این روزها فضای مجازی پر از خبرهایی که معلوم نیست کدام راست و کدام دروغ. شایعه پشت سر شایعه می‌آید. هنوز اولی را تایید یا تکذیب نشده دومی از راه می‌رسد. یکی از آخرین شایعه‌های این روزها قطع ارز مسافرتی به‌دستور بانک مرکزی است.

saadatrent

شروع شایعه قطع ارز مسافرتی

اولین‌بار در هفته گذشته (۱۱ تیرماه) برخی از آژانس‌های مسافرتی اعلام کردند که بانک مرکزی برای آن‌ها فکسی ارسال کرده است. در این فکس آمده است که تا پایان تیرماه ارز مسافرتی قطع خواهد شد. طولی نکشید که این خبر فورا توسط گروه‌های مختلف تکذیب شد.

یکی از اولین افرادی که خبر قطع ارز مسافرتی تا تیرماه را تکذیب کرد، محمدحسن کرمانی، دبیر انجمن آژانس‌های مسافرتی بود. او در این باره گفت: «این موضوع صحت ندارد. هیچ نامه‌ای برای آژانس‌های مسافرتی ارسال نشده است.» کرمانی در ادامه گفت که بانک مرکزی در این موارد تنها به اطلاع‌رسانی از طریق ارسال ابلاغیه‌‌ها اطلاع‌رسانی می‌کند.»

تکذیبه‌های یکی‌یکی از پس هم آمد

پس از کرمانی، حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت جهانگردی ایران هم این خبر را تکذیب می‌کند. او در این باره گفت: «بانک مرکزی اگر بخواهد ارز مسافرتی را قطع کند هیچ‌وقت به ما ابلاغیه نمی‌زند.» از طرفی از سوی بانک مرکزی هم خبری مبنی بر قطع ارز مسافرتی به رسانه‌ها اعلام نشده است.

قوانین جدید ارز مسافرتی چگونه است؟

اطلاعیه بانک مرکزی در مورد ارز مسافرتی
اطلاعیه بانک مرکزی در مورد ارز مسافرتی

بر اساس رویه‌‌ای که از ۲۱ فروردین‌ماه‌ سال‌جاری به مرحله اجرا درآمد بانک مرکزی مقرر کرد:

  • ارز مسافرتی برای یک‌بار سفر در سال به میزان هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود.
  • میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم‌مرز و کشورهای مشترک‌المنافع به غیر از عراق ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها می‌باشد. (مبلغ ارز برای کشور عراق هنوز مشخص نشده است).

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی:

  • کارت ملی به همراه کپی
  • گذرنامه جمهوری اسلامی ایران به همراه کپی
  • بلیط هواپیما مهر شده‌ی آژانس مسافرتی به همراه کپی
  • اصل رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور به مبلغ ۷۵۰۰۰ (هفتاد و پنج هزار) تومان در یکی از شعبه‌های بانک ملی ایران، به استثنای مسافران معاف از مالیات به همراه کپی
  • ویزای کشور مورد نظر (در مورد کشورهایی که سفر به آن‌ها نیازمند اخذ ویزا است) به همراه کپی