اگر شب­‌ها به خیابان‌های بلگراد بیایید، فکر می­‌کنید که فردا یک روز تعطیل است. تفریحات شبانه در بلگراد بسیار است. شب‌های بلگراد پر از شور و زندگی است. همه آماده هستند تا کل شب به جشن و پایکوبی بپردازند و به راحتی روز بعد مشغول به کار خود شوند. نمی‌توان شب‌های بلگراد را در خانه گذراند. تفریحات شبانه در بلگراد ، سفر شما را پرخاطره می‌کند. شب‌ها در کلوب‌های بلگراد جوانان و مردم پر‌انرژی جمع می‌شوند و به رقص‌های محلی و جشن و شادی می‌­پردازند. رستوران­‌های بسیاری وجود دارد که می‌­توانید از ساعت ۸ به بعد در آن‌جا بنشینید و از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و خوشمزه لذت ببرید. با سفرزون همراه باشید که از تفریحات شبانه در بلگراد برای‌تان بگوییم و بینیم که چه‌طور بلگراد به پایتخت تفریحات شبانه در اروپا تبدیل شد.

saadatrent
شب‌های بلگراد پر از شور و زندگی است
شب‌های بلگراد پر از شور و زندگی است

بلگراد چگونه تبدیل به پایتخت تفریحات شبانه در اروپا شد؟

بلگراد | پایتخت تفریحات شبانه در اروپا
بلگراد | پایتخت تفریحات شبانه در اروپا

در طول دهه‌ی ۹۰، صربستان شاهد پرتلاطم‌ترین و سخت‌­ترین دوران تاریخی خود بود. تجزیه و فروپاشی یوگسلاوی، جنگ­‌های داخلی، تحریم‌­های سازمان ملل متحد، تورم شدید و بیکاری بالا باعث شده بود که بلگراد عقب‌گرد بسیار چشم‌گیری داشته باشد. شاید این مشکلات بهانه‌ای شد که در ذهن مردم چیزی جرقه بخورد و با وجود تمام مشکلات در پایتخت، صنعت تفریحات شبانه شکوفا شود. رقص و شادی و جشن شکلی هنری­ به خود گرفت و از هر قشری به این شکل از تفریح علاقه‌مند شدند.

بمباران هوایی یوگسلاوی توسط ناتو در سال ۱۹۹۹ موجب شد که مردم بلگراد سرگرمی و شادی را بیش از قبل جدی بگیرند. استدلال آن‌ها این بود که چون هر روز ممکن است روز آخر زندگی­‌شان باشد، کنسرت­‌های شاد و بزرگی در فضای شهری و روی پُل­‌ها برگزار می‌شد.

اگرچه ممکن است بلگراد از لحاظ توسعه‌ی اقتصادی، صنعتی، و علمی از دیگر کشورهای اروپایی عقب باشد اما تفریحات شبانه در این شهر چندین سال جلوتر از بقیه کشورهای اروپایی است. صنعت تفریحات شبانه در بلگراد بسیار دقیق سازماندهی شده و تجربه‌ی آن را بیش از هر کار دیگری در بلگراد به شما پیشنهاد می‌کنیم.

جشن و شادی بخشی از تفریحات شبانه در بلگراد

در بلگراد همواره فستیوال های رقص و موسیقی متعددی برگزار می شود.
در بلگراد همواره فستیوال های رقص و موسیقی متعددی برگزار می شود.

در بلگراد تعداد زیادی از کلوب­‌های شادی با سبک­‌های مختلف رقص‌های بومی و انواع موسیقی وجود دارد. می‌­توانید یکی از این کلوب‌ها را انتخاب کنید و اوقات خوشی را در آن سپری کنید. شاید تعجب کنید اما تعداد زیادی کلوب با ظرفیت ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر وجود دارد که هر شب ظرفیت آن تکمیل می­‌شود.

بسیاری از کسانی که به شهر بلگراد سفر کرده‌­اند و تجربه‌ی تفریحات شبانه‌ی آن را هم دارند، می­‌گویند که این شهر را تنها شاید بتوان با ایبیزای اسپانیا مقایسه کرد. در هر دوی این شهرها کلوب­‌های بزرگی وجود دارد که محل برگزاری بسیاری از جشن­‌هاست. اگرچه یک تفاوت دارند و آن هم این است که کلوب‌­­ها در بلگراد هر ۱۲ ماه سال فعال هستند. کلوب‌های شبانه‌ی ایبیزا فقط در ۴ ماه از سال فعالیت می­‌کنند.

در صنعت تفریحات شبانه در بلگراد بسیاری از جوانان به عنوان بانی و برگزار کننده‌ی جشن‌ها در کلوب­‌ها شرکت دارند. آن‌ها مراسم و مهمان‌ی­های مختلف را تبلیغ می­کنند و پورسانت می‌گیرند.

پیشرفت شغلی جوانان در این جایگاه بستگی به این دارد چه تعدادی را جذب کنند تا به کلوب­‌ها بیایند و  این تعداد افراد چه‌قدر در آن‌جا خرج می‌کنند.

تفریحات شبانه در بلگراد با همراهی موسیقی در سبک‌­های مختلف

بلگراد را می‌توان شهر سبک‌های مختلف موسیقی نامید
بلگراد را می‌توان شهر سبک‌های مختلف موسیقی نامید

بخش بزرگی از تفریحات شبانه در بلگراد به اجرای سبک‌های مختلف موسیقی برمی‌گردد. سبک‌­های متفاوتی مثل موسیقی پراگرسیو، تکنو و شکلی از موسیقی فولکلور صربی! اما جاهایی هم پیدا می‌کنید که در آن به طور خاص و مشخص موسیقی آراندبی، پاپ، راک، ترنس، آلترناتیو و جاز اجرا می­‌شود. شب‌ها را با موسیقی بگذرانید و صبح‌ها از صبحانه‌های معروف بلگراد لذت ببرید.

کلوب­‌های تابستانی و زمستانی در بلگراد

کلوب‌های بلگراد محل تجمع و شادی مردم هستند
کلوب‌های بلگراد محل تجمع و شادی مردم هستند

در بلگراد دو نوع کلوب پیدا می‌کنید: کلوب زمستانی و تابستانی؛ کلوب‌های زمستانی در یک فضای داخلی هستند و اغلب در فصل زمستان از اواخر شهریور تا اوایل ماه اردیبهشت فعالیت می­‌کنند. وقتی فصل تابستان فرا می­‌رسد، اغلب آنها بسته می‌شوند و کلوب­‌های بزرگ تابستانی فعالیت خود را آغاز می­‌کنند. این کلوب­‌های بی­شمار که اغلب با اسم­‌های خاص اسپلاوس فعالیت می­‌کنند اغلب در کنار سواحل هستند و محل اصلی شادی در طول تابستان!

تفریحات شبانه در بلگراد و کلوب‌گردی رایگان

می‌توانید بدون هزینه‌ی ورودی به کلوب‌های شبانه‌ی بلگراد بروید
می‌توانید بدون هزینه‌ی ورودی به کلوب‌های شبانه‌ی بلگراد بروید

کلوب‌ها در بلگراد هزینه‌ی ورودی دریافت نمی­‌کنند. اما این به این معنا نیست که شما می­‌توانید به راحتی وارد آنها شوید و هرکاری که دل‌تان خواست انجام دهید. اغلب این کلوب­‌ها در مقابل درب ورودی خود جایگاه‌­های مخصوصی دارند که کنترل چهره انجام می‌دهند. هم‌چنین بررسی می‌شود که آیا لباس شما برای آن کلوب خاص مناسب است و آیا میزی توسط شما رزرو شده است؛ بدون رزرو میز شانس کمی دارید که وارد کلوب شوید و به راحتی میز پیدا کنید.

بعد از ورود به کلوب اولین میزبانانی که در آن‌جا می­‌بینید افرادی هستند که بسیاری از آن‌ها به چندین زبان صحبت می‌­کنند. این میزبان‌ها از شما می­خواهند که اسم خودتان را که با آن میز رزرو کرده‌اید به آن‌ها بگویید. پس از گفتن اسم، فرد دیگری شما را به میزتان هدایت می­‌کند. پس از آن یک نفر برای گرفتن سفارش سر میز می­‌آید. اگر از قبل میز خود را رزرو کرده باشید نیازی نیست که برای سفارش خود تا محل دریافت آن بروید. اما اگر میز نداشته باشید، فقط در محل دریافت سفارش، خوراکی مورد علاقه‌ی خود را می‌گیرید و نمی‌توانید سر میز بنشینید.

رقص‌های محلی و بلگراد گردی شبانه

رقص‌های محلی صربستان زیبا هستند و بخشی از جاذبه‌های فرهنگی این شهر
رقص‌های محلی صربستان زیبا هستند و بخشی از جاذبه‌های فرهنگی این شهر

در بخش‌های قبلی گفتیم که مهم‌ترین تفریح شبانه در بلگراد رقص‌های محلی و پایکوبی است. کسانی هستند که در کلوب‌ها همراه مردم می‌رقصند و به آن‌ها رقص‌های بومی و شاد صربی را یاد می‌دهند.

برخی از کلوب‌های بلگراد هم تفاوت‌های مهمی با دیگر کلوب‌ها در جهان دارند. یک تفاوت اصلی کلوب­‌های بلگراد با بقیه‌ی کلوب­‌ها در اکثر نقاط دنیا این است که در این کلوب‌ها محوطه‌ی مخصوصی برای پایکوبی وجود ندارد. تمام کلوب میز است و شما فقط می­‌توانید در کنار دوستان خود باشید، از موسیقی لذت ببرید و رقص‌های زیبای بومی را تماشا کنید. نکته‌ی مثبت این مساله این است که شما فضای خودتان را دارید و در شلوغی و همهمه‌ی کلوب‌ها گرفتار نمی­‌شوید.

پیشنهاد سفرزون: نمایش «عصر بومی صربی» را که یک برنامه‌ی زیبا از رقص‌های بومی صربستان است از دست ندهید. این نمایش، شب‌ها، در «سیتی سنتر بلگراد» برگزار می‌شود و تماشای آن بسیار لذت‌بخش است.