خبری که شنیدن آن می تواند برای مسافرینی که در طول عید، قصد انجام پرواز به شهرهای داخلی و خارجی را دارند، خوشایند باشد. با نزدیک شدن به ایام عید نوروز، شور و شوق، نزد اقوام مختلف کشور برای انجام سفرهای داخلی و خارجی شکل می گیرد. در این مطلب از سفرزون قصد داریم به تغییرات نرخ بلیط هواپیما در عید نوروز بپردازیم.

saadatrent

اوج گیری قیمت بلیط هواپیما در عید

با فرا رسیدن نوروز، به علت افزایش تب و تاب سفر و میل مردم به خرید بلیط هواپیما و افزایش تقاضا برای سفر هوایی، طبیعی است که چارتر کننده های پروازهای مختلف، نرخ بلیط ها در چنین ایامی افزایش دهند. افزایش نرخ ها با نزدیک شدن به عید امری طبیعی است ولی افزایش نامتعارف قیمت بیشتر از حد مجاز قابل قبول نیست و در همین راستا، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، صحبت هایی مطرح نموده است.

 

بلیط هواپیما برای عید گران نمی شود1

 

اوج قیمت بلیط پروازهای داخلی در عید نوروز

در روزهای اخیر، خبر هایی مبنی بر عدم گران شدن بلیط های پرواز داخلی در عید نوروز به گوش می رسد. به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری آقای محمد محمدی بخش، هیچ ایرلاینی حق گران کردن قیمت بلیط ها را در عید نوروز ۱۴۰۱ ندارد. همچنین محمدی بخش به این نکته اشاره کرد که کف نرخی و سقف قیمت پروازها، در عید نوروز کنترل می شود. البته این موضوع شاید به ضرر کردن ایرلاین ها، منجر شود و معلوم نیست چه آینده ای در انتظار مسافرین در عید ۱۴۰۱ است. پیشنهاد می شود بلیط هواپیما خود را در اسرع وقت و قبل از ماه اسفند خریداری نمائید تا چنانچه قیمت بلیط این وسیله نقلیه در سفرهای داخلی با افزایش همراه شد، با قیمت های بالای آن مواجه نشوید.

افزایش قیمت پرواز های خارجی در نوروز

با نزدیک شدن به عید نوروز، عده زیادی از مردم به فکر سفرهای خارجی مخصوصا به کشور ترکیه می افتند. در این زمان با گسترش خرید بلیط این پرواز ها، علاوه بر افزایش قیمت ارز، مبلغ این بلیط ها نیز با افزایش چشم گیری همراه است. توصیه می شود برای جلوگیری از گران شدن چند برابری این بلیط ها، از همین الآن (اسفند ۱۴۰۰) به فکر تهیه این بلیط ها باشید.

 

بلیط هواپیما برای عید گران نمی شود2

 

نرخ بلیط در کرونا و ایام عادی

نرخ بلیط هواپیما شامل عوارض فرودگاهی، عوارض نظارت بر ایمنی و عوارض شهرداری و هزینه پرواز می شود. بعد از شیوع کرونا، در آبان ماه سال ۹۹ بوده که طی جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با سازمان هواپیمایی کشور، مصوب شد که پرواز ها نهایتا با ۶۰ درصد ظرفیت خود انجام شوند. این موضوع سبب افزایش قیمت بلیط های پرواز توسط ایرلاین های برگزار کننده شد. مثلا سقف قیمت بلیط هواپیما تهران کیش که قبل از این مصوبه با قیمت ۷۰۰ هزار تومان خریداری می شد باعث شد تا همین بلیط در مدت کوتاهی با قیمت ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته شود.

محدودیت های کرونایی و تاثیر بر نرخ بلیط

کاهش ظرفیت پروازها به ۶۰ درصد و به طبع آن گران شدن قیمت بلیط ها در آبان ۹۹، با موجی از اعتراضات گسترده مردم مواجه شد. جلسات متعدد زیادی برای بررسی این داستان بین وزیر وقت راه و شهرسازی و نمایندگان ایرلاین ها و کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد و هر بار به دلیلی بی نتیجه باقی می ماند.

در یکی از این جلسات بین کمیسیون عمران مجلس و سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شده بود، نماینده مردم خاش از تاثیر محدودیت ۶۰ درصدی بر نرخ بلیط هواپیما سخن به میان آورده بود. اسماعیل زهی با بیان این نکته که برخی ایرلاین ها به بهانه ظرفیت ۶۰ درصدی پذیرش ، قیمت بلیط ها را افزایش داده اند عنوان نموده بود: بعضی ایرلاین ها در با وجود اینکه از ۱۰۰ درصد ظرفیت پذیرش خود بهره مند هستند ولی باز هم افزایش نرخ داشته اند.

وزیرراه و شهرسازی، رستم قاسمی در همین خصوص  در مراسم معارفه ی مدیر عامل راه آهن عنوان کرده بود: قیمت بلیط پرواز در زمان کرونا و به علت فاصله گذاری اجتماعی افزایش یافته بود. کاهش اپیدمی کرونا و واکسیناسیون سراسری، سبب خواهد شد تا محدودیت پذیرش پروازها لغو شود و به مرور زمان نرخ درست و مصوب از جانب ایرلاین ها ارائه می شود.

آیا محدودیت های کرونای علت افزایش بلیط هواپیما شده بود؟

داستان تغییرات قیمت بلیط هواپیما قبل از اینکه به نوروز ۱۴۰۱ برسد با اظهار نظرهای مختلفی همراه بوده و در یکی از این موارد  شهرام آدم نژاد بیان کرده بود که محدودیت پذیرش در پرواز ها هیچ ارتباطی به گران شدن بلیط ها نداشته که اکنون با کاهش این محدودیت ها، نرخ ها کم شود.   ایرلاین ها بابت کاهش ظرفیت مسافران ، نرخی را افزایش نداده بودند و بعد از ۴ ماه قیمت بلیط ها براساس روند سالانه افزایش پیدا کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی  یکی از اصلی ترین دلایل افزایش نرخ بلیط توسط شرکت های هواپیمایی را عدم وجود شرایط عادی و تحریم ها برشمرده بود. تاثیر نرخ ارز و قطعات مورد نیاز ایرلاین ها و مشکلات متعددی که در مسیر تهیه و تامیت قطعات پیش روی آن ها است، تاثیر بسازیی بر قیمت بلیط های پرواز دارد.

 

بلیط هواپیما برای عید گران نمی شود3

 

قانون کف نرخی بلیط هواپیما

پس از لغو قانون تکمیل ۶۰ درصد پروازها، حدودا اواخر آذر ماه ۱۴۰۰ بود که  قانونی مبنی بر کف نرخی  از سوی ایرلاین های مختالف به اجرا در آمد که مصوب شد کف نرخی بلط هواپیما، ۶۰۰ هزارتومان شود و هیچ ایرلاینی نباید زیر این مبلغ به مسافرین بلیط های پرواز خود را ارائه دهد. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد هیچ گونه قانونی مبنی بر کف نرخی بین ایرلاین ها وجود نداشته و ایرلاین ها نمی توانند برای خود، مصوبه طراحی نمایند. پس از لغو این قانون و در اصل رد این شایعه، قیمت ها بین ایرلاین ها به صورت رقابتی به وجود آمد و نرخ ها دوباره به زیر ۵۰۰ تومان در بعضی از مسیرها کاهش یافت.

کاهش مالیات بر ارزش افزوده امکان پذیر است؟

در رابطه با عدم افزایش قیمت پروازها در عید، این طور گفته می شود که ممکن است مالیات بر ارزش افزوده ای که از مسافرین دریافت می شد، از ۹ درصد به ۴ درصد کاهش پیدا کند و در نتیجه قیمت ها افزایش پیدا نمی کنند . اما قانون نا نوشته سازمان هواپیمایی کشور، این گونه است که با افزایش تقاضای پرواز، قیمت ها بیشتر خواهند شد و نمی توان جلوی افزایش این قیمت را گرفت.

 

بلیط هواپیما برای عید گران نمی شود4

 

سفر ارزان با هواپیما در عید نوروز

راه های مختلفی برای خرید بلیط این وسیله نقلیه پیش رو دارید. چنانچه شما بلیط خود را با حضور در آژانس های خرید بلیط هواپیما، رزرو کنید، علاوه بر پرداخت مبلغ بلیط و عوارض، هزینه ای اضافه به عنوان کارمزد به شرکت ارائه دهنده بلیط پرداخت می کنید. با خرید بلیط هواپیما رسپینا یا دیگر سامانه های ارائه دهنده خدمات سفر به صورت اینترنتی، علاوه بر کاهش هزینه های بلیط، می توانید آن را با مقایسه نرخ بلیط ایرلاین های ارائه دهنده، اطلاع از کلاس پروازی، شناسه نرخی و استرداد آسان، خریداری نمائید.