ارتباط با طبیعت و بازدید از حیوانات و پرندگان رنگارنگی که خداوند هر کدام را در کمال زیبایی آفریده است، یکی از پرطرفدارترین تفریحات در میان انسان‌هاست. باغ پرندگان تهران ، برایتان شرایطی را فراهم کرده است که  در قلب تهران بزرگ، به فضایی سرسبز و دوست‌داشتنی بروید و حدود ۱۷۰ گونه پرنده متفاوت را در محیطی شبیه به محیط زندگی‌شان مشاهده کنید. اگر این ماجراجویی را با خانواده و کودکان شریک شوید لذتش چند برابر هم می‌شود. با سفرزون همراه باشید تا یک روز دل‌انگیز را در باغ پرندگان تهران بگذرانیم:

saadatrent

باغ پرندگان تهران کجاست؟

باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان یکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری شهر تهران است که در شمال شرق تهران در منطقه جنگلی لویزان قرار دارد. این مجموعه طوری طراحی شده است که پرندگان در شرایط طبیعی زندگی خود نگهداری شوند. بیش از ۹۰ درصد پرندگان رها بوده و در فضای کاملا روباز و در محیط بدون قفس زندگی می‌کنند. این باغ بزرگ‌‌ترین محل نگهداری پرندگان در کشور به حساب می‌آید. باغ پرندگان تهران با وسعت حدود ۲۳ هکتار یکی از بزرگ‌ترین و منحصربه‌فردترین باغ‌های پرندگان خاورمیانه است که شرایط را برای زندگی طبیعی ۱۶۸ گونه و سه هزار بال پرنده فراهم نموده است.


برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.


فازهای مختلف باغ پرندگان

باغ پرندگان تهران | از دیدنی های تهران
باغ پرندگان تهران

این باغ در دو فاز مختلف به بهره برداری رسیده است که فاز اول آن به نام فاز «دشتچر» برای پرندگانی که توان پرواز ندارند، در سال ۱۳۹۲ احداث شد. فاز دوم که مساحتی کمتر از فاز اول دارد و در محدوده شمالی واقع شده است، به نام فاز «آبچر»، با شرایط دما و پوشش گیاهی مناسب، باران مصنوعی وحتی رعد و برق جهت پرندگانی که قابلیت پرواز دارند تعبیه گردید. سازه فولادی، شبکه کابلی و مش توری که با الهام از چادر عشایر جهت جلوگیری از خروج این پرندگان طراحی شده است، طرح تقدیر شده فولادی در حوزه سازه‌های خاص در سال ۱۳۹۵ و برنده جایزه دادمان در سال ۱۳۹۶ است.

فضای دل‌انگیز باغ پرندگان

باغ پرندگان تهران | از جاهای دیدنی تهران
فضای باغ پرندگان تهران

در مسیر پرپیچ و خم باغ پرندگان تهران، تلفیق زیبایی‌های بکر طبیعت و هنر دست انسان، روح هر بیننده را سرشار از صفا و آرامش می‌کند. سنگفرش‌های زیبا، آلاچیق‌های ساخته شده از چوب، نی و پوشال، نیمکت‌های چوبی، تابلوهای راهنمای طرح چوب و خط نستعلیق، برکه‌ها و آبشارهای چشم‌نواز، درختان سربه فلک کشیده و گل‌های رنگارنگ، از جمله این زیبایی‌هاست. همچنین در باغ پرندگان سعی شده است که از مصالحی از جنس سنگ و چوب که به طبیعت زیبای محیط نزدیک‌تر است استفاده شود. سقف آشیانه‌‌های پرندگان نیز به زیبایی با ساقه‌های برنج پوشانده شده است. عدم استفاده از تیر برق یا تاسیسات اضافی در فضای باغ  زیبایی این مکان را دوچندان کرده است.

فضای سرسبز و دل‌انگیز باغ پرندگان تهران ، به خودی خود می‌تواند حسابی سر حالتان بیاورد. دو گونه گیاهی اصلی در این باغ، درختان پهن‌برگ و سوزنی‌شکل هستند و گل‌های زیبای مختلف نیز به تناسب فصل در محوطه آن کاشته می‌شوند‌. در مجموع گونه‌‌های گیاهی این باغ از گیاهان و درختان جنگل لویزان پیروی می‌‌کند. طراحی زیبای محوطه باغ، تنوع زیاد پرنده‌ها و نظم و نظافت قابل قبول از نقاط قوت این مجموعه است.

وروردی باغ

ورودی باغ پرندگان

از قسمت ورودی که بالاترین قسمت این باغ زیباست وارد می‌شویم. چشم‌انداز ما کل محوطه باغ پرندگان است. با عبور از چند سری پله به محل فروش بلیط می‌رسیم و برای بازدید از قسمت‌های مختلف، ورودی می‌پردازیم. از اینجا امکان انتخاب دو مسیر متفاوت وجود دارد: یکی مسیر منتهی به بخش پرندگان اهلی و دیگری مسیر بازدید پرندگان گرمسیری:

پرندگان اهلی

پرندگان اهلی

در این بخش پرندگان اهلی یا «ماکیان‌سانان» نگهداری می‌شوند. پرندگانی که انسان به منظور استفاده از تخم و گوشتشان از آن‌ها نگهداری می‌کند. شاید برایتان دیدن مرغ و خروس جذابیتی نداشته باشد اما در اینجا مرغ و خروس‌هایی متفاوت‌تر از آنچه تاکنون دیده‌اید مشاهده خواهید کرد: مرغ و خروس فونیکی( ققنوس)، با اصالتی آلمانی و دم‌ بلندی که حتی به ۹۰ سانتی‌متر می‌رسد، مرغ و خروس لهستانی با تاج و کاکل پرپشت و بسیار زیبا و مرغ و خروس ابریشمی با بدنی پوشیده  از کرک که به مرغ خزدار نیز شهرت دارد.

گنجشک‌سانان

گنجشکسانان

پس از بازدید از این بخش به قسمت پر سرو صدا و بسیار جذاب مجموعه باغ پرندگان تهران می‌رویم. بخش گنجشک‌سانان که پرندگانی زیبا از جمله عروس هلندی، انواع سهره و فنچ و تعداد زیادی طوطی در آن مشغول پرواز و آوازند. صدای زیبای فنچ‌ها همراه با زیبایی طبیعی محیط بسیار دل‌نشین است.

پرندگان شکاری

پرندگان شکاری

پس از استراحتی کوتاه، به بخش پرندگان شکاری سر می‌زنیم. عقاب، شاهین و کرکس از پرندگان ویژه این بخش هستند. ابهت و هیجان دیدن لحظه پرواز پرندگانی چون عقاب و شاهین، تجربه‌ای خاص است. این پرندگان در شمالی‌ترین نقطه در بزرگ‌ترین قفس این باغ که به وسیله سازه فولادی، شبکه کابلی و مش توری طراحی شده است، زندگی می‌کنند. یکی از دیدنی‌ترین پرندگان این بخش، جغد شاخ‌دار است که به علت قدرت استتار عالی‌اش، برای دیدنش باید کمی دقت کنیم. شاهین یکی دیگر از پرندگان این بخش، از سریع‌ترین حیوانات روی زمین است که دست‌آموز بوده و از دیرباز در دربار شاهان برای شکار تحت آموزش بوده است.

پس از بازدید از این بخش به قسمت پرندگان گرمسیری باغ پرندگان تهران نزدیک می‌شویم:

پرندگان گرمسیری

پرندگان گرمسیری

این بخش در فضایی بسته و زیر پوشش پلاستیکی ایجاد شده است تا شرایط گرما و رطوبت ضروری جهت زندگی این پرندگان فراهم گردد.در این قسمت رودخانه‌ای سراسری جاریست که که پرندگان مختلف از جمله قوی گردن سیاه در آن شنا می‌کنند. به علت هماهنگی رنگ و طرح‌های مختلف و پرواز پرندگان در بالای سر شما، این بخش بسیار جذاب و تماشایی است.

طوطی‌های مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری نیز در این بخش نگهداری می‌شوند. امکان گرفتن عکس یادگاری با این پرندگان محبوب سخنگو با پرهای رنگارنگ زیبا نیز از جذابیت‌های ویژه این قسمت به حساب می‌آید.

پرندگان آبزی

پرندگان آبزی

زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین قسمت باغ پرندگان تهران بخش برکه و پرندگان آبزی آن است که با شرایط زندگی طبیعی مشغول شنا هستند. فلامینگو، پلیکان، قرقاول، اردک و قو از پرندگان زیبای این بخش هستند. صدای جریان آب، شنای پرندگان زیبا، پیاده‌روهای چوبی و درختان سرسبز این بخش را به روح‌نوازترین قسمت باغ پرندگان تبدیل کرده است.

کبوترسانان

کبوترسانان

بخش کبوترسانان نیز یکی از جالب‌ترین قسمت‌های این مجموعه است. کبوترها از جمله پرنده‌های آشنای هر ایرانی هستند که در این قسمت انواع فوق‌العاده خاص و شگفت‌آور این پرنده را مشاهده خواهید کرد. این بخش در بالاترین قسمت باغ پرندگان تهران است که منظره شهر نیز از این قسمت بسیار دیدنی‌ست و یکی از جاذبه‌های عکاسی به شمار می‌رود. کبوتر دم‌چتری، کینگ اردکی، پشت‌فر و کله‌اسبی، از محبوب‌ترین کبوتران این قسمت هستند.

طاووس‌ها

طاووس‌ها

در بخش آخر در محوطه‌ای دیدنی، یکی از زیباترین حیوانات دنیا، طاووس نر، را مشاهده می‌کنیم. این پرنده که خواستگاه آن هندوستان است و با پرهای رنگین‌کمانی و طرح‌های چشم‌مانند روی آن به پرنده هزارچشم معروف است، در این بخش مجموعه باغ پرندگان تهران زندگی می‌کند. طاووس ماده نیز در این بخش دیده می‌شود که البته زیبایی طاووس نر را ندارد. همچنین شترمرغ‌ها نیز در این قسمت زندگی می‌کنند؛ پرندگانی با چشمانی درشت و پاهایی نه‌چندان زیبا که سریعترین پرنده روی زمین هستند و تخمشان نیز بزرگ‌ترین تخم پرنده است.

خدمات رفاهی مجموعه باغ پرندگان تهران

خدمات رفاهی

مسئولین باغ پرندگان جهت رفاه بازدیدکنندگان خوبی مثل شما، امکانات زیادی در این مجموعه در نظر گرفته‌اند. کافه، رستوران، بوفه، غرفه آبمیوه و بستنی، اسنک‌بار و کافه کتاب خوبی برای اینکه بعد از گشت و گذار کمی هم به شکمتان برسید، در باغ پرندگان در دسترس است. کلبه گل و گیاه، کارگاه نقاشی در طبیعت، غرفه فروش انواع پکیج‌های مهیج و بازی‌های جذاب و بسته‌های غذایی پرندگان، غرفه عکاسی، پت‌شاپ، کلبه اسباب‌بازی و … از دیگر امکانات این باغ به شمار می‌رود. اینترنت رایگان، پارکینگ، نمازخانه و سرویس بهداشتی این مجموعه هم همه نیازهایتان را برای داشتن روزی شاد برطرف می‌کند. خورروهای کوچک برقی برای افراد سالمند و معلول، کالسکه برای خانواده و بچه‌ها، ون جهت حمل و نقل در محوطه باغ با هزینه کم، رفت و آمد در باغ را برای همه اعضای خانواده آسان‌تر می‌کند. امکان خرید آنلاین بلیط ورودی این مجموعه دیدنی نیز وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از مجموعه

بهترین زمان بازدید از مجموعه باغ پرندگان تهران
بهترین زمان بازدید از مجموعه باغ پرندگان تهران

بهترین ساعت بازدید از این باغ ۹ صبح تا ۱۸ است. اما تا پیش از غروب آفتاب همچنان می‌توان از این فضا لذت برد. شاید لازم باشد که حداقل دو تا سه ساعت از وقت خود را برای بازدید از این جاذبه گردشگری شگفت‌انگیز تهران اختصاص دهید.

پیشنهاداتی برای استفاده بهتر از فضا:

جهت استفاده بهینه از زیبایی‌های باغ پرندگان تهران بهتر است نکات زیر را رعایت فرمایید:

  • به دلیل کف سنگی باغ از کفش راحتی استفاده کنید.
  • از کودکان خود در این محیط مراقبت بیشتری به عمل آورید.
  • از آوردن مواد آتش‌زا، وسایل کمپینگ و زیرانداز خودداری کنید.
  • به پرندگان غذا ندهید.
  • به طبیعت و درختان آسیب نرسانید.
  • زباله‌ها را در سطل‌های زباله تعبیه شده بریزید.

نحوه دسترسی به باغ

شما می‌توانید از راه‌های مختلف به این مکان دیدنی دسترسی داشته باشید. اگر با خودروی شخصی می‌آیید باید از خیابان هنگام وارد خیابان ۳۵ متری استقلال شوید و خیابان کوهستان را پیش رو بگیرید تا به باغ برسید. مسیر دیگر هم از بزرگراه شهید بابایی شرق است که بعد از خروجی هنگام از لاین کندرو شهرک امید، وارد خیابان کوهستان می‌شوید و به باغ می‌رسید. برای هریک از ورودی‌های باغ پرندگان تهران پارکینگ مناسبی در نظر گرفته شده است تا خودروی خود را در آن پارک کنید. می‌توانید از تاکسی ون‌های سبز رنگی که عبارت «سرویس باغ پرندگان» بر روی آن‌ها نوشته شده استفاده کنید یا این مسیر را پیاده طی کنید.

برای استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی، هم مترو در دسترستان است و هم اتوبوس. برای استفاده از اتوبوس خط ۲۱۴ پایانه شهید دستواره- پایانه افق را سوار می‌شوید و در ایستگاه شهرک امید پیاده می‌شوید. با کمی پیاده‌روی به باغ پرندگان می‌رسید. برای استفاده از مترو هم در خط دو، ایستگاه شهید باقری، پیاده می‌شوید و با تاکسی به انتهای خیابان کوهستان می‌روید.

آدرس باغ پرندگان تهران روی نقشه گوگل

جاذبه‌های دیدنی نزدیک باغ

پارک جنگلی لویزان

از جاذبه‌های دیدنی نزدیک این باغ می‌توان به پارک جنگلی لویزان، پارک جنگلی شیان و پارک جنگلی یاس اشاره کرد که می‌توانید از بقیه وقتتان برای گردش و تفریح در این مکان‌ها استفاده کنید.

دوستان عزیزم از اینکه ما را در این سفر جالب همراهی کردید سپاسگزاریم. امیدوارم که لذت برده باشید و این مکان را برای یک روز تفریح خود انتخاب نمایید. آیا باغ پرندگان تهران را برای گردش خود انتخاب می‌کنید؟ نحوه نگهداری از حیوانات در این باغ را می‌پسندید؟ نقاط ضعف و قوت مجموعه از نظر شما چیست؟ تجربیات و نظرات خود را با مخاطبان سفرزون به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن