می خواهیم شما را درون یک باغ ببریم که نام سازنده اش مشخص نیست ولی ثبت جهانی شده است. در مورد باغ ارم شیراز با شما حرف میزنیم باغی از دسته باغ های ایرانی که در قلب شیراز، گویند که بهشتی است کوچک.در این مقاله از سفرزون قرار گذاشته ایم، بالا و پایین باغ ارم شیراز را برایتان شفاف کنیم پس همراه ما باشید.

saadatrent

تشریح کلی معماری باغ ارم شیراز

باغ ارم
جلوه‌ی رنگارنگ باغ ارم شیراز

با قدم در زدن در باغ ارم شیراز شما متوجه شکل هندسی آن نمی شوید ولی از بالا این باغ تا حدودی شکل مربع مستطیل دارد. درهای بزرگتر آن به سمت شمال و بلوار ارم و همچنین در سمت غرب بلوار آسیاب ثانی است. مساحت این باغ در دوره های مختلف کم و زیاد شده اما مساحت امروزه آن نزدیک به دوازده هزار متر مربع است.

به دلیل اینکه باغ تقریبا بر روی سطح شیبداری ساخته شده معمارهای دوره های مختلف؛ پله های مختلفی در باغ تعبیه کرده اند که همین پله ها و شیب های مختلف، باغ را چند تکه کرده است. ساختمان های اصلی باغ ارم در قسمت غربی قرار دارند جلوی این ساختمان ها حوض بزرگی وجود دارد که البته عمقش بیشتر از نیم متر نیست. در چهار طرف حوض نخل های فونیکس وجود دارد که طراوت خاصی به حوض بزرگ باغ ارم داده اند.

ین باغ توسط یک گذرگاه که از غرب به شرق کشیده شده تقریبا به دو نیم می شود. این گذرگاه یک جوی آب است که در دو طرف خود با گلکاری های زیبا توانسته گذرگاه قشنگی باشد و از زیبایی این باغ بزرگ نکاهد.


در سفرزون بخوانید مراکز تفریحی شیراز ، تفریح و خوشگذرانی در شهر پارسی


عمارت اصلی باغ ارم شیراز

عمارت اصلی باغ ارم شیراز دستپختی از دوران قاجار است، گرچه در این شکوه و عظمت ردپای زندیه و صفویه آشکارا معلوم است. این ساختمان در بخش غربی باغ قرار دارد و شاخص ترین بنای موجود در باغ ارم شیراز است. این عمارت سه طبقه و یک بام شیروانی دارد. نمای عمارت از کاشی های هفت رنگ پر شده است که زیبایی و ظرافت عجیبی در عمارت جاری می سازد. می گویند بنای نارنجستان قوام شیراز نیز مشابهت های زیادی با این عمارت دارد.

ستون های طبقه بالایی از تخت جمشید الگو برداری شده اند که شکوه و زیبایی تخت جمشید را یادمان می آورد. در پیشانی بنا سه هلال روی هم تشکیل شده است که در اصطلاح معماری به آن سنتوری گفته می شود. همه این سنتوری های با کاشی های لعابدار رنگی پر شده اند. زیبایی سنتوری ها به قدری است گویی زیبایی از روی آسمان می بارد.

جزئیات معماری باغ ارم شیراز

در بزرگترین هلالی که میبنیید علاوه بر اینکه نقش ناصرالدین شاه سوار به اسب سفید نمایان است داستان هایی چون حضرت سلیمان، رستم پهلوان، خسرو شیرین نمایان است. اگر می خواهید به خوبی از تصویرهای بالا خوب سر در بیاورید لازم است تا یک دوربین مجهز داشته باشید. قبل از اینکه وارد فضای داخلی بشوید قطعا درهای ساخته شده از ساج توجه تان را جلب می کند.

خرید بلیط هواپیما تهران شیراز
رزرو هتل در شیراز

وقتی وارد می شوید شما به تالار حوضخانه رو به رو می شوید. نام این تالار شاید به خاطر حضور آبنمایی در وسط آن است. دیوارها و کف تالار با کاشی های هفت رنگ به زیبا ترین شکل ساخته شده است. کاشی های معرق و هفت رنگ، سقف حوضخانه را پوشانده اند. لطفا خوب به این کاشی های معرق نگاه کنید چرا که اینها جزو زیبا ترین هنرهای معرق دوره قاجار است. در مورد طبقه دوم و سوم این ساختمان نمی توانیم چیزی به شما بگوییم چرا که ممنوعیت بازدید در آن لحاظ شده است و متاسفانه نمی توان از آن بازدید کرد.

باغ در باغ!

باغ ارم
پاییز در باغ ارم _ عکس از خبرگزاری صداوسیما

تنوع گیاهی در باغ ارم شیراز آنقدر زیاد است که اگر ادعا کنیم که در باغ ارم شیراز چندین باغ وجود دارند که با یکدیگر رفیق هستند گزافه نگفته ایم. باغ ارم شیراز را حتی می توان نمایشگاهی از گل و گیاه دانست که سقف ندارد آنقدر که بر پایه همین باغ است که دانشکده گل و گیاه شناسی شیراز بر آن پایه ریزی شده است.

گذرگاه شرق به غرب در وسط باغ ارم را درخت های سرو تقریبا ساخته اند درخت هایی که ارتفاعشان تا ۳۵ متر بالا رفته اند شاید سروناز شیراز هم ریشه ای از بین ارم شیراز داشته باشد. از سرو که بگذریم، درختان اوکالیپتوس، چنار، بیدمشک، بید مجنون را نیز در آنجا خواهید دید. باغ ارم ولی تنها درخت نیست، گل و گیاه است که در آنجا می بینید. گل وگیاهی که گلستان می سازد. گل رز در انواع مختلف و  هلوگل، طاووسی و سیب گل از گیاهانی است که انجا خواهید دید.

آدرس باغ ارم شیراز روی نقشه گوگل

سرگرمی و خوشگذرانی حرفه ای در یک باغ عمومی!

پیاده روی در باغ: در باغ ارم پیاده روی هم یکی از روشهای خوش گذرانی به شمار می آید. چرا که محلی که درآن راه می روید یکی از مکان های منحصر به فردی است که زیبایی طبیعت و تاریخ در آن با یکدیگر گره خورده اند، از یک طرف مردمان خوش پوش و جذاب شیرازی می بینید که خوبی و مهمان نوازی آنها اتمسفر باغ را شاداب نگه می دارد از طرف دیگر باغ نفس و اکسیژن به شما کادو می دهد و خستگی از شما می رباید. در چنین مکانی واقعا پیاده روی نیز روشی برای خوش گذرانی است.

عوض کردن لباس: در باغ ارم اگر بخت یارتان باشد و کار و کاسبی دادن لباس محلی همچنان برجا مانده باشد، فرصت این را خواهید داشت که بتوانید لباسی عوض کنید و چندین عکس با لباس محلی در فضایی بسیار زیبا بگیرید.

عکاسی: عکاسی از آن دسته کارهایی است که در این باغ می توانید به خوبی آن را دنبال کنید گرچه اگر هم شما دنبال نکنید قطعا چند دختر و پسر جوان را می بینید که مشغول عکاسی هستند. فضای باغ ارم پر از سوژه های متنوع است که شما می توانید آنها را به خوبی دنبال و ثبت کنید.


در سفرزون بخوانیدغذاهای شیراز ، طعمی از صمیمیت سرزمین فارس


فالوده شیراز و باغ ارم یک پیوند ناگسستنی دارند

باغ ارم شیراز مزه دارد و مزه اش فالوده شیراز است. فالوده ای که به گواه اکثر مردم از سایر فالوده های شهرهای ایران یک سر و گردن بالاتر است. فالوده ای که با آب آلبالو و یا آبلیمو همراه می شود چیزی عجیب است که کلمه فالوده برای آن کوچک است.

باغ ارم تنها باغ نیست

باغ ارم شیراز در واقع تنها باغ نیست بلکه موزه سنگ و دانشکده نیز در خود دارد. موزه سنگ و موزه گوهر دریای نور موزه هایی بر پایه سنگ و سنگ شناسی هستند و در دل خود انواع سنگ های مختلف را دارند.البته فروشگاه محصولات فرهنگی نیز وجود دارد که می توانید صنایع دستی و سوغات را از آن بخرید.

باغ ارم شیراز کجاست؟

نمای ۳۶۰ درجه باغ ارم شیراز روی نقشه گوگل


در سفرزون بخوانید : جاهای دیدنی شیراز ، سفر به اقلیم شاعرانه‌ی ایران


شما می توانید از راههای متفاوتی به باغ ارم شیراز برسید چرا که این باغ بسیار وسیع است. اگر با مترو شیراز رفت و آمد می کنید باید در ایستگاه نمازی پیاده شده و در حدود ده دقیقه پیاده روی داشته باشید. با خط اتوبوس کلبه – ارم و یا نارنجستان – نمازی نیز می توانید به ارم بروید تنها لازم است تا در ایستگاه ارم پیاده شده و با طی مسافتی به این باغ ایرانی مشهور بروید.

یک تذکر در گوشی

اگر می خواهید بهترین بازدید از باغ ارم را داشته باشید اردیبهشت شیراز بهترین موقع برای آن است، تابستان فصل بدی برای بازدید از این باغ نیست ولی هر چه به سمت آخر سال می رویم شادابی باغ کم می شود. گرچه باغ ارم از آن باغ هایی است که نا امیدتان نمی کند ولی هر چیزی وقتی دارد وقت باغ ارم اردیبهشت است. بهترین زمان برای بازدید از این باغ روز است.

سخن پایانی در مورد باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز یکی از نه باغ ایرانی است که در مورد زیبایی آن می توان گفت، باغی الگو گرفته از بهشت. این باغ، گهواره درخت های استان فارس است و نمونه های زیادی در آن وجود دارد. حتما به شیراز که می روید سری به این باغ بزنید.

از شما می خواهیم اگر تجربه ای در سفر به باغ ارم دارید برایمان بنویسید تا اینطور همه از تجربه  شما نیز استفاده کنیم.

طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

تور شیراز

تور شیراز

برای مشاهده‌ی تور شیراز سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.