همه می‌دانند که مشهد یک شهر زیارتی است و اغلب مسافران به قصد زیارت حرم امام رضا (ع) به این شهر سفر می‌کنند. ولی شاید عده کمی بدانند مشهد به غیر از آنچه که بدان معروف است، دارای مکان‌های دیدنی و گردشگری زیبایی است، که برخی از آ‌ن‌‎ها طبیعی و برخی ساخت دست بشرند. از جمله این مکان‌های کاربردی دیدنی و ساخت دست بشر، باغ گیاه‌شناسی مشهد است که در۲۲ خرداد سال ۱۳۹۲ پس از تلاش ۴۲ پیمانکار و تعداد زیادی کارگر در مساحتی حدود ۲۵ هکتار افتتاح شده‌است. جالب است بدانید همه ساله فرورودین ماه نمایش‌های سنتی و بومی در این باغ برگزار می‌شود، همچنین در فروردین سال ۱۳۹۸ در این باغ روستایی به صورت نمادین ساخته شد تا سبک زندگی مردمان روستاهای آن خطه از کشورمان را به نمایش بگذارد.

saadatrent

شما در این روستا می‌توانبد بخش‌های مختلفی که در یک روستای واقعی وجود دارد مشاهده کنید. در بخش دیگری از این باغ چادرهای عشایری برپا هستند که سوغات مشهد و محصولات سنتی استان خراسان را به فروش میرسانند. همه این‌ها و سایر جاذبه‌های باغ گیاه‌شناسی مشهد باعث شد تا بخواهیم اطلاعات بیشتری در اختیار مسافران قرار دهیم تا به غیر از زیارت مشهد مقدس، تا با اطلاع از کلیه مراکز گردشگری مشهد بتوانند برای دیدن آن‌ها برنامه‌ریزی کنند. دوستان و مسافران با ما در سفرزون همراه باشید تا راجب این باغ زیبا که آمیخته‌ای از جلوه‌های طبیعی و هنر معماری است، بیشتر بدانیم.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی مشهد

در ساخت باغ گیاه‌شناسی مشهد همانند سایر باغ‌های دیگر کشورمان سعی شده تا المان‌های معماری باغ‌های ایرانی رعایت شود. این باغ دارای بخش‌های مختلفی است که حسب کاربری به ‌آن‌ها می‌پردازیم؛ این باغ دارای کلکسیون‌های مختلف گیاهی است شامل؛ باغ صخره ای و آبشار، گیاهان دارویی و معطر، سیستماتیک و آربراتوم، رزگاردن، جشنواره داوودی، بخش آموزشی و نمایشی، بخش ایران و توران، بخش آسیای میانه، قسمت گیاهان سوزنی برگان، باغ میوه‌های بومی ایران, گلخانه و نهالستان، کلکسیون گیاهان زراعی هر کدام از این کلکسیون‌ها در نوع خود بی‌نظیر هستند و بیننده را مبهوت خود می‌کنند.

باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد

گیاهان دارویی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این باغ، که در حقیقت ارزش آموزشی و درمانی دارد بخش گیاهان دارویی و معطر است که یک و نیم هکتار را به خود اختصاص داده و بیش از۱۸۰ گونه گیاه دارویی معطر و ۴۰۰ نمونه ژنتیکی در آن نگهداری و مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرند. در این بخش به غیر از تحقیق در خصوص بخش ژنتیک، روی نوع کشت و چگونگی به تولید انبوه رساندن این گیاهان برای بهره‌برداری عمومی و تحقیق می‌شود.

باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گل و سایر بخش‌ها

یک بخش زیبا و سحرانگیز این باغ بخش باغ رز است، شاید بتوانید تصور کنید که هزاران رز با چیدمانی حساب شده و فریبنده، سرشار از رنگ‌های گوناگون، چه اثر فرح‌بخشی به دیدگان می‌دهد، و چگونه هر بیننده‌ای که از این محل گذر میکند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جالب توجه است که حدود  ۱۲۰ نوع از ۳۰ گونه مختلف از گل‌های رز که این منظره چشم‌نواز و دیدنی را رقم زده‌اند در این محل نگه‌داری می‌شوند،

بخش دیگر؛ مجموعه باغ صخره ای مشتمل از گل و گیاه پیازی و فصلی است، یعنی در زمان‌های به خصوصی از سال وجود دارند. قسمتی از باغ که به درختان میوه اختصاص دارد در حدود۱۴۰ نوع درخت میوه در آن نگه‌داری می‌شود و حدود ۳۰گونه درخت غیر مثمر نارون در بخش درختان این باغ وجود دارد، لازم به ذکر است تلاش شده طراحی این قسمت به گونه‌ای باشد تا این باغ میوه کوچه باغ‌های قدیمی ایرانی را به یاد بیاورند. قسمت نهالستان و گل‌خانه محل نگهداری و محل اولیه کاشت و ذخیره‌گاه عناصر گیاهی به حساب می‌آید.

در بخشی دیگر تقریبا ۴۰گونه تزینی و تحقیقاتی نگهداری می‌شود. بخش محبوب گل‌های داوودی است که یک جشنواره دائمی در آن طبق روال برگزار می‌شود. و معروف است به جشنواره گل‌های داوودی. صرف نظر از زیبایی این گل، خاصیت دارویی، درمانی و تنوع گونه‌ای این گیاه  به برپایی این جشنواره کمک رونق داده‌است.

در این بخش از باغ حدود یک هکتار از فضا به نگه‌داری ۷۰۰نمونه از گیاه گل داوودی اختصاص داده شده، و البته طراحی آن طبق شرایط مورد نیاز برای نگهداری و رشد و جمع‌آوری این گیاه صورت گرفته‌است. تعدد این گونه در کشور نشان از پتانسیل ژنتیکی این گیاه دارد.

باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد

منشاء گیاه داوودی

جالب است بدانید ریشه این گیاه به شرق آسیا خصوصا چین برمی‌گردد و تنوع و رنگ شکل متعددی دارد، اهمیت این گیاه به خاطر نوع کاشت و تنوع گونه‌ای بالغ بر ۲۰۰ نوع است. اوج گل‌دهی این گیاه در پاییز و زمستان است. این گیاه خواص دارویی متعددی نیز دارد به طور مثال به درمان سرماخوردگی، تقویت بینایی و تمرکز کمک می‌کند. سرگل‌هایش در چین به عنوان چای و حشره‌کش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد

دیدنی های اطراف باغ گیاه شناسی مشهد

اطراف باغ گیاه‌شناسی در فاصله نزدیک محلی برای بازدید توریستی وجود ندارد، اما پارک ملت و باغ ملک آباد همچنین حرم مطهر امام رضا به نسبت نزدیک‌ترین مکا‌ن‌های گردشی نزدیک به باغ هستند.

باغ ملک آباد
باغ ملک آباد

امکانات باغ گیاه شناسی مشهد

مهمترین امکانات و البته هدف عمده از ساخت باغ، فراهم کردن شرایط آموزشی برای رشته های مختلف دانشگاهی از جمله علوم پزشکی، کشاورزی، همچنین تعلیم و بالابردن فرهنگ گیاه درمانی است.

این فضای سبز در دل شهر پرجمعیت و شلوغ مشهد بسان ریه سبز و آرامبخش شهر به حساب می‌آید. تحقیق و جمع‌آوری ژرم پلاسم گونه‌های مختلف داروئی و شناسایی روش‌های ممکن در زمینه‌های کشت و تولید انبوه گیاهان از دیگر امکاناتی است که وجود این باغ به اهالی علم و مطالعه و ساکنین شهر مشهد می‌دهد.

داخل باغ یک کافی‌شاپ و رستوران رز وجود دارد که آماده خدمات رسانی به مسافران و بازدید کنندگان باغ است.

باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد

اطلاعات بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد

ساعات بازدید: همه روزه ۸ صبح الی ۷ شب.

تلفن تماس: ۰۵۱۳۳۴۴۸۸۲۸ و ۰۵۱۳۳۴۴۸۸۸۵

البته درنظر بگیرید ممکن است پارک در برخی ایام تعطیل باشد پس قبل از برنامه ریزی حتما با مجموعه تماس بگیرید.

باغ گیاه شناسی مشهد

نقاط ضعف و قوت

بیشتر کاربران از مناظر زیبای مناسب عکاسی و اینکه فضای مناسبی برای گردش خانوادگی است راضی بودند و آن را برای بازدید پیشنهاد می‌کردند، همچنین دسترسی به این باغ از طریق وسائل نقلیه عمومی به راحتی ممکن است. البته دستشویی و سوپر مارکت خارج از پارک قرار دارند.

باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد

 بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد

طبیعتا فصل بهار بهترین زمان بازدید از باغ و فستیوال‌های بهاری است و البته فصل پاییز زمان جشنواره پائیزی گل داوودی.

باغ گیاه شناسی مشهد

مسیر دسترسی به باغ گیاه شناسی مشهد

آدرس: مشهد، بلوار جمهوری، حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر، باغ گیاه‌شناسی مشهد امکان دسترسی از طریق تاکسی‌های گردشی و یا آنلاین ممکن است. همچنین  می‌توانید در ایستگاه‌های غدیر و پروین اعتصامی از مترو پیاده شوید و با اندکی پیاده‌روی به مقصد برسید.

باغ گیاه شناسی مشهد

موقعیت باغ گیاه شناسی مشهد روی نقشه گوگل


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های مشهد کلیک کنید.