بندر ترکمن را با دشت‌های وسیع، اسب‌های تیزرو، فرهنگ رنگارنگ و قوی و آلاچیق‌های حصیری می‌شناسند. شهری که در غرب استان گلستان قرار گرفته و یکی از گردشگری‌ترین شهرهای شمال کشور است. تنوع جاذبه‌های گردشگری بندر ترکمن این منطقه را به یک مقصد خاص تبدیل کرده است. از میل گنبد ، گورستان تاریخی و سیمین شهر تا آشوراده سراسر شگفتی است. اما در این مطلب از سفرزون با یکی از شگفت انگیزترین بازارهای ایران آشنا می‌شوید. بازارچه مرزی بندر ترکمن که معروف‌ترین بازار ساحلی دریای خزر است.

saadatrent

رازهای بازارچه مرزی بندر ترکمن

بندر-ترکمن
جاده اسکله بندر ترکمن

خرید سوغات و گشتن در بازارهای محلی بخش جدایی ناپذیر هر سفر است. اگر طبیعت گرد و گردشگر حرفه‌ای باشید، برای آشنایی با فرهنگ و سنت‌های منطقه، دیدن بازارهای روستایی را از دست نمی‌دهید. بندر ترکمن را می‌توان جذاب‌ترین بازار گلستان دانست. جایی که مقصد نهایی بسیاری از ساکنان شهرهای اطراف برای خرید لوازم مورد نیاز آن‌ها است.

موقعیت بازارچه ساحلی محبوب گلستان

بازارچه مرزی بندر ترکمن
بازارچه مرزی بندر ترکمن

برای رسیدن به بازارچه باید راهی اسکله شوید. بازارچه مرزی بندر ترکمن در غرب شهر قرار گرفته و فاصله‌ی آن تا مرکز شهر حدود ۱۵ دقیقه است. در انتهای جاده‌ی اسکله به فضایی شلوغ و پر رفت و آمد می‌رسید که شروع بازار است. در ابتدای بازار فضایی برای پارک اتومبیل قرار دارد. با گذر از این فضا به بازارچه وارد می‌شوید.

آدرس بازارچه مرزی بندر ترکمن روی نقشه گوگل

بازار روز، عرضه برای محلی‌ها

در روزهای متفاوت هفته می‌توانید در اطراف بازارچه مرزی بندر ترکمن محصولات خاصی را مشاهده کنید. معمولا کشاورزان به طور روزانه محصولات خود را برای فروش به این منطقه می‌آورند و در بیرون از فضای اصلی بازارچه می‌توانید از محصولات آن‌ها خریداری کنید. ماهی در لیست محصولاتی است که به صورت تازه در این منطقه به فروش می‌رسد.

بازار صنایع دستی، رنگ ‌ها سخن می‌گویند

عکس از امید شکاری

در هنگام ورود به بازارچه، با بخش زیبایی از صنایع دستی ترکمن و استان گلستان مواجه می‌شوید. این ورود پر رنگ و نقش نوید دهنده‌ی زیبایی‌های بیشتر در بخش‌های بعدی به شماست. شال‌های ترکمن اعلا، نمدها، رومیزی‌های سوزن دوزی، پارچه‌های ترکمنی و زیور آلات منحصر به فرد سرزمین گلستان را در غرفه‌های سنتی بازارچه مرزی بندر ترکمن پیدا می‌کنید.

پس حتما برای تهیه سوغات به آن سری بزنید. بسیاری از این غرفه‌ها توسط افراد بومی ایجاد شده و محل فروش صنایع دستی است که در همان غرفه بافته و به مشتریان عرضه می‌شوند.

البته این بازار تنها برای گردشگران نیست. بلکه محلی برای خرید لباس‌های روزانه مردم شهر و لوازم مورد نیاز آن‌ها نیز است. به همین دلیل بخشی از غرفه‌ها عرضه کننده دیگر لوازم مورد نیاز شهروندان هستند و همین عامل بازارچه مرزی بندر ترکمن را به یک بازار کامل تبدیل کرده است.

ارزان و کاربردی خرید کنید

محصولات روزانه‌ای که توسط کشاورزان در این بازار به فروش می‌رسد قیمتی پایین‌تر از فروشگاه‌های شهر دارند. اما اگر برای خرید شال‌های رنگارنگ و لباس‌های سنتی به این منطقه می‌روید بهتر است بدانید که به دلیل مرغوبیت پارچه با قیمت‌های گران‌تری مواجه می‌شوید.

نمای ۳۶۰ درجه بازارچه ساحلی روی نقشه گوگل

خرید با طعم تفریح

اگر تنها به قصد خرید هم به این منطقه سفر کرده باشید با دیدن اسکله‌ زیبای بندر ترکمن وسوسه می‌شوید. پس بهتر است پس از خرید برنامه‌ای برای تفریح در ساحل زیبای خزر داشته باشید. قایق سواری رایج‌ترین تفریح منطقه است که طرفداران بسیاری در این اسکله دارد.

 

به تازگی در این اسکه می‌توانید اسب سواری و شترسواری را تجربه کنید و از حضور در این منطقه لذت ببرید.

از تجربه سفر خود به بندر ترکمن زیبا و بازدید از این بازارچه ساحلی خوش آب و رنگ برای سفرزون بگویید.