گرجستان کشوری در شرق اروپا و منطقه‌ی قفقاز و پایتخت آن شهر تفلیس است. اگر قصد دارید در دانشگاه‌های خارج از کشور درس بخوانید، تحصیل در گرجستان انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. دانشگاه‌های گرجستان دانشجویان را از سراسر جهان به سمت خودشان می‌کشانند. شما پس از ورود به‌عنوان دانشجوی خارجی به سرعت با فرهنگ، موسیقی و غذای محلی گرجی آشنا خواهید شد.

saadatrent

یکی از دلایل محبوبیت گرجستان بین دانشجویان خارجی کیفیت بالای آموزش در آن است که با بسیاری از نقاط دنیا مانند آمریکا، انگلستان، کانادا یا سایر کشورهای اروپایی برابری می‌کند. در گرجستان بیش از ۶۰ مرکز آموزش عالی دولتی و تعدادی دانشگاه خصوصی وجود دارد. تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های گرجستان امکان‌پذیر است. در ادامه سفرزون تعدادی از دانشگاه‌های این کشور و شرایط تحصیل در آن را برای شما خواهد گفت.

تحصیل در گرجستان در کدام دانشگاه‌ها بهتر است؟

برای انتخاب دانشگاه در گرجستان معیار خود را مشخص کنید

برای انتخاب دانشگاه در گرجستان معیارهای متفاوتی وجود دارد. شما باید با توجه به رشته‌ی مورد نظر و مقطعی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید، دانشگاه‌ها را اولویت بندی کنید. برای این کار بهتر است اطلاعات اولیه‌ای از دانشگاه‌های مطرح گرجستان داشته باشید.

دانشگاه ملی تفلیس ، دانشگاهی صد ساله

دانشگاه ملی گرجستان
دانشگاه ملی گرجستان

این دانشگاه در سال ۱۹۱۸ و در پایتخت گرجستان یعنی شهر تفلیس تاسیس شده است. دانشگاه ملی تفلیس بسیار بزرگ بوده و در حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل در مقاطع دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های تحصیلی گوناگون هستند. این موسسه آموزش عالی صد ساله، قوانین گزینشی خاصی بر اساس آزمون ورودی دارد. هرساله ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد درخواست دهنده در مراحل گزینش دانشگاه پذیرفته می‌شوند و امکان ارسال درخواست برای دانشجویان خارجی نیز وجود دارد. دانشکده‌های علوم طبیعی، حقوق، پزشکی، علوم انسانی، اقتصاد و تجارت، و علوم سیاسی اجتماعی در این دانشگاه فعالیت می‌کنند. امکاناتی نظیر کتابخانه، خوابگاه و سالن‌های ورزشی به بهترین شکل ممکن برای دانشجویانی که تحصیل در گرجستان را انتخاب می‌کنند، وجود دارد.

دانشگاه ملی ایلیا ، جدید اما پرطرفدار

دانشگاه ملی ایلیا
دانشگاه ملی ایلیا

این دانشگاه در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده و در شهر تفلیس قرار دارد. در حال حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در مقاطع دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه ملی ایلیا مشغول به تحصیل هستند. همانند دانشگاه تفلیس برای ورود به این دانشگاه هم نیاز به گذراندن آزمون ورودی است و دانشجویان خارجی هم می‌توانند رزومه خود را برای پذیرش به این موسسه ارسال کنند. دانشگاه ایلیا دانشکده‌های هنر و علوم، اقتصاد، حقوق، و علوم طبیعی و مهندسی را در خودش جای داده است.

دانشگاه فنی و مهندسی گرجستان

دانشگاه فنی گرجستان
دانشگاه فنی گرجستان

این دانشگاه در سال ۱۹۲۲ تاسیس شده و همانند بسیاری از موسسات آموزشی دیگر، در شهر تفلیس قرار دارد. دانشگاه بزرگ فنی و مهندسی گرجستان، دانشجویان را در رشته‌های فنی و مهندسی و در مقاطع دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌پذیرد. برای ورود به این دانشگاه نیاز به آزمون ورودی است و با توجه به درصد قبولی ۷۰ تا ۸۰ درصدی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در گرجستان باشد. شما می‌توانید درخواست پذیرش خود را برای این موسسه آموزش عالی ارسال کنید.

دانشگاه بین‌المللی دریای سیاه

این دانشگاه در سال ۱۹۹۵ و در بافت شهری تفلیس تاسیس شده و در حال حاضر در حدود دو تا سه هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. دانشجویان می‌توانند در دانشکده‌های علوم اجتماعی، مدیریت اقتصادی، علوم کامپیوتر و مهندسی، علوم انسانی و تربیت معلم و حقوق این دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به ادامه تحصیل بپردازند.

دانشگاه ملی پزشکی تفلیس

دانشگاه ملی پزشکی تفلیس
دانشگاه ملی پزشکی تفلیس

قدمت دانشگاه ملی پزشکی تفلیس که در شهر تفلیس قرار دارد به سال ۱۹۳۰ بازمی‌گردد. حدود ۵ هزار دانشجو در این دانشگاه و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پزشکی به تحصیل مشغول هستند. هرساله ۷۰ تا ۸۰ درصد کسانی که در آزمون ورودی دانشگاه شرکت می‌کنند، پذیرفته می‌شوند. شما نیز می‌توانید درخواست پذیرش خود را برای تحصیل در گرجستان به این واحد آموزشی ارسال کنید.

دانشگاه قفقاز ، دانشگاه کوچک و خصوصی

دانشگاه خصوصی قفقاز در سال ۲۰۰۴ و در داخل شهر تفلیس تاسیس شده است. این دانشگاه بسیار کوچک که تنها حدود دو هزار دانشجو دارد دارای دانشکده‌های اقتصاد، حقوق، رسانه، تکنولوژی و حکومت‌داری است. شما می‌توانید در هرکدام از دانشکده‌های بالا در مقاطع دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل مشغول شوید.


در سفرزون بخوانید: اقامت در گرجستان ؛ جزئیات اقامت دائم و شهروندی


برای گرفتن ویزای تحصیلی گرجستان به مدارک روبرو نیاز خواهید داشت: نامه‌ی پذیرش از دانشگاه گرجستانی، گذرنامه‌ی بین‌المللی، نتیجه‌ی گواهی مدرسه ابتدایی، نتایج کارشناسی و کارشناسی ارشد برای دانشجویان دکتری، گواهی پزشکی، هزینه‌ی کامل تحصیل، هزینه اقامت و گواهی اصلی تولد.

ویژگی‌های ویزای دانشجویی

ویژگی‌های ویزای دانشجویی چیست؟

معمولا ۲ تا ۱۵ روز کاری طول می‌کشد تا ویزای تحصیلی شما صادر شود. ویزای تحصیلی صادر شده یک سال اعتبار دارد و چنانچه فرد به تحصیل در گرجستان ادامه دهد این ویزا نیز تمدید می‌شود. شما تنها کافیست پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر مدارک گفته شده را به کنسولگری گرجستان تحویل دهید. در ضمن حتما پیش از هرگونه اقدام اعتبار دانشگاه و رشته انتخاب شده را در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات کشور بسنجید تا بعدها برای تطبیق مدرک اخذ شده در داخل کشور به مشکل برخورد نکنید.

هزینه تحصیل و زندگی

هزینه زندگی در تفلیس ارزان‌تر از از هر شهر دیگر در کشورهای اروپایی است. هزینه تحصیل در یک دانشگاه گرجستانی حدودا ترمی ۱۰۰۰ یورو است. دانشجویان می‌توانند به‌جای پرداخت هزینه‌ی یک سال تحصیل یا اجاره‌ی خوابگاه یا منزل دانشجویی تنها چهار ماه از آن را پرداخت کنند، و این دوره‌های چهار ماهه را تکرار کنند.

متوسط هزینه چقدر است؟

هزینه اجاره منزلی مسکونی در گرجستان ماهیانه در حدود ۱۵۰ تا ۵۰۰ یورو می‌باشد. هزینه خورد و خوراک نیز ماهیانه به ۱۰۰ یورو می‌رسد. هزینه وسایل و لوازم برای یک دانشجو ماهیانه تا ۵۵ یورو می‌تواند برسد. هزینه‌های عادی زندگی یک دانشجو با احتساب مخارج بالا به ماهیانه بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ یورو خواهد رسید.

کار همراه با تحصیل در گرجستان

پیدا کردن شغل پاره وقت همراه با تحصیل در گرجستان کار سختی است زیرا اکثر فرصت‌های شغلی تسلط به زبان گرجستانی را نیز برای استخدام الزامی می‌دانند، به‌علاوه زبان نوشتاری این کشور هم با زبان انگلیسی تفاوت زیادی دارد که این کار را بسیار دشوارتر خواهد کرد. با این حال اگر از مهارت و توانایی شخصی بالایی برخوردار باشید و کمی هم شانس شما را یاری کند ممکن است بتوانید در جایی مشغول شوید.

مشاغل معمول دانشجویان

شغل ایده‌آل برای دانشجویان خارجی در گرجستان کار در بخش‌های خدماتی دانشگاه مانند کتابخانه، کافه، رستوران و غیره است و اگر در مقاطع بالا به تحصیل مشغول شوید و توانایی علمی بالایی داشته باشید می‌توانید به‌عنوان دستیار اساتید هم فعالیت کنید. به‌طور قانونی در کشور گرجستان دانشجویان خارجی اجازه ۱۰ تا ۲۰ ساعت کار در هفته دارند.

نکاتی که باید بدانید

زبان رسمی کشور گرجستان کارتلوئیس است که در اکثر دانشگاه‌های گرجستان به‌عنوان زبان اصلی تدریس استفاده می‌شود. برخی از دانشگاه‌ها نیز برای دانشجویان خارجی طراحی شده‌اند و دوره‌هایی به زبان انگلیسی و روسی برگزار می‌کنند. در اکثر موسسات آموزش عالی این کشور پیش از شروع درس‌های سال اول دانشجویان در دوره‌های آمادگی برای یادگیری زبان گرجستانی شرکت می‌کنند. برای قبولی در رشته پزشکی باید یا به زبان روسی و یا به زبان انگلیسی تسلط کافی را داشته باشید. شما به عنوان دانشجوی خارجی برای قبولی در دانشگاه‌های گرجستان به مدرک زبان انگلیسی احتیاج خواهید داشت، پس حتما در یکی از آزمون‌های معتبر مورد تایید دانشگاه مقصد شرکت کنید.

در ادامه پیشنهاد می‌کنیم حتما با شناخت دقیق از دانشگاه مقصد و شرایط رشته موردنظر خود در آن‌جا اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کنید و فرصت آموزش و زندگی در این کشور خارق‌العاده را از دست ندهید.