مشهد به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران تبدیل شده است. در تمامی فصل‌های سال، مشهد میزبان گردشگران زیادی است که با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر کرده‌اند. منطقه‎‌های ییلاقی بسیار دیدنی و خوش آب و هوایی در اطراف مشهد وجود دارد که گزینه‌های بسیار خوبی جهت گذراندن تعطیلات و عوض کردن حال و هوا هستند. در فصل‌های گرم سال همچون بهار و تابستان بسیاری از گردشگران علاوه‌بر بازدید از مشهد به ییلاقات آن نیز سفر می‌کنند و چند روزی را در آن‌جا سپری می‌کنند. این ییلاقات ویژگی‌های بسیار منحصربفردی دارند. آب و هوای خوب، باغ‌های گل و میوه، رودخانه و … همگی بخشی از ویژگی‌های خوب این ییلاقات هستند. اگر از تور مشهد استفاده می‌کنید، حتماً در لیست برنامه‌های خود وقت گذرانی در ییلاقات مشهد را بگنجانید.

saadatrent

در این مقاله به معرفی برخی از مشهورترین ییلاقات مشهد خواهیم پرداخت.

 

طرقبه

طرقبه یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی در اطراف مشهد است. این منطقه از غرب به کوه‌های بینالود و از شمال به کوه تخت رستم مشرف شده است. طرقبه مشهد در ۱۵ کیلومتری این شهر قرار دارد و در انتهای بلوار وکیل آباد واقع شده است. این منطقه به لطف چشمه‌ها و باغ‌های سرسبز به خصوص در تابستان آب و هوای خنک و معتدلی را به مسافران پیشکش می‌کند.

می‌توان گفت طرقبه در انتهای یک دره باصفا واقع شده است. این منطقه در ارتفاع بالاتری نسبت به مشهد قرار گرفته است به همین دلیل بارندگی در آن نیز بیشتر است. روستاهای زیادی در اطراف این منطقه ییلاقی وجود دارند که در اواخر هفته گردشگران بسیار زیادی به آن‌ها مراجعه می‌کنند. از مشهورترین غذاهای طرقبه می‌توان به شیشلیک و دیزی اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به طرقبه سفر می‌کنید، چشیدن این غذاها و خرید صنایع دستی مانند تابلوهای حکاکی شده را فراموش نکنید. البته در ورودی طرقبه نیز می‌توانید خشکبار و صنایع دستی گوناگونی مشاهده کنید و جهت سوغاتی آن‌ها را خریداری کنید. امکانات رفاهی و تفریحی بسیار زیادی نیز در طرقبه وجود دارد که این منطقه را به یک مکان عالی جهت گذراندن تعطیلات تبدیل کرده است. سوارکاری، اسکی و اتومبیل‌رانی از تفریحات این منطقه هستند.

رودخانه پنج دره نیز یکی از مناطق ییلاقی در نزدیکی طرقبه است که یک رود در آن وجود دارد که از رشته کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد. این رود با رود دیگری ادغام می‌شود و پس از آن به طرف بند گلستان جاری می‌شود. اطراف این منطقه به لطف وجود رودخانه بسیار خنک و خوش آب و هوا است.

 

منطقه گردشگری چالیدره مشهد

یکی از بهترین منطقه‎‌های ییلاقی در مشهد، منطقه گردشگری چالیدره است. این منطقه امکانات رفاهی و تفریحی بسیار زیادی دارد. کافی‌شاپ، رستوران، تله‌سیژ، ماهیگیری، ماساژ ماهی، بانجی جامپینگ، عینک واقعیت مجازی، برج گردان، قایق سواری و … تنها بخشی از امکانات رفاهی و تفریحی این منطقه هستند. چالیدره مشهد، آب و هوای بی‌نظیری دارد و در تمامی روزهای سال به خصوص فصل‌های تابستان و بهار بسیار شلوغ است. چالیدره مشهد دو بخش مختلف دارد و به طرق مختلفی مانند ترن کوهستان و تله‌سیژ می‌توان وارد فاز اول این پارک شد. ورود به فاز دوم از سمت دیگر پارک صورت می‌گیرد و ورود تنها از طریق قایق و تله‌سیژ امکان‌پذیر است. این بخش از پارک پله‌های کمتری دارد به همین دلیل اگر سالمند، کودک و یا افراد کم‌توان به همراه دارید، بهتر است از این سمت پارک وارد شوید.

یکی از پرطرفدارترین تفریحات این پارک زیپ‌لاین است که از یک طرف در ارتفاعات و از طرف دیگر در سطح پایین‌تری در پارک قرار گرفته است. کشتی VIP و رستوران‌های متعدد نیز از دیگر مزایای این منطقه گردشگری هستند. بهترین زمان بازدید از منطقه چالیدره مشهد شش ماه اولیه سال است.

 

دره ارغوان

در فاصله ۷ کیلومتری از طرقبه و در همین مسیر، دره ارغوان واقع شده است. این دره در روستای کلاته آهن واقع شده است. دره ارغوان آب و هوای خنک‌تری نسبت به شهر مشهد دارد به همین دلیل در لیست ییلاقات مشهد جای گرفته است. به دلیل وجود ارغوان‌های خوشرنگ و چشم‌نواز، این منطقه دره ارغوان نام گرفته است. این گل‌‌ها تنها در ماه اردیبهشت می‌رویند. اگر در ماه اردیبهشت و فصل بهار به مشهد مقدس سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم از دره ارغوان دیدن کنید و از زیبایی‌های منطقه لذت ببرید.

 

با ییلاقات مشهد آشنا شوید 1

دهکده ییلاقی شاندیز مشهد

یکی از خوش آب و هواترین ییلاقات ایران، شاندیز مشهد است. این منطقه در ۳۸ کیلومتری از مشهد واقع شده است. در ماه‌های گرم سال، شاندیز شاهد گردشگران بسیار زیادی است. این منطقه طبیعت بکر و زیبایی دارد و درختان سر به فلک کشیده و رودهای پرآب به زیبایی این منطقه افزوده‌اند. از مشهورترین جاهای دیدنی شاندیز مشهد می‌توان به پارک جنگلی اشاره کرد. این پارک یک گزینه مناسب بای پیک نیک و کمپ است. علاوه‌براین تماشای رصدخانه نجوم، خیابان آبشار و تجربه موتورسواری در شاندیز خالی از لطف نیست.

شاندیز رستوران‌های متعدد و گوناگونی دارد که می‌توان گفت اغلب آن‌ها با کیفیت هستند. اگر بلیط هواپیما چارتر مشهد خریداری کرده‌اید به شاندیز مشهد نیز سری بزنید و از غذاهای مشهور و خوش‌طعم این منطقه همچون شیشلیک بچشید. در ابتدای ورودی این منطقه می‌توانید غرفه‌های کوچکی که به فروش سوغات مشهد و صنایع دستی می‌پردازند را مشاهده کنید. این غرفه‌ها به فرش محصولاتی همچون لباس‌های چرمی، گلیم، ظروف سنگی و … می‌پردازند. روستاهای زیادی همچون زشک، ابرده، خادر و سرآسیاب در نزدیکی شاندیز واقع شده‌اند که همگی بسیار خوش آب و هوا هستند و برای ییلاق گزینه‌های بسیار مناسبی هستند.

 

روستای دهسرخ

در ۴۵ کیلومتری شهر مشهد، روستایی به نام دهسرخ واقع شده است. با عبور از پارک چنگلی وکیل آباد می‌توان به این روستای ییلاقی و دیدنی سفر کرد. خاک این روستا سرخ رنگ است به همین دلیل به آن روستای دهسرخ گفته می‌شود. امام رضا (ع) و یارانش از این ده عبور کرده‌اند به همین دلیل این روستا جاذبه‌های مذهبی را نیز در خود جای داده است. چشمه زمزم که در روایات بیان شده است، جایی است که امام رضا (ع) جهت گرفتن وضو به آن مراجعه کرده است. آب این چشمه برای مردمان منطقه و دیگر گردشگران مقدس است و برای شفای بیماران نیز از آن استفاده می‌کنند. فصل بهار بهترین زمان سفر به روستای دهسرخ مشهد است.

 

با ییلاقات مشهد آشنا شوید 2

دریاچه چشمه سبز

دریاچه چشمه سبز حدوداً ۵۰ کیلومتر با مشهد فاصله دارد و در ۲۰ کیلومتری روستای گلمکان واقع شده است. این دریاچه در دامنه‌های رشته کوه بینالود قرار گرفته است و از سطح دریا ارتفاعی معادل ۲۵۰۰ متر دارد. اطراف این چشمه طبیعی، آب و هوا بسیار مطبوع و دلپذیر است. گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند. این دریاچه نه تنها در ماه‌های گرم بلکه در سایر فصل‌ها همچون زمستان نیز بسیار پرطرفدار است. اگر به ماهیگیری علاقه‌مند هستید، سری به دریاچه سبز مشهد بزنید.

 

دره آل

دره آل یکی از جحذاب‌ترین مکان‌های دیدنی در اطراف مشهد است. غار آل دره نیز در این منطقه قرار گرفته است که همه سال طرفداران غارنوردی را به سمت خود می‌کشاند. اگر به طبیعت دست نخورده و بکر علاقه‌مند هستید، سری به دره آل بزنید. غار دیگری به نام غار کبوتر نیز در این منطقه وجود دارد که دالان‌های آن محل زندگی گونه‌های خفاش است. روستای آل یکی از مناطق ییلاقی مشهد است که در ۴۵ کیلومتری شمال شرق مشهد واقع شده است. دو قلعه تاریخی مات و آل نیز در نزدیکی دره آل قرار گرفته است و اگر به تاریخ و آثار باستانی علاقه‌مند هستید، بازدید از این آثار تاریخی را از دست ندهید.