گرجستان یکی از کشورهایی‌ست که این روزها خبرهای زیادی در مورد سفر به آن می‌شنوید. اقامت در گرجستان بین ایرانی‌ها محبوب شده و کاربران معمولا به‌دنبال اطلاعات کامل در مورد جزییات اقامت در گرجستان، مثل اقامت خرید ملک در گرجستان هستند. سفرزون اطلاعات کاملی از اقامت در گرجستان را در این مطلب جمع آوری کرده و در اختیارتان قرارمی‌دهد. اگر به سوالی برخورد‌اید، با ما در میان بگذارید.

saadatrent

گرجستان در اروپا اما نه عضوی از اتحادیه اروپا

با این‌که گرجستان در اروپاست، اما قرار است در سال 2020 به اتحادیه اروپا بپیوندد
با این‌که گرجستان در اروپاست، اما قرار است در سال ۲۰۲۰ به اتحادیه اروپا بپیوندد

گرجستان کشوری آسیایی- اروپایی مثل ترکیه به‌حساب می‌آید و بیش‌تر از ۱۰ سال است که به‌دنبال عضویت در اتحادیه اروپاست. گرجستان دوست دارد هم عضوی از ناتو شود و هم عضوی از اتحادیه اروپا تا خود را به‌طور کامل از سرزمین قدیمی‌اش، روسیه (شوروی سابق) جدا کند. این روند از زمان انقلاب گل رز در سال ۱۳۸۲ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. گرجستان در حال حاضر عضو ناظر در اتحادیه اروپا و ناتو است و تلاش می‌کند با وضع قوانین مورد پسند اتحادیه اروپا به این اتحادیه وارد شود، از این‌رو تغییرات در قوانین مهاجرتی آن بر اساس سلیقه اتحادیه اروپاست. این احتمال قوی است که این کشور در سال ۲۰۲۰ وارد اتحادیه اروپا شود.

انواع اقامت در گرجستان ، کشور زیبایی‌های بی‌پایان

نمونه‌ای از برگه‌ اقامت در کشور گرجستان
نمونه‌ای از برگه‌ اقامت

اقامت در گرجستان به دو صورت دائم و موقت است. بیش‌تر چیزهایی که در مورد اقامت در گرجستان می‌شنوید در واقع اقامت‌های مختلف موقت است که در دوره‌های زمانی متفاوت تمدید می‌شود. اگر بتوانید شرایط خاصی را در طول زمان رعایت کنید، اقامت دائم را خواهید گرفت. شرایط گرفتن اقامت دائم را پس از بررسی انواع اقامت‌ها برای‌تان شرح خواهیم داد.

اقامت دانشجویی در گرجستان

اقامت در گرجستان ، اقامت دانشجویی است
اقامت در گرجستان ، اقامت دانشجویی است

این اقامت به کسانی که مجوز تحصیل در یکی از دانشگاه های شهرهای گرجستان را دریافت کرده باشند. اعطا می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید از این طریق اقامت موقت در گرجستان را بگیرد باید از سفارت این کشور در تهران این تقاضا را پیگیری کنید. قبل از آن دانشگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید تا در زمان حضور در این کشور تحقیقات‌تان را کامل کنید.

در این‌جا دانستن این نکته ضروری است؛ اقامت تحصیلی در گرجستان برای ۲ گروه؛ دانش‌آموزان و دانشجویان است. اگر دانش‌آموز هستید، وضعیت‌تان کاملا به وضعیت والدین‌تان بستگی دارد. والدین باید حمایت‌کننده شما از نظر مالی، عاطفی و مقررات مالیاتی کشور گرجستان باشند. دانشجویان (باتوجه به سن) از این قوانین مستثنی هستند؛ بنابراین متقاضیان اقامت تحصیلی در گرجستان باید یکسال قبل از ورود به دانشگاه، خانه‌شان را مشخص کرده و به اداره مهاجرت گرجستان اعلام کنند.

مدت زمان مقاطع تحصیلی و هزینه‌های آن

  • کارشناسی ۴ ساله : شهریه دانشگاه، حدود ۳ هزار یورو در سال؛
  • کارشناسی ارشد ۲ ساله: شهریه دانشگاه، حدود ۳ تا ۴ هزار یورو در سال؛
  • دکترا ۳ تا ۵ ساله: بسته به دانشگاه ممکن است قیمت متفاوت باشد.
  • پزشکی عمومی ۶ ساله: بسته به دانشگاه ممکن است قیمت متفاوت باشد.
  • دندانپزشکی ۵ ساله : بسته به دانشگاه ممکن است قیمت متفاوت باشد.

نکته: در اغلب روش های اقامت در گرجستان پس از گذشت ۶ سال از اقامت می‌توانید تقاضای اقامت دائم کنید، اما در اقامت تحصیلی گرجستان این امکان وجود ندارد. به همین دلیل معمولا دانشجویان از روش‌های دیگر مانند اقامت خرید ملک در گرجستان اقدام به گرفتن اقامت دائم در گرجستان می‌کنند.

نکته ۲: اقامت تحصیلی معمولا به‌مدت یکسال صادر می‌شود. همچنین زمان پذیرش در مراکز علمی و دانشگاه‌های در ماه‌های مارس و سپتامبر هر سال که اسفند، فروردین، شهریور و مهر است، انجام می‌شود.

اقامت کارمندی در گرجستان

شما می‌توانید با گرفتن کاری عادی در شرکتی معتبر اقامت کار گرجستان را بگیرید
شما می‌توانید با گرفتن کاری عادی در شرکتی معتبر اقامت کار گرجستان را بگیرید

یکی دیگر از روش‌های دریافت اقامت، اخذ اقامت کاری گرجستان و تمدید سالیانه آن برای دریافت اقامت دائم گرجستان است. طبیعتا این روش ساده‌ای برای اقامت نیست و شما مجبوراید که در یک شرکت به‌صورت کارمند فعال شوید. برای گرفتن کار باید شرکت مورد نظر به مهارت و حرفه‌ی شما نیاز مبرم داشته باشد. معمولا شرکت های گرجستانی تمایل دارند که شهروندان این کشور و روس‌ها را در اولویت استخدام قرار دهند و البته درآمد شغلی در این کشور کمی پایین است.

نکته: از طرف دیگر برخی از شرکت‌ها هستند که به بهانه‌ی بستن قرارداد از شما پول می‌گیرند و به‌صورت صوری شما را در لیست کارمندهای خود قرار می‌دهند. گول آن‌ها را نخورید! این کار بسیار خطرناک است. اداره مهاجرت گرجستان اگر متوجه این اقدام شود به‌شدت با شرکت و شما برخورد می‌کند و شما را از این کشور اخراج خواهد کرد. در این صورت دیگر به سختی می‌تواتید به پول‌تان هم برسید.

نکته ۲: در گرجستان مرسوم است که شرکت‌های غیرمعتبر حدود هزار لاری و شرکت‌های معتبر حدود ۵ هزار لاری دریافت می‌کنند، اما اصلا مشخص نیست که قرارداد شرکت‌های غیر معتبر به تایید اداره‌ مهاجرت گرجستان برسد. بنابراین باید قبل از بستن قرارداد با شرکت‌ها، قراردادهای ۳ ماه گذشته آن‌ها که از اداره مهاجرت اقامت کارمندی دریافت کرده‌اند را ببینید. همچنین در این شیوه‌ی اقامت اگر به مدت ۶ سال اقامت‌تان را تمدید کنید می‌توانید تقاضای اقامت دائم داشته باشید.

اقامت ثبت شرکت در گرجستان (سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت)

اقامت سرمایه گذاری در گرجستان
اقامت سرمایه گذاری در گرجستان

در این شیوه باید حداقل ۱۲۰ هزار دلار پول در کشور گرجستان سرمایه‌گذاری کنید. اگر از این مقدار کم‌تر دارید و بازهم می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید با عنوان کارآفرین، تقاضای اقامت‌تان به اداره مهاجرت گرجستان داده می‌شود. این افراد عملا با تاسیس شرکت پولی کم‌تر از ۱۲۰ هزار دلار را وارد اقتصاد گرجستان می‌کنند، اما دیگر از مزایای سرمایه‌گذار بهره نمی‌یرند. جالب این‌که خرید خانه، زمین یا واحد اداری در گرجستان سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود.

این شیوه اقامتی در گرجستان جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیاری از تاجران روس از آن برای گسترش تجارت خود در اروپای شرقی استفاده می‌کنند. اگر مقدار سرمایه‌گذاری بالا باشد می‌توانید اقامت دائم این کشور را هم به‌دست آورد. با اقامت سرمایه‌گذاری از مزایای آن، مثل:

اطلاعات کامل در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و  بازده اقتصادی

مشارکت بانک‌ها برای ورود به تجارت جدید و سرمایه‌گذاری در آن

دریافت اقامت ۵ ساله موقت یا اقامت دائم گرجستان و… برخوردار ‌می‌شوید.

اقامت خرید ملک در گرجستان ؛ خرید خانه، مغازه و زمین

اقامت خرید ملک در گرجستان
اقامت خرید ملک در گرجستان

اقامت خرید ملک در گرجستان یکی از پرطرفدارترین شیوه‌های دریافت اقامت در این کشور است. در گرجستان املاک در ۴ نوع خانه مسکونی، زمین مسکونی، ملک تجاری و زمین کشاورزی تقسیم می‌شوند. از میان این املاک شما باید خانه ها و زمین های مسکونی و اداری را انتخاب کنند؛ چون حق واگذاری زمین‌های کشاورزی به خارجی‌ها وجود ندارد. بنابراین قبل از خرید هر ملکی در گرجستان حتما استعلام زمین آن را انجام دهید تا مبادا زمین کشاورزی باشد. (البته این قانون ممکن است تغییر کند)

برای اقامت خرید ملک در گرجستان حداقل باید ۳۵ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید. به این هزینه مبالغ دیگری چون ارزیابی اداره مهاجرت را هم باید اضافه کنید. به یاد داشته باشید در این روش هم پس از ۶ سال تمدید اقامت در گرجستان شما مشمول دریافت اقامت دائم خواهید شد. از طرف دیگر با توجه به این‌که گرجستان در آستانه‌ی پیوستن به اتحادیه اروپاست، احتمالا با این اقدام با افزایش چشمگیر ارزش ملک‌تان مواجه خواهید شد.

نکته: با اقامت خرید ملک در گرجستان تمامی اعضای درجه اول خریدار مجوز اقامت یکساله گرجستان را می‌گیرند. همین‌طور تا زمانی‌که ملک در تملک‌تان باشد می‌توانید تقاضای تمدید اقامت کنید. اگر ملک مورد نظر را اجاره دهید و در گرجستان هم نباشید بازهم می‌توانید پس از دوره‌ی یکساله تقاضای تمدید اقامت کنید.

نکته: به همان اندازه‌ای که خرید خانه در گرجستان آسان است، فروش آن سخت است و نیاز به زمان و صبر زیاد دارد.

تبدیل اقامت دائم گرجستان به شهروندی گرجستان

اقامت خرید ملک در گرجستان
اقامت از طریق خرید ملک در گرجستان

در صورتی که پس از ۶ سال متمادی با هر کدام از روش‌های بالا اقامت در گرجستان را تمدید کردید می‌توانید از سازمان مهاجرت تقاضای اقامت دائم کنید. در صورت نداشتن سابقه‌ی کیفری و شرایط خاص دیگر – با قوانین فعلی- با این تقاضا موافقت می‌شود. داشتن اقامت دائم به این معنی است که تا آخر عمر می‌توانید در گرجستان زندگی کنید و در صورت پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا، بدون ویزا در کشورهای شینگن تردد کنید. در صورتی که بخواهید پاسپورت گرجستانی داشته باشید و شهروند گرجستان شوید باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • آشنایی با زبان گرجی
  • حضور حداقل ۳ سال متمادی در خاک گرجستان
  • آشنایی به تاریخ و فرهنگ گرجستان
  • تایید توسط دو فرد گرجی

همین‌طور می‌توانید پس از ازدواج با یک فرد گرجستانی تقاضای اقامت دائم و شهروندی کشور گرجستان را کنید. سفرزون به شما پیشنهاد می‌کند حتما تمامی قبل از اقدام تمامی اطلاعات را با سفارت گرجستان هماهنگ کنید و از آخرین تغییرات مطمئن شوید.