به گزارش سفرزون ، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی، در برنامه خبر ساعت ۲۲:۳۰ شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران رسما خبر آزاد شدن ارز مسافرتی و عرضه‌ی آن توسط صرافی‌ها را تایید کرد. این آزادسازی در چارچوب سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی انجام شده و احتمال داده می‌شود بر اساس آن باعث ثبات در بازار ارز شود.

saadatrent

تایید این خبر به این معناست که دولت آماده‌ی شروع اقدامی فوری و ساختارشکنانه در چارچوب اقتصاد بازار آزاد است. رییس کل بانک مرکزی دیشب در این باره گفت: «از این پس ارز مسافرتی آزاد است، ولی آن‌ها که حواله گرفته‌اند به همان نرخ قبلی ارزش می‌توانند دلار مسافرتی‌شان را بگیرند.» معنی این سخن آن است که با این‌که از روز سه‌شنبه این طرح ملی اجرایی می‌شود، ولی افرادی که پیش از این حوله ارز مسافرتی را دریافت کرده‌اند می‌توانند ارز خود را به شیوه‌ی قدیم از بانک‌های ملی مستقر در فرودگاه‌های کشور دریافت کنند.

ارز مسافرتی در کنار دیگر بازارهای مالی

همتی در جای دیگری از سخنانش این حذف ارز مسافرتی را در توجیه نزدیک کردن بازارهای مالی و پولی کشور دانست و این نکته را نیز اضافه کرد: «بازارهای مالی باید به هم نزدیک شوند. بانک مرکزی به‌عنوان متولی و بورس متولی سرمایه و بیمه مرکزی به‌عنوان متولی بیمه باید با هم هماهنگ باشند. الان بازار غالب متاسفانه بازار پول است. یعنی بالای ۸۰ درصد. باید کمک کنیم بازار پول در خدمت کوتاه مدت باشد و بازار بورس و حتی بیمه بروند به سمت تامین مالی‌های بلند مدت.»

بنابر این تصمیم، ارز مسافرتی که پیش از این با مقدار محدود به مسافران داده می‌شد، در نهایت آزاد شد تا مسافران بدون محدودیت، اما بر اساس نرخ ‌آزاد آن را خریداری کنند.