استانبول یکی از محبوب‌ترین شهرهایی است که ایرانیان زیادی شیفته سفر به آن هستند. مناظر زیبا، آب و هوای دلپذیر و بناهای باشکوه در استانبول باعث شده تا به یکی از توریستی‌ترین شهرهای ترکیه بدل شود. اما سفر به این دیار دلنواز بایدها و نبایدهایی هم دارد که نباید از آن‌ها غافل شد. چه بلیط هواپیمای خود را رزرو کرده باشید و چه بخواهید صرفا درباره این نکات بیشتر بدانید، این مقاله از سفرمارکت برایتان سودمند خواهد بود. در ادامه همراه ما باشید و با نکات طلایی سفر به استانبول آشنا شوید.

saadatrent

 

چرا استانبول؟

قبل از اینکه با بایدها و نبایدهای سفر به استانبول آشنا شویم، خوب است تا بدانیم اصلا چرا باید به این شهر سفر کرد؟ استانبول یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه است که از هزاره دوم قبل از میلاد سکونتگاه مردم بوده است. به مرور زمان این شهر وقایع گوناگونی را به خود و حالا مثل یک کتاب تاریخی مصور از گذشته‌های دور برایمان روایت می‌کند. به دلیل تاریخ غنی استانبول جاذبه‌های باستانی زیادی نیز در آنجا شکل گرفته که هرکدام از دوره‌های مختلف تاریخ روایت می‌کنند. مسجد ایاصوفیه، مسجد آبی، کاخ توپکاپی، کاخ دلما باغچه و غیره تنها تعدادی از دیدنی های استانبول به شمار می‌آیند که مورد بازدید مسافران و گردشگران تور استانبول هم قرار می‌گیرند. همچنین تفریحات آبی و ورزشی متنوعی در این شهر انجام می‌شود که باعث شده تا به محلی خاص برای اجرای مسابقات تبدیل شود. ناگفته نماند که وجود مراکز خرید در استانبول نیز آنجا را به یکی از اصلی‌ترین مقاصد برای شرکت در فستیوال‌های خرید بدل کرده است. به خاطر بسپارید که استانبول فاصله کمی با دریای مدیترانه، دریای سیاه، شبه جزیره بالکان و اناتولی دارد. به همین دلیل تابستان‌های آنجا گرم و زمستان‌های آن سرد است.

 

بایدها و نبایدهای سفر به استانبول

 

باید ها و نبایدهای سفر به استانبول 1

در ادامه به شما می‌گوییم که بهتر است چه مواردی را در سفر به استانبول رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. فراموش نکنید که بهتر است قبل از راهی شدن به ترکیه درباره فرهنگ و قوانین آنجا اطلاعات کسب کنید.

از تاکسی‌های مجاز استفاده کنید

در نظر داشته باشید که تعداد تاکسی‌ها در استانبول زیاد است، ولی همه آن‌ها دارای مجوز نیستند. لذا توصیه ما به شما این است که از ایستگاه‌های تاکسی سطح شهر استفاده کنید. در آنجا فقط تاکسی‌های دارای مجوز حق فعالیت دارند و نرخ مصوب را از شما دریافت می‌کنند. همواره به خاطر داشته باشید که تاکسی‌های غیر مجاز هزینه‌ای بیشتر نسبت به تاکسی‌های مجاز دریافت می‌کنند.

 

هنگام بازدید از مساجد لباس مناسب به تن کنید

در همه جای دنیا افراد برای رفتن به مکان‌های مذهبی لباس مناسب به تن می‌کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که در صورت بازدید از مساجد استانبول حتما ادب را رعایت کرده و لباس مناسب بپوشید. با این کار به مردم بومی ثابت می‌کنید که برای فرهنگ و رسوم آن‌ها ارزش قائل هستید.

 

میدان تکسیم برای اقامت جایی شلوغ است

 

باید ها و نبایدهای سفر به استانبول3

 

اگر به آرامش در محل اقامتتان اهمیت می‌دهید، میدان تکسیم گزینه خوبی برای اسکان نیست. این میدان یکی از پر رفت و آمدترین جاهای شهر شناخته می‌شود و در طول شبانه روز شلوغ است. به همین دلیل اگر به سر و صدای زیاد حساسیت دارید، بهتر است مناطق دیگر را برای رزرو هتل انتخاب کنید.

غذاهای ترکی را فراموش نکنید

مگر می‌شود به ترکیه سفر کرد و غذاهای محلی آنجا را تست نکرد؟ فراموش نکنید که در سفر به ترکیه حتما طعم غذاهای سنتی آنجا مانند سیمیت، منمن، لاهماجون، مانتی، صدف دریایی، اسکندر کباب و علی نازیک کباب را بچشید. بعضی از رستوران های استانبول فضای سنتی دارند و خوراکی‌های محلی را با بهترین کیفیت تقدیم گردشگران می‌کنند؛ پس از آن‌ها غافل نشوید.

 

در مساجد سکوت را رعایت کنید

یکی دیگر از بایدها و نبایدهای سفر به استانبول رعایت سکوت در مساجد و دیگر بناهای مذهبی است. با این کار علاوه بر احترام به عبادت دیگر افراد خود را مودب و پایبند به اصول اخلاقی نشان می‌دهید. همواره به قوانین قسمت‌های جداگانه زنانه و مردانه احترام بگذارید و با صدای بلند صحبت نکنید. همچنین از دراز کشیدن در صحن‌های مساجد اجتناب کنید.

 

حتما با سوغات خاص ترکیه استانبول را ترک کنید

یکی از حواشی سفر که ما ایرانیان عاشق آن هستیم، خرید سوغات است. اگر روزی بخت با شما یار شد و به استانبول سفر کرید، خرید صنایع دستی همچون ظروف سفالی، لامپ ترکی، چشم نظر و گلیم را فراموش نکنید. این سوغات خاص که با دستان هنرمندان درست می‌شوند، بسیار ارزشمنده بوده و می‌توانند هدیه‌ای نفیس باشند. همچنین شیرینی‌های ترکیه مثل باقلوا مشهورترین سوغات استانبول و کشور ترکیه است که می‌توانید به عزیزانتان هدیه دهید.

 

دیگر مواردی که در سفر به استانبول بد نیست بدانید:

  • صرف باقلوا و قهوه ترکی را از قلم نیندازید.
  • سرزندگی شب‌های میدان تکسیم استانبول را از دست ندهید.
  • از دستفروش‌های حوالی مسجد ایاصوفیه خرید نکنید؛ چرا که قیمت‌های آن‌ها بالاست.
  • اگر به سرمای زیاد حساس هستید، در زمستان سوار کشتی نشوید.
  • گردش در خیابان‌های دنج شهر را فراموش نکنید.
  • قبل از رزرو بلیط لحظه آخری استانبول به تهران و راهی شدن از فستیوال‌های خرید استانبول آگاه شوید.
  • آب لوله کشی استانبول تصفیه شده نیست، از آن استفاده نکنید.
  • برای عزیمت به ترکیه بهتر است دلار همراه خود داشته باشید.
  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید؛ در سفر همراه خود داشته باشید. چرا که قیمت دارو در استانبول ارزان نیست.
  • استانبول برای خرید پوشاک جایی مناسب است. ولی از قبل درباره پاساژهای آنجا اطلاعات کسب کنید.
  • برای برخورداری از خدمات تفریحی بهتر است یک راهنمای گردشگری به همراه داشته باشید.
  • استانبول برای بازدید از بناها و خرید جایی عالی است، اگر به دنبال هیجان هستید ما به شما آنتالیا را پیشنهاد می‌کنیم.
  • خوب است تا برای کاهش هزینه‌های سفرتان از اتوبوس یا قطار استفاده کنید.
  • فصل مناسب سفر به استانبول بهار است. ولی اگر می‌خواهید از هزینه‌های خود کم کنید، سفر در ایام پاییز را به شما پشنهاد می‌کنیم.
  • از فستیوال‌های خرید در اواخر تابستان غافل نشوید، چرا که تخفیف‌های خوبی به مشتریان ارائه می‌شود.
  • پایان هر فصل بهترین زمان برای شرکت در فستیوال‌های خرید است، آن را فراموش نکنید.
  • به دلیل قیمت بالای بنزین در ترکیه از اجاره اتومبیل در استانبول بپرهیزید.
  • استانبول دو فرودگاه اصلی دارد و بهتر است هرکدام که به هتل محل اقامتتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید.
  • بهتر است در سفر به این شهر کارت استانبول تهیه کرده و با آن از حمل و نقل عمومی استفاده کنید.
  • قیمت تاکسی در شب بیشتر است، پس حتما در این موعد از رفتن به مکان‌های دور پرهیز کنید.
  • از کباب‌های استانبول غافل نشوید که با طعم لذیذشان شما را افسون می‌کنند.
  • برای بازدید از بناهای مشهور مانند کاخ توپکاپی در ابتدای روز راهی شوید تا در اوج شلوغی آنجا منتظر نمانید.

 

کلام آخر

بایدها و نبایدهای سفر به استانبول کم نیست و هرکدام با اجرای صحیح می‌تواند منجر به سفری تکرارنشدنی شود. فقط کافیست با این نکات کاربردی آشنا باشید و آن را به همراهانتان نیز گوشزد کنید. در نظر داشته باشید که با دانستم از این موارد می‌توانید سفری آگاهانه برای خود رقم بزنید و جلو حوادث غیرمترقبه را بگیرید. اگر قصد سفر به استانبول دارید، سفرمارکت در کنار شماست تا با رزرو بلیط استانبول ارزان و اجرای تورهای متنوع تجربه‌ای خاطره‌انگیز را برای شما و عزیزانتان رقم بزند.