردیم. حالا می‌توانید با آگاهی بیشتری نسبت به این منطقه و شهرهای آن سفر کنید و از تجربه‌هایی که کسب می‌کنید، لذت ببرید.

شهرهای استان آنتالیا، تعداد قابل توجهی دارند، اما سعی ما بر این بود که به مهم‌ترین آن‌ها یعنی لارا، کمر و بلک اشاره کنیم و ویژگی‌شان را عنوان کنیم. به این ترتیب می‌توانید برای اقامت و گشت و گذار خود بهترین برنامه‌ریزی‌ها را داشته باشید و سفر خود را کامل کنید.