گردش در خیابان‌های تهران به خصوص شب‌ها که خیابان‌ها خلوت‌تر و هوا بهتر است، برای افرادی که قدم زدن را دوست دارند نوعی تفریح محسوب می‌شود. تهران از شهرهای قدیمی ایران است که تا امروز تغییرات زیادی کرده ولی همچنان در دلش منطقه‌های اصیلی را پناه داده است. از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب تهران پر از محله‌هایی است که برای مردم و مسافران تهران نامی آشنا دارند. بعضی از این محله‌ها به دلیل قدمتی که دارند و بعضی به خاطر وجود یک کافه معروف در آنها، نامشان بر سر زبان‌ها مانده است. خیلی از این خیابان‌ها و کوچه‌ها در پی تغییرات تهران بافت خود را از دست داده‌اند. اما این مطلب چندی از آنها را که هنوز جای خوبی برای خیابان‌گردی هستند، به شما معرفی می‌کند.

saadatrent

 

خیابان سی تیر

نام این خیابان در گذشته قوام‌السلطنه بود که بعد از قیام مردم در سی تیر ۱۳۳۱ به نام کنونی‌اش تغییر پیدا کرد. در این خیابان اصیل تهران موزه‌هایی مانند موزه سفال و آبگینه، موزه علوم و فناوری ایران، بنیاد سینمایی فارابی، موزه آبگینه و سفال و همچنین موزه ملی ایران قرار دارد که می‌تواند گردش شما را به یک گردش فرهنگی بدل کند. اما جذابیتی که در سال‌های اخیر به خیابان سی تیر افزوده شده، غرفه‌های سیار است که از رهگذران با غذاهای خوشمزه و نوشیدنی‌های متنوع پذیرایی می‌کنند. وجود پارک شهر در نزدیکی این خیابان هم می‌تواند برای وقت‌گذرانی رهگذران این خیابان انگیزه‌ای مزید بر علت شود.

 

خیابان انقلاب

خیابان انقلاب تهران یکی از پویاترین خیابان‌های تهران است. این خیابان به واسطه نزدیکی به تئاتر شهر پاتوق بسیاری از اهالی هنر است. هر کتابی را که در ایران پیدا نکنید، باید به خیابان انقلاب بروید و قدم زنان کتاب نایاب خود را از زیرزمین‌های پاساژها و یا دستفروش‌هایی که در کنار خیابان بساط کرده‌اند، پیدا کنید. خیلی از نشرهای معروف تهران در همین خیابان واقع شده‌اند. دوست‌داران کتاب، خیابان انقلاب را به خوبی می‌شناسند. در طول این خیابان شلوغ، چند کافه قدیمی و معروف نیز به چشم می‌خورند که اغلب علاقمندان تئاتر بعد از دیدن اجرای محبوبشان در تئاتر شهر، به آنجا می‌روند تا گپ بزنند. یکی دیگر از جذابیت‌های خیابان انقلاب قنادی معروف فرانسه است که به شیرینی فرانسه شهرت دارد. قهوه داغ و دونات این قنادی خاطرات خوب زیادی را برای مردم ساخته است. خیابان انقلاب در مرکز شهر تهران واقع شده است که به اداره‌ها و دانشگاه‌ها بسیاری نزدیک است. در صورتی که قصد دارید برای سفر کاری به تهران بیاید و به دنبال یک محل اقامت به‌صرفه هستید، پیشنهاد ما به شما اجاره مبله در تهران است.

 

میدان تجریش

 

جاذبه‌های خیابان‌گردی در تهران 2

 

خیابان تجریش و بازارچه معروفش رنگ و بوی دیگری دارد. میوه‌ها و سبزیجات تازه، عطاری‌های قدیمی، خشکبار فروشی‌ها، ترشی‌فروشی‌های با کیفیت و از همه مهم‌تر سمنوی عمه لیلا، تجریش را برای افراد زیادی ویژه می‌کنند. میدان تجریش پر از رستوران و کافه است که انواع و اقسام غذاها و خوراکی‌ها را سرو می‌کنند. سالن سینما، پاساژها و مغازه‌های مختلف در طول این خیابان به چشم می‌خورند. یکی از سربالایی‌های دور میدان تجریش، مسیر رسیدن به دربند است. کاخ سعدآباد و امامزاده صالح نیز در همین محله واقع شده‌اند که می‌توانید از آنها دیدن کنید. منطقه شمال تهران محل قرار گرفتن بسیاری از دفاتر شرکت‌های بزرگ ایران است. بسیاری از افراد برای کارهای اداری یا همکاری با این شرکت‌ها به تهران سفر می‌کنند. از آن‌جایی که برنامه سفر آن‌ها خیلی طولانی نیست بهترین نوع اقامت برای آن‌ها اجاره روزانه خواهد بود. اجاره روزانه از سایت جاباما مطمئن‌ترین و سریع‌ترین روش برای رزرو آنلاین این نوع از اقامت است.

 

خیابان منوچهری

خیابان منوچهری از سال ۱۳۵۰ به مرکز فروش اشیای عتیقه شهرت پیدا کرد. این خیابان یکی از خیابان‌های قدیمی و جذاب تهران است. مغازه‌های منوچهری تنوع زیادی دارند ولی آنچه در پاساژهای قدیمی این خیابان توجه را جلب می‌کند، ساعت‌های دیواری و رومیزی قدیمی، گرامافون، بلورهای بارفتن عتیقه و دیگر اجناس زیبای قدیمی است. خزانه و موزه جواهرات ملی ایران و همچنین بازار بزرگ فردوسی در همین خیابان واقع شده‌اند.

 

خیابان ایرانشهر

خیابان ایرانشهر پارک ایرانشهر را در خود جای داده است. خانه هنرمندان با گالری‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها، سالن سینما و سالن‌های تئاتری که در خود دارد پاتوق خیلی از اهالی فرهنگ است. اغلب اوقات چند جوان در این پارک یا اطرافش به ساز زدن مشغول هستند و در خیلی از روزها گروه‌های تئاتر در اطراف خانه هنرمندان کارهای هنری اجرا می‌کنند. در خیابان‌های فرعی ایرانشهر کافه‌های بسیار زیبایی قرار دارند که مقصد بسیاری از رهگذران ایرانشهر به حساب می‌آیند.

 

خیابان جمهوری

خیابان جمهوری از میدان جمهوری تا میدان بهارستان ادامه دارد. نام‌های این خیابان در گذشته خیابان شاه، خیابان استانبول و خیابان شاه‌آباد بوده است. این خیابان قدیمی اولین کافه ایران به نام کافه نادری را در خود جای داده است. کافه نادری که روزگاری محل جلسات ادبی و فرهنگی روشنفکران ایران بود، همچنان در این خیابان پا برجاست. هرچند در سال‌های گذشته مدیریت این کافه تغییر کرد و گارسون‌های قدیمی کافه نادری امروز دیگر در این کافه به کار مشغول نیستند، اما بنای زیبا و اصیل کافه با حیاط بزرگ و حوض زیبایش هنوز هم از دنج‌ترین کافه‌های تهران است.

 

کوچه لولاگر

 

جاذبه‌های خیابان‌گردی در تهران 3

 

کوچه لولاگر که در خیابان حافظ تهران قرار دارد، به دلیل بافت جالبش شهرت پیدا کرده است. تمام خانه‌ها و بناها در این کوچه به صورت قرینه ساخته شده‌اند. علت این نوع ساخت به خانواده لولاگر بر‌می‌گردد. شراکت دو برادر در زمین‌های این کوچه باعث شد ساخت و ساز خانه‌های این کوچه به صورت قرینه شکل بگیرد. یکی از برادرها که در برلین سکونت داشت، سرمایه خود را به برادرش در ایران می‌سپارد که او برای تمام و کمال بودن شراکتشان، هرچه برای خودش می‌سازد درست در رو به رویش برای برادر در غربتش هم می‌سازد. حالا میراث خانواده لولاگر همچنان حفظ شده و همین قرینگی جالب خیلی‌ها را به دیدن این محله ترغیب کرده است. از دیگر دلایل شهرت کوچه لولاگر، وجود پیتزا داوود در این کوچه است. پیتزا داوود در سال ۱۳۴۰ تاسیس شده و همچنان به شیوه سال تاسیسش پیتزا را با کالباس اضافه در کنارش سرو می‌کند.