افرادی که به شیراز سفر می کنند باید منتظر دیدن جاهایی باشند که با گذشت زمان زیبا تر شده اند. یکی از این مکان‌ها ارگ کریم خان شیراز است. مکانی که تقریبا در مرکز شیراز قرار دارد و به خاطر چندین دلیل مختلف مقصد گردشگری به شمار می‌آید.
جلال و شکوهی که در ارگ کریم خان متبلور شده است بسیار دلرباست. معلوم نیست زیبایی و دلنشینی مکان هایی چون حافظیه و سعدیه به این مکان سرایت کرده و یا اینکه ارگ کریمخان از حافظیه و مقبره سعدی زیبایی به عاریت گرفته است. هر چه که هست ارگ کریمخان نگین گلی شهر شیراز است که در این سال‌ها مقصد خوبی برای گشت و گذار است. در این مقاله از سفر زون قصد داریم پله پله شما را با این مکان آشنا کنیم.

saadatrent

ارگ کریم خان کجاست؟

بستنی فروشی پشت ارگ کریم خان شیراز
بستنی فروشی پشت ارگ کریم خان شیراز

ارگ کریمخان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. اگر مرکز شیراز را نمی شناسید باید به شما بگوییم که ارگ به طور دقیق نبش میدان شهدا یا همان میدان شهرداری شیراز قرار دارد. اگر در خیابان کریم خان شیراز باشید اگر از عابران بپرسید که ارگ کجاست شما را به پایین یا بالای خیابان راهنمایی می‌کنند چرا که میدان شهدا یا همان میدان شهرداری در خیابان کریم خان قرار دارد. این ارگ نزدیک به باغ نظر یا همان باغ موزه، باغ حکومتی نزدیک است باغی که مقبره کریم خان در آنجا حضور دارد.

پشت ارگ کریم خان بستنی و فالوده فروشی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید بستنی و فالوده فوق العاده‌ای در آنها خورد. قبل از گشت و گزار و یا بعد از گشت و گذار فرقی نمی‌کند کی بستنی یا فالوده شیراز را امتحان کنید چیزی که مزه خواهید کرد بیاد ماندنی خواهد بود.
این نکته را هم بگوییم شاید به کارتان بیایید، هتل کریم خان به فاصله کمی از این ارگ قرار دارد که می توانید در آن شب های خوبی داشته باشید.

 

چه چیزی ارگ کریم خان را مهم می کند؟

همانطور که می دانید شیراز روی پایتخت سلسله زندیه بوده است، ارگ کریم خان محل اقامت کریم خان زند بوده است و احتمالا شما خوب بدانید که شاه جای بدی را برای اقامت خود انتخاب نمی‌کند. با اینکه این عمارت در زمان سلسله پهلوی به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی از زیبایی این عمارت کم نشده‌است و به خوبی جلال و جبروت در عمارت نمایان است.

این بنا مخلوطی از معماری دوران صفوی و معماری تخت جمشید است، وجود شیراز مابین شهر اصفهان به عنوان مهد صفویه از یک طرف و تخت جمشید پاسارگاد از طرف دیگر در نوع طراحی این بنا قطعا بی تاثیر نبوده‌است. حال که از اهمیت این بنا در طول تاریخ ایران آشنا شده‌اید، بیایید کمی به بررسی ارگ کریم خان بپردازیم.

بررسی آجر به آجر کریم خان زند

به دستور شاه کریم خان زند، ارگ کریم خان یک میدان بسیار بزرگ دارد و همه قسمت های مهم گرداگرد این میدان ساخته شده اند. اکنون در این میدان انواع درخت ها دیده می شود و بیشتر شبیه یک باغ است.


قسمت شمال شرق ارگ و شمال میدان، دو ساختمان دیوانخانه و چاپارخانه است. در قسمت جنوبی میدان عمارت کلاه فرنگی وجود دارد که مراسم های سیاسی در آنجا برگزار می شد، در قسمت جنوب شرق، مسجد، حمام بزرگ و در شرق میدان به نوعی بازار وجود دارد.

برج‌ها بر چهار گوشه کاخ قرار دارند، برج های دایره ای که به طور کاملا آشکاری از نظر معماری تحت تاثیر دوره صفوی هستند. یکی از برج های چهارگانه بنا به گذشت زمان همچون برج پیزای معروف در ایتالیا کج شده است که جلوه جالبی به بنا داده است.

فضای بیرونی ارگ با یک مهندسی نور جلوه بسیار پرطمطراقی به شهر داده است گویی که هنوز در این بنا شاه زندگی می کند.

بنای ارگ به خاطر دو کاربری متفاوت در دوران زندیه و قاجاریه دو تیکه است. در سمتی با دیوارهای بسیار ظریف و زیبا روبه رو هستیم و در طرف دیگر به واسطه اینکه در دوران قاجار از ارگ کریم خان استفاده نظامی می شد بعضی از دیوارها نقاشی های آن کنده شده است. با این حال این مکان رمز و راز عجیبی دارد شما می توانید سرگذشت یک شاه را در کنار سرگذشت زندانی های قاجار را به طور همزمان ببیند.

چه مکان هایی نزدیک به ارگ کریم خان زند است؟

اگر از اهالی شیراز بپرسید که می خواهم مکان های دیدنی شیراز را ببینم کجا باید برم؟ آنها جواب ساده ای خواهند داشت: خیابون کریم خان را دنبال کن، به سمت چپ و راست نگاه کن و هرجا تابلویی دیدی بدان که با مکان دیدنی روبه رو هستی.

بازار وکیل شیراز
بازار وکیل شیراز

ارگ کریم خان نزدیک به موزه پارس واقع در باغ نظر است که می توانید بعد از دیدن ارگ به آنجا پناه ببرید. بازار وکیل کمتر از یک کیلومتر با این مکان عظیم فاصله دارد. مسجد وکیل نیز در فاصله ای کمتر از یک کیلومتری قرار دارد. دیگر جایی که می توانید نزدیک ارگ به راجتی آن را ببینید حمام وکیل است.
در واقع اگر می خواهید بازار وکیل، حمام وکیل و مسجد وکیل را ببینید باید از کنار ارگ کریم خان زند عبور کنید.


در سفرزون بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شیراز ، سفر به اقلیم شاعرانه‌ی ایران


ارگ کریم خان زند بزرگتر است یا ارگ جهان نمای اصفهان یا ارگ بم؟

حالا که صحبت از ارگ شده است بهتر است جواب سوال این جا را بدهیم بزرگترین ارگ دنیا ارگ بم بود که متاسفانه در اثر زلزله تقریبا تخریب شد. ارگ جهان نمای اصفهان در مقابل این دو ارگ بسیار کوچک است.

ارگ بم کرکان
ارگ بم کرکان

نکته پایانی در مورد ارگ کریم خان زند

ارگ کریمخان شیراز خانه شاه بوده است و خانه شاه نمی‌تواند بد باشد! این ارگ اکنون به نوعی باغ است و بسیار جذاب و دیدنی است و آنقدر در محاصره مکان های دیدنی شیراز قرار دارد که نمی‌توان به سادگی از آن چشم پوشید. تنها نکته در مورد این بنا این است که ورودی ارگ کریم خان آن همانند سایر مکان ها سه هزار تومان است که این عدد در مقابل زیبایی که در مکان خواهید دید قطعا چیزی نیست.

طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

تور شیراز

تور شیراز

برای مشاهده‌ی تور شیراز سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.