بسیاری از آدم‌ها در تهران به دنبال یک جای خوش آب و هوا و سرسبز می‌گردند، که در آنجا نفسی تازه کنند در میان گردش و تفریح، از فضای آن هم لذت ببرند. پارک‌ها می‌توانند انتخاب خوبی برای این مقصود باشند، اما خوب است گاهی تنوع و تفاوت را چاشنی گردش‌هایمان کنیم. در این پایتخت بزرگ و پر رفت و آمد، جایی وجود دارد که می‌توانید در میان تنوعی از گیاهان و آب و هواهای جدید قدم بزنید. باغ گیاه شناسی تهران یک مکان گردشگری و پرطرفدار است که می‌توانید در میان گیاهان و درختان زیبا و گاه کمیاب آن قدم بزنید و آب و هوای مکان های مختلف را تنفس کنید.

saadatrent

در این باغ طبیعت تمام دنیا را می‌توان یافت و از گیاهان جدید و ناشناخته دیدن کرد. در حقیقت رفتن به باغ زیبای گیاه شناسی، یعنی چرخیدن در جای جای دنیا، تنها در چند ساعت! اگر در تهران به دنبال یک تفریح جدید و متفاوت هستید، حتما باغ گیاه شناسی را انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر با این باغ بزرگ و ویژگی‌های منحصر به فرد آن،در ادامه با سفرزون همراه باشید:

باغ گیاه شناسی ملی ایران را بیشتر بشناسیم

همانطور که اشاره کردیم، یکی از جالب‌ترین و محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری در تهران، باغ گیاه شناسی ملی ایران است. سنگ بنای این باغ که هم از نظر گردشگری و تفریحی و هم از جهت مطالعات زیست بومی و گیاهی اهمیت ویژه‌ای دارد، در سال ۱۳۴۷ گذاشته شده است.

در سال ۴۷، در مراتع نزدیک به پارک چیتگر تهران در قسمت غربی شهر، باغی طراحی شد که در آن انواع گونه‌های گیاهی داخلی و خارجی در شرایط ویژه‌ای نگهداری شوند. نکع طراحی باغ گیاه شناسی تهران به گونه‌ای است که به محض دیدن آن، باغ ایرانی (چهار باغ) برایتان تداعی می‌شود. باغ گیاه شناسی ملی، یک میدان در وسط دارد که از آنجا چهار بلوار جدا شده‌اند.

مساحت این باغ چیزی در حدود ۱۴۵ هکتار است و به عنوان بزرگترین باغ گیاه شناسی در خاورمیانه و همچنین یکی از ۱۰ باغ گیاه شناسی برتر در دنیا به شمار می‌رود.

باغ گیاه شناسی ، خانه امن سه هزار گونه کم نظیر

اگر به این باغ بی‌نظیر بروید می‌توانید ۳ هزار گونه کم‌نظیر و زیبا از انواع گیاهان درختی، بوته‌ای و درختچه‌ای را ببینید و از تماشای زیبایی آن‌ها لذت ببرید. همچنین در این باغ انواع گوناگونی از گیاهان در حال انقراض نگهداری می‌شوند که با شرایط خاص و روش‌های علمی سعی در بازپروری آن‌هاست.

در باغ هیجان‌انگیز و اسرارآمیز گیاه شناسی، به سرزمینی ناشناخته از سرسبزی و زیبایی وارد می‌شوید و می‌توانید انواع آب و هواهای موجود در نقاط مختلف دنیا را در آنجا تجربه کنید.

باغ گیاه شناسی تهران
باغ گیاه شناسی تهران

قسمت‌های مختلف باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی تهران، از بخش‌های متنوع و مختلفی تشکیل شده است که هر یک از بخش‌ها به یک نوع اقلیم آب و هوایی اختصاص دارد. در هر اقلیم نیز نوع خاصی از گیاهان و درختچه‌ها نگهداری می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با بخش‌های مختلف این باغ در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

اقلیم خزر؛ حال و هوای شمال

اقلیم خزر یکی از جذاب‌ترین و دوست داشتنی‌ترین بخش‌های این باغ است که با ورود به آن تصور می‌کنید که وارد جنگل‌هاس شمال ایران شده‌اید. ناحیه خزری باع در سال ۱۳۵۱ ساخته شده است و همچنان با انواع گونه‌های گیاهی آن افزوده می‌شود. جالب است بدانید که خاک این بخش را نیز از بخش شمالی کشور آورده‌اند و از این نظر، شرایط کاملا منطبق بر الگوی شمالی ایران و ناحیه خزری است. باید گفت که ۶۴ نوع از گونه‌های درختی، درختچه‌ای و جنگلی شمال کشور در این ناحیه نگهداری می‌شود.

اقلیم خزر | باغ گیاه شناسی تهران
اقلیم خزر

اقلیم البرز؛ تنفس در هوای کوهستان

یکی دیگر از نواحی گیاهی در باغ گیاه شناسی تهران اقلیم البرز نام دارد. در این ناحیه می‌توانید به دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز سفر کنید. در اقلیم البرز حدود ۲۴۰ گونه گیاه مختلف از میان گیاهان دامنه‌ای البزر وجود دارد که قدم زدن در میان آن‌ها، حس لذتبخشی را برایتان ایجاد خواهد کرد.

اقلیم البرز | باغ گیاه شناسی تهران
اقلیم البرز

اقلیم‌های جهانی باغ ملی گیاه شناسی

باغ ملی گیاه شناسی علاوه‌بر اقلیم‌های داخلی، دارای اقلیم خارجی نیز هست که جذابیت بسیار زیادی برای گردشگران و بازدیدکنندگان آن دارد.

اقلیم چین و ژاپن، اقلیم امریکایی و اقلیم باغ‌های اروپا، از جمله اقلیم‌های جهانی باغ ملی گیاه شناسی هستند.

اقلیم های جهانی | باغ گیاه شناسی تهران
اقلیم های جهانی

اقلیم چین و ژاپن؛ ماندگار و منحصر به فرد

در میان اقلیم‌های خارجی، ناحیه چین و ژاپن به زیبایی بازسازی شده‌اند و گردش در آن لذت بی‌نظیری را به شما هدیه می‌کند.

اقلیم های مختلف

اقلیم آمریکایی؛ تجربه بی‌نظیر

در اقلیم آمریکا می‌توانید ۳۵ گونه از گیاهان کمیاب تزیینی را ببینید. زمان گل‌دهی و شکوفایی بسیاری از گیاهان و گل‌های این اقلیم، در فصل بهار و پاییز است. بنابراین تماشای اقلیم آمریکایی در این دو فصل بسیار جذاب و لذتبخش خواهد بود.

اقلیم باغ‌های اروپایی؛ زیستگاه رزهای رونده

دیگر اقلیم در میان بخش جهانی باغ ملی گیاه شناسی، باع‌های اروپایی هستند. این بخش از باغ از نرده‌ها و ستون‌های آجری منحصر به فردی ساخته شده است و معماری ویژه‌ای دارد. در این بخش می‌توانید مجموعه‌ای تماشایی از رزهای رونده و کلماتیس را ببینید و قدم زدن در میان آن‌ها لذت ببرید.

باغ اروپایی | باغ گیاه شناسی تهران
باغ اروپایی

بخش‌های غیرقابل بازدید برای عموم در باغ ملی گیاه شناسی

بخش‌هایی از باغ گیاه شناسی تهران وجود دارند که غیرقابل بازدید برای عموم هستند. این بخش‌ها به دلیل حساسیت ویژه و اهمیت بالای خود، قابلیت بازدید عمومی ندارند:

اقلیم ایرانی_تورانی؛ عروس اقلیم‌های باغ گیاه شناسی

اقلیم ایرانی_تورانی که می‌توان آن را عروس باغ گیاه شناسی دانست، گستره وسیعی از مناطق را شامل می‌شود که دارای تعداد قابل توجهی از انواع گونه‌های گیاهی هستند. این اقلیم، از سمت شمال به کوهپایه‌های سلسله کوه‌های البرز و کوه‌های شمالی خراسان، از جنوب به منطقه صحرا سندی، از شرق به مرزهای کشورهای افغانستان و پاکستان و از غرب به سلسله جبال زاگرس می‌رسد.

کار احداث و ساخت این بخش از باغ، از سال ۱۳۶۷ آغاز شد و امروزه یکی از بزرگ‌ترین و غنی‌ترین بخش‌های باغ را شامل می‌شود. مساحت این قسمت در حدود ۳ هکتار است و از ۶ قطعه مجزا و مرزبندی شده تشکیل می‌شود‌. این اقلیم ۴۲ گونه چوبی و ۳۰ گونه علفی را در خودش جای داده است. از جمله درخت‌های این منطقه نیز می‌توان به درخت بلوط ایرانی، زرشک، سنجد، گلابی وحشی، مو، بید، سپیدار، ارغوان، سیاه تلو، زبان گنجشک و زالزالک اشاره کرد.

جالب‌ترین بخش این اقلیم، دریاچه آب شور است که در اطراف آن در حدود ۴۰ نوع از گونه‌های شورپسند مناطق بیابانی کاشته شده است.

منطقه ایرانی_تورانی از جمله نواحی مهم باغ گیاه شناسی تهران است.

اقلیم ایرانی_تورانی | باغ گیاه شناسی تهران
اقلیم ایرانی_تورانی

اقلیم هیمالیا؛ میزبان درختان سوزنی برگ

یکی دیگر از اقلیم‌های غیرقابل بازدید و مهم در باغ ملی گیاه شناسی، اقلیم هیمالیا است. اقلیم هیمالیا دقیقا پس از باغ گیاهان دارویی و بر روی تپه‌ای بلند قرار گرفته است. این تپه که با انتقال خاک زیر زمین متروی تهران_کرج ایجاد شده است، میزبان گیاهان اقلیم هیمالیایی است. ناحیه هیمالیا با انواع درختان سوزنی برگ مانند کاج کاشفی، سندروس و بلوط پوشیده شده و سرسبزی و زیبایی بی‌نظیری را پدید آورده است.

باغ گیاه شناسی تهران
باغ گیاه شناسی تهران

اقلیم قفقاز؛ خیره کننده و عجیب

از دیگر اقلیم‌های باغ گیاه شناسی می‌توان به اقلیم قفقاز اشاره کرد که مجموعه‌ای زیبا و خیره کننده از پوشش گیاهی منطقه قفقاز و آسیانه میانه است. در این ناحیه پوشش تنک و مجموعه‌ای از درختان مازو و اوری، افرا و بارانک وجود دارد.

از دیگر اقلیم‌های غیرقابل بازدید برای عموم نیز باید از باغ میوه، گیاهان زینتی، نهالستان قدیم، پهن برگان همیشه‌سبز،، گیاهان دارویی و صنعتی، ارباریوم و باغ سیستماتیک نام برد.

اقلیم قفقاز
اقلیم قفقاز

اطلاعات بازدید از باغ گیاه شناسی تهران

ساعات بازدید: همه روزه، از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ عصر

قیمت بلیت: ۱۰ هزار تومان برای بازدید عمومی، ۳۰ درصد تخفیف برای دانشجویان، ۵۰ درصد تخفیف برای دانش‌آموزان و بازنشستگان.

آدرس باغ گیاه شناسی تهران: تهران، اتوبان تهران ـ کرج، خروجی پیکان‌شهر، آزادشهر، بیست متری سرو آزاد، بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران.

مسیر دسترسی به باغ گیاه شناسی تهران

برای رفتن به باغ گیاه شناسی تهران، بهترین راه استفاده از متروی شهری است. می‌توانید در ایستگاه متروی ایران خودرو و یا وردآورد از قطار پیاده شوید و پس از طی مسیر اندکی به این باغ بی‌نظیر برسید.

اگر قصد دارید با خودروی شخصی‌تان به باغ گیاهی بروید، باید وارد اتوبان تهران_کرج شوید و خروجی پیکان شهر را انتخاب کنید‌. در این منطقه جای پارک به آسانی پیدا می‌شود؛ بنابراین نگران جای پارک خودرو و معطل شدن برای یافتن آن نباشید.

 


آدرس باغ گیاه شناسی تهران در نقشه گوگل

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی تهران

باغ گیاه شناسی، به دلیل دارا بودن انواع اقلیم‌ها، شرایط آب و هوایی و گیاهان متنوع، در ایام مختلف سال زیبا، دلنشین و اسرارآمیز است. اما این شگفتی و زیبایی در دو فصل بهار و همچنین پاییز، بیشتر نمایان است و جشنواره‌های بی‌نظیری در آن برگزار می‌شود.

فصل بهار و خصوصا تعطیلات نوروز که بیشتر گیاهان و درختان زنده و زیبا هستند، فرصت خوبی برای بازدید از این باغ جذاب و تماشایی است. همچنین در فصل پاییز، باغ گیاه شناسی تهران رنگ و بوی دیگری می‌گیرد. علی‌الخصوص در ماه آبان که جشنواره‌ گل‌های داوودی چشمتان را خیره می‌کند.

در فصل بهار و پاییز، به علت استقبال بی‌نظیر مردم ممکن است با شلوغی در باغ گبیاه شناسی رو به رو شوید، اما این شلوغی چندان اذیت کننده نیست و از همه مهم‌تر، ارزش بازدید را دارد. در این دو فصل زیبایی باغ به حد نهایت خود می‌رسد و شما را شیفته خودش می‌سازد.

چند نکته برای بازدید از باغ گیاه شناسی تهران

  • این باغ وسیع و دیدنی در طی سالیان طولانی و با دقت و حساسیت خاصی ایجاد شده است و امروزه به عنوان بزرگترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه شناخته می‌شود.
  • در هنگام بازدید از این باغ دیدنی، مراقب گیاهان، درختان و درختچه‌ها باشید و با وسواس و دقت نظر از آن‌ها محافظت کنید.
  • محیط باغ گیاه شناسی، محیطی زیبا، دیدنی و توریستی است. بنابراین سعی کنید که فضای
  • آن را تمیز و پاکیزه نگاه دارید.
  • در هنگام بازدید به صحبت‌ها و تذکرهای راهنما  توجه کافی داشته باشید تا هم اطلاعات کاملی دریافت کنید و هم از فضای باغ نهایت بهره را ببرید.
  • این باغ مکان خوبی برای انجام تحقیقات علمی در حوزه اقلیمی و گیاهان است و برای دانشجویان رشته‌های مرتبط، بهترین مکان برای تحقیق و جست و جو به شمار می‌رود.
  • از امکانات این باغ ملی می‌توان به موزه جذاب حشرات، رستوران ایرانی و کافی شاپ اشاره کرد.
  • پیش از رفتن به باغ گیاه شناسی، با این مجموعه تماس بگیرید و از باز بودن آن مطمئن شوید.
  • باغ گیاه شناسی تهران مکانی علمی_تفریحی و جذاب برای شماست تا به گوشه گوشه دنیا سفر کنید.

شما برای ما بنویسید

آیا از این سفر هیجان‌انگیز به نقاط مختلف دنیا لذت بردید؟ نظر شما درباره باغ گیاه شناسی ملی و اقلیم‌های جذاب و دیدنی آن چیست؟ آیا مکان‌های دیگری همچون این باغ را می‌شناسید که تا این اندازه تنوع و زیبایی را به نمایش گذاشته باشند؟ سفرزون مشتاقانه منتظر شنیدن نظرها، نکته‌ها و تجربه‌های ارزشمند شما درباره باغ گیاه شناسی تهران است. آن را با ما و دیگر دوستان سفرزونی‌تان به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.