بوداپست پایتخت مجارستان، که به عنوان یکی از زیباترین شهرهای اروپا در نظر گرفته می‌شود، مدت‌هاست که یک مقصد توریستی محبوب بوده است. این شهر، مملو از مناظر تاریخی چشمگیر، موزه‌های جذاب و سبک های معماری شگفت‌انگیز است. بوداپست که به دلیل چشمه‌های آب گرمی که در بالای آن قرار دارد، به «شهر اسپا» معروف است، برخی از آنها از دوران ماقبل تاریخ نیز برای اهداف درمانی استفاده می‌شده‌اند. در واقع، بوداپست کارهای زیادی برای انجام دادن دارد، به همین خاطر بهتر است که حداقل چند روز را صرف گشت‌و‌گذار در این شهر جذاب و دیدنی کنید. انتخاب شما برای گردش در بوداپست هرچه که باشد، با راهنمای ما در سفرزون، با معرفی برترین جاهای دیدنی بوداپست، از برنامه سفر به مجارستان نهایت استفاده را ببرید.

saadatrent

تپه گلرت (Gellért Hill)

تپه گلرت

یکی از جاهای دیدنی بوداپست، تپه پانورامیک گلرت، یک بلوک ۲۳۵ متری از دولومیت است که به سمت رودخانه دانوب فرو رفته است. در این مکان و در امتداد خط گسل زمین‌شناسی این تپه، چندین چشمه از معروف‌ترین چشمه‌های درمانی شهر برای تامین آبگرم گلرت و حمام روداس پدیدار می‌شوند. این چشمه‌ها، از قرن سیزدهم تا به امروز، بازدیدکنندگان بسیاری را از دور و نزدیک به خود جذب کرده‌اند. حمام روداس (Rudas Baths)، یکی از معدود ساختمان‌هایی است که از اشغال ترک‌ها باقی مانده است. همچنین از معدود حمام‌های ترکی در جهان است که هنوز از آنها استفاده می‌شود و قدمت آن‌ها به قرن ۱۶۰۰ می‌رسد.

در شیب شمال شرقی تپه، بنای یادبود گلرت، به منظور ادای احترام به قدیس مشهور و محبوب مجارستان، راهب بندیکتینی قرار دارد. این قدیس مشهور، در سال ۱۰۴۶ درگذشت و تپه گلرت، به نام او نامگذاری شد. ارگ در قله توسط اتریشی‌ها در سال ۱۸۵۱ ساخته شد و بنای یادبود آزادی در سال ۱۹۴۷ به یاد سربازان شوروی که در جنگ جهانی دوم جان باختند، ساخته شد. اگر وقت کافی داشتید، در اطراف پارک جوبیلی قدم بزنید. این مکان که برای جشن چهلمین سالگرد انقلاب اکتبر ساخته شده است، محل بسیاری از مسیرهای پیاده‌روی جذاب، گلزارهای زیبا و مجسمه‌ها است.

موزه هنرهای زیبا (Museum of Fine Arts)

موزه هنرهای زیبا

موزه هنرهای زیبا، نه تنها مهم‌ترین گالری هنری بوداپست است، بلکه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های آثار استادان قدیمی در اروپا را در خود جای داده است. مجموعه گسترده‌ای از نقاشی‌های ایتالیایی، اسپانیایی و هلندی در ساختمانی دیدنی و کلاسیک قرن نوزدهمی با اتاق‌های وسیع برای نقاشی‌های بزرگ‌تر، کمدهایی برای وسایل کوچک‌تر همراه با تالار رنسانس، به نمایش گذاشته شده است. این موزه که در سال ۱۸۷۰ توسط مجارستان تأسیس شد، به شش بخش تقسیم می‌شود: هنر مصر، هنر باستان، گالری مجسمه‌های قدیمی، گالری نقاشان قدیمی، مجموعه مدرن و مجموعه هنرهای گرافیکی.

کاخ هنر مجاور، موزه هنرهای معاصر پیشرو در شهر است و میزبان نمایشگاه‌های موقت بسیاری است. توجه داشته باشید که این را نباید با کاخ هنرها، یک مرکز هنرهای پیشرفته که موزه لودویگ را در خود جای داده است، یک مجموعه هنر معاصر با آثاری از پیکاسو، دیوید هاکنی و استادان مجارستانی اشتباه گرفت.

کلیسای سنت استفان (St. Stephen’s Basilica)

کلیسای سنت استفان

کلیسای سنت استفان بوداپست (Szent István-bazilika) به دلیل معماری چشمگیر خود، زیبایی فضای داخلی و مناظر پانوراما از گنبدش، یک جاذبه محبوب است. کلیسای جامع به سنت استفان، پادشاه مقدس مجارستان و بنیانگذار دولت مجارستان تقدیم شده است و ساخت آن در سال ۱۸۵۱ آغاز شد. پس از چندین شکست در ساخت‌و‌ساز از جمله فروریختن گنبد ناتمام آن تا سال ۱۹۰۵ متوقف نشد. سقف، برج‌ها و دیوارهای خارجی در جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دیدند و موزاییک‌های گرانبهای کلیسا از روی دیوارها سقوط کردند. بااین‌حال، این‌ها با موفقیت به مکان اصلی خود بازگردانده شدند که امروزه، برجسته‌ترین نمای داخلی تزئین شده این کلیسا هستند. چشمگیرترین آنها، موزاییک پنج قسمتی ونیزی است که در محراب قرار دارد.

گرانبهاترین یادگار مقدس کلیسای جامع، دست راست مومیایی شده قدیس حامی کلیسا، اولین پادشاه مجارستان است. این اثر، زیر شیشه و در کلیسای کوچک سمت چپ محراب بلند به نمایش گذاشته شده است. یکی از بهترین کارهایی که می‌توان در اینجا انجام داد، اگر زمان اجازه دهد، سوار شدن به یکی از دو آسانسوری است که بازدیدکنندگان را به سمت گنبد کلیسا می‌برد تا منظره‌ای ۳۶۰ درجه از شهر و رود دانوب را تماشا کنید. همچنین می‌توانید از مسیر بدون آسانسور استفاده کنید و آن بالارفتن از ۳۶۴ پله است. قبل از آمدن به اینجا، وب‌سایت کلیسای جامع را برای مشاهده جزئیات یکی از کنسرت‌های موسیقی کلاسیک آن بررسی کنید.

گردشگاه دانوب (Danube Promenade)

گردشگاه دانوب

رود دانوب یا به مجارستانی «دونا»، از شمال به جنوب از بوداپست می‌گذرد و در برخی نقاط در محدوده شهرها، عرض آن به ۶۴۰ متر نیز می‌رسد. یکی از بهترین کارها برای انجام در بوداپست، قدم زدن در امتداد تفرجگاه دانوب (Dunakorzó)، یک پیاده‌روی دلپذیر در کنار رودخانه است که بین پل‌های زنجیره‌ای Elisabeth و Széchenyi امتداد دارد. اگرچه مکان‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید در حین قدم زدن در سواحل آن از مناظر رودخانه باشکوه لذت ببرید، اما گردشگاه دانوب قطعا یکی از بهترین نقاط دیدنی برای تماشای مناظر است.

همچنین در سواحل دانوب (سمت شمال شرقی، نزدیک ساختمان پارلمان مجارستان) است که بنای یادبود «کفش‌ها» را در کنار ساحل دانوب خواهید دید. این شامل یک سری از ۶۰ جفت کفش حجاری‌شده فولادی است. این‌ها به یاد یهودیانی است که در اینجا توسط نازی‌ها تیراندازی شده‌اند، و یادآور جنایات نازی‌ها در جنگ جهانی دوم توسط مجارستان است. یکی دیگر از راه‌های عالی برای تماشای شهر، سفر با قایق در امتداد رود دانوب است.

آبگرم سیچینی (Széchenyi)

بوداپست در سرتاسر جهان به خاطر چشمه‌های آب‌گرم باورنکردنی‌اش شناخته شده است. بسیاری از آن‌ها برای فراهم کردن فرصت استراحت و تجدید قوا در حمام‌های آبگرم برای شهروندان و همچنین گردشگران به کار گرفته شده‌اند. از میان بسیاری از جاذبه‌های بوداپست، شناخته‌شده‌ترین حمام حرارتی، سیچینی است. این مکان در سال ۱۹۱۳ تاسیس شد که توسط دو چشمه آبگرم تامین می‌شود.

همچنین این بزرگترین مرکز در اروپا است که می‌تواند هزاران نفر را همزمان در سه استخر روباز و ۱۵ استخر سرپوشیده خود جای دهد. علاوه بر استخرهای آن، مهمانان می‌توانند از سونا و اتاق بخار و همچنین خدمات اسپا از جمله ماساژ لذت ببرند. بلیط‌های یک روزه را که شامل استفاده از قفسه می‌شود، می‌توان به صورت آنلاین یا پس از ورود خریداری کرد. فراموش نکنید که لباس شنا، حوله و دمپایی خود را به همراه داشته باشید.

موزه ملی مجارستان (Hungarian National Museum)

موزه ملی مجارستان

از دیگر جاهای دیدنی بوداپست، موزه ملی مجارستان است. این موزه، مجموعه‌ای جامع از آثار تاریخی است که اسناد و آثار هنری را به نمایش می‌گذارد. قدمت موزه ملی مجارستان به سال ۱۸۰۲ برمی‌گردد، زمانی که Count Ferenc Széchényi، کتابخانه ملی سچنی را راه‌اندازی کرد. یک سال بعد، همسرش مجموعه‌ای از مواد معدنی را اهدا کرد که منجر به ایجاد موزه ملی مجارستان به‌عنوان یک موزه تاریخ طبیعی و عمومی شد. مجموعه‌های فوق‌العاده متنوعی در موزه هستند، از ابزارهای استخوانی از دوران پارینه سنگی گرفته تا ۴۵۰۰۰ پوستر قرن بیستم مربوط به رویدادهای مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی. یکی از بخش‌های اصلی موزه ملی مجارستان، بخش باستان‌شناسی آن است که مربوط به تاریخ قبل و اولیه مجارستان از عصر حجر تا دوران روم و اوایل قرون وسطی است.

موزه ملی مجارستان همچنین یک مجموعه رومی چشمگیر حاوی ۶۵۰۰۰ اثر هنری از جمله یک موزاییک فوق‌العاده بزرگ از Balacapuszta متعلق به قرن سوم را در خود جای داده است. مجموعه رومی همچنین شامل سنگ قبرهای رومی و مجسمه‌هایی مانند مجسمه‌های خدایان رومی است. یکی از موارد جالب توجه موزه ملی مجارستان، مجموعه Zalavar آن است که از گورها و گورستان‌های کشف شده، عمدتاً مربوط به قرن نهم تشکیل شده است. همچنین تقریباً ۸۰۰۰۰ استخوان حیوانات باستان‌شناسی دارد که قدمت برخی از آنها به دوران پارینه سنگی باز می‌گردد. برای علاقه‌مندان به موسیقی، پیانوی بزرگ بتهوون که بعدها به فرانتس لیست تعلق گرفت، در اینجا قابل مشاهده است.

خانه اپرای مجارستان (Hungarian Opera House)

خانه اپرای مجارستان

خانه اپرای دولتی مجارستان (Magyar Állami Operaház) به همان اندازه که در داخل و بیرون چشمگیر است، در بوداپست باید آن را از نزدیک نیز تماشا کرد. ابعاد ساختمان به تنهایی چشمگیر است و از زمانی که در سال ۱۸۸۴ افتتاح شد، رتبه اول را در تقویم رویدادهای فرهنگی شهر به خود اختصاص داده است. به همان اندازه که اجراهای متعدد آن (بیشتر در یک دقیقه) فضای داخلی مجلل ساختمان لذت‌بخش است، خانه اپرا با آثار هنری و مجسمه‌های فوق‌العاده آن توسط برجسته‌ترین هنرمندان کشور تزیین شده است. این مکان می‌تواند تا ۱۳۰۰ نفر را در سالن خود جای دهد. تالار اپرای دولتی مجارستان محل ارکستر فیلارمونیک بوداپست و باله ملی مجارستان است و مطمئناً حضور در یک اجرا را نقطه‌ای مهم در برنامه سفر به بوداپست خواهید یافت. فصل ارکستر آن معمولاً از سپتامبر تا ژوئن ادامه دارد و بلیط‌ها را می‌توان به صورت آنلاین خریداری کرد.

بازار مرکزی (Central Market)

بازار مرکزی

بازار مرکزی بوداپست (Nagyvásárcsarnok) که به نام بازار بزرگ نیز شناخته می‌شود، درست در آن سوی پل آزادی از آبگرم گلرت واقع شده است. شما نمی‌توانید آن را به دلیل موقعیت مرکزی و سقف آن که از کاشی‌های رنگارنگ Zsolnay از شهر Pécs ساخته شده است، از دست بدهید. این بازار که در سال ۱۸۹۷ ساخته شده است و بزرگترین و قدیمی‌ترین بازار از بین بسیاری از بازارهای بوداپست است، تماشای آن از داخل نیز به همان اندازه از بیرون جالب است. این بازار سرپوشیده پرطرفدار، فضایی به وسعت بیش از ۱۰۰۰۰ متر مربع را در بر می‌گیرد و به دلیل وفور محصولات تازه، مواد غذایی و سایر کالاها، در بین مردم محلی و گردشگران محبوب است.

در آنجا، می‌توانید غذاهای خیابانی مجارستانی، مانند langos، خمیر سرخ‌شده خوشمزه را که در خامه ترش، پنیر خیس می‌شود و مواد سبزیجات و گوشت انتخابی خود امتحان کنید. در حالی که شنبه‌ها به طور طبیعی، شلوغ‌ترین روزهای بازار هستند (یکشنبه‌ها تعطیل است)، می‌توانید با بازدید از یک روز هفته از بودن در شلوغی بیشتر جلوگیری کنید. اگر سحرخیز هستید، صبح زود به اینجا بروید. ساعت ۶ صبح باز می‌شود، زمانی که تماشای فروشندگان در حال راه‌اندازی و آماده‌سازی محصولات خود برای فروش نیز سرگرم کننده است.

قلعه وایداهونیاد (Vajdahunyad Castle)

قلعه وایداهونیاد

در جشن هزاره مجارستان در سال ۱۸۹۶، مردم غرفه‌ای را در پارکی که جشنواره برگزار می‌شد، از مواد تخته سه‌لا، میله‌های چوبی و پاپیه‌ماشه برپا کردند. این ساخت‌و‌ساز، آمیزه‌ای از سبک‌های مختلف معماری بود و تمام ساختمان‌های معروف مجارستان را شامل می‌شد. پس از جشن، این سازه تخریب شد، اما مردم آنقدر آن را پسندیدند که تصمیم گرفته شد از آن ساختمانی سنگی در همان مکان بسازند. ساخت این قلعه در سال ۱۹۰۸ به پایان رسید و امروزه در کنار دیوارهای آن، بنای یادبود معمار قلعه، ایگناک آلپار (Ignác Alpár) را می‌بینید. همانطور که این بنا در دوره قرون وسطی مورد استفاده قرار می‌گرفت، در جلوی دیوارهای قلعه آن یک خندق با آب (دریاچه مصنوعی) وجود دارد. برای ورود به این منظره رمانتیک بوداپست، باید از طریق پل دروازه عبور کنید.

با ورود به قلعه، در سمت چپ، نسخه‌ای از صومعه رومی و یک کلیسای کوچک را مشاهده می‌کنید. نه چندان دور از آن‌ها، بنای گوتیک وجود دارد که شبیه ارگ شوالیه است. علاوه‌براین، در اینجا می‌توانید یک ایوان باشکوه و بخشی از صحن کلیسای کوچک ساخته‌شده به سبک گوتیک را مشاهده کنید. در سمت راست ورودی اصلی، برجی وجود دارد که بسیار شبیه به برج قلعه سیگی‌شوآرا (Sighișoara Castle) است. نقش‌برجسته‌های زیبایی بر روی دیوارهای قلعه وایداهونیاد حک شده است که پادشاه ماتیاس و شاهزاده بئاتریس آراگون و آغاز رنسانس در هنر مجارستان را نشان می‌دهد. با قدم زدن در اطراف قلمرو، می‌توان Apostles’ Tower را با یک کاخ ایتالیایی واقعی در پشت آن دید. این کاخ با مجموعه‌های نفیس و مجسمه‌های باشکوه، همه را شگفت‌زده می‌کند.

سنگر ماهیگیر (Fisherman’s Bastion)

سنگر ماهی‌گیر

بر فراز دانوب، در محلی که صنف ماهیگیران شهر، دیوارهای دفاعی خود را در قرون وسطی ساخته بودند، سنگر چشمگیر ماهیگیران (Halászbástya) قرار دارد. این مجموعه نفیس از برج‌ها، حیاط‌ها، ستون‌ها و دیوارهای نئورومانسکی بین سال‌های ۱۸۹۵ تا ۱۹۰۲ ساخته شد و امروزه یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی بوداپست برای گردشگران است. وقتی اینجا هستید، حتما به دنبال مجسمه سوارکاری برنزی سنت استفان، اولین پادشاه مجارستان، در حیاط جنوبی آن باشید. نقش‌برجسته‌هایی در کناره‌های پایه مجسمه، صحنه‌هایی از زندگی استفن را به تصویر می‌کشد. برای داشتن عکس‌‌های جذاب‌تر، به برج‌ها یا برج‌های بالایی بروید. اگرچه هزینه ورودی کمی وجود دارد، اما این به کاهش ازدحام در آن قسمت از جاذبه کمک می‌کند.

جزیره مارگارت (Margaret Island)

جزیره مارگارت

جزیره مارگارت، یک گل‌ولای ۲۲۵ هکتاری است که سال‌ها پیش در رودخانه دانوب و در وسط شهر فعلی بوداپست، پایتخت مجارستان، ایجاد شده بود. این بنا به نام مارگیت، دختر زیبای یک پادشاه قرن سیزدهم نامگذاری شده است. شکل این جزیره مانند یک اشک است، یک جواهر زمردی که در رودخانه‌ای قرار گرفته که از دو طرف با شهر همسایه است. در میان بلوط‌ها و صنوبرهای این جزیره، ویرانه‌های صومعه دومینیکن وجود دارد که شاهزاده در آن زندگی می‌کرد. مارگیت که در جهان به عنوان سنت مارگارت مجارستان شناخته می‌شود، در اینجا به یک افسانه تبدیل شد.

افرادی که به اینجا می‌آیند، هر کدام هدف خاص خود را دارند. برای مثال، مومنان به اینجا می‌آیند تا ارادت عمیق خود را با این شاهزاده جشن بگیرند. عاشقان اما انگیزه‌های دیگری دارند؛ آنها در تنه درختان، حروف اول خود را که توسط یک قلب احاطه شده است، حک می‌کنند. یا نام کوچک خود را بر روی آنچه از دیوارهای سنگی صومعه باقی مانده است، می‌نویسند. مؤمنان در میان آنها معتقدند که فقط خدا می‌تواند عشق را در دل بکارد، بنابراین از او می‌خواهند که خواسته‌های خود را مجدداً تأیید کند. برخی دیگر صرفاً به این دلیل می‌آیند که برای مدتی از شلوغی شهر به دور باشند و در آنجا استراحت کنند.

میدان قهرمانان (Heroes’ Square)

میدان قهرمانان

میدان قهرمانان (Hősök tere) یکی از میدان‌های اصلی بوداپست و از دیگر جاهای دیدنی بوداپست است. این مکان یکی از نمادهای نمادین شهر به نام یادبود هزاره را در خود جای داده است که شامل هفت رئیس قبایل مجارستانی و دیگر سران مهم دولت است. در بین مجسمه‌ها، ستون بزرگی قرار دارد که توسط فرشته جبرئیل تاج‌گذاری شده است. این میدان در انتهای خیابان آندراسی (Andrássy Avenue)، یکی از مهم‌ترین بلوارهای شهر قرار دارد. میدان و خیابان آندراسی هر دو در سال ۲۰۰۲ به عنوان میراث جهانی شناخته شدند.

نمادین‌ترین ساختمان در میدان قهرمانان، موزه هنرهای زیبا، یکی از بهترین موزه‌های بوداپست است. اگرچه میدان قهرمانان در شب زیباترین منظره را دارد، اما اگر وقت کافی برای دیدن آن در هنگام غروب ندارید، توصیه می‌کنیم صبح از آن دیدن کنید. سپس به پارک شهر (Városliget)، یکی از محبوب‌ترین پارک‌های بوداپست بروید. اگر در روزهای شنبه یا یکشنبه در بهار یا تابستان بروید، تعداد زیادی از خانواده‌های مجارستانی را خواهید دید که در حال پیک‌نیک و استراحت در مناطق سایه‌دار این فضای سرسبز و باشکوه هستند.

قلعه بودا (Buda Castle)

قلعه بودا

قلعه باشکوه بودا بر فراز شهر Várhegy، تپه بوداپست قرار دارد که به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر محسوب می‌شود. این قلعه همیشه تاریخ پرتلاطمی داشته است‌ که منعکس کننده فراز و نشیب‌های مختلف تاریخ مجارستان است. امروزه قلعه که اغلب به آن کاخ سلطنتی می‌گویند، خانه تعدادی موسسات فرهنگی از جمله دو موزه است: گالری ملی مجارستان و موزه تاریخی بوداپست. علی‌رغم تاریخچه‌ای که از تخریب‌ها و بازسازی‌های مستمر ساخته شده است، قلعه همچنان مجموعه‌ای باشکوه است که در حدود ۳۰۰ متر و رو به دانوب قرار دارد.

این قلعه، از تعدادی بال ساخته شده است که از بال A به F می‌روند و در اطراف حیاط شیر (Lion Courtyard) قرار گرفته‌اند. این بال‌ها توسط کتابخانه ملی، گالری ملی و موزه تاریخ بوداپست احاطه شده است. بیشتر بازدیدکنندگان از میدان سنت جورج تا ضلع شمالی به قلعه بودا دسترسی دارند. یک دروازه تزئینی از ابتدای قرن بیستم، میدان را از کاخ جدا می‌کند. در نزدیکی در، مجسمه‌ای برنزی وجود دارد که یک پرنده بزرگ به نمایندگی از پادشاهی مجارستان در بالای یک پایه قرار دارد. گالری ملی مجارستان، چهار بال کاخ را اشغال می‌کند که در آن آثار هنری ساخته‌شده توسط هنرمندان مجارستانی وجود دارد.

بازدید کتابخانه ملی در غرب حیاط، روبروی گالری، کتابخانه ملی قرار دارد که بال F کاخ را اشغال می‌کند. این کتابخانه در آغاز سال ۱۸۰۰ توسط Ferenc Széchényi تأسیس شد که مجموعه خصوصی خود را که از بیش از ۱۵۰۰ کتاب و نسخه خطی ساخته‌شده بود، اهدا کرد. امروزه این کتابخانه یک نسخه از هر کتاب منتشر‌شده در مجارستان را در اختیار دارد. موزه تاریخ بوداپست، جنوبی‌ترین بال کاخ موزه تاریخ بوداپست است که تاریخ شهر را از پیش از تاریخ تا دوران مدرن پوشش می‌دهد. این موزه فرصتی برای دیدن ویرانه‌ها و بازسازی‌های کاخ قرون وسطایی، از جمله کلیسای کوچک گوتیک و تالار شوالیه‌ها را ارائه می‌دهد.

موزه پین بال (Pinball Museum)

موزه پین بال

در موزه پین بال بوداپست، که جزو موزه‌های پرطرفدار شهر است، بازدیدکنندگان می‌توانند ماشین‌های پین‌بال را از دهه ۱۸۰۰ تاکنون ببینند. در این موزه عجیب‌و‌غریب، بازدیدکنندگان می‌توانند مهارت‌های خود را روی ۱۶۰ دستگاه پین‌بال امتحان کنند. همه ماشین‌ها قابل بازی هستند به جز یکی از آن‌ها که بزرگترین ماشین پین‌بال جهان است. اما نگران نباشید، شما می‌توانید با آن عکس سلفی بگیرید. ممکن است قابل باور نباشد، اما موزه پین بال در بوداپست بیشتر از میدان قهرمانان، قلعه بودا یا پل آزادی در بین گردشگران محبوب است!

به این موزه در محلی، موزه فلیپر نیز می‌گویند. بلیط موزه پین‌بال به شما این امکان را می‌دهد تا به تمام دستگاه‌های پین‌بال نمایش‌داده‌شده، دسترسی داشته باشید. در روز بازدید، می‌توانید از پشت خط پیشخوان بلیط عبور کنید، بلیط را با موبایل خود در ورودی نشان دهید و وارد شوید. مچ‌بند بلیط ورودی شما تا زمان بسته شدن این موزه، اعتبار دارد و می‌توانید هر تعداد دفعه وارد موزه شده و از آن خارج شوید. برخی از گردشگران نیز در بیرون از خانه شام می‌خورند و سپس برای سپری کردن زمان بیشتر با دستگاه‌های پین‌بال، باز می‌گردند.

پارک شهر (City Park)

پارک شهر

پارک شهر (Városliget) با وسعت ۳۰۲ جریب جنگلی با دریاچه زیبا، یک مکان تفریحی محبوب برای مردم محلی بوداپست و بازدیدکنندگان  و از جاهای دیدنی بوداپست است. این پارک که در قرن نوزدهم ساخته شده است، در طول سال‌ها جاذبه‌های بیشتری به آن اضافه شده است. جاذبه‌های دیدنی آن عبارت‌اند از: موزه هنرهای زیبا و کاخ هنر، باغ حیوان‎شناسی و گیاه‌شناسی شهرداری، موزه حمل‌ونقل بوداپست، پارک تفریحی تیوولی با وسایل سواری و بازی‌های مخصوص بچه‌ها، قلعه Vajdahunyad و آبگرم درمانی و عظیم Széchenyi در فضای باز. سیتی پارک همچنین دارای یک دریاچه است که بسته به زمان سال می‌توانید روی یخ اسکیت کنید یا با یک قایق پارویی در آن کاوش کنید. اگرچه افراد در هر سنی از بازدید از پارک شهر لذت خواهند برد، اما اگر با کودکان در بوداپست هستید، می‌تواند یکی از بهترین مکان‌های جذاب برای شما باشد.

چرخ و فلک بوداپست

چرخ و فلک بوداپست

برای دیدن بهترین مناظر از کل شهر، سوار بر چرخ‌‌وفلک بوداپست در میدان Erzsébet شوید. ارتفاع ۶۵ متری آن به شما این امکان را می‌دهد تا از هر یک از ۴۲ کابین نیمه‌باز، نقاط دیدنی شگفت‌انگیز قلعه بودا، کلیسای سنت استفان و ساختمان پارلمان مجارستان را دریافت کنید. شما می‌توانید که حداقل سه دور کامل و تا ۱۰ دقیقه در این چرخ‌وفلک بمانید. غروب آفتاب، بهترین زمان برای سوار شدن بر چرخ‌وفلک بوداپست است، بنابراین برای زمان بازدید خود برنامه‌ریزی کنید.

کلیسای ماتیاس (Matthias Church)

کلیسای ماتیاس

کلیسای ماتیاس که در نقطه‌ای خیره کننده درست در کنار سنگر ماهیگیران قرار دارد، یکی از زیباترین ساختمان‌های شهر است. گلدسته بلند و نمای شگفت‌انگیز آن، ویژگی‌های گوتیک باورنکردنی را به نمایش می‌گذارد. به طوری که در یک روز آفتابی، آجرهای رنگ روشن آن در مقابل چشمان شما می‌درخشند. این کلیسا که در نیمه دوم قرن چهاردهم پس از تخریب کلیسا توسط مغول ها بازسازی شد، دارای تاریخ طولانی و شگفت‌انگیزی است. این کلیسا علاوه‌بر‌این که در زمان عثمانی به عنوان عبادتگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت، فرانتس ژوزف اول به عنوان امپراتور تاج‌گذاری خود را در آنجا برگزار کرد. فضای داخلی با تزئینات مجلل آن، مطمئناً مناسب چنین موقعیتی است. وقتی در بوداپست هستید، کلیسای ماتیاس، ارزش دیدن دارد. شما می‌توانید عکس‌های خارق‌العاده‌ای بگیرید، به خصوص در شب که فضایی جادویی به نظر می‌رسد.

سیادلا (Citadella)

سیادلا

سیتادلا یا سیادلا که در بالای تپه گلرت قرار دارد، مناظر فوق‌العاده‌ای را از بوداپست و رودخانه دانوب ارائه می‌دهد. این قلعه که در سال ۱۸۵۱ توسط هاپسبورگ‌ها ساخته شد، بعداً توسط نازی‌ها و سپس کمونیست‌ها اداره شد. این بنا در طول تاریخ خود، هم از مردم محلی محافظت کرده و هم منجر به سرکوب آن‌ها شده است. این سازه ۷۲۱ فوت (۲۲۰ متر) طول و ۱۹۷ فوت (۶۰ متر) عرض دارد. دیوارهای آن ۱۳ فوت (۴ متر) ارتفاع دارند.

پس از انقلاب مجارستان و جنگ استقلال از ۱۸۴۹ تا ۱۸۶۷، مجارها می‌خواستند قلعه را تخریب کنند، اما سیتادلا حفظ شد و در سال ۱۹۶۰ به یک مرکز توریستی تبدیل شد. ورودی سیتادلا، شامل بازدید از پناهگاه جنگ جهانی دوم است. این پناهگاه، از سه طبقه با اتاق‌های مختلف تشکیل شده است. در این مکان، مجسمه‌هایی وجود دارد که صحنه‌های مختلفی از جنگ جهانی دوم را نشان می‌دهد. همچنین یک مجموعه از عکس‌های جنگ جهانی دوم وجود دارد که ارزش دیدن را دارد.

ساختمان پارلمان مجارستان

ساختمان پارلمان مجارستان

بزرگ‌ترین ساختمان در کل کشور، ساختمان پارلمان مجارستان حیرت‌انگیز است. این ساختمان عظیم که در سواحل رودخانه دانوب قرار دارد، یکی از شناخته‌شده‌ترین بناهای دیدنی شهر است. یکی از بهترین نمونه‌های معماری احیای گوتیک در اطراف، دو نمای متقارن آن با مجسمه‌هایی از چهره‌های منتقد مجارستانی تزئین شده‌اند. این مجسمه‌ها در دو طرف یک گنبد بزرگ و باشکوه قرار دارند. این بنا که در سال ۱۹۰۴ تکمیل شد، در مجموع شامل ۶۹۱ اتاق در مجلس است که هر کدام از اتاق‌ها به زیبایی تزئین شده‌اند. ساختمان پارلمان مجارستان که هنوز توسط دولت این کشور استفاده می‌شود، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی در شهر است، ازاین‌رو به هنگام کاوش در شگفتی‌های بوداپست، نباید آن را از دست داد.

کلام پایانی

با توجه به موقعیت جغرافیایی بوداپست و مجاورت آن با رودخانه دانوب، از مکان‌های تاریخی و تفریحی بسیاری تشکیل شده است. جاذبه‌های دیدنی بوداپست به اندازه‌ای است که شما از ماندن در این شهر، احساس خستگی نکنید و سرگرم باشید. اینکه از طبیعت آن لذت ببرید یا از معماری باشکوه بناهای تاریخی این شهر، به علاقه‌مندی و ترجیحات شما بستگی دارد. با معرفی جاهای دیدنی بوداپست در این مقاله، به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی بهتری برای سفر خود داشته باشید.