باغ فتح آباد یکی ازتاریخی‌ترین و پربازدید‌ترین مکان‌های ایران است. استان کرمان حدود ۷ هزار جاذبه‌ی تاریخی ارزشمند را در خود جای داده است و از این بین ۷۰۰ مورد آن‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. اما ما قصد داریم امروز در این مطلب به شاخص ترین این آثار یعنی، باغ عمارت و باغ فتح آباد (بیگلربیگی) بپردازیم که قدمت آن به دوره قاجار بر می‌گردد و در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر کرمان واقع شده است و در روستای اختیارآباد قرار دارد. در ادامه همراه سفرزون باشید تا بیشتر راجع به این عمارت برای شما توضیح دهیم.

saadatrent

تمام شهرهای ایران این قابلیت را دارند که برای خود یک قطب گردشگری شوند و گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جذب کنند. استان کرمان به واسطه‌ی طبیعت بکر و آثار تاریخی‌اش جزو ۵ شهر تاریخی ایران به حساب می‌آید و باغ فتح آباد یکی از جاذبه های گردشگری ارزشمند این استان است. همان طور که می‌دانید مدل باغ ایرانی یکی از دستاورد‌های ایران در جوامع بین‌الملل است و ایران پر از باغ‌های زیبایی است که می‌توان آثار آن ها را در شهر دید.

جالب است بدانید قدمت باغ فتح آباد به دوره قاجار برمی‌گردد و در فهرست آثار ملی ایران در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ به ثبت رسیده است. باغ فتح آباد یکی از املاک وقفی استان کرمان به حساب می‌آید و به همین دلیل مدیریت آن زیر نظر اداره کل موقوفات و امور خیریه‌ی استان کرمان قرار دارد اما کارهای مرمت این اثر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

باغ فتح آباد از الگوی باغ شازده‌ی کرمانی ساخته شده است و به واسطه‌ی نور پردازی فوق العاده‌اش در شب بسیار دیدنی می‌شود. پس توجه داشته باشید که برای بازدید از باغ فتح آباد هم شب ها و هم روزها زمان بسیار مناسبی است. این باغ یکی از بهترین و بزرگ‌ترین باغ های گشت گیاهان دارویی در ایران به شمار می‌رود.

قسمت های مختلف باغ زیبای فتح آباد

باغ فتح آباد
باغ زیبای فتح آباد

زیربنای ساختمان باغ فتح آباد به ۱۵۰۰ متر وسعت آن به ۱۳ هکتار می‌رسد. این بنا ترکیبی از معماری اروپایی و ایرانی است و باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی گوناگونی در اطراف آن قرار گرفته است. باغ فتح آباد نمادی از آن بهشتی است که حسن صباح در قلعه‌ی الموت وعده‌ی آن را به یارانش می‌داد. یک حوض بزرگ به وسعت تقریباً ۶۰ متر در ابتدای ورود شما به این باغ قرار دارد و انعکاس بنای اصلی ساختمان درون حوض نمایی خیره کننده دارد که عکاس ها را مجذوب خودش می‌کند.


در سفرزون بیشتر بخوانید: کلوت شهداد ، هیاهوی رازآلود بادهای کویر کرمان


ساختمان اصلی باغ فتح آباد نماد شکوه معماری

ساختمان اصلی باغ فتح آباد در انتهای شمالی قرار گرفته و دارای دو طبقه‌ی اصلی است. این ساختمان با اتاق‌های سه دری و پنج دری در طاق نماها دو طرف عمارت و در میان مجموعه، شکوه خاصی را به وجود آورده است. مصالحی که در این ساختمان به کار رفته است تمام از خشت خام و ملات گل بوده و بر روی آن لایه‌ای از گچ پوشانده شده است. فضای داخلی این باغ نیز گچ بری های بسیار زیبایی را دارد. اتاق‌های این بنای تاریخی نیز به سبک اتاق‌های سنتی قجری آراسته و به شکل بی‌نظیری نورپردازی شده که معروف‌ترین اتاق آن،‌ اتاق شاه نشین است.

خرید بلیط هواپیما تهران کرمان
رزرو هتل در کرمان

موزه حکام ، تاریخ تصویری کرمان

موزه حکام یکی از قسمت های ارزشمند باغ فتح آباد است زیرا تاریخ کرمان را در آن با جزئیات می توان یافت که در آن مجموعه‌ای از زندگی نامه ها و تصاویر حاکمان کرمان به نمایش در آمده است.

اتاق نقاشی ، آثار نفیس باغ فتح آباد

در عمارت اصلی باغ فتح آباد یک اتاق نقاشی وجود دارد که در قدیم الایام در آن حاکم کرمان اقامت داشته است. دور تا دور این اتاق نقاشی و دیوارنگارهای بسیار ارزنده وجود دارد. علاوه بر نقاشی تزئینات آب طلا هم در آن ها به کار برده شده که برخی از آن‌ها به سرقت برده شده است. البته هنوز تعدادی از این دیوانگاره‌ها باقی مانده است. فعلا درهای این اتاق تا زمان تکمیل مرمت و نصب شیشه‌هایی بر روی نقاشی ها بسته است.

عمارت چهارفصل

نمای ۳۶۰ درجه باغ فتح آباد کرمان روی نقشه گوگل

از عمارت اصلی به اندازه سی متر رو به سوی شرق حرکت کنید؛ عمارت چهارفصل را می بینید که با یک طبقه، گنبد مرکزی و ایوان های ستون دار جلوه خاصی به مجموعه باغ داده است. آجرکاری ها و گچ کاری های این سازه به قدری زیباست که تماشای‌شان هوش از سر بازدیدکنندگان می برد و آن‌ها را به تحسین هنر ایرانی وادار می کند. امروزه این اتاق کاربری VIP دارد و برای انجام مراسم و جشن های مختلف به افراد اجاره داده می شود.

دسترسی به باغ فتح آباد در استان کرمان

آدرس باغ فتح آباد کرمان روی نقشه گوگل

آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد، باغ فتح آباد

شما چه نکاتی از باغ‌های ایرانی می‌دانید؟ آیا باغ فتح آباد را دیده‌اید؟ کدام باغ ایرانی به نظر شما زیباترین باغ است؟