برای سپری کردن یک تعطیلات بیادماندنی، استراحت و یا حتی تحقق رویای خود جهت تجربه یک سفر خارجی، سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات گردشگری را زیر و رو می‌کنید. در این مسیر، ده‌ها پیشنهاد برای اقامت در یک شهر ساحلی، شرکت در فستیوال‌ها، دیدن جاذبه‌های تفریحی، فرهنگی یا تاریخی اماکن گردشگری کشورها پیش‌روی شماست. برای فودتوریست‌ها نیز پیشنهاد وسوسه کننده تست کردن مزه‌های مختلف گرینه هیجان‌انگیزی است. حالا اگر مطمئنید که مقصدتان کجاست، پیش از آنکه بدنبال خرید بلیط هواپیما خارجی، برای آغاز سفر خود باشید، در ادامه با ما همراه باشید تا انواع سفر کردن و چگونه سفر کردن را باهم بشناسیم.

saadatrent

اول برنامه ریزی بعد سفر

اهداف و انگیزه‌های سفر، یکی از مهمترین دلایلی هستند که باعث می‌شوند ماهیت سفر و جنبه‌های مختلف آن تغییر کند. بدون‌شک بین کسی که برای کار به سفر می‌رود و کسی که قصد دارد از تعطیلات خود استفاده کند، تفاوت‌های بسیاری است و حتی وسایل، لباس‌ها و چک ‌لیست سفر نیز متفاوت خواهد بود. علاوه‌براین، مقصد و کشوری که می‌‌خواهید برای سفر به آنجا بروید، بسیار مهم است. اکثر مسافران ترجیح می دهند برای خرید بلیط هواپیما و انجام برنامه سفر از آژانس‌های مسافرتی یا دیگران کمک بگیرند. اگر تجربه سفر را از پیش دارید، می‌توانید خودتان برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید. درباره مقصدتان و مسیر حرکتتان تصمیم بگیرید. با فوت و فن های سفر آشنا شوید، در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کرده و انتخاب کنید که چگونه سفر ارزان داشته باشید. اما کدام کشور برای سفر ارزان است؟ اگر قصد دارید برای اولین سفر خارجی خود یک سفر ارزان‌قیمت بروید، بهتر است سراغ کشورهای ارزانی بروید که سفر به آنها بودجه به نسبت کمتری می‌خواهد. کشورهای همسایه همچون، ترکیه و ارمنستان و کشورهای شرق آسیا همچون تایلند، سریلانکا، ویتنام، مالزی و سنگاپور از جمله کشورهایی هستند که می‌توانید در آن یک سفر ارزان خارجی را تجربه کنید. نکته مهم اینکه، در مورد خرید بلیط ارزان هواپیما به زمان توجه ویژه‌ای داشته باشید و همه‌چیز را به دقیقه ۹۰ موکول نکنید. همانطورکه می‌دانید با نزدیک شدن تعطیلات یا پیک سفر در زمان خاص به یک کشور (یا اصطلاحا High Season)، قیمت خرید بلیط هواپیما خارجی به دلیل افزایش تقاضا به مراتب بالاتر می‌رود. پس هرچه زودتر اقدام به خرید کنید.

هیچهایک چیست و چطور هیچهایک کنیم؟

تصور می‌کنیم که بلیط ارزان هواپیما خارجی را خریده اید و تصمیم دارید در کشور مقصد نیز از هزینه‌های حمل‌ونقل خود بکاهید. هیچهایک در سفر یکی از گزینه‌هاست. هیچهایک که به ارزان سواری هم معروف است، یکی از ترفندها برای سفر خارجی ارزان است. این روش سفر به این شکل است که در کنار جاده‌ای که تردد بین شهری در آن زیاد است، ایستاده و دست خود را به شکل لایک‌دادن بلند می‌کنید، تا ماشین‌های عبوری برای‌تان توقف کنند و شما را به مقصد مورد نظرتان برسانند. گاهی نیز، افراد مقصد سفر خود را روی تکه مقوایی می‌نویسند تا راننده ماشین سواری که مقصد مشابهی با مسافر دارد یا امکان همراهی بخشی از مسیر را دارد، بتواند سریع تصمیم بگیرد که قصد سوار کردن مسافر کناره جاده را دارد یا نه. همان‌طور که گفته شد، هیچهایک یک تعامل میان راننده ماشین و مسافر است که برای آن پولی دریافت نمی شود.

انواع سفر کردن؛ چگونه می توانیم یک سفر خارجی ارزان را تجربه کنیم؟ 1

سفر کوله گردی یا بک پکری

هیجان‌انگیزترین و رهاترین احساسات را می‌توان در سفرهای کوله گردی یا بک پکینگ تریپ تجربه کرد. اگر خوش‌شانس باشید و ارزانترین بلیط هواپیما خارجی را نیز خریداری کرده باشید، کوله‌گردی می‌تواند تکمیل کننده پازل سفر خارجی ارزان باشد. بک‌پکرها معمولاً افرادی ماجراجو و جوان (مابین ۱۸-۳۵ سال) هستند. یکی از اصول بک‌پکری، اقتصادی بودن و کم‌هزینه بودن آن است که گردشگر می‌تواند بدون صرف هزینه‌های گزاف برای هتل و یا حمل‌ونقل، با پیاده‌روی، موتور و یا ماشین شخصی، هیچ‌هایک و… به سفر برود تا به یک مکان کمپینگ برسد. معمولاً گردشگران بک‌پک خوراکی و آذوقه سفر خود را در کوله‌پشتی دارند و در صورت طولانی‌تر شدن سفر آن را شارژ می‌کنند. بک پکری گاهی اوقات با هیچهایکینگ نیز همراه است، اما با آن تفاوت دارد. در یک تعریف کوتاه می‌توان گفت که هیچهایک یک نوع سبک حمل‌ونقل است؛ ولی کوله گردی یک نوع سفر است. یکی از مرسوم‌ترین سفر کوله گردی که تاکنون تجربه کردید، یا دست کم تصاویر آن را دیده اید، سفر زیارتی اربعین حسینی است. مسافران بسیاری در ایام محرم و صفر با خرید بلیط تهران نجف، خود را به این شهر عراق می‌رسانند و از آنجا سفر کوله گردی خود را آغاز می‌کنند. شما نیز می‌توانید بلیط هوایی تهران نجف را تهیه و سفر زیارتی خود را آغاز کنید.

انواع سفر کردن؛ چگونه می توانیم یک سفر خارجی ارزان را تجربه کنیم؟ 2

هاستل و کوچ سرفینگ دو راه برای اقامت کم هزینه

به یکی از مهم ترین بخش های سفر می رسیم. اینکه شب قرار است کجا بخوابیم با مقصد و شیوه سفر ارتباط زیادی دارد. یک راه ساده پس از خرید بلیط هواپیما ارزان، رزرو آنلاین هتل است. چند ستاره بودن، فاصله با جاذبه‌های دیدنی و محل قرار گرفتن اقامتگاه از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت هتل هستند. بدون تردید اقامت در یک هتل دو یا سه ستاره که امکانات خوبی دارد و به مکان‌های مورد نظر شما نزدیک است، هزینه کمتری را به شما تحمیل می‌کند تا ماندن در هتلی پنج ستاره. اما اقامت در هتل ارزان، تنها گزینه نیست. مثلا، بک‌پکرها شب را در چادر سپری می‌کنند یا به هاستل می‌روند که ارزان‌ترین راه اقامت است. اما هاستل چیست؟ هاستل از ترکیب دو واژه انگلیسی Host (مهمان کردن) و Hotel (هتل) ساخته شده است. هاستل‌ها اقامتگاهی اجاره‌ای با فضایی گرم و صمیمی‌اند که در آن تخت‌های یک اتاق به مسافرین اجاره داده می‌شود. به طور معمول در هر اتاق ۲ تا ۸ تخت قرار دارد و سرویس‌های بهداشتی مثل حمام و توالت و همچنین آشپزخانه‌ها نیز بیرون از اتاق‌ها قرار دارند و به طور مشترک استفاده می‌شوند. یکی از ویژگی‌های اقامت در هاستل علاوه‌بر کاهش هزینه اقامت، این است که شما به راحتی می‌توانید با افرادی از کشورهای دیگر هم‌اتاق ‌شوید و دوستان بسیار زیادی را در کشورهای دیگر پیدا کنید یا حتی قرار سفر بعدی را برای کشور آنها تنظیم کنید! استفاده از وبسایت و اپلیکیشن ایربی‌ان‌بی (Airbnb) یک راه دیگر برای یافتن محل اقامت ارزان است. در این بستر، صاحب‌خانه‌ها همه یا اتاقی از خانه خود را به مسافران اجاره می‌دهند. کوچ سرفینگ یا آنچه به کاناپه‌گردی ترجمه شده راه دیگری است که شما بر بستر آن می‌توانید اقامت رایگان را تجربه کنید. اگر به دنبال اقامت طولانی‌مدت‌تری نیز در یک شهر و روستا هستید، ووفینگ (WWOOFING) می‌تواند گزینه جذابی برای سفرهای تنهایی و ماجراجویانه باشد. ووفینگ (WWOOFING) که کوتاه‌شده‌ی «فرصت کشاورزی ارگانیک در سراسر جهان» است، افراد را به کشاورزان و مزرعه‌داران در سراسر دنیا پیوند می‌دهد. بر بستر این استارتاپ مزرعه‌داران محلی در مقابل کار مسافرها در مزرعه، از آنها با جای خواب و غذا پذیرایی می‌کنند.

همان‌طورکه در ابتدا گفته شد، این هدف شما از سفر است که سبک آن را تعیین می‌کند. بسیاری ترجیح می‌دهند که به صورت آنلاین از وبسایتی معتبر همچون «یوتراوز» اقدام به خرید بلیط هواپیما ازین پایگاه مجازی نمایند، هتل محل اقامت خود را رزرو کنند و سفر بدون چالشی را داشته باشند. اما اگر ترجیح می‌دهید پس از فرود هواپیما در کشور مقصد، دست به ماجراجویی بزنید، گزینه‌هایی که در بالا ذکر شد پیش روی شماست.