کیپ تاون پایتخت آفریقای جنوبی است. این شهر نه تنها به‌دلیل نزدیکی به جنوبی‌ترین بخش آفریقا که به‌خاطر زیبایی‌های منحصربه‌فرد و رویایی‌اش معروف است. جاذبه‌هایی که عمدتا طبیعی است و به‌دلیل موقعیت منحصربه‌فرد این شهر از آب‌وهوای متفاوت قاره‌ای و اقیانوسی بهره می‌برد. ما در این‌جا بهترین جاذبه های طبیعی کیپ تاون را جمع کرده‌ایم تا شما را با دنیای آفریقای جنوبی آشنا کنیم. با سفرزون همراه شوید.

saadatrent

کوه تیبل : طبیعت شگفت‌انگیز و مسطح روی صخره

این کوه ۱۰۸۷ متری، در جنوب شهر کیپ تاون قرار دارد. تیبل با داشتن قله‌ی مسطح خود از محبوب‌ترین جاذبه های طبیعی کیپ تاون برای عکاسی است و یادآور حیرت‌انگیز بودن طبیعت در کیپ تاون است. این کوه از صفحات ماسه سنگ و تخته سنگی عظیم ساخته شده و انتهای شمالی شبه جزیره کیپ در پارک ملی کوه تیبل را شکل می‌دهد.

Table Mountain کوهستانی مشرف بر شهر و پر از جاذبه های طبیعی کیپ تاون
Table Mountain کوهستانی مشرف بر شهر و پر از جاذبه های طبیعی کیپ تاون

پارک ملی کوه تیبل از تنوع بی‌‍نظیر گیاهی شامل بیش از ۱۴۷۰ نوع گل محافظت می‌کند و غنی‌ترین ناحیه گیاهی دنیا را تشکیل می‌دهند. گونه‌های جانوری گوناگونی مانند خرگوش‌های پوزه کوتاه دوست داشتنی (هایراکس‌های کوهی)، گربه‌های سیاه گوش، و بابون‌ها نیز در این پارک ملی زندگی می‌کنند. قله دویل شرقی ترین بخش کوهستان و قله لاین هد نیز غربی ترین ناحیه آن است، در عین حال دیواره‌ی سنگی‌ای به نام دوازده حواریون ناحیه ساحلی کرانه آتلانتیک را احاطه کرده است. دسته‌ای از ابرها که مردم محلی «تیبل‌کلوس» (tablecloth) نامیده‌اند، به‌طور دائم قله کوه را می‌پوشاند. با کنار رفتن ابرها بازدیدکنندگان می‌توانند از منظره شگفت‌انگیز کیپ تاون و تمام کیپ پنینسولا از بالای قله لذت ببرند.

توصیه‌های ایمنی برای سفر به کوه تیبل

سرما و وزش باد در این ارتفاعات اکثرا رخ می‌دهد، پس حتما همراه خودتان ژاکت داشته باشید. برای افرادی که زمان و توان بدنی کافی ندارند تله کابینی به‌طول ۱۲۴۴ متر تا روی قله احداث شده که در مدت ۷ دقیقه این مسافت را طی می‌کند. این مسیر تله‌کابین در تمامی ایام به جز اوقاتی که وزش باد شدید است، کار می‌کند. پیش از برنامه‌ریزی و حرکت حتما با بازدید از سایت اینترنتی یا تماس با مجموعه از شرایط فعلی مجموعه مطلع شوید. به علاوه با رزرو آنلاین بلیت از ایستادن در صف‎‌های طولانی تله کابین خلاص می‌شوید.

فضایی مناسب برای یک صبح بهاری یا عصری دل‌انگیز مشرف بر کیپ تاون
فضایی مناسب برای یک صبح بهاری یا عصری دل‌انگیز مشرف بر کیپ تاون

در ایستگاه بالای کوه تله کابین یک کافه قرار دارد که تراسش منظره‌ای زیبا به محیط اطراف در اختیارتان می‌گذارد و می‌توان از آن‌جا سه مسیر پیاده‌روی کوتاه به اطراف را طی کرد و با عبور از آن‌ها به وسعت زیاد و زیبایی وصف‌‌ناپذیر مناظر اطراف پی برد. کسانی که می‌خواهند با پای پیاده به قله بروند می‌توانند یکی از ۳۵۰ مسیر مختلف آن که دارای درجات سختی گوناگونی هستند را صعود کنند. با توجه به محل شروع کوهپیمایی رسیدن به قله بین دو تا چهار ساعت طول می‌کشد. برای تماشای مناظر حیرت‌انگیز از کوه تیبل و پیدا کردن بهترین نقاط برای عکاسی از این جاذبه بی‌نظیر با پای پیاده یا با رانندگی از تپه رادیویی یا لاین هد بالا بروید. هر دوی این نقاط مناظری تماشایی از بالای قله‌های‌شان برای شما فراهم می‌کنند.

سایت رسمی: http://www.tablemountain.net


باغ‌های گیاهی ملی کیرستنبوش : بهشتی بر روی کره زمین

باغ‌های گیاهی کیرستنبوش که بخشی از ناحیه گیاهی کیپ و جزو میراث جهانی یونسکو هستند. این باغ‌ها در دامنه‌های زیبای شرقی کوه تیبل قرار دارند. این ناحیه در سال ۱۹۰۲ و به‌وسیله سسیل رودز به ایالت واگذار شد و باغ‌ها در سال ۱۹۱۳ میلادی احداث شدند تا از گیاهان بومی بی‌نظیر این ناحیه حفاظت کنند.

Kirstenbosch National Botanical Gardens باغ‌هایی با تنوع بی‌نظیر گیاهی و آب و هوایی خیال‌انگیز
Kirstenbosch National Botanical Gardens باغ‌هایی با تنوع بی‌نظیر گیاهی و آب و هوایی خیال‌انگیز

کیرستنبوش یکی از اولین باغ‌های گیاهی جهان است که با هدف حفاظت از گیاهان بومی تاسیس شده است. بیش از ۲۰ هزار  گونه گیاهی بومی آفریقای جنوبی در این حفاظتگاه طبیعی ۵۲۸ هکتاری جمع‌آوری شده، رشد می‌کنند و مورد مطالعه قرار می‌گیرند. این حفاظتگاه طبیعی رویشگاه جنگل‌های بومی و فینبوس است. یکی از جاذبه‌های خاص تاریخی این ناحیه یک حصار از درختان بادام وحشی است که توسط ژان ون ریبک در سال ۱۶۶۰ میلادی کاشته شد و یک گذرگاه از درختان کافور و انجیر نیز که در سال ۱۸۹۸ میلادی به‌وسیله سیسیل رودز کاشته شده‌اند یکی دیگر از دیدنی‌های تاریخی پارک است.

مسیر سبز کیرستنبوش ، یکی از جاذبه های طبیعی کیپ تاون

گل‌ها، درختچه‌ها و درختان طوری کاشته شده‌اند که در طول سال نمایشی از شکوفه‌ها و رنگ‌ها باغ‌ها را در برگیرد. گیاهان پروتیز در باغ معطر، مجموعه شگفت‌انگیز سرخس‌های نخلی، باغ تندیس و گلخانه گیاهی ساخته شده برای گیاهان بومی مناطق خشک را از دست ندهید. مسیرهای مشخص شده‌ای از میان دامنه‌های جنگلی عبور می‌کنند و پیاده‌راه معلق در بالای درختان منظره‌هایی پانوراما از باغ‌های بکر کوهستانی فراهم می‌کنند. یکی از این مسیرها از طریق یک تنگه به قله کوه تیبل می‌رسد.

مسیر سبز در دل کوهستان‌های رنگارنگ کیپ تاون
مسیر سبز در دل کوهستان‌های رنگارنگ کیپ تاون

در فصل تابستان باغ‌ها مکانی عالی برای برگزاری کنسرت‌های فضای باز هستند. دوستداران محیط زیست و عاشقان باغ‌ها باید از باغ شرکت نیز دیدن کنند. این باغ همانند یک واحه پر از درختان عجیب و غریب، گل‌ها، قفس‌های پرندگان و حوضچه‌هایی در دل شهر است. در این محل بازدیدکنندگان می‌توانند از موزه ایزیکو آفریقای جنوبی، افلاک‌نما، و گالری ملی ایزیکو هم دیدن کنند.

آدرس: جاده رودز، نیولندز، کیپ تاون

سایت رسمی: http://www.sanbi.org/gardens/kirstenbosch


در سفرزون بخوانید: رنگی‌ ترین شهرهای جهان ، هفت شهر زیبای دنیا


سواحل کلیفتون و خلیج کمپز : از جاذبه های طبیعی کیپ تاون

سواحل خلیج کمپز و کلیفتون در فاصله حدود ۶ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارند و افرادی که می‌خواهند پوست خود را برنزه و زیبا کنند را به سمت خود می‌کشند. در کلیفتون یا سنت تروپز کیپ تاون برخی از گرانقیمت‌ترین املاک به شن های سفید درخشان سواحل چشم دوخته‌اند. شن‌های این سواحل به‌وسیله تخته سنگ‌های گرانیتی مسطح احاطه شده و با دریای شفاف و خروشان آبی رنگ شسته شده‌اند.

Clifton and Camps Bay Beaches بکرترین و تمیزترین ساحل آفریقا و اقیانوس گرم
Clifton and Camps Bay Beaches بکرترین و تمیزترین ساحل آفریقا و اقیانوس گرم

اولین ساحل محیطی محبوب برای والیبال است و هنگام آرام بودن دریا می‌توان به موج سواری در آن پرداخت. درست در جنوب کلیفتون ساحل شگفت‌انگیز و پرطرفدار کمپز قرار گرفته که در پشتش دوازده حواریون پرشکوه و قله بی‌نظیر لاین هد قرار دارند. تماشای مردم در طول این ساحل دارای نخل همانند یک اثر هنری زیباست. در خط ساحلی و در کنار خیابان ویکتوریا کافه‌ها و بوتیک‌های شیک مخصوصا در آخر هفته‌ها و تعطیلات پر از مردم محلی و گردشگرانی می‌شوند که برای دیدن مناظر دیدنی به این‌جا آمده‌اند. هر ۲ ساحل خلیج کمپز و ساحل چهارم کلیفتون به‌خاطر داشتن آب تمیز، ایمنی و مدیریت زیست محیطی دارای پرچم آبی هستند که آن‌ها را به یکی از بهترین جاذبه های طبیعی کیپ تاون برای خانواده‌ها نیز تبدیل می‌کند.

نقطه‌ای استثنایی برای بازی‌های ساحلی و لذت بردن از حمام آفتاب
نقطه‌ای استثنایی برای بازی‌های ساحلی و لذت بردن از حمام آفتاب

جاده قله چپمن : جاده‌ای حیرت‌انگیز با منظره‌ای حیرت‌انگیزتر

در فاصله حدود ۲۵ کیلومتری از مرکز شهر جاده قله چپمن قرار دارد که مردم محلی آن را به‌طور خودمانی چپیز خطاب می‌کنند. این‌جا یکی از مهم‌ترین جاذبه های طبیعی کیپ تاون است. چپمن یکی از خیره کننده‌ترین مسیرهای رانندگی در دنیا است. این جاده از دامنه پر شیب قله چپمن عبور می‌کند که انتهایش به دریا منتهی می‌شود. این جاده عریض و دیدنی ۹ کیلومتر را بین نوردهوک و خلیج هوت طی می‌کند و در طول این مسیر اطراف قله چاپمن را به شکلی پانوراما پشت سر می‌گذارد. این مسیر با داشتن ۱۱۴ پیچ که در دل سطوح صخره‌ای تراشیده شده‌اند و برخی از آن‌ها بیش از ۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند برای افراد مبتلا به بیماری جاده مناسب نیست.

Chapman's Peak Drive جاده‌ایی که زیباییش فریب‌تان می‌دهد
Chapman’s Peak Drive جاده‌ایی که زیباییش فریب‌تان می‌دهد

در زمان غروب آفتاب خودروها در امتداد مناظر پانوراما ازدحام می‌کنند تا بتوانند نقطه‌ای مناسب برای تماشای خورشید که در حال پایین رفتن است، پیدا کنند و همزمان نوشیدنی خنک خود را در زمانی که بر اساس سنت آفریقای جنوبی سانداونرز نامیده می‌شود، بنوشند. در همین حین جنوب غرب را در جست‌و‌جوی نهنگ‌ها و دولفین‌ها در اقیانوس درخشان آتلانتیک بجویید و به آرامی و با احتیاط رانندگی کنید. این جاده به‌مدت چندین سال و به‌خاطر خطر سقوط سنگ بسته شده بود، اما در حال حاضر با انجام عملیات ثابت‌سازی همه روزه به جز روزهای طوفانی باز است.

جاده چپمن بهترنی جا برای ملاقات با خورشید صبجگاهی است
جاده چپمن بهترنی جا برای ملاقات با خورشید صبجگاهی است

این جاده علاوه بر مکانی برای فیلم‌برداری‌های تبلیغاتی، محل برگزاری مسابقات دوچرخه سواری کیپ آرگوس و ماروتون دو اقیانوس نیز هست. پس از لذت بردن از مناظر بی‌نظیر دریا مسافران گرسنه می‌توانند از خوردن ماهی تازه در یکی از بهترین رستوران‌های دریایی در خلیج هوت لذت ببرند.

غواصی درون قفس در کنار کوسه سفید بزرگ

در آب‌های سرد ساحل کیپ تاون دوستداران ترس و وحشت می‌توانند با یکی از ترسناک‌ترین شکارچیان اقیانوس یعنی کوسه بزرگ سفید رودررو شوند. غواصان در حالی که این موجودات عظیم الجثه در فاصله چند اینچی از آن‌ها شنا می‌کنند توسط میله‌های ضخیم قفسه آهنی محافظت می‌شوند و آدرنالین بدن‌شان را بالا می‌برند.

Great White Shark Cage Dives مواجه با بزرگ ترین ترس زندگی تان، ملاقات با کوسه‌ بزرگ سفید
Great White Shark Cage Dives مواجه با بزرگ ترین ترس زندگی تان ؛ ملاقات با کوسه‌ بزرگ سفید

برنامه‌ریزهای این تورها در کیپ تاون امکان غواصی درون قفس در مناطقی مانند شهر سیمون، جزیره دایر ، خلیج موسل و گانزبای که پایتخت کوسه سفید بزرگ است را فراهم می‌کنند. بهترین زمان برای مشاهده این موجودات غول‌پیکر بین ماه‌های آپریل و اکتبر است. به‌خاطر آن که غواصان درون قفس‌های سفارشی محبوس شده‌اند هیچ نیازی به گواهینامه غواصی نیست و بخشی از درآمد حاصله به‌منظور تحقیقات و حفاظت از کوسه هزینه خواهد شد. کسانی که ترجیح می‌دهند از دور به تحسین این جانوران خارق‌العاده بنشینند می‌توانند این تجربه هیجان‌انگیز را از داخل قایق داشته باشند.

کوسه بزرگ سفید در آب های آفریقای جنوبی
کوسه بزرگ سفید در آب های آفریقای جنوبی

علاوه بر این تورهای تماشای فک، دولفین، پنگوئن، و نهنگ نیز برای دوستاران جانوران اهلی‌تر وجود دارد تا این آب‌ها را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه های طبیعی کیپ تاون تبدیل کند.