وقتی نام آبادان می‌آید، یاد چه می‌افتید؟ لهجه‌ی گرم بچه‌های آبادان؟ عینک ریبَن؟ رودخانه‌ها یا همان شط‌‌ های جاری در دو سوی آبادان؟ هوای گرم و شرجی؟ تیم فوتبال صنعت نفت آبادان؟ پالایشگاه؟ یا حتی جنگ؟ بیش‌تر افراد، آبادان را با همه‌ی این‌ها می‌شناسند. نام آبادان با دوران شهرنشینی مدرن ایران پیوند خورده و مثل هر شهر افتخار آفرین دیگری جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی فراوانی دارد که نباید از دست‌شان دهید. ما جاهای دیدنی آبادان را که نباید از دست بدهید، در سفرزون جمع کردیم.

saadatrent

 

شهر آبادان
شهر آبادان

 مسجد رنگونی‌ها یکی از جاهای دیدنی آبادان

 مسجد رنگونی‌ها | جاهای دیدنی آبادان
مسجد رنگونی‌ها | جاهای دیدنی آبادان

اولین جایی که باید در آبادان سراغش را بگیرید، «مسجد رنگونی‌ها»ست. این مسجد هیچ رنگ‌و‌بویی از معماری ایرانی ندارد و تمام و کمال نمایش‌گر معماری شبه‌‌جزیره‌ی هندوستان است. این مسجد یکی از مکان های دیدنی آبادان است که در سال ۱۳۰۰ شمسی، در نقطه‌ی صفر مرزی، همجوار با اروندرود ساخته شد. گفته می‌شود، مسجد رنگونی با تقاضای مسلمانان اهل شبه‌قاره‌ی هند و به‌ویژه اهالی «رانگون» در «میانمار» فعلی که در آبادان ساکن بودند، ساخته شد. البته بنای مسجد را کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان ساخته‌اند. گچ‌بری‌ها و کار روی سیمان مسجد رنگونی‌های آبادان منحصر‌به‌فرد است. رنگ‌هایی که در معماری هندی دیده می‌شود و البته محرابی گل‌گون که با انبوهی از نقش و نگاره‌های اسلیمی و طرح‌های هندسی تزیین شده‌ است. موزه‌ی اسناد تاریخی و خطی آبادان هم در این مسجد قرار دارد.

موزه‌ آبادان ، از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی این شهر

موزه‌ آبادان | مکان های دیدنی آبادان
موزه‌ آبادان | مکان های دیدنی آبادان

موزه‌ آبادان از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران است که سال ۱۳۳۸ در آبادان افتتاح شد. با توجه به اشیای گران‌بهایی که در این موزه وجود دارد، باید آن را جزو جاهای دیدنی آبادان که نباید از دست دهید، قرار دهیم. فارغ از آثاری که از دوره‌های مختلف تاریخی در آن قرار دارد، بنای موزه با گنبد خاص بالای آن بسیار دیدنی است. معماری این گنبد با ارتفاع ۵ متر و ۲۲ سانتی‌متر از گنبد «مقبره‌ی دانیال نبی» در شوش الهام گرفته شده و آن را به یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های دیدنی آبادان تبدیل کرده است. یافته‌هایی از تمدن شوش تا آثاری از دوران «صفویه»، «قاجاریه» و همچنین مجسمه‌ها، تندیس‌ها و یافته‌های مردم‌شناسی جورواجوری در این موزه کنار هم جمع شده‌اند.

هم‌نشینی مسجد و کلیسا

کلیسای ارامنه گریگوری | دیدنی های آبادان
کلیسای ارامنه گریگوری | دیدنی های آبادان

در ابتدای خیابان «زند» آبادان، می‌توانید یکی از صحنه‌های زیبای هم‌نشینی ادیان را بینید. کلیسای ارامنه‌ی «گریگوری» آبادان که با نام «سورت گاراپت» شناخته می‌شود، دیوار‌به‌دیوار مسجد «بهبهانی‌ها» و البته مدرسه «ادب» جا خوش کرده است. این بنا در دوره‌ی پهلوی (سال ۱۳۳۶ شمسی) ساخته شده و ظاهری ساده و در عین حال، زیبا دارد. برای بازدید از این بنا باید از خادمان کلیسا اجازه بخواهید و البته اغلب با روی خوش به شما اجازه‌ی بازدید می‌دهند. نکته‌ی جالب توجه این‌جاست که هم‌نشینی ادیان در آبادان منحصر به سده‌ی اخیر و حضور بریتانیایی‌ها در این شهر نیست و از دیرباز، مسلمانان، مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان و صابئین مندایی (پیروان حضرت یحیا) در این شهر کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند.

همنشینی کلیسا و مسجد
همنشینی کلیسا و مسجد

بوارده آبادان یکی از مکان های دیدنی آبادان

بوارده آبادان

شاید در سفر به آبادان، با نام بوارده آبادان رو به رو شوید. بوارده نام یکی از محله‌های قدیمی این شهر است که برخی می‌خواهند حداقل یک بار از آن بازدید کنند. این محله در گذشته برای زندگی کارمندان شرکت نفت ساخته شده بود. به همین دلیل کیفیت ساخت بسیار بالایی داشته است. از یک خط فرضی، این محله به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود. کارمندان رده بالایی در محله بالا و کارمندان رده پایین‌تر، در محله پایین زندگی می‌کردند. جالب است بدانید نام این محله از اسم فردی به نام ورده گرفته شده. او یکی از ثروتمندان و همچنین افراد خیر آبادان بوده است. نام این محل را در ابتدا «ورده»، سپس «ابو ورده» و در گذر زمان « بوارده » گذاشتند. به این محله در طول جنگ آسیب زیادی وارد شد و خرابی‌ها را اصلا مرمت نکردند. از این رو تبدیل به یکی از جاهای دیدنی آبادان شده است.

آدرس بوراده آبادان : خوزستان، آبادان، منطقه بوراده

بازار ته لنجی یکی از هیجان‌انگیزترین بازارهای آبادان

ته لنجی آبادان | بازارهای آبادان
ته لنجی آبادان | بازارهای آبادان

بازار ته لنجی یکی از بازارهای آبادان است که در آن می‌توانید هرمحصولی که می‌خواهید را با قیمت مناسب پیدا کنید؛ زیرا این محصولات به واسطه اینکه توسط ملوانان و کارگرهای لنج‌ها وارد کشور می‌شوند، مشمول تعرفه‌های گمرکی نمی‌شود و قیمت‌هایشان مناسب است.

بازار ته‌لنجی‌های آبادان در خیابان امام خمینی قرار دارد. در این خیابان هم مغازه‌ها کالا‌های ته ‌لنجی دارند و هم دست‌فروش‌ها.

این بازار حتی تا ساعات پایانی شب پا بر جا است و همیشه زندگی در آن جریان دارد. شما می‌توانید محصولاتی از قبیل کیف، کفش، عینک، عطر، ادکلن، ادویه، انواع خوراکی و غذای خارجی، ساعت، زیورآلات و انواع اسباب بازی را در این بازار مشاهده کنید.

آدرس بازار ته لنجی آبادان : خیابان امام خمینی

ساعات بازدید: هفت صبح تا هشت شب

هزینه بازدید: رایگان

قدمگاه امام رضا (ع) از مکان های دیدنی آبادان

قدمگاه امام رضا آبادان

در شمال آبادان، در مسیر روستای فیاضیه و پشت بیمارستان آیت الله طالقانی یا همان بیمارستان آرین سابق، مکانی وجود دارد که آن را به نام قدمگاه امام رضا (ع) آبادان می‌شناسند.

قدمگاه امام رضا (ع) در آبادان همان جایی است که در اسناد تاریخی ذکر شده، امام رضا (ع) با مردم آبادان دیدار داشته اند. امام رضا (ع) در همین مکان برای استراحت و نماز توقف کرده و به سوالات شرعی مردم پاسخ داده‌اند.

مردم آبادان که ارادت خاصی به آن حضرت داشتند، پس از عزیمت ایشان، تصمیم گرفتند بنایی یادبود ایجاد کنند تا همیشه نسل‌های بعدی به یاد داشته باشند که امام رضا در این مکان به مدت کوتاهی اقامت داشته اند. جالب است بدانید که مردم آبادان بارها و بارها در طول تاریخ این بنا را بازسازی کرده‌اند تا گزندی به آن نرسد. آخرین بازسازی مربوط به سال ۱۳۷۹ است که به شکل امروزی خود درآمده. قدمگاه در بین مردم آبادان بسیار با ارزش است و همین مسئله باعث شده که تبدیل به یکی از جاهای دیدنی آبادان شود.

آدرس قدمگاه امام رضا (ع) : آبادان، خیابان امام خمینی

هزینه بازدید: رایگان

ساعات بازدید: هشت صبح تا ۱۰ شب

اروند رود آبادان ، طبیعت آبادان

اروند رود آبادان | طبیعت آبادان
اروند رود آبادان | طبیعت آبادان

اروند رود که محل شهادت بسیاری از جوانان کشور ماست، در مرز بین ایران و عراق و در جنوب غربی کشورمان قرار دارد. اروند رود نیز همانند رودهای دیگری مثل دجله و کارون، جزء مناطق مرزی کشورمان با عراق به شمار می‌آید. این رود در حقیقت از ارتفاعات قفقاز یا همان سرزمین ارمنستان کنونی نشات می‌گیرد و به سمت جنوب جاری می‌شود. سپس در طول مسیر خود، با رود‌های مختلف ایران و ترکیه یکی می‌شود تا اروند رود عظیم را تشکیل دهد.

اروند رود بدون شک جزء جاهای دیدنی آبادان به شمار می‌آید و قدم زدن شبانه در کنار آن واقعا لذت بخش است.

آدرس اروندرود آبادان : آبادان، بلوار سرداران

سید عباس آبادان

سید عباس آبادان

سید عباس نه امام بوده و نه امامزاده، اما برای او در سال ۱۲۹۸ یک زیارتگاه کوچک بنا کرده‌اند. سید عباس از خاندان سادات بوده و در میان مردم آبادان اجر و قرب زیادی داشته. او یک شهروند معمولی بوده که از نظر مردم آبادان و به دلیل اعمال نیکش، نفس حقی داشته و دعاهایش مستجاب می‌شده. به همین دلیل پس از وفات وی، گنبد و بارگاهی برای وی ایجاد کردند تا مردم حاجات خود را باز هم پیش سید عباس بیاورند. هنوز هم به گفته بسیاری از افراد محلی، حاجات برخی از طریق سید عباس برآورده می‌شود. دیدن مردمی که از دور و نزدیک برای زیارت سید عباس و حاجت گرفتن می‌آیند، آن را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی آبادان کرده است.

آدرس سید عباس آبادان : آبادان، میدان امام خمینی

هزینه بازدید: رایگان

ساعات بازدید: هشت صبح تا ۱۰ شب

روستای شلحه امام حسن عسکری (ع)

روستای شلحه | طبیعت آبادان

در نزدیکی آبادان و داخل جاده خسرو آباد، روستایی با نام روستای شلحه امام حسن عسکری (ع) قرار دارد که در مرور زمان تبدیل به یکی از جاهای دیدنی آبادان شده است. این منطقه دارای باغات نخل بسیار بزرگ است و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته. علاوه بر آن، با وجود اینکه روستای شلحه امام حسن عسکری در پنج کیلومتری آبادان قرار دارد، اما با ورود به آن احساس می‌کنید که وارد عربستان شده‌اید.

اگر به این روستا مراجعه کردید، حتما مقداری خرمای درجه یک و اعلاء همراه خود سوغات بیاورید.

آدرس روستای شلحه امام حسن عسگری : پنج کیلومتری آبادان، ابتدای جاده خسرو آباد

مقام خضر نبی(ع) آبادان

مقام خضر نبی آبادان

یکی دیگر از مکان‌های مذهبی و جاهای دیدنی آبادان ، مقام خضر نبی نام دارد. اگر هفت کیلومتر به سمت شرق آبادان بروید، پس از رود بهمنشیر، با بقعه‌ای رو به رو خواهید شد که گنبدی کوچک و سبز رنگ دارد. این بقعه علاوه بر یک مکان مذهبی، یک بنای تاریخی نیز به شمار می‌آید. زیرا بر اساس اسناد تاریخی، ساخت این بقعه به سال ۹۲۰ هجری قمری باز می‌گردد. یعنی حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد. دقیقا همانند قدمگاه امام رضا، محلیان این منطقه اعتقاد دارند که خضر نبی(ع)، در سفر خود به ایران، در این مکان توقف داشته است.

آدرس مقام خضر نبی : هفت کیلومتری آبادان، پس از رود بهمنشیر، روستای طره الخضر

هزینه بازدید: رایگان

ساعات بازدید: هشت صبح تا ۱۰ شب

بازار مرکزی آبادان

بازار مرکزی | بازارهای آبادان
بازار مرکزی | بازارهای آبادان

هر شهری برای خودش یک بازار مرکزی مهم دارد. معمولا کسانی که خیلی اهل سفر هستند، در هر سفر خود حتما سری به بازار مرکزی آن شهر می‌زنند. همیشه جریان واقعی زندگی را در بازار مرکزی یک شهر می‌توان مشاهده کرد. خالص‌ترین و دیدنی‌ترین بخش فرهنگ هر شهر نیز در بازار مرکزی آن مشخص می‌شود. بازار مرکزی آبادان نیز بسیار دیدنی است و حال و هوای خاصی دارد.

این بازار زیبا در انتهای خیابان دبستان و رو به روی بازار ماهی فروشان قرار دارد. پس شما می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. البته ماهی جنوب را به سختی می‌توانید به سوغات بیاورید، اما اگر محل اقامت شما دارای سیستم طبخ باشد، می‌توانید طعم ماهی تازه جنوب را نیز در سفر خود بچشید. بازار مرکزی آبادان که جزء مراکز مهم تجاری این شهر محسوب می‌شود، در دو طبقه ساخته شده است. در این بازار می‌توانید لوازم خانگی تا کیف و کفش و لباس خود را تهیه کنید. با ورود به این بازار خواهید دید که اکثر اجناس معمولا خارجی هستند و دلیل آن هم ملوانانی هستند که از کشورهای خارجی، اجناس مختلف را وارد می‌کنند.

آدرس بازار مرکزی آبادان : آبادان، انتهای خیابان دبستان، رو به روی بازار ماهی فروشان

ساعات بازدید: هفت صبح تا هشت شب

 سینما نفت، شیر نگهبان آبادان

تفریحی جاهای دیدنی آبادان
سینما نفت | تفریح آبادان

شیر نگهبان آبادان از ساختمان‌های تاریخی و مکان‌های دیدنی آبادان است که در نگاه اول نمی‌فهمید، چرا نام «شیر» را رویش گذاشته‌اند و به چه دلیلی باید در لیست جاهای دیدنی آبادان که نباید از دست داد، قرار بگیرد. این سینما داستان دارد. بنای سینما نفت آبادان که پیش از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۲۳ با نام سینما «تاج» ساخته شد، با الهام از یک شیر نشسته ساخته شده است. ایده‌ی کلی معماران این بنا، از شیرهای دو سوی دروازه‌های بناهای باستانی ایران الهام گرفته شده‌اند. در گذشته‌های دور، حیوانات دو طرف دروازه‌‌‌های ورودی شهرها و ساختمان‌ها را به‌عنوان نگهبانان بنا یا شهر می‌شناختند. به همین دلیل شیر نشسته‌ی سینما نفت آبادان هم به‌عنوان نگهبان این شهر شناخته می‌شود.

شما می‌توانید در این سینما فیلم‌های روز روی پرده را ببینید و برای خرید بلیط اقدام کنید.

شماره تماس: ۰۶۱۵۳۲۲۹۸۱۰

سینما نفت آبادان
سینما نفت آبادان

 لب شط؛ یکی از جاهای دیدنی آبادان

لب شط | طبیعت آبادان
لب شط | طبیعت آبادان

لب شط قطعاٌ یکی از جاهای دیدنی آبادان است که نباید از دست بدهید. آبادان شبه‌‌جزیره‌ای است که توسط ۲ رودخانه‌ی «اروند» و «بهمن‌شیر» محصور شده. نمی‌توان به آبادان رفت و به گردش لب رودخانه فکر نکرد. هرچند بهمن‌شیر در سال‌های اخیر بسیار کم‌آب شده است، اما اروند‌رود که مرز ایران و عراق را هم تشکیل می‌دهد، همچنان پرآب و حتی قابل کشتیرانی است. در ایام نوروز می‌توانید در اسکله کنار اروند، سوار لنج‌هایی شوید که شما را به گردش روی رودخانه می‌برند.

جزیره مینو از زیباترین مناطق دیدنی آبادان

جزیره مینو | طبیعت آبادان | جاهای دیدنی آبادان و خرمشهر
جزیره مینو | طبیعت آبادان | جاهای دیدنی آبادان و خرمشهر

شاید نام «فیلم برج مینو» ساخته‌ی «ابراهیم حاتمی‌کیا» را شنیده باشید. این فیلم در «جزیره‌ مینو» در مسیر آبادان به خرمشهر ساخته شده است. این جزیره که در گذشته «صلوح» نام داشت، از آبادی‌های کوچک و بزرگی تشکیل شده که شهر کوچک مینو را احاطه کرده‌اند. در جزیره‌ی مینو ۵ نهر جریان دارد و آبیاری نخلستان‌های آن با جزر و مد آب انجام می‌شود.

جزیره مینو | جاهای دیدنی آبادان و خرمشهر
جزیره مینو | جاهای دیدنی آبادان و خرمشهر

در فصل مهاجرت پرندگان مهاجر، بسیاری از پرندگان، جزیره‌ی مینو را به‌عنوان زیستگاه موقت‌شان انتخاب و در نتیجه جزیره‌ی مینو را برای عاشقان طبیعت و به‌خصوص دنیای پرنده‌ها به یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی آبادان تبدیل می‌کنند. رستوران‌های خوب این جزیره ماهی‌های محلی را به شیوه‌ی سنتی کباب می‌کنند و در سراسر سال با خوراک‌های خوشمزه‌ی جنوبی منتظر شما هستند.

سینما شیرین آبادان

سینما شیرین
سینما شیرین آبادان | مناطق دیدنی آبادان

سینما شیرین آبادان که با قدمتی ۸۰ ساله یکی از چندین سینمای آبادان در قبل از انقلاب است که در سال ۱۳۱۰ در دوره پهلوی اول با ظرفیت بیش از ۷۰۰ نفر توسط بخش خصوصی و یک تاجر هندی ساخته شد. سینما شیرین تنها سینمای غیردولتی در آن زمان بود. این سینما در مرکز تجاری شهر آبادان در منطقه امیری خیابان منتظری (شاپور سابق) قرار دارد. سینما شیرین در دوره ساخت خود نخستین سینمای مجهز آبادان به شمار می‌رفت که دو طبقه سر پوشیده و یک سالن نمایش تابستانی داشت.

پس از جنگ جهانی دوم، با افزودن دو طبقه دیگر به ساختمان، این سینما به بزرگ‌ترین سینمای ایران تبدیل شد. سینما شیرین بعد از انقلاب به فعالیت خود ادامه داد اما با شروع جنگ عراق علیه ایران تعطیل شد و مثل بیشتر سینماهای آبادان هیچ وقت مجدداً راه اندازی نشد و در اثر جنگ خسارت‌هایی هم به این سینما وارد شد. سینما شیرین آبادان در تاریخ ۱۷ خرداد سال ۸۵ به شماره ۱۵۶۲۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل کابلی آبادان یکی از بهترین دیدنی های آبادان

آرامگاه ارامنه آبادان
آرامگاه ارامنه آبادان
آرامگاه ارامنه‌ی آبادان هم در منطقه‌ی «شطیط»، در جنوب شرقی آبادان، بالاتر از اروندکنار، جنب تانک «فارم»، چسبیده به بلوار شهید «علی عیسی‌زاده» قرار دارد. این آرامگاه حدود هزار و پانصد مترمربع مساحت دارد. در محدوده این قبرستان حدود سی صد و بیست مقبره وجود دارد که یادمان رفتگان را به جای سنگ، روی قالب‌های سیمانی و عموماً به خط و زبان ارمنی نوشته‌‌اند. شماره‌هایی که با رنگ روی یکایک مقابر زده شده است حاکی از این است که ظاهراً، یکبار توسط شورای خلیفه‌گری ارامنه از آن‌ها گزارش و آماربرداری شده است. این مکان هم از محل‌هایی است که می‌توانید، در آن از روی سنگ قبرها به گستره‌ی زندگی ارامنه‌ی این شهر پی ببرید.

موزه تنوع زیستی آبادان

موزه تنوع زیستی آبادان
موزه تنوع زیستی آبادان | جاهای دیدنی آبادان کجاست

موزه تنوع زیستی در فاصله ۱۰ کیلومتری جاده قفاص واقع شده است این موزه شامل بیش از ۱۵۲ کبوتر و ۲۱ خزنده و دو زیست، ۱۲ نمونه ماهیان آب شور و شیرین و انواع صدف‌های دریاهای ایران است. موزه تنوع زیستی آبادان فرصت بی‌نظیری است تا با حیات‌های مختلف در طبیعت آشنا بشید و در کنار سفرتان به این شهر گرم دوست‌داشتنی، دانستنی‌های‌تان را در مورد طبیعت و ساکنین آن افزایش دهید.

موزه هنرهای معاصر آبادان

موزه هنرهای معاصر آبادان
موزه هنرهای معاصر آبادان

در میان ردپاهای هنری و فرهنگی شهر، موزه هنرهای معاصر آبادان خودنمایی می‌کند. این موزه توسط ستاد بازسازی آبادان طراحی و در سال ۱۳۸۲ همزمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر، افتتاح شد تا جایی برای نمایش زیبایی‌های آثار هنرمندان به‌نام در عصر حاضر باشد. این مجموعه از سه گالری، آمفی تئاتر و فروشگاه کتاب تشکیل شده است و یکی از سرمایه‌های فرهنگی آبادان محسوب می‌شود. از جاهای دیدنی آبادان است و در این مطلب سفرزون بیشتر می‌توانید از آن بخوانید.

بهمنشیر ، زیبا و دل‌انگیز از جاهای دیدنی آبادان

بهمنشیر |‌طبیعت آبادان
بهمنشیر |‌طبیعت آبادان

بهمنشیر (شکل فارسی امروزی نام پهلوی وهمن‌اردشیر) (همچنین بَهمِشیر، بحرالماشیر، بَمِشیر) نام کنونی یکی از شاخه‌های رود کارون در استان خوزستان است. رود کارون پس از رسیدن به شهر خرمشهر به دو شاخه تقسیم می‌شود، شاخه نخست از آبادان می‌گذرد و به سوی اروندرود در مرز ایران و عراق رفته، و پرآب‌ترین دهانه یا بهمن‌شیر، در امتداد اروندرود به خور بهمن‌شیر و سپس به خلیج فارس می‌ریزد. درازی رود بهمن‌شیر حدود ۹۰ کیلومتر، عرض آن ۶۰۰ متر و عمق آن حدود ۴ متر است. دریچه‌های نخستین قفل کشتیرانی ایران در سد سلولی بالادست رودخانه بهمنشیر با حضور وزیر نیرو در تاریخ ۲۹ فروردین ماه ۹۷ در چوئبده باز شد.

بازار ماهی فروشان

بازار ماهی فروشان | بازارهای آبادان
بازار ماهی فروشان | بازارهای آبادان

بازار ماهی و میگوی مرکزی آبادان در کنار اروند رود یکی از مراکز مهم عرضه غذاهای دریایی تازه در جنوب کشور است. از بازار ماهی فروشان ماهی تازه بخرید و از تجربه‌ی یک غذای معرکه‌ی جنوبی در سرزمین نخل و آفتاب لذت ببرید.

سفرزونی‌های عزیز، چقدر این مطلب برایتان مفید بوده است؟ آیا تا به حال از آبادان و جاهای دیدنی‌اش بازدید کرده‌اید؟ کدام یک از جاهای دیدنی آبادان بیشتر جذبتان کرده است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های آبادان کلیک کنید.