پایتخت قدیمی و کهن ایران که شاید در لیست شلوغ‌ترین شهرها جای داشته باشد، آنقدر محبوب و دوست‌ داشتنی است که که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت و زیبایی‌های بی‌نظیرش را ندید‌. تهران سالخورده، با تمام گرد پیری و خستگی که بر جانش نشسته، همچنان جلوه‌گر زیبایی‌های خاصی است که تنها در این شهر اصیل یافت می‌شود‌. یکی از زیباترین دیدنی‌های پایتخت که مورد توجه ساکنان شهر و گردشگران آن قرار دارد، باغ فردوس تهران است. باغ فردوس، باغ عمارتی قدیمی، اصیل و سالخورده، باشکوه و تماشایی است که تنها یک بار دیدن آن از نزدیک، می‌تواند شما را با یک طرفدار پر و پا قرص برای آن تبدیل کند. اگر دوست دارید که این باغ عمارت جذاب را بشناسید و با ویژگی‌های خاص و ویژه باغ فردوس تهران بیشتر آشنا شوید، در ادامه با سفرزون همراه باشید:

saadatrent

تاریخچه باغ فردوس؛ قصه آبادی و ویرانی

باغ فردوس تهران، بنایی تاریخی و تماشایی و برجای مانده از دوران حکومت قاجار است که امروزه به یک مکان جذاب و محبوب برای گردش و تفریح و همچنین فعالیت فرهنگی تبدیل شده است.

باغ فردوس داستان پر فراز و نشیب و پر از ویرانی و آبادی دارد. این باغ زیبا در ابتدا در میان سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۴ به دستور محمد شاه قاجار بنا شد که علاوه‌بر باغ، دو عمارت شمالی و جنوبی را نیز شامل می‌شد. این باغ که مساحتی در حدود ۲۰ هزار متر مربع دارد، در دوران این پادشاه قاجاری ساخته می‌شود. البته باید بدانید که از عمارت شمالی باغ فردوس تهران، چیزی باقی نمانده و تنها، عمارت جنوبی با قامت ایستاده‌اش خودنمایی می‌کند.

داستات باغ عمارت فردوس ، فوت محمد شاه قاجار

داستات باغ عمارت فردوس، به همینجا ختم نمی‌شود. بلکه پس از فوت محمد شاه قاجار، ناصرالدین شاه، زمین‌های اطراف باغ را تیز می‌خرد و به مساحت این باغ اضافه می‌کند. سپس باغ فردوس تهران را با تمام بزرگی، شکوه و جلالش، به عنوان هدیه عروسی دخترش، به او می‌بخشد. داماد ناصرالدین که خود از نامداران معماری آن دوران بود، کار ساخت عمارت جنوبی را به پایان می‌رساند و جشن عروسی را نیز در همین باغ برگزار می‌کنند. پس از مرگ وی، به دلیل عدم رسیدگی به باغ فردوس، این باغ عمارت تاریخی؛ رو به ویرانی می‌رود تا زمانیکه شخصی به نام حاجی میرزا حسین، آنحا را می‌خرد و مجددا تعمیر و بازسازی می‌کند.

کاربرد باغ عمارت فردوس

از جمله استفاده‌هایی که از این باغ در دوران مختلف تاریخی شده است باید به موارد زیر اشاره کرد:

مدرسه شاپور تجریش، به دستور وزیر معارف وقت در این مکان احداث شد. در دهه پنجاه، باغ فردوس تهران به عنوان دفتر برنامه‌ریزی جشن‌های ملی مورد استفاده قرار گرفت و پس از انقلاب اسلامی، در اختیار صدا و سیما گذاشته شد. نکته جالب درباره باغ عمارت فردوس، این است که در سال ۱۳۸۱، موزه سینما در این باغ افتتاح شد و به عنوان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن، مورد استقبال قرار گرفت.

باغ فردوس تهران
باغ فردوس تهران

معماری باغ فردوس تهران؛ ردپای هنر

باغ فردوس، نیمی از جذابیت خودش را مدیون معماری چشم‌نواز و هنرمندانه‌ای است که هنر دست استادکاران به شمار می‌رود. در معماری باغ فردوش تهران، از تزیینات متنوع و بسیار جالب توجهی استفاده شده که تماشای آن‌ها، بسیار لذتبخش است.

آنچه بیش از همه در معماری این باغ عمارت زیبا دیده می‌شود، گچبری‌های حرفه‌ای و ظریف‌کاری‌های دیدنی در آن است. این گچبری‌ها از جمله هنرهای رایج آن زمان به شمار می‌رفته که با وسواس و دقت خاصی در تزیینات عمارت و ایوان به کار رفته است.

مقرنس‌های گل، برگ و شاخه و برگ‌های درخت انگور از جمله معروف‌ترین طرح‌های گچبری در عمارت و ایوان‌ها شمرده می‌شود که ترکیبی از سبک‌های یونانی، رومی و ایرانی است.

در طراحی باغ و قرار گرفتن حوض و فواده‌های آن و ترتیب کاشت درختان، می‌توان رگه‌هایی اصیل از دقت نظر و ظریف‌کاری استادکاران دید که بسیار جذاب و تماشایی است.

معماری باغ فردوس تهران
معماری باغ فردوس تهران

موزه سینما؛ کفه سنگین هنر

برپایی موزه سینما یکی از اهداف اصلی و البته رویایی سینماگران و اهالی این هنر به شمار می‌رفت. موزه سینما در حقیقت برای جمع‌آوری، حفظ، نگهداری و صیانت از آثار هنری و عرضه میراث سینمایی شکل گرفت که در تحقق این هدف، بزرگانی چون عزت الله انتظامی و عباس کیارستمی نیز تلاش فراوانی کردند.

این کوشش‌ها، سرانجام در سال ۱۳۷۷ نتیجه داد و ساختمان موزه در محله لاله‌زار احداث شد. باید بدانید که موزه سینمای ایران،  در سال ۱۳۸۱ به باغ فردوس نقل مکان کرد و با حضور رییس جمهور وقت و عده‌ای از اهالی هنر و سینما به طور رسمی افتتاح شد. امروزه این موزه دیدنی و جذاب، یکی از مکان‌های مورد علاقه دوستداران هنر و سینما است.

موزه سینما از چند تالار بزرگ، مشهور و دیدنی تشکیل شده است که در ادامه درباره هر یک از آن‌ها، به اختصار توضیح می‌دهیم:

موزه سینما | باغ فردوس تهران
باغ فردوس تهران

تالار آغازگران؛ اولین‌های سینما

اولین تالار موجود در موزه سینمای تهران که جزو جذاب‌ترین تالارهای موزه نیز به شمار می‌رود، تالار آغازگران است.

این تالار بزرگ همانطور که از نامش برمی‌آید به اولین‌های سینما اختصاص دارد. در آن می‌توانید اولین تصویربرداری‌های تاریخ سینمای ایران، تجهیزات ابتدایی تولید فیلم و همچنین عکس‌ها و تصاویر نخستین فیلم سازان ایران را ببینید.

با قدم زدن میان راهروهای این تالار، حسی توام با غرور و هیجان به شما منتقل می‌شود و با دیدن عکس‌ها به وجد می‌آیید.

تالار آغازگران

نمایشگاه سینمای دفاع مقدس

سینمای دفاع مقدس که به عنوان یکی از ژانرهای مهم و همچنین پرطرفدار سینمای ایران فعالیت می‌کند، از بخش‌های دیگر موزه سینما در باغ فردوس تهران است. در نمایشگاه سینمای دفاع مقدس، مجموعه‌ای دیدنی از تصاویر فیلم‌ها، کارگردانان، بازیگران و دیگر عوامل فیلم‌های جنگی ماندگار وجود دارد.

باغ فردوس

خانه فرهاد؛ آقای صدا

موسیقی را می‌توان یکی از دلنشین‌ترین بخش‌های هنر دانست که انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند و در حقیقت شبیه به زبانی مشترک، میان قلب‌ها عمل می‌کند.

خانه فرهاد در موزه سینمای باغ فردوس یکی از تالارهای مهم و بسیار زیباست که مورد توجه گردشگران و تماشاگران آن قرار دارد. در بخش تماشایی خانه فرهاد می‌توانید یادگار و وسایل شخصی، کتاب‌ها و سازهای فرهاد مهراد را ببینید و در حین تماشا به صدای بی‌نظیر و ماندگارش گوش بسپارید. این بخش از موزه شما را به حال و هوای زندگی این نوازنده و خواننده می‌برد و خصوصا برای میانسالان یادآور خاطرات شیرین گذشته است.

خانه فرهاد
خانه فرهاد

غرفه علی حاتمی؛ بزرگمرد سینمای ایران

شاه نشین عمارت، غرفه علی حاتمی از بزرگان سینمای ایران است که زیباترین و خاطره‌انگیز‌ترین آثار سینما را از خود به یادگار گذاشته است. کافی است به این قسمت وارد شوید و مجسمه‌ای هنرمندانه از مرحوم علی حاتمی و عزت‌الله انتظامی، پشت میز تدوین ببینید!

غرفه علی حاتمی
غرفه علی حاتمی

تالار معاصران؛ جذاب و تماشایی

در تالار معاصران، که از تالارهای جذاب و دوست‌ داشتنی موزه به شمار می‌رود، می‌توانید تصاویر پرتره بیش از ۷۰۰ کارگردان، بازیگر، صدابردار، فیلمبردار، آهنگساز و دیگر هنرمندان را ببینید. در تالار معاصران، همچنین نمونه‌های درخشان از زیباترین طراحی‌های صحنه و لباس وجود دارد که تماشای هر یک از آن‌ها تجربه‌ای بسیار جذاب و ماندگار است.

در این تالار، غرفه‌هایی اختصاصی برای عزت الله انتظامی، ساموئل خاچیکیان، پوران درخشنده، رخشان بنی اعتماد، داریوش مهرجویی و چند بازیگر مطرح دیگر قرار دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و لذت ببرید.

تالار معاصران

کافه‌های باغ فردوس؛ شکم گردی در یادگار قاجار

باغ فردوس تهران یک مکان جذاب برای گردش و تفریح است که همه گزینه‌های هیجان‌انگیز، از باغ و فضای سبز گرفته تا عمارت زیبا، موزه سینما و کافه‌های خوشنام و محبوب که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

کافه ویونا؛ محبوب و پرطرفدار

کافه ویونا در باغ فردوس، یکی از کافه‌های محبوب و دوست داشتنی این مکان است که با استقبال زیاد گردشگران نیز رو به رو شده است. فضای کافه، کیفیت غذاها و خوراکی‌ها و رفتار پرسنل در کافه باغ فردوس آنقدر عالی است که یک بار امتحان کردن آن، قطعا شما را راضی خواهد کرد. کیک نوتلا، کیک هویج، سالاد سزار و برگر استیک مرغ از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های این کافه است که می‌توانید در آنجا نوش جان کنید. اگر باغ فردوس را انتخاب کرده‌اید، حتما به کافه آن نیز سر بزنید.

کافه‌های باغ فردوس

اطلاعات کافه ویونا باغ فردوس تهران

ساعات کاری: ۸:۳۰ صبح الی ۲۳ شب.

قیمت ورودی: رایگان

آدرس کافه ویونا باغ فردوس تهران: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از زعفرانیه، باغ فردوس تهران.

 

کافه موزه سینما؛ یک کافه فرهنگی

یکی دیگر از کافه‌های باغ فردوس، کافه موزه سینما است که مخاطبان خاص خودش را دارد و با محیطی فرهنگی و جذاب، مکانی پرطرفدار است. استیک و پنینی‌های کافه موزه سینما حرف ندارد و با سفارش دادن آن، خیالتان از بابت خوشمزگی و کیفیت راحت خواهد بود. رفتار کترکنان و پرسنل کافه نیز نقش پررنگی در علاقه‌مندی شما به این کافه جذاب خواهد داشت.

این کافه محیطی گرم و صمیمی دارد و برای قرارهای کاری و فرهنگی جای مناسبی است که می‌توانید آن را انتخاب کنید.

اطلاعات کافه موزه سینما

ساعات کاری: ۹ صبح الی ۲۳:۳۰ شب.

قیمت ورودی: رایگان

آدرس کافه موزه سینما: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از زعفرانیه، باغ فردوس تهران.

کافه موزه | باغ فردوس تهران
کافه موزه

اطلاعات بازدید از باغ فردوس تهران

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ عصر/ جمعه‌ها و ایام تعطیل از ساعت ۱۴ ظهر الی ۱۷ عصر.

قیمت بلیط: گردشگران ایرانی ۳ هزار تومان/ گردشگران خارجی ۲۰ هزار تومان

آدرس باغ فردوس تهران: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به تجریش، کوچه بخشایش.

مسیر دسترسی به باغ فردوس

برای رفتن به باغ فردوس تهران می‌توانید از چند طریق اقدام و بر اساس بودجه، زمان و علاقه‌مندی‌تان یکی از این راه‌ها را انتخاب کنید.

خودروی شخصی: اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به این باغ موزه زیبا بروید، باید خودتان را به خیابان ولیعصر تهران و کمی مانده به تجریش برسانید. البته رفتن با خودروی شخصی به این مکان چندان پیشنهاد نمی‌شود، چرا که جای پارک به سختی پیدا می‌کنید و همچنین شلوغی و ترافیک می‌تواند شما را معطل و کلافه کند.

مترو: یک راه آسان، خلوت و راحت استفاده از مترو است. برای استفاده از مترو، در خط یک متروی تهران (تجریش_کهریزک) سوار قطار شده و در ایستگاه پایانی تجریش از آن خارج شوید. پس از بیرون آمدن از ایستگاه، در خیابان ولیعصر به سمت جنوب حرکت کرده و بعد از حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به باغ موزه زیبای فردوس برسید.

اتوبوس بی‌آرتی: بی‌آرتی نیز یکی دیگر از راه‌های مطمین و آسان رفتن به باغ فردوس است. اگر سوار بر اتوبوس‌های بی‌آرتی خط تجریش_ راه‌آهن شوید، می‌توانید به راحتی در ایستگاه باغ فردوس پیاده شده و خیلی سریع به باغ موزه فردوس پایتخت برسید.

تاکسی: تاکسی‌های میدان تجریش نیز گزینه‌های خوب، راحت و بی‌دردسری برای رسیدن به باغ فردوس هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و به این باغ تاریخی جذاب بروید.

 

آدرس باغ فردوس تهران در نقشه گوگل

 

شما برای ما بنویسید

از این گردش کوتاه در باغ عمارت قدیمی و زیبای فردوس لذت بردید؟ آیا تا به حال این مکان را از نزدیک دیده‌اید؟ نظر شما درباره فضای باغ، عمارت و موزه سینمای ایران چیست؟ چند مکان فرهنگی_گردشگری دیگر را در پایتخت می‌شناسید که همه این امکانات را در کنار یکدیگر داشته باشد؟ سفرزون بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرات، نکات و تجربه‌های ارزشمند و جذاب شما درباره باغ فردوس تهران است. آن را با ما و دیگر دوستان سفرزونی‌تان به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.