وقتی ماه مبارک مبارک رمضان از راه می‌رسد، خصوصا اگر در روزهای گرم و بلند سال باشد، باید خوراکی‌هایی را مصرف کرد که هم سبک‌تر هستند و هم می‌توانند قوای بدن را حفظ کنند. زمان افطار تا سحر ، در ماه مبارک رمضان، زمان طلایی بازگشت قوا به بدن است. در این زمان باید آب از دست رفته بدن را بازگرداند و با انواع میوه‌ها، سبزیجات و خوردنی‌های مفید بدن را تقویت کرد.بسیاری از افراد، هنگام روزه‌داری، دچار ضعف، نفخ و یا پرخاشگری می‌شوند و همه این‌ها به دلیل الگوی مصرف نادرست غذا از افطار تا سحر است.

saadatrent

اگر می‌خواهید یک ماه روزه‌داری آرام و معنوی را پشت سر بگذارید و بهترین غذاها را مصرف کنید، با سفرزون همراه شوید:

سحری ؛ وعده اصلی و مهم

سحری در ماه مبارک رمضان، از وعده‌های مهم و اصلی است که می‌تواند شما را برای روزه گرفتن و پشت سر گذاشتن یک روز طولانی و گرم آماده کند. خوردن سحری، یکی از شاخص‌های سلامتی در روزه‌داری است که بسیاری از افراد از آن بی‌اطلاع هستند. خوراکی‌ها و غذاهایی که در وعده سحری مصرف می‌شوند، می‌توانند شما را در طول روز سرپا نگاه دارند و همچنین شما را با حال مناسبی به سفره افطار برسانند.

بعضی از روزه‌داران، از افطار تا سحر، یک وعده غذایی سنگین مصرف می‌کنند و به دنبال آن وعده سحری را حذف می‌کنند. این کار علاوه‌بر آسیب رساندن به دستگاه گوارش، در طولانی مدت باعث ضعف می‌شود. پس هیچگاه وعده سحری را حذف نکنید.

سحری چه بخوریم؟

بهترین غذا برای وعده سحری، برنج و خورشت است. برنج و خورشت می‌تواند شما را از گرسنگی در طول روز در امان نگاه دارد. از خوردن غذاهای مختلف و رنگین در وعده سحری پرهیز کنید و تنها یک وعده غذای مقوی میل کنید. در وعده سحری، باید غذاهای سنگین و چرب را کنار بگذارید و حتما سالاد و سبزیجات را در این وعده مصرف کنید.

بعضی از افراد در وعده سحری، هندوانه و خربزه میل می‌کنند. این میوه‌ها به دلیل اینکه ادرار آور هستند، نباید در سحری مصرف شوند.

آرام بجوید!

تند غذا خوردن و سریع جویدن غذا، باعث بروز درد معده می‌شود و هصم و جذب غذا را سخت می‌کند. غذای هضم نشده، در روده توسط یک باکتری به نام فلور هضم می‌شود که این اتفاق باعث ایجاد نفخ در افراد می‌گردد.

همچنین تند غذا خوردن در وعده سحر ماه رمضان، تشنگی را برای فرد ایجاد می‌کند و نوشیدن آب بین غذا موجب شکم درد می‌شود.

پس از اتمام سحری، می‌توانید یک لیوان آب، یا آبجوش و خرما بنوشید و تا افطار از عطش شدید دور باشید.

افطار تا سحر ؛ زمان تجدید قوای سالم

افطار تا سحر، زمان خوبی برای بازگرداندن نیروی از دست رفته بدن است. سفره‌های افطار، با انواع خوردنی‌های جذاب، هر فرد گرسنه‌ای را به سمت خودش می‌کشد و گاهی رنگین بودن این سفره‌ها، باعث پرخوری می‌شود. بهترین مواد برای باز کردن روزه، قندهای طبیعی است. خوراکی‌هایی مانند خرماو عسل که دارای قند طبیعی هستند، می‌توانند بهترین خوراکی برای افطار و تقویت نیروی بدن باشند. در زمان افطار تا حد امکان از مصرف قندهای مصنوعی، خصوصا زولبیا و بامیه پرهیز کنید.

شربت‌های طبیعی در وعده افطار، به بازگشت آب از دست رفته بدن کمک زیادی می‌کنند. بهترین شربت برای مصرف در افطاری، تخم شربتی و خاکشیر است. دانه‌های تخم‌شربتی و خاکشیر آب را درون خود نگاه می‌دارند و به تدریج آن را آزاد می‌کنند و باعث می‌شوو دیرتر تشنه شوید.

از خوردن بی‌اندازه چای پرهیز کنید. چای ماده‌ای مدر است و باعث می‌شود که آب بدنتان با سرعت بیشتری خارج شود.

از افطار تا سحر، شام بخوریم یا نه؟!

افراد برای خوردن وعده شام، دو دسته‌اند. دسته اول کسانی هستند که فقط افطارشان را باز می‌کنند و پس از خوردن نان و پنیر یا آش، سوپ و حلیم، وعده شام را حذف می‌کنند و به خوردن انواع میوه مشغول می‌شوند. این کار ضرری برای بدن ندارد به شرطی که افراد وعده سحری را از برنامه غذایی‌شان حذف نکنند.

دسته دوم افرادی هستند که علاوه‌بر افطار، شام را نیز میل می‌کنند. این افراد باید توجه کنند که بین افطار و شام فاصله‌ای یک ساعته را رعایت کنند تا از پرخوری و زیاده‌روی در مصرف خوراکی‌ها جلوگیری کنند.

در ماه مبارک رمضان، از زمان افطار تا سحر، علاوه‌بر نکاتی که برای تغذیه گفته‌شد، می‌توان به انواع تفریحات پرداخت. بسیاری از افراد این زمان را برای بیرون رفتن و خصوصا قدم زدن در فضای باز پارک‌ها انتخاب می‌کنند و یا به دورهمی‌های دوستانه در کافه می‌روند. از آنجا که در طی روز، افراد امکان کم‌تری برای گردش دارند، این امکان از زمان افطار تا سحر، در انواع کافه‌ها، پارک‌ها و مساجد برای آن‌ها به‌وجود آمده‌است. اگر دوست دارید از کافه‌ها، پارک‌ها و مساجدی که در ماه مبارک رمضان، از افطار تا سحر برای روزه‌داران باز هستند خبردار شوید، با سفرزون همراه شوید:

مساجد؛ میزبان روزه‌داران

بسیاری از مساجد در ماه مبارک رمضان، برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌کنند. اما متاسفانه زمان اجرای این برنامه‌ها، از اذان ظهر تا افطار اجرا می‌شوند.

در این بین مساجد خاصی هم هستند که برنامه‌های خاص این ماه مبارک را در زمان افطار تا سحر برگزار می‌کنند.

مسجد ارک

یکی از این مساجد، مسجد ارک در خیابان ۱۵ خرداد تهران است. در این مسجد، برنامه‌های معنوی ماه مبارک رمضان از ساعت ۱۲ شب تا سحر، برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از ان بهره‌مند شوند.

آدرس مسجد ارک روی نقشه گوگل 

مسجد دانشگاه صنعتی شریف

از دیگر مساجدی که برنامه معنوی‌اش را در زمان افطار تا سحر برگزار می‌کند، می‌توان به مسجد دانشگاه صنعتی شریف در خیابان آزادی اشاره کرد. این مسجد به دلیل موقعیت مناسب آدرس و مکان‌یابی و همچنین دسترسی آسان با انواع وسایل نقلیه، مکان مناسبی برای مردم پایتخت و علاقه‌مندان به شرکت در مراسم مذهبی ماه رمضان است.

مسجد ۷۲ تن

این مسجد که محله سرچشمه تهران قرار دارد، هرساله میزبان روزدارانی است که برای شرکت در مناجات ماه رمضان، از افطار تا سحر به آنجا می‌روند.

مسجد شهدا

مسجد شهدای میدان خراسان نیز، همانند مساجدی که نام بردیم، در ماه مبارک رمضان از افطار تا سحر، برنامه‌ مناجات سحرگاهی را برگزار می‌کند.

سینما؛ تفریح مناسب افطار تا سحر

در ماه مبارک رمضان، بسیاری از مخاطبان سینما ریزش می‌کنند. افراد به این علت که روزه هستند و امکان خوردن و آشامیدن برایشان فراهم نیست، کمتر به سینما روی می‌آورند.

اما در چند سال اخیر، امکان خوبی برای علاقه‌مندان به سینما و طرفداران فیلم‌ و سینما در ماه مبارک رمضان به وجود آمده‌است. علاوه‌بر اینکه بلیت سینماها تا پیش از افطار نیم‌بها است، افراد می‌توانند پس از افطار و تا زمان سحر برای دیدن فیلم مورد علاقه‌شان به سینما بروند.

طرح افطار تا سحر سینماها، چند سالی است که اجرا می‌شود و افراد، استقبال فراوانی از آن کرده‌اند. در ماه رمضان امسال (۱۳۹۸) این طرح به صورت برعکس و از سحر تا افطار برگزار خواهد شد

کافه‌نشینی؛ برنامه ویژه افطار تا سحر

افطار تا سحر با کافه نشینی
افطار تا سحر با کافه نشینی

یکی از مکان‌های پرطرفدار در میان افراد، کافه‌نشینی و گذراندن اوقات فراغت در کافه‌های شهر است. کافه‌ها، به این دلیل که در طول روزهای ماه رمضان فعالیت ندارند، با تدارک سینی‌های مخصوص افطار و تغییر ساعات کاری خود از افطار تا سحر، مشتریان بسیاری را به سمت خودشان می‌کشانند.

سینی افطار کافه‌ها، پر و پیمان است و سرشار از خودنی‌های پرطرفدار در ماه رمضان؛ ار جمله: فرنی، شله‌زرد، آش یا سوپ، زولبیا و بامیه، چای و خرما و نان و پنیر.

بسیاری از کافه‌های شهر تهران، در ماه مبارک رمضان میزبان علاقه‌مندان به کافه‌نشینی‌ در پایتخت هستند. اگر به دنبال جای مناسبی برای سپری کردن زمان افطار تا سحر هستید، کافه‌های شهر تهران یکی از مناسبت‌ترین انتخاب‌ها برای آن است.

استخر؛ هیجان‌انگیز و پرطرفدار از افطار تا سحر

یکی از پر اقبال‌ترین فعالیت‌ها پس از افطار، استخر است. افراد برای بازگرداندن طراوت و تازگی بدن و به این دلیل که در طول روز امکان ورزش با زبان روزه را ندارند، از افطار تا سحر روی به استخرها می‌آورند.

در تهران ۴۰۰ مجموعه آبی متعلق به شهرداری تهران وجود دارد. این مجموعه‌ها از افطار تا ساعت ۱ بامداد مخصوص بانوان و پس از آن تا سحر مخصوص آقایان است.

اگر از علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی و استخر هستید، بهترین گزینه در ماه مبارک رمضان، استخرهای شهر تهران هستند.

خوراکی‌های پرطرفدار از افطار تا سحر

افراد در ماه مبارک رمضان به دنبال پیدا کردن مکان‌هایی هستند که خوراکی‌های خوشمزه و ویژه‌ای به آن‌ها عرضه کنند.

از میان خوردنی فروشی‌های شهر، کله‌پزی‌ها مورد اقبال بیشتری قرار دارند و افراد می‌توانند از افطار تا سحر به کله‌پزی‌های سطح شهر بروند. البته بهتر است کله‌پاچه  از وعده سحری حذف شود، چراکه باعث عطش زیاد و از دست رفتن آب بدن می‌شود.

در تهران، آش و حلیم سبید مهدی، در میدان تجریش، میزبان خوش‌خوراک‌هایی است که از افطار تا سحر به دنبال تجدید قوا هستند.

آدرس آش نیکوصفت روی نقشه گوگل 

علاوه‌بر آن، آش نیکو صفت در خیابان انقلاب نیز، طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌است. همچنین رستوران های تهران نیز تا سحر میزبان روزه‌داران هستند.

اگر طرفدار ابمیوه و بستنی هستید،  بهترین مکان آبمیوه فروشی پالیزی در خیابان سهروردی است که از افطار تا سحر در خدمت روزه‌داران تهرانیست.

افطار تا سحر را کجا برویم؟

یکی از مکان‌های زیبا و نوستالژی در تهران، خیابان سی‌تیر است که به خوراکی‌های خوشمزه خود معروف شده. خیابان سی‌تیر با وجود غرفه‌های خوراکی، از جمله چای و نسکافه، حلیم و آش و دیگر خوراکی‌های پرطرفدار، محل مناسبی برای گذراندن زمان افطار تا سحر برای تهرانی‌ها است.

عکس از سایت میزان

برج میلاد، با زیبایی بی‌نظیرش در شب نیز از افطار تا سحر بیدار است. پایتخت‌نشینان می‌توانند برای گشت و گذار و شرکت در برنامه‌های ویژه جشنواره برج میلاد، به این مکان بیایند.

افطار تا سحر ویژه برنامه برج میلاد
افطار تا سحر ویژه برنامه برج میلاد

پارک‌ها نیز از دیگر مکان‌های پر طرفدار در شب‌های ماه مبارک رمضان و فرار از گرمان روز هستند. در سال‌های اخیر، پارک آب و آتش، پارک ملت و بوستان نهج‌البلاغه از پرطرفدارترین پارک‌های پایتخت برای گذراندن افطار تا سحر و رقم زدن شب‌های خاطره‌انگیز در ماه روزه‌داری بوداه‌اند. همچنین پارک آزادگان و مجموعه بام تهران، با استقبال زیادی از سمت شهروندان تهرانی روبه‌رو شده‌است. پارک‌ها به دلیل هوای خنک و مطبوع در شب‌های ماه رمضان، یکی از شلوغ‌ترین و پرطرفدارترین مکان‌ها برای سپری کردن افطار تا سحر هستند.

جای جای تهران، در ماه مبارک رمضان، طرح‌های ویژه افطار تا سحر دارد که شهروندان می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند و اوقات خوشی را در این ماه برای خودشان داشته‌باشند.

شما نیز می‌توانید با سر زدن به مکان‌های مختلف از تفریحات این ماه بهره‌مند شوید و دیگران را از تجربیاتتان باخبر کنید.

اگر جایی را در پایتخت می‌شناسید که از نظر ما دور مانده، به سفرزون معرفی کنید و روزه‌داران را از تجربیات خودتان آگاه کنید.